Formaat Winterbanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik ga winterbanden kopen ivm de wintersport. Ik heb nu zomerbanden onser mijn fabia combi, met de maat 195/50/15. Mijn skoda dealer raad mij aan om niet winterbanden om deze 15" te leggen ivm de sneeuwketting die er moeilijk omheen gaan dan.

Hij raad mij 185/60/14 aan, of 165/70/14 incl. velgen.
Nu heb ik een mooie set gezien (staat bij voor een skoda fabia) met de maten 165/65/14. Kan dat ook?

Alvast bedankt weer!
 

mister9

Actief lid
Nog een vraagje. Ik lees bij veel advertenties de steek-waarde en de ET-waarde. Wat wil dit zeggen?
 

van_der_P

Senior Member
Hallo,

Ik ga winterbanden kopen ivm de wintersport. Ik heb nu zomerbanden onser mijn fabia combi, met de maat 195/50/15. Mijn skoda dealer raad mij aan om niet winterbanden om deze 15" te leggen ivm de sneeuwketting die er moeilijk omheen gaan dan.

Hij raad mij 185/60/14 aan, of 165/70/14 incl. velgen.
Nu heb ik een mooie set gezien (staat bij voor een skoda fabia) met de maten 165/65/14. Kan dat ook?

Alvast bedankt weer!

Dat kan maar je moet je realiseren dat de wielen kleiner zijn. Dat betekend dat je snelheidsmeter en kilometerteller niet klopt. De afwijking is -1.03% minder als je op de teller 100 rijdt is dat dus 98.97 km/u
Bij 185/60/14 is de afwijking + 0.3%
Bij 165/70/14 is de afwijking +1.84%
Een kleinere maat, maar vooral smaller heeft ook voordelen bij montage kettingen, gaan er beter op en de kans op beschadigingen is ook kleiner.
De maat 165/65/14 is denk ik een goede maat, en de verschillen met het origineel zijn te verwaarlozen.
De steek geeft het aantal gaten in de velg aan en hoe ver ze uit elkaar zitten. De steek van de Fabiavelg is 5 X 100
De E.T. waarden geeft aan hoe ver een velg naar binnen of buiten komt gemeten vanaf het midden van de velg.
 

mister9

Actief lid
Dus de 165/70/14 zou een betere keus zijn dan de 185/6014. De dealer vond juist de 185 een erg goede keuze. Enige verschil is toch dat de 185 wat breder is dan de 165?
 

Erik_NL

Forumguru
winterbanden Fabia I: breedte

165/65/14 is iets lager dan 165/70/14 en zal mogelijk wat meer oneffenheden doorgeven, dus minder comfortabel zijn

voor een nette prijs hoef je die m.i. niet te laten staan

ik zou voor winterbanden geen 185 nemen. Smaller betekent meer kg/cm2 waardoor 's winters meer grip op gladde ondergrond
 

mister9

Actief lid
Ok, dan ga ik kijken naar de 165. En wat willen die steek-waarde en de ET-waarde zeggen. Moet ik daar naar kijken, of is het goed genoeg als de maat 165/70/14 is en erbij staat dat de band voor de skoda fabia / vw polo is?
 

!Škoda!

Actief lid
Ok, dan ga ik kijken naar de 165. En wat willen die steek-waarde en de ET-waarde zeggen. Moet ik daar naar kijken, of is het goed genoeg als de maat 165/70/14 is en erbij staat dat de band voor de skoda fabia / vw polo is?
De ET maat is voor de velgen. Voor de banden heeft dit geen invloed.
De ET maat zegt (als ik het goed heb begrepen) waar het vlak zit dat de as raakt ten oppzichte van de velg (og je band dus meer naar binnen of naar buiten ligt)
 

van inkel

Forumguru
Ok, dan ga ik kijken naar de 165. En wat willen die steek-waarde en de ET-waarde zeggen. Moet ik daar naar kijken, of is het goed genoeg als de maat 165/70/14 is en erbij staat dat de band voor de skoda fabia / vw polo is?

Steek is de hart maat van de bouten (zie ook http://www.fznederland.com/?/steekwijzer/ )
De ET waarde is de ofset maat, dit heeft inderdaad hoever je wielen naar binnen of naar buiten komen. Als ze te ver naar binnen komen kunnen je banden gaan aanlopen op de remmen, of de binnenschermen. Als ze te ver naar buiten komen kunnen ze ook gaan aanlopen op de spatschermen.
Maar het belangrijkste wordt meestal vergeten, nl. als je ET waarde te ver afwijkt van de fabriekswaarden krijgen je wiellagers enorm op hun falie.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde
 

mister9

Actief lid
Ok. Ik ga vanmiddag winterbanden op stalen velgen ophalen bij iemand. Hij wist de ET en Steek waarde niet te noemen. Maar de banden zijn door de skoda-dealer aan hem geleverd voor zijn skoda fabia combi. Ik rij ook in een fabia combi. Dan zit het toch wel goed met de waarde?
Waar kan ik trouwens de waarde vinden die onder mijn auto zouden moeten zitten?

En dan heb ik nog een vraag. Ik heb nu lichtmetalen velgen onder de auto zitten. Hoe krijg ik die eraf. Want de banden die ik ga halen zijn al uitgebalanceerd. Die hoef ik dus alleen maar onder mijn auto te zetten. Bij de stalen velgen zie je gewoon bouten-gaten zitten, maar hoe zit dat bij een lichtmetalen velg?
 

van inkel

Forumguru
Ok. Ik ga vanmiddag winterbanden op stalen velgen ophalen bij iemand. Hij wist de ET en Steek waarde niet te noemen. Maar de banden zijn door de skoda-dealer aan hem geleverd voor zijn skoda fabia combi. Ik rij ook in een fabia combi. Dan zit het toch wel goed met de waarde?
Waar kan ik trouwens de waarde vinden die onder mijn auto zouden moeten zitten?

En dan heb ik nog een vraag. Ik heb nu lichtmetalen velgen onder de auto zitten. Hoe krijg ik die eraf. Want de banden die ik ga halen zijn al uitgebalanceerd. Die hoef ik dus alleen maar onder mijn auto te zetten. Bij de stalen velgen zie je gewoon bouten-gaten zitten, maar hoe zit dat bij een lichtmetalen velg?

Fabia en Fabia Combi
Steek 5 x 100
ET 43
Naaf 57,1

Bij LM zie je ook de bouten zitten.
Ik hoef je toch niet uit te leggen hoe je wielen onder je auto moet leggen.
 

van_der_P

Senior Member
Dus de 165/70/14 zou een betere keus zijn dan de 185/6014. De dealer vond juist de 185 een erg goede keuze. Enige verschil is toch dat de 185 wat breder is dan de 165?

Het ligt er aan wat je zelf wil. Je moet er alleen rekening mee houden dat de afwijking t.o.v het orgineel niet te groot is. De maten moeten wel enigsins gelijk zijn, de omtrek van het wiel (band + velg)

In het instructieboekje van Fabia I staat op blz. 193, dat voor de bandenmaat 195/50R 15 en 185/60R14 met een inpersdiepte van 38 (is volgens mij E.T.waarden) montage sneeuwkettingen niet mogelijk is. Bij (kleinere) andere bandenmaten wel.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik hoop dat je wel een beetje weet wat je aan het doen bent als je niet weet waar je boutgaten zitten in je lichtmetalen velgen.

Als je niet weet wat je doet, doe het dan alstjeblieft niet want voor je het weet lezen we op het forum "Help, wiel van mijn auto gebroken".

Anyways... Het is allemaal niet zo moeilijk met die winterbanden hoor. De regel is dat een smallere band vaak aangeraden wordt. Als je rijdt met 185/60R14 dan zou de garage bijvoorbeeld kunnen aanraden 165/60R14 eronder te leggen.

Dat geldt ook voor 15 inch velgen. Het gaat er hier om dat smallere banden gemakkelijker water afvoeren dan brede etc.

Als je er voor kiest om net zulke brede banden te nemen als de standaard banden moet je opletten dat er wel ruimte in de wielkasten is voor sneeuwkettingen. Let hier op de veerweg, en niet alleen stilstaand.

Anyways, my 2 cents.

Zoals ik eerder wel op het forum heb geschreven als je andere velgen en banden koopt, let dan op de ET waarde. De steek kan wel goed zijn (5x100 b.v.) maar als de ET waarde fout is (ET 35 ipv. 43) dan kan je wiel zomaar eens gaan aanlopen tegen je veerpoot, rem of wielkast. Zelf ervaring mee.

Verder let je op de markering, een H band moet je niet onder een O2 leggen want die mogen maar tot 160 km/h geloof ik en lager draagvermogen.

Tja, zo kun je nog wel ff doorgaan. Maar ik moet te werk :tongue:

edit: Mister9, de bandenmaat is als volgt opgebouw: breedte/percentage hooge t.o.v. breedte en omtrek velg.

Neem je 185/60R14 heb je banden van 185 mm breed, met een hoogte van 60 procent van 185 mm. De velgomtrek is 14 inch.
 

mister9

Actief lid
Sorry, paniek om niets. Ik zie de boutgaten gewoon zitten. Ik dacht dat ik een "dichte" velg had, waar je geen gaten ziet, maar ik zie de gaten gewoon.
 

cvegreen

Forumguru
Sorry, paniek om niets. Ik zie de boutgaten gewoon zitten. Ik dacht dat ik een "dichte" velg had, waar je geen gaten ziet, maar ik zie de gaten gewoon.

