Foutmelding defecte lamp, maar welke?

Hallo,

ik heb sinds enkele dagen dat het icoontje van een defecte lamp op m'n dashboard brandt... Dit is echter niet continu en gebeurt willekeurig. Ik heb (als de foutmelding zich voordeed) al alle lampen nagekeken, maar nog niet gevonden welke lamp er kapot is.

Op m'n Golf V kreeg ik een melding op mijn boordcomputer welke lamp er kapot was, maar op mijn OII Combi van 5 jaar jonger krijg ik dit niet... Is dit normaal?

Ik heb overigens een diagnosescanner, maar die geeft ook geen foutmeldingen weer...
Dus ik weet niet of vagcom veel gaat uithalen...

Hebben jullie nog ideeën?

ertromp

Forumguru
VCDS gaat overigens veel verder dan zo'n scancomputer die alleen OBD foutcodes van de motor leest. Wellicht biedt dat toch uitkomst en is er misschien in je omgeving iemand die voor je kan uitlezen.
Ook de kentekenverlichting gecheckt?

Ok, dacht dat zo'n scantool hetzelfde kon qua uitlezen van foutcodes. Ja, die ook gechecked. Zelfs de interieurverlichting. Ik heb geen weet van iemand in de buurt met VCDS, maar desnoods ga ik eens naar de VW dealer waar ik met m'n Golf ging. Altijd super service gekregen daar :)

ertromp

Forumguru
Het zijn vaak die kleine lampjes die je zo niet snel bekijkt nl stadslichtjes of kentekenverlichting. Ook wil het nog wel eens gebeuren dat er 1 van de lampjes er mee gaat uitscheiden en dat je door veranderende weerstand in de lamp nu al melding krijgt sporadisch.

Ahzo, ok. Dat laatste kan het wel eens zijn. Bedankt voor de verduidelijking!
Ik denk overigens dat ik maar eens een VCDS kabel ga bestellen. Met de plannen die ik voor ogen heb, zal ik die wel kunnen gebruiken :)

Wel, graag zou ik een MFD inbouwen, MF stuur, een Amundsen+ en Bluetooth met telefoonkit.
En dan later ook nog DVD schermpjes in de hoofdsteunen (voor de kleine ;) )

Edit: Amundsen of Columbus.

Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Kon je dat rotding maar uitzetten. Ik heb bijna alle lampjes vervangen door LED (ja, de goeie maar toch komt er nog een foutmelding...) Nu blijft continue dat oranje lampje branden. Grrrrrrrrrrrr !!!! :(

Zou dat niet lukken met VCDS? Of ergens een zekering loskoppelen? Maar of dat de goeie manier is?
Lijkt me dan toch dat ze jou niet volledig de juiste lampjes hadden gegeven...

ertromp

Forumguru
Ondanks dat vele ledlampjes CAN bus geschikt zijn volgens betreffende leveranciers wil dat per Octavia nogal verschillen hoe dat door de computer opgepakt wordt. Ook wil het gebeuren als je met VCDS de zogenaamde kouddiagnose uitzet dat wanneer de auto verder op contact gezet wordt alsnog de oranje lamp gaat branden. Er zit nl ook een zogenaamde warmdiagnose in die (nog) niet uit te zetten is met VCDS (helaas)

Maar, als je die kouddiagnose uitzet, dan kan'ie niets meer checken? Of gaat het dan enkel om de lampjes?
Lijkt me hetzelfde bij de warmdiagnose als je die zou kunnen uitzetten? Is dit dan niet 'gevaarlijk' voor de wagen bij eventuele motorproblemen?

ertromp

Forumguru
Maar, als je die kouddiagnose uitzet, dan kan'ie niets meer checken? Of gaat het dan enkel om de lampjes?
Lijkt me hetzelfde bij de warmdiagnose als je die zou kunnen uitzetten? Is dit dan niet 'gevaarlijk' voor de wagen bij eventuele motorproblemen?
Sorry voor de beperkte toelichting :D maar deze warm/koud diagnose gaat puur over de lampen die in deze check zijn opgenomen.

Rob

Forumguru
Ik had ook wekenlang een melding defect licht terwijl alles gewoon leek te branden. Soms bleef de melding weer een paar dagen weg.
Het bleek dat het lampje van de dagrijverlichting aan de bestuurderskant op sterven na dood was. Tijdens contact aanzetten gaan die lampjes natuurlijk gelijk branden en met starten krijgen ze kortstondig op hun donder en dan kan het voorkomen dat de gloeidraadjes weer contact maken en het lampje lijkt dan gewoon te werken. De welbekende ouderwetse klap op een koplamp waarna een lamp het ineens weer doet, is eigenlijk hetzelfde principe. De dagrijverlichting schijnt nogal storingsgevoelig te zijn, juist door die optater die ze keer op keer krijgen met starten. (Sorry voor de "jip en janneke" uitleg ;))

Dus, als je dagrijverlichting heb, vervang deze even voor 1,5 euro per stuk en je weet of het ook bij jouw O2 daaraan ligt. :thumbsup:

Hmm ja, deze uitleg klinkt ook heel erg plausibel, ware het niet dat de dagrijverlichting niet geactiveerd is op mijn O2. Dus ik weet niet in hoeverre deze lampen dan belast worden bij het starten o.i.d. .
Van zodra ik mijn VCDS heb, zal ik mijn wagen volledig uitlezen en dan vertel ik jullie (hopelijk) wat de oorzaak was :)

Kiswum

Forumguru
Ik heb zelf een storing op mijn led achterlichten, degene die ook voor de remmen worden gebruikt. De andere achterlichten die met t10 lampjes zijn aangesloten hebben geen canbus en zullen geen storing geven als die defect is.

Ik weet niet hoe e.e.a. ingeregeld is bij de O2, ik weet wel dat er bij de Touran bij een defect achterlicht, deze functie wordt "overgenomen" door het remlicht. Het remlicht draait dan op een lager vermogen en het lijkt dan alsof het achterlicht normaal werkt.

Joske

Forumguru
Ik weet niet hoe e.e.a. ingeregeld is bij de O2, ik weet wel dat er bij de Touran bij een defect achterlicht, deze functie wordt "overgenomen" door het remlicht. Het remlicht draait dan op een lager vermogen en het lijkt dan alsof het achterlicht normaal werkt.
dat kan, dit systeem wordt ook door Mercedes gebruikt, MAAR dan komt er wel een melding in het display dat het achterlicht stuk is en dat het remlicht dit tijdelijk overneemt :)

Bovenaan Onderaan