Foutmelding defecte lamp, maar welke?

skodaboy

Forumguru
heb ook maar een 'simpele' boordcomputer in de 02.
laatst ook af en toe melding van een defect lampje.

thuis gekomen lampen gecheckt,op het eerste zicht alle lampen in orde en de melding verdween ook weer.
de dag erna zelfde melding,toen opnieuw de boel gecheckt en toen bleek er achteraan links boven een defect lampje te zitten (het bovenste gedeelte van de C-vorm) lichten niet meer op..

wat me wel al opgevallen is dat als de nummerplaatverlichting defect is je geen melding krijgt..
want heb eens enkele weken rond gereden met één van de twee nummerplaatlampjes defect..:pieker:

Kiswum

Forumguru
Dat lampje in de "C" was waarchijnlijk een BAZ15D fitting die in het framepje zit. De lampjes aan de uiterste zijkanten die met een w5w fitting zijn voorzijn, geven volgens mij geen melding in het dashboard.

EdK

Forumguru
De T10 oftwel de w5w lampkes geven ook een melding hoor.
Maar als er van de twee (in yeti) per unit maar 1 defect is dan niet, alleen als beide de geest hebben gegeven.
Ben met led bezig geweest en zolang ik. 1 led en 1 normale lamp erin heb dan geen melding maar zodra er 2 leds worden in gestoken krijg ik wel melding en vervelend is dat een weerstand inbouwen nogal moeilijk gaat vanwege geen ruimte.
En in kabelboom klooien vind ik een mindere keuze in deze.

Kiswum

Forumguru
EdK, dat wist ik niet, heb ik ook niet getest :) ik heb het alleen met 1 lampje gemerkt/getest. Dit is goed om te weten, want als er maar 1 brand of af en toe contact heeft, dan merk je dit niet altijd.

@EdK Misschien heb je hier iets aan (Jee13 heeft ervaring met deze webshop Leddel)

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Heb ik helaas niets aan omdat dan me lampies los zouden liggen in de unit.
Moet dan echt op de led contacten een weerstand solderen maar dan zit je weer met punt of de led wel goed genoeg in de fitting vastzit.
Maar onlangs weer andere gekocht bij led4ucar waar ik eens mee moet expirementeren.
En ach anders maar met gloeidraadlampjes verder rijden. Geeft uiteindelijk ook rood licht in dit geval.

Kiswum

Forumguru
Volgens mij plaats je dit op je huidige houder en op dit verlengstukje komt je ledlampje en die plaats je weer in de opening. Momenteel hangen er sowieso 2 kabels. De kabels worden alleen maar ietsjes langer (Althans dit is zo bij de Octavia, maar als ik de unit op de de Yeti's op je handtekening zie, lijken de units een beetje op elkaar. 2x 5w5 lampen + 2x baz15d lampen)

EdK

Forumguru
Zal binnenkort als de zin en tijd er weer is er een projectje van maken en de boel openen en fotograferen.
Maar eerst ff andere dingen in den woning en dan de twee H4 Led lampen die ik nog heb liggen en dan ......

Wilko

Senior Member
Ik heb hetzelfde probleem als de originele topic starter.
Ik ben op zoek naar welke lampen er in de achterlichtunits van mijn O2 uit 2006 (niet FL) zitten (daar zie ik de afgelopen week soms als het koud is lampen even niet werken, en als de auto op temperatuur is weer wel gaan werken), en zie hier in het topic de w5w/T10 voorbij komen.

Dat ziet er echter heel anders uit dan de kleine lampjes die ik uit mijn achterlichten haal.
Ik ben tevens aan het kijken of het zin heeft om die lampjes te vervangen door led versies, maar ik vermoed dat ik dan een canbus model nodig heb? Wie kan mij verder helpen?

Joske

Forumguru
Dat ziet er echter heel anders uit dan de kleine lampjes die ik uit mijn achterlichten haal.
Ik ben tevens aan het kijken of het zin heeft om die lampjes te vervangen door led versies, maar ik vermoed dat ik dan een canbus model nodig heb? Wie kan mij verder helpen?
volgens mij heb je w3w lampjes nodig:

Naamloos.png

Cordoba

Forumguru
W3W-lampje? Ik dacht even dat het een foutje was, maar google leert dat, dat foutje dan vaker gemaakt wordt. W5W (ook wel bekend als T10) ken ik wel, zien er identiek uit als de W3W-lampjes die ik heb gegoogled, maar weet er iemand wat het verschil is tussen W3W en W5W?

Canon-Eye

Forumguru
3W in plaats van 5W?

(vermogen dus, hè) ;)

Kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen trouwens, 5W gloeilampje is toch wel standaard voor achterlicht en ik denk toch niet dat ik er graag 40% minder in zou zetten, ook al zijn ze met z'n tweeën (want daar wordt het niet feller van).

Cordoba

Forumguru
Ik dacht al dat het verschil in de afmeting zit, W3W is kleiner (3mm diameter i.p.v. 5 mm ofzo) ?

Wilko

Senior Member
Heren, (en met name Joske) wederom van harte bedankt!
Daar kan ik wat mee!
Zijn er voor zover jullie weten ook LED alternatieven voor die w3w lampjes die niet na een jaar al van ellende uit elkaar vallen (gebeurde me met de stadslichten voor, nadat ik ze door ledlampen had vervangen)?

Monteurtje

Forumguru
De 5W en 3W lampjes zijn identiek qua formaat. Zitten wel vaker verkeerde 5W lampjes in. Daar merk je niet veel van.
Defecte kentekenverlichting voor de facelift wordt niet als storing herkend. Na de facelift wel.
En idd zoals eerder al werd gezegd. Moeten in sommige gevallen 2 van de kleine 3W steeklampjes kapot zijn voor die storing geeft.
In een eerdere bericht stond iets over een Touran. Dat remlicht zwakker gaat branden als een achterlichtlampje defect is. Dat gaat bij de Octavia niet op. Er zijn varianten met een 21 en 4 Watt lamp in een. Maar ook alleen een 21W lamp. Die zwak brand als achterlichtlampje en fel brand als remlicht. Als die kapot is dan heb je beide niet meer.
En bij de Octavia is het soms ook verstandig om de fitting van de dagrijlichtlampen te vervangen. Als het

turboturbo

Forumguru
Tja geen idee. Ik koop zulke dingen eigenlijk niet in die prijs klasse. Je kunt er volgens mij niet veel kwaliteit van verwachten voor een lampje van 1 of 2 dollar.

Kiswum

Forumguru
Pilots kosten rond de €35,- daarbij heb ik hetzelfde gezien. Optisch ziet het hetzelfde uit. Sommige dingen worden in Nederland helaas onnodig 5*-10* zo duur verkocht.

Bovenaan Onderaan