Dat zou dan ook nog geen probleem zijn , gewoon plaatje wegnemen ,soms met een speciaal sleuteltje losdraaien of gewoon in de inkeping met een platte schroevendraaier gaan en zo eraf klikken.
 

mister9

Actief lid
Ik heb de winterbanden opgehaald. Maat 165/70/14. De banden zitten al op veld. Wat raden jullie aan, zelf de wielen verwisselen, of dit door de dealer laten doen?
 

Fabia

† In Memoriam
Het kan allebei wat je zelf maar wilt. Heb je ruime om je zomerbanden op te slaan, kan je op straat veilig werken enz. Zelf zou ik naar een bandenman toe gaan, die zet ze er in een mum van tijd op. Hoef je zelf nergens druk om te maken.
 

Erik_NL

Forumguru
Wat raden jullie aan, zelf de wielen verwisselen, of dit door de dealer laten doen?
zelf wisselen

hydraulisch krikje van de Lidl à 16 Euro
daarmee is een kant tegelijk te doen
in een paar minuten klaar, incl. natrekken met momentsleutel die ik toch al had (is niet per sé nodig)
tip: luxere VAG modellen hebben in de gereedschapsset een zgn Montagepen.
Erg handig, ook voor onderweg. Onderdeelnummer 89 301 2223, kost ca EUR 2,10

voordelen: onafhankelijkheid en kostenbesparing
nadelen: ik zou niet weten welke

 

cvegreen

Forumguru
Je kan dat perfect zelf doen , het houdt eigenlijk niet veel in. De bouten een beetje lossen , daarna opkrikken en de bouten verder losdraaien tot ze eruit zijn.(pas op dat de velg er vanzelf niet afvalt) Velg eraf halen nieuwe velg in de plaats . De bouten zo goed mogelijk aanspannen , terug zakken en dan pas kan je de bouten echt goed gaan aanspannen , doe dit kruisgewijs . Dit doe je kant per kant (als de wagen gelijkmatig omhoog gaat tijdens het krikken, anders wiel per wiel ). Als je gedaan hebt nog eens alle bouten nagaan of je ze wel goed aangespannen hetbt. Als je met een kruissleutel werkt zet je je voet aan de ene kant en trek je met je handen aan de andere kant , zo heb je de meeste kracht.
 

Gieliovd

Forumguru
Je kan dat perfect zelf doen , het houdt eigenlijk niet veel in. De bouten een beetje lossen , daarna opkrikken en de bouten verder losdraaien tot ze eruit zijn.(pas op dat de velg er vanzelf niet afvalt) Velg eraf halen nieuwe velg in de plaats . De bouten zo goed mogelijk aanspannen , terug zakken en dan pas kan je de bouten echt goed gaan aanspannen , doe dit kruisgewijs . Dit doe je kant per kant (als de wagen gelijkmatig omhoog gaat tijdens het krikken, anders wiel per wiel ). Als je gedaan hebt nog eens alle bouten nagaan of je ze wel goed aangespannen hetbt. Als je met een kruissleutel werkt zet je je voet aan de ene kant en trek je met je handen aan de andere kant , zo heb je de meeste kracht.
Op zich goed verhaal. Let echter heel goed op met het opkrikken van je auto dat je hem stabiel zet. Als hij van de krik valt ben je veel verder van huis. Remschijven en trommels kapot etc.

Daarnaast het dikgedrukte stukje, als je stalen velgen monteert is deze methode best te doen omdat die een hoop kunnen hebben.

Lichtmetalen velgen zijn veel delicater en als je ze op deze manier vastdraait dan sta ik niet in voor de gevolgen!

Het is vaak zo dat mensen denken dat bouten veel vaster moeten dan eigenlijk nodig is!

Ik had vorige week aan mijn motor gesleuteld en als je dan merkt welke momenten je moet gebruiken voor bouten! Dat is echt miniem.

Met de auto geld goed vast en na een paar honder KM nog een natrekken.

Dit is trouwens al tot in detail beschreven in een ander topic, waar ik het bericht van Cvegreen eigenlijk bijna gelijk omschreven heb.

Succes he.

edit: het is trouwens echt wel een karweitje hoor dus je moet wel weten waar je aan begint. Je krijgt gegarandeerd smerige handen en kleding, het duurt best even en je moet weten wat je doet. Heb je vertrouwen in je eigen handigheid en heb je de plek ervoor (vlak!) dan is het een eitje. Anders lekker naar de bandenboer. Die slaan vaak je velgen ook nog op als je wilt.
 

Fabia

† In Memoriam
De laatste keer bij Profile was ik € 35,- kwijt voor het wisselen en opslaan en voor dat bedrag ga ik zelf niet wisselen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan