Formaat Winterbanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Desperado

Forumguru
Als je met een kruissleutel werkt zet je je voet aan de ene kant en trek je met je handen aan de andere kant , zo heb je de meeste kracht.
Gewoon met de hand vast zetten is genoeg.
En ook veiliger.
Neem maar van mij aan dat een kruissleutel erg pijnlijk kan zijn.
 

joergarms

Senior Member
Ik wissel mijn wielen altijd zelf, garagekrik onder de auto, stapeltje wielen ernbij, kruissleuteltje en wat kopervet.
Met een klein half uur heb je alles gewisseld, ik verdien bij mijn baas geen 35 euro per half uur, dus spaar er mooi wat mee uit.
En inderdaad, het aandraaimoment van de wielen, doe niet te gek, want dan sta je onderweg met een lege band echt te vloeken, je krijgt ze niet meer los.
Stalen velgen, rond de 100-120 Nm, lichtmetalen velgen, 90-100 Nm.
Nooit gaan staan op een kruissleutel, dan gebruik je 'm namelijk als hefboom, de krachten die dan op de bout of moer vrijkomen zijn echt niet gezond. Ze zijn gemaakt voor een draaiende beweging, op dat moment ga je ze ook buigen en dat is echt niet aan te raden i.v.m. afknappen.
Het kopervet is bijzonder fijn om op de schroefdaad en naafkap/ trommelrem te smeren, die voorkomt een velg die helemaal vastzit door roest e.d.
 

cvegreen

Forumguru
Als ik dat zo lees heb ik al heel veel geluk gehad dat ik op mijn manier nog niets ernstigs tegen gekomen heb. Ik heb al altijd mijn voet op mijn kruissleutel gezet en dan draaien met de hand . Erop staan is niet nodig hoor , mijn ene voet blijft netjes op de grond staan hoor. Maar ik ben blij dat ik terug iets bijgeleerd heb . Man man , wat een super goed forum is dat hier . Hier krijg je tenminste raad en daad . :xyxthumbs:
 

Gieliovd

Forumguru
Kopervet, hmmm lekker spul!

Ik zou het bijna op brood smeren.

Is alleen een beetje duur!

Heb vorige week moeten wijken tot consistenvet voor een paat boutjes :tongue: nouja beter dan niets.
 

van_der_P

Senior Member
Als ik dat zo lees heb ik al heel veel geluk gehad dat ik op mijn manier nog niets ernstigs tegen gekomen heb. Ik heb al altijd mijn voet op mijn kruissleutel gezet en dan draaien met de hand . Erop staan is niet nodig hoor , mijn ene voet blijft netjes op de grond staan hoor. Maar ik ben blij dat ik terug iets bijgeleerd heb . Man man , wat een super goed forum is dat hier . Hier krijg je tenminste raad en daad . :xyxthumbs:

En ook nog gratis, wat wil je nog meer.
 

Pim

Lid
Soms zijn de bouten die je bij je LM velgen hebt niet geschikt om stalen vast te zetten. Check dit ook nog even.
 

Pim

Lid
Ik zou het navragen bij een specialist. Ik had zelf 2 sets bouten toen ik nog mijn winterbanden op staal had. Lichtmetaal is zachter en daardoor luistert het konische deel van de bout (tussen schroefdraad en gripdeel) erg nauw.
Tevens is een LM velg dikker waardoor de bouten te lang kunnen zijn bij gebruik van staal, ze moeten dan dieper naar binnen kunnen, of korter zijn.
Ik had duidelijk korte, vrij rechte voor staal en iets langere, meer konische voor LM.
 

cvegreen

Forumguru
De bouten kunnen inderdaad schelen ,maar dat is enkel maar het aantal cm draad op je bout die langer is bij LM . De kop is niet anders.
 

Gieliovd

Forumguru
De bouten kunnen inderdaad schelen ,maar dat is enkel maar het aantal cm draad op je bout die langer is bij LM . De kop is niet anders.​
Dat is niet waar. Bij een lichtmetalen velg is het konische gedeelte anders gevormd!

Het konische draagvlak met een stalen velg is misschien 4 mm, met een lichtmetalen velg is dit véél meer!

@ Purk, hoe kom jij erbij dat de aantrekmomenten gelijk zijn?
 

van inkel

Forumguru
Als de hoek van de conus gelijk is maakt het niet uit.

Wat betreft aandraai moment 100, 110 of 120 Nm maakt niet zoveel uit
als het maar geen 200 Nm is.
 

Gieliovd

Forumguru
Je bedoeld de hoek van de conus van de bout gelijk aan de velg, ja ok... dan heb je relatief veel oppervlak om je kracht op uit te oefenen, dan geloof ik het wel ja.

Maar mensen let op, neem wel de juiste bouten!

Elke keer als ik er aan denk zie ik nog het gruis uit mijn velgen rollen bij demontage... Voor een paar euro per stuk haal je bij de automaterialenzaak bouten!

Ervaring: dealer en universeel bedrijf scheelt 75 procent in prijs.
 

Desperado

Forumguru
Als je je wielen bij een goed bedrijf(dealer, bandenboer)haalt dan zorgt die er voor dat je ook de goede wielbouten erbij krijgt.

Tip:
Als je je lmv onder de auto hebt hangen zorg dan ook dat je een setje "gewone" wielbouten bij je hebt voor het geval je een lekke band krijgt en het gewone stalen reservewiel eronder moet zetten.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je je wielen bij een goed bedrijf(dealer, bandenboer)haalt dan zorgt die er voor dat je ook de goede wielbouten erbij krijgt.

Tip:
Als je je lmv onder de auto hebt hangen zorg dan ook dat je een setje "gewone" wielbouten bij je hebt voor het geval je een lekke band krijgt en het gewone stalen reservewiel eronder moet zetten.
Dat is slim opgemerkt. Ik heb alleen een originele set LMV en een stalen velg in de bak. Zit geen ander setje met bouten bij hoor!
 

Desperado

Forumguru
Dat is slim opgemerkt. Ik heb alleen een originele set LMV en een stalen velg in de bak. Zit geen ander setje met bouten bij hoor!

Misschien dat originele Skoda lmv's wel met dezelfde bouten vastkunnen?
In mijn geval gaat dat niet omdat ik aftermarket lmv's heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan