FA werkt niet geheel vlekkeloos helaas. Reageert bij mij op 30 mtr afstand tot voorganger al door in maxidot de 2 auto's met uitroepteken te laten zien.
bij mij idem. Ik zie inderdaad ook het symbol van de 2 autos met het uitroepteken ertussen als ik relatief ver van mijn voorligger verwijderd ben.
Kijk beste jongens en meisjes (sprak opa ), wàt kunnen wij hier nu van leren?
Welnu, vooral dat we zelf geneigd zijn om de "veilige afstand" veel te krap in te schatten (en/of onze reactiesnelheid te overschatten)
(*), zulks in tegenstelling tot het apparaat, dat blijkbaar beter rekening houdt met je snelheid dan je zelf doet.
Reken even met me mee: 80 km/u komt overeen met 22,22 meter per seconde.
Een veilige remafstand volgens de 2 seconden-regel is bij die snelheid dus zo'n 45 meter.
Als je nu bedenkt dat de witte paaltjes langs de weg meestal op een onderlinge afstand van 50 meter staan...
Die 30 meter (genoemd in post 9) als veilige remafstand komt overeen met een snelheid van 15 m/s oftewel 54 km/u. Stadsverkeer dus...
Hoezo
"werkt niet geheel vlekkeloos"? De gereden snelheid werd niet genoemd, maar ik heb zo mijn vermoedens...
(*) Terzijde: mijn opmerking over het optimistisch inschatten van remafstand en reactietijd zijn mede gebaseerd op een jarenlange ervaring met "behaviour-based safety"-(rij)trainingssessies georganiseerd voor beroepschauffeurs.
Ook de zeer "oude rotten" met soms tientallen jaren en miljoenen km ervaring kijken na zo'n dagje integrale veiligheid steeds weer héél anders aan tegen allerlei aspecten van het vak waarvan zij allang
alles dachten te weten. Het nut van die trainingen is dan ook overduidelijk aangetoond in onze ongevals- en schadestatistieken. Keiharde euro's bewijzen dat de kosten van zo'n driejaarlijks te herhalen dag (8 manuren plus de kosten van trainers, lesmiddelen, lokaal, eten en drinken, etc. - bij elkaar een aardig bedrag) er dik en dik uitkomen door besparingen op directe en indirecte schade, minder slijtage=reparaties en brandstofverbruik, minder verlet als gevolg van incidenten, etc.
En, ook belangrijk: aan de immateriële kant staat nog het pluspunt dat ook prima gekwalificeerde beroepschauffeurs worden gestimuleerd om nóg betere vakmensen te worden. Dat geeft de mensen extra zelfvertrouwen en er ontstaat ook meer wederzijds respect en vertrouwen tussen bedrijf en medewerkers. Iedereen wint!