Fluitende dakdragers Lidl & oplossing

Vanenkelen

Forumguru
Al weer ruim een jaar geleden de bekende dakdragers van de Lidl gekocht en vorig jaar voor het eerst gebruikt met fietsen op het dak. Toen hoorde ik al een redelijke fluittoon afhankelijk van de snelheid die je reed. Ik dacht toen dat het aan de fietsen lag en het verder maar gelaten. Dit jaar met een dakkoffer op vakantie en de dakdragers al wat eerder gemonteerd om die dakkoffer op te halen. Vervolgens een week met alleen de dakdragers rondgereden en continu die vervelende fluittoon.

Die dingen eens goed bekeken en nu zit er over de hele lengte van de aluminium buis aan de onderkant een open sleuf en dat leek mij de oorzaak. Daar gaat de wind langs en net als bij een blokfluit (of iets dergelijks) ontstaat er dan een fluittoon.

Even met duct-tape aan de slag en het is opgelost. Weg fluittoon!

ImageUploadedByTapatalk1435382808.308716.jpg

ImageUploadedByTapatalk1435382937.333725.jpg

ImageUploadedByTapatalk1435382980.462033.jpg

Een lang stuk duct-tape over de hele lengte aan de onderkant, dan aan de uiteinden een stukje rondom de buis om te voorkomen dat de uiteinden los gaan laten door wind en water. En oh ja even je dakdragers schoon maken (ontvetten) helpt ook wel om er voor te zorgen dat het tape blijft zitten.

Doe er je voordeel mee :-)

En nu zijn ze vrijwel geruisloos.

Laatst bewerkt:

Beun12

Forumguru
Bedankt voor de tip, ik heb dezelfde dragers (alleen ergens anders gekocht) en met hetzelfde probleem. Ik ga er zekers mijn voordeel mee doen. :thumbsup::thumbsup:

Cordoba

Forumguru
Fluittonen onstaan eigenlijk altijd door scherpe hoeken, dus een goede analyse van het probleem. Overigens kan het soms helpen om de dakdragers iets naar voren of achteren te verplaatsen (indien mogelijk), en ook de afstand tussen dak en drager (is afhankelijk van de 'bolling van je dak in dwarsrichting, en de hoogte van de dakrailing) kan verschil maken.

Zelf ooit een vergelijkbaar probleem gehad: ik had een standaard dakdrager gekregen om daar een 27MC antenne op te zetten, zodat ik voor de antennevoet geen gat hoefde te boren. De drager was echter opgebouwd uit een vierkant profiel met zijden van ca. 2 cm, en dus fluiten als een gek. Vervolgens heb ik een ronde staaf gezocht van ongeveer 8 mm diameter, en aan de voorzijde op lengte van de drager gemaakt, en aan de achterzijde op de halve lengte (de andere helft kwam de antenne kabel die ongeveer dezelfde diameter had). Vervolgens het zaakje netjes vastgetaped, en het fluiten kwam eigenlijk nog maar sporadisch voor (onder bijzondere omstandigheden). Bijkomend effect: in de oorspronkelijke vorm had ik 0,5% extra brandstofverbruik door de dakdrager, na aanpassing was dit nog maar 0,2%. (referentie was gemeten zonder dakdrager over een aantal jaren en iets van 50.000 km, met dakdrager nog iets langere periode en meer km's, waarbij de standaardritten die 90% van mijn km's uitmaakten niet veranderd zijn in die jaren).

Vanenkelen

Forumguru
Fluittonen onstaan eigenlijk altijd door scherpe hoeken, dus een goede analyse van het probleem. Overigens kan het soms helpen om de dakdragers iets naar voren of achteren te verplaatsen (indien mogelijk), en ook de afstand tussen dak en drager (is afhankelijk van de 'bolling van je dak in dwarsrichting, en de hoogte van de dakrailing) kan verschil maken.

Zelf ooit een vergelijkbaar probleem gehad: ik had een standaard dakdrager gekregen om daar een 27MC antenne op te zetten, zodat ik voor de antennevoet geen gat hoefde te boren. De drager was echter opgebouwd uit een vierkant profiel met zijden van ca. 2 cm, en dus fluiten als een gek. Vervolgens heb ik een ronde staaf gezocht van ongeveer 8 mm diameter, en aan de voorzijde op lengte van de drager gemaakt, en aan de achterzijde op de halve lengte (de andere helft kwam de antenne kabel die ongeveer dezelfde diameter had). Vervolgens het zaakje netjes vastgetaped, en het fluiten kwam eigenlijk nog maar sporadisch voor (onder bijzondere omstandigheden). Bijkomend effect: in de oorspronkelijke vorm had ik 0,5% extra brandstofverbruik door de dakdrager, na aanpassing was dit nog maar 0,2%. (referentie was gemeten zonder dakdrager over een aantal jaren en iets van 50.000 km, met dakdrager nog iets langere periode en meer km's, waarbij de standaardritten die 90% van mijn km's uitmaakten niet veranderd zijn in die jaren).

Ik was inderdaad op zoek naar scherpe randen. En toen ik die sleuf zag, met dus twee scherpe randen en die daarmee ongeveer de hele dakdrager in een soort klankkast veranderden had ik wel het gevoel dat ik goed zat :-).

Verbruik met dakdragers alleen erop zie ik geen verschil. Maar daarvoor ook te kort gereden en dus geen duidelijke meetwaarden. Maarruh met dakkoffer er ook nog eens op verbruik ik denk ik wel ruim 25 procent meer. Oké ook iets hogere gemiddeldes en behoorlijke wind hier in Zuid Frankrijk, maar het valt me eigenlijk wel tegen:

Cordoba

Forumguru
In mijn geval met 1 enkele dakdrager (en geen standaard dakrails) kon ik dat wel zien, doordat ik het eigenlijk altijd standaard bijhield op papier.

Nog een punt wat mij opvalt bij jouw dragers: de 'klauw' die om de dakrails grijpt, heeft een behoorlijk frontaal oppervlak, dus dat helpt ook niet echt voor een laag verbruik. Aan de andere kant heb je ze er maar een aantal weken per jaar op zitten, dus hoe belangrijk is het nu echt.

Dit probleem kende ik ook, gebruik dakdragers voor mijn canadese kano.
Heb toen een tip gelezen op een kano forum over hoe je dit probleem kan verhelpen.
Heb van die ronde isolatie materiaal gehaald bij de bouwmarkt die waar je pijpen/buizen mee kan isoleren.
(zie link) http://www.cvtotaal.nl/cv-buis-isol...ign=shopping&gclid=COTh3ZSq2sYCFeXLtAodCnYNSA
Dit kost bijna niets en het werkt super.
Deze heb ik dan vast gezet met ty-wrapes.

Grt Bart

Bovenaan Onderaan