Foutmelding defecte lamp, maar welke?

ertromp

Forumguru
Kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen trouwens, 5W gloeilampje is toch wel standaard voor achterlicht en ik denk toch niet dat ik er graag 40% minder in zou zetten, ook al zijn ze met z'n tweeën (want daar wordt het niet feller van).

Tja daar wordt de plank misgeslagen. Je hebt toch een O2PFL gehad? Dan weet je dat het totale achterlicht per zijde uit meerdere lampen bestaat. Die 2 3W lampjes zijn het zogenaamde stadslichtgedeelte van de lamp. Maar bij voeren dimlicht op de O2 branden er nog 2 lampen van 21W per zijde extra mee.
Stuk meer als menig auto standaard heeft.

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt toch een O2PFL gehad?
Zeker, maar ik heb me nooit in de configuratie van de achterlichten hoeven verdiepen.
Reed altijd standaard met de (xenon) dimlichten aan die bij het starten en stilzetten automatisch werden in- en uitgeschakeld.

Cordoba

Forumguru
Tja daar wordt de plank misgeslagen. Je hebt toch een O2PFL gehad? Dan weet je dat het totale achterlicht per zijde uit meerdere lampen bestaat. Die 2 3W lampjes zijn het zogenaamde stadslichtgedeelte van de lamp. Maar bij voeren dimlicht op de O2 branden er nog 2 lampen van 21W per zijde extra mee.
Stuk meer als menig auto standaard heeft.

Ik kan me vergissen, maar is die 21 Watt niet voor de remlichten, en is ie als normaal achterlicht gedimd? Ik ken van vroeger wel die dubbele gloeilampjes van 21/5 Watt, waarbij de 5W gloeidraad voor het achterlicht is, en de 21W voor het remlicht. Ook de knipperlichten zijn volgens mij normaal 18 of 21 Watt.

turboturbo

Forumguru
21Watt is absoluut geen dim- of stadsverlichting nee, maar voor remlichten! (Alsmede de knipperlichten en achteruitrij lampen)

ertromp

Forumguru
Ik kan me vergissen, maar is die 21 Watt niet voor de remlichten, en is ie als normaal achterlicht gedimd? Ik ken van vroeger wel die dubbele gloeilampjes van 21/5 Watt, waarbij de 5W gloeidraad voor het achterlicht is, en de 21W voor het remlicht. Ook de knipperlichten zijn volgens mij normaal 18 of 21 Watt.
21Watt is absoluut geen dim- of stadsverlichting nee, maar voor remlichten! (Alsmede de knipperlichten en achteruitrij lampen)

Sorry mannen maar dat is op de O2 toch echt geen 5W lamp of extra draadje die gebruikt wordt. De 21W is inderdaad voor Remlicht of Mistlamp en wordt betreffende spanning iets gevarieerd maar levert aan vermogen uiteindelijk meer als de 5 W. Signaal voor stadslicht situatie is zelfs tegen de 8V aan dus reken maar uit.
Makkelijk toch dat CanBus en een centraal elektrische aansturing

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@ertromp Ik dacht eigenlijk dat dit niet met de spanning maar met de duty cycle geregeld werd, of vergis ik me? Ik meen me zelfs te herinneren dat dit in de grijze oudheid met Vagcom ook nog te veranderen was.

ertromp

Forumguru
Helaas niets te veranderen middels VCDS of VagCom aan die duty-cycle en die duty-cycle die uitgedrukt wordt in een percentage daar krijg je zoals ik aangeef de spanningsvariatie door. 100% duty cycle is dan die 12V en wordt het 21W en het verminderde percentage de ca. 8V

Cordoba

Forumguru
Ik weet hoe DC werkt Erik. Volgens mij heb ik er vroeger op S-O wel eens wat over gelezen, maar ben bang dat het niet meer terug te vinden is.

ertromp

Forumguru
Ik weet hoe DC werkt Erik. Volgens mij heb ik er vroeger op S-O wel eens wat over gelezen, maar ben bang dat het niet meer terug te vinden is.
Blijkbaar niet Gert want je legt niet het verband dat die duty cycle uiteindelijk de spanningsvariatie tot gevolg heeft

turboturbo

Forumguru
Hoe dan ook, als de stand- / stadsverlichting achter een gedimde 21 Watt lamp is (dus gecombineerd met remlicht), kan dat mogelijk problemen geven met led, denk ik?

Immers zijn niet alle led lampen goed dimbaar.

Vroeger had je gewoon nog 5W/21W lampjes, 2 aparte lampjes in één met elk een eigen stroomkring (2 polen onderaan de fitting). Daar zijn gemakkelijk led versies van te krijgen.

ertromp

Forumguru
Hoe dan ook, als de stand- / stadsverlichting achter een gedimde 21 Watt lamp is (dus gecombineerd met remlicht), kan dat mogelijk problemen geven met led, denk ik?

Immers zijn niet alle led lampen goed dimbaar.

Vroeger had je gewoon nog 5W/21W lampjes, 2 aparte lampjes in één met elk een eigen stroomkring (2 polen onderaan de fitting). Daar zijn gemakkelijk led versies van te krijgen.

Geen enkel probleem dat dimmen op een LED lamp
Hoe kom ik aan die wijsheid:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/full-led-achterlichten-in-de-o2-fl.25399/#post-488825
Destijds ook dus die spanningen gemeten :D

turboturbo

Forumguru
Oh oke, mijn 'ervaring' met led en dimmen was even gebaseerd op huis tuin en keuken plafond spotjes waar ik achteraf niet alleen een speciale dimmer voor nodig bleek te hebben, alswel speciaal dimbare led lampen (diegene die ik had, knipperden :) )

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan