Front Assist: wat gebeurt er als...

Barrokok

Actief lid
Ik krijg volgende week mijn nieuwe OIII inclusief Front Assist. Ik vroeg me af wat er gebeurt als je op de snelweg bijvoorbeeld een stuk papier of plastic tegen je Front Assist sensor opwaait of door de rijwind blijft zitten.

Ik kan me toch niet voorstellen dat de auto vol in de ankers gaat, althans dat hoop ik niet.

Kun je het systeem trouwens overrulen?

Misschien een meer of minder theoretische vraag, maar ik ben toch benieuwd.
 

hemi24

Forumguru
systeem reageerd op voorwerpen met bepaalde grootte, binnen een vastgesteld (zichts)gebied, verwacht ik zo.
Het gaat vast niet op elke huismus of kastanjeblad reageren...
 

Lodewijk

Actief lid
Mijn dealer zei dat er geen kentekenplaathouder gemonteerd kan worden omdat daarop de FA reageert. Zit er bij mij dan ook niet op.
 

rtwee

Senior Member
@hemi24 niet helemaal waar... hij geeft ook aan (maxidot) als je te dicht op je voorganger zit.. 2 autootjes met uitroepteken er tussen. En dan kan je gewoon net zo hard rijden als je voorganger..
Kentekenplaathouder is inderdaad onzin. Werkt hier prima, of je dealer heeft een enorme reclameboodschap erop zitten waardoor hij goed 'diep' is.. :)
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is natuurlijk dat de kentekenplaathouders van de betreffende dealer van 'waai-bomen-hout' zijn, en dus flapperen in de wind, waardoor er een snelheidsverschil gemeten kan worden.:D
 
FA werkt niet geheel vlekkeloos helaas. Reageert bij mij op 30 mtr afstand tot voorganger al door in maxidot de 2 auto's met uitroepteken te laten zien. That's it, dat laat ie op 2 mtr afstand van mijn voorganger ook nog zien, verder geen enkele andere aanduiding of zelfs ingreep.Voorganger dichter naderen leek me niet echt een goede optie bij 130 km/u.
Herkenbaar FA probleem voor meerderen hier dat het niet werkt?
 

Niels

Actief lid
@voyager: bij mij idem. Ik zie inderdaad ook het symbol van de 2 autos met het uitroepteken ertussen als ik relatief ver van mijn voorligger verwijderd ben. Bij mij gebeurt er verder ook niets, ook al kom ik dichterbij.
Verdere acties (voorwaarschuwing of remingreep zoals in instructieboekje omschreven) heb ik nog niet ervaren.
 

erikkie

Senior Member
heb ook FA.
van de week een herfstblad precies ertussen. Krijg je melding op maxidot, FA niet beschikbaar.
Het verdere nut ontgaat me nog een beetje. Hij piept etc. maar of hij nou ook écht ingrijpt als het misgaat???? :pieker: dát heb ik nog niet durven proberen....
 

VWim

Forumguru
Gewoon een keer met een flink snelheidsverschil op een auto/vrachtauto afrijden :D.

Ik ga er overigens vanuit dat het systeem alleen meer maar ingrijpt op het moment dat de combinatie tussenafstand en snelheidsverschil te klein wordt. Bumperkleven met gelijke snelheid kan dus nog steeds ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rick

eriksk

Lid
5th gear heeft ze een keer getest (niet van de octavia). Eigenlijk blijkt dat je er ook niet echt van op aan komt als je doel is om een botsing te vermijden. Het zal voornamelijk de impact verkleinen en in veel/enkele gevallen de botsing vermijden. Dit echter op het laatste moment. Lijkt me dat dit niet anders is voor deze FA.
 

Fean

Forumguru
Ik had laatst een waarschuwing van FA... rood in beeld met strepen en een harde piep. Ik had niet de indruk dat deze voor mij ging remmen...
 

isonic125

Actief lid
Hij gaat echt remmen hoor!
2x gehad omdat er op een rondweg iemand afsloeg en de FA vond dat ik er toch te dicht op af kwam.
(ik kon natuurlijk inschatten dat het geen kwaad kon :nailbiting:)
 

Canon-Eye

Forumguru
FA werkt niet geheel vlekkeloos helaas. Reageert bij mij op 30 mtr afstand tot voorganger al door in maxidot de 2 auto's met uitroepteken te laten zien.
bij mij idem. Ik zie inderdaad ook het symbol van de 2 autos met het uitroepteken ertussen als ik relatief ver van mijn voorligger verwijderd ben.
Kijk beste jongens en meisjes (sprak opa :jaja:), wàt kunnen wij hier nu van leren?

Welnu, vooral dat we zelf geneigd zijn om de "veilige afstand" veel te krap in te schatten (en/of onze reactiesnelheid te overschatten) (*), zulks in tegenstelling tot het apparaat, dat blijkbaar beter rekening houdt met je snelheid dan je zelf doet.

Reken even met me mee: 80 km/u komt overeen met 22,22 meter per seconde.
Een veilige remafstand volgens de 2 seconden-regel is bij die snelheid dus zo'n 45 meter.
Als je nu bedenkt dat de witte paaltjes langs de weg meestal op een onderlinge afstand van 50 meter staan...
Die 30 meter (genoemd in post 9) als veilige remafstand komt overeen met een snelheid van 15 m/s oftewel 54 km/u. Stadsverkeer dus...
Hoezo "werkt niet geheel vlekkeloos"? De gereden snelheid werd niet genoemd, maar ik heb zo mijn vermoedens...:)


(*) Terzijde: mijn opmerking over het optimistisch inschatten van remafstand en reactietijd zijn mede gebaseerd op een jarenlange ervaring met "behaviour-based safety"-(rij)trainingssessies georganiseerd voor beroepschauffeurs.
Ook de zeer "oude rotten" met soms tientallen jaren en miljoenen km ervaring kijken na zo'n dagje integrale veiligheid steeds weer héél anders aan tegen allerlei aspecten van het vak waarvan zij allang alles dachten te weten. Het nut van die trainingen is dan ook overduidelijk aangetoond in onze ongevals- en schadestatistieken. Keiharde euro's bewijzen dat de kosten van zo'n driejaarlijks te herhalen dag (8 manuren plus de kosten van trainers, lesmiddelen, lokaal, eten en drinken, etc. - bij elkaar een aardig bedrag) er dik en dik uitkomen door besparingen op directe en indirecte schade, minder slijtage=reparaties en brandstofverbruik, minder verlet als gevolg van incidenten, etc.
En, ook belangrijk: aan de immateriële kant staat nog het pluspunt dat ook prima gekwalificeerde beroepschauffeurs worden gestimuleerd om nóg betere vakmensen te worden. Dat geeft de mensen extra zelfvertrouwen en er ontstaat ook meer wederzijds respect en vertrouwen tussen bedrijf en medewerkers. Iedereen wint!
 
Nou, ik kan jullie laten weten dat het systeem zeker werkt en het verschil kan maken. Het systeem heeft bij mij al 2 keer ingegrepen waarvan 1 keer een ongeluk voorkomen. Ik reed de snelweg op toen het opeens helemaal stil stond. Het was tijdens de ochtendspits en ik lette even niet op. Ik hoorde een piep, een rood scherm en voordat ik het rempedaal kon aanraken stond ik stil. :dankje: Ik schrok me dood, maar een ongeluk was voorkomen.... Gelukkig had ik FA.... ;)
 

Cordoba

Forumguru
Nou, ik kan jullie laten weten dat het systeem zeker werkt en het verschil kan maken. Het systeem heeft bij mij al 2 keer ingegrepen waarvan 1 keer een ongeluk voorkomen. Ik reed de snelweg op toen het opeens helemaal stil stond. Het was tijdens de ochtendspits en ik lette even niet op. Ik hoorde een piep, een rood scherm en voordat ik het rempedaal kon aanraken stond ik stil. :dankje: Ik schrok me dood, maar een ongeluk was voorkomen.... Gelukkig had ik FA.... ;)

Dus als ik het goed begrijp is de FA slecht voor de autoverkopen. ;) (als je er met volle snelheid op was gekleund, was de O3 waarschijnlijk afgeschreven, en jijzelf niet, dus een nieuwe O3).

Overigens beste bewijs dat je niet op het systeem kunt vertrouwen heeft Volvo nog altijd geleverd, met een (onbemande, op afstand bestuurde) Volvo die gewoon achterop een vrachtwagen klapte doordat het systeem niet ingreep bij een persdemonstratie.


Edit: alvast een foto
Volvo-S60-crash.jpg


Gevonden:
 
Bovenaan Onderaan