Front Assist: wat gebeurt er als...

Joske

Forumguru
Weet je trouwens wat volgens Volvo de oorzaak was (officieël)?

het moeten "jumpstarten" van de auto wegens platte batterij..
 
:fool:
Kijk beste jongens en meisjes (sprak opa :jaja:), wàt kunnen wij hier nu van leren?

Welnu, vooral dat we zelf geneigd zijn om de "veilige afstand" veel te krap in te schatten (en/of onze reactiesnelheid te overschatten) (*), zulks in tegenstelling tot het apparaat, dat blijkbaar beter rekening houdt met je snelheid dan je zelf doet.

Reken even met me mee: 80 km/u komt overeen met 22,22 meter per seconde.
Een veilige remafstand volgens de 2 seconden-regel is bij die snelheid dus zo'n 45 meter.
Als je nu bedenkt dat de witte paaltjes langs de weg meestal op een onderlinge afstand van 50 meter staan...
Die 30 meter (genoemd in post 9) als veilige remafstand komt overeen met een snelheid van 15 m/s oftewel 54 km/u. Stadsverkeer dus...
Hoezo "werkt niet geheel vlekkeloos"? De gereden snelheid werd niet genoemd, maar ik heb zo mijn vermoedens...:)!

Ter info :
Eigen snelheid pakembeet 125 km/u op de linkerstrook, degene die voor mij reed dezelfde snelheid. Tussenafstand toch wel ca 30 mtr. en op de maxidot de waarschuwing met het uitroepteken in beeld.

Situatie waarin maxidot hetzelfde liet zien en FA verder niets deed was een idioot die rechtstreeks vanaf de invoegstrook direct naar de linkerstrook wilde en achter een betonwagen reed. Ik op de linkerbaan, ca 110 km/u, invoeger beduidend langzamere snelheid. Vanwege de strakke actie van de invoeger geconfronteerd worden met een behoorlijk snelheidsverschil en een plotselinge afstand tot voorgangen van ca 2 à 3 mtr geen enkele actie/ingreep van FA.
Zal waarschijnlijk met de electronica in mijn OC3 te maken hebben, zitten meer "oneffenheden" in :
- DAB+ valt nog wel eens stil
- zonnehemel van panoramisch dak sluit soms niet helemaal
- raambediening via sleutel werkt niet, krijgt dealer ook niet opgelost
- inparkeren met name aan linkerzijde van de weg gaat toch wel heel beroerd. Zelfs met ruim 270 cm ruimte heeft wagen moeite met haaks op de weg parkeren

Heb de wagen pas een week, dus nog niet echt alles getest. FA ga ik ook niet uittesten ...............
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Hij gaat echt remmen hoor!
2x gehad omdat er op een rondweg iemand afsloeg en de FA vond dat ik er toch te dicht op af kwam.
(ik kon natuurlijk inschatten dat het geen kwaad kon :nailbiting:)

Heb een paar dagen in een V60 gereden met het waarschuwingssysteem en heb dezelfde ervaring met afslaande voertuigen waar je nog eenvoudig achterlangs kan "duiken".
Andere "foutmelding" van het systeem kan je hebben als je een slinger in de weg (s-bochtje) iets te enthousiast neemt en er juist achter een auto geparkeerd staat: "ping, ping, ping!!!"

@Cordoba: leuke film van Volvo, maar de uiteindelijke oorzaak bleek dat bij de onbemande testauto de wagen niet op contact was (of deze was uitgeschakeld door te lage boordspanning)...
 

Canon-Eye

Forumguru
Eigen snelheid pakembeet 125 km/u op de linkerstrook, degene die voor mij reed dezelfde snelheid. Tussenafstand toch wel ca 30 mtr.
Dat is dus pakembeet 34,72 meter per seconde, waarmee een tussenafstand van 30 meter overbrugd wordt in 0,864 seconden.
Tsja, wat moet je dáár nou nog aan toevoegen?
"Werkt niet geheel vlekkeloos" geldt in dat geval m.i. niet voor het systeem maar - no offence! - voor de bestuurder... :jaja:

En trouwens, denk nou niet dat je voorligger "toch ook een flinke remafstand heeft" of zo want dat is niet per definitie het geval. Die kan bv. stuiten op een stilstaande file/kettingbotsing, of een door de middenberm komende tegenligger van enig formaat, of afgevallen lading - allemaal zaken waar je geen goed uitzicht op hebt omdat die voorligger dat nu eenmaal (deels) blokkeert.

Ik heb dus zelf altijd wel graag een gepast stukkie lege weg vóór me - en ook achter me want die trekhaaksabbelaars vertrouw ik ook niet zo, qua reactiesnelheid...
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben het met je eens Canon-Eye, maar ook wel eens meegemaakt dat dankzij de goede reactie van álle bestuurders er geen mega-ongeluk gebeurde. In mijn studietijd reed ik dagelijks op en neer naar Haarlem via de A4. Op een morgen, (toen nog slechts 2 overvolle rijstroken per richting) bij het aquaduct kwam ik met een ander groepje een beetje klem te zitten achter een langzame vrachtauto. Verkeer op de linkerbaan in de gaten houden, op tijd snelheid maken, en ertussen 'proppen' was de enige manier om weg te komen uit dat soort situaties op dat tijdstip. Op een gegeven moment ging de snelheid op de linkerbaan iets omlaag en de tussenruimtes werden iets groter, voor mij het moment om gas te geven, en met gelijke snelheid tussen de auto's op de linkerbaan te schuiven. Tegelijk met mij deden een aantal andere auto's vóór en áchter mij hetzelfde bij andere tussenruimtes. Gevolg een tiental auto's op één baan met gelijke snelheid van zo'n 100 km/u en onderlinge tussenruimtes tussen de 1.5 en 3 meter maximaal.
Net op dat moment besluit de langzame vrachtauto ook zijn auto naar links te gooien, omdat er voor hem op de omhooggaande weg (onder het aquaduct vandaan) een nog veel langzamere vrachtauto reed. Gevolg: een hele serie personenauto's die vol in de remmen moest, sterk verhoogde hartslag, maar overal nog steeds een tussenruimte van 10-50 cm. Ik geloof een jaar later is dat stuk A4 ongeveer een hele dag afgesloten geweest vanwege een hele serie van kettingbotsingen.

Na deze en wat andere curieuze ervaringen ben ik wel behoorlijk meer afstand gaan houden, maar nog nooit in een kop-staart botsing belandt (tenminste alleen als voorste auto, nooit in het rijtje, of als achterste)
 
Dat is dus pakembeet 34,72 meter per seconde, waarmee een tussenafstand van 30 meter overbrugd wordt in 0,864 seconden.
Tsja, wat moet je dáár nou nog aan toevoegen?
"Werkt niet geheel vlekkeloos" geldt in dat geval m.i. niet voor het systeem maar - no offence! - voor de bestuurder... :jaja:/
Ach met ruim 35 jaar zo'n 50 à 60k kms achter de kiezen tot nu toe heel wat kopstaartbotsingen gezien en niet alleen in NL. Zelf nooit in een kopstaart botsing gezeten maar wel "bijna" ervaringen. Begin jaren 80 zelf in de buurt van München een nieuwe wagen tegen de vangrail geparkeerd (total-loss) als ultieme rempoging omdat voor mij alles plots geparkeerd stond op een 3baans autobahn en heb de gigantische kopstaart in '81 (?) bij Deil ook meegemaakt maar stond toen op tijd stil.

Helaas is 30 mtr afstand tot je voorganger in NL geen optie want dan kom je, zeker in de spits, niet van je eigen plek af vanwege de vele invoegers/inhalers. Betekent niet dat ik geen afstand houd tot mijn voorganger maar de tussenruimte is meestal voldoende om 1 auto tussen te laten. In mijn optiek zou de FA bij een tussenvoeger dan moeten reageren met minimaal een geluidstoon met wellicht opvallende visuele waarschuwing en evt. een remingreep.

Heb dus denk ik wel de nodige ervaring en heb mijn ervaring met de FA hier neergezet. Ik bedoel met mijn posting alleen maar aan te geven niet enkel en alleen op de apparatuur te vertrouwen en dat ik het idee heb dat de FA niet dat doet wat volgens het boekje zou moeten. Zal wel een kwestie van gewenning zijn.De berekeningen die je maakt geven nog maar weer eens aan hoe belangrijk afstand houden is :thumbsup: maar ook dat je niet blindelings op de apparatuur moet vertrouwen. Ten alle tijden ben je als bestuurder verantwoordelijk. Het wordt tijd dat we in NL weer wat toleranter worden op de weg .........:jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
@voyager, voor wat betreft het niet blind vertrouwen op allerlei apparatuur ben ik het hartgrondig met je eens. Allerlei gadgets die extra veiligheid moeten bieden zijn op zich prima - alleen het "extra" daarvan valt weg op het moment dat je er op gaat rekenen in plaats van zelf te blijven denken en opletten.

Wat mij vooral triggerde, is het woordje "al" in jouw zin "Reageert bij mij op 30 mtr afstand tot voorganger al" in combinatie met "FA werkt niet vlekkeloos" (post #9). Misschien heb ik daardoor je bedoeling niet goed begrepen?

Hoe dan ook, voor wat betreft de aan te houden afstand: in druk fileverkeer wil ik nog wel eens op de rechterstrook tussen de vrachtwagens gaan zitten (met zo'n 50 lege meters voor me bij 60-80 km/u, en nog méér als de volgende vrachtauto te dicht achter me komt rijden). Mijn ervaring is dat (a) er weinig mensen in dat gat vóór me duiken (behalve om naar een afrit toe te kruisen) en (b) je dan toch vaak per saldo verrassend opschiet ten opzichte van die maniakken degenen die mekaar op midden- en/of linkerstrook geen centimeter gunnen. Ik haal dan vaak bij herhaling dezelfde auto's in - met een stuk minder stress en veel minder stop-and-go.
De reden is simpel: die beroepsjongens zitten ook niet om overbodige (schakel)arbeid verlegen en proberen dus de boel als het even kan aan het rollen te houden.
 

Thorgal

Forumguru
Ik ben me er de laatste dagen erg van bewust dat als ik de fa symbooltjes zie ik dus te dicht op voorganger zit. En nu was het zelfs weekend... Ga er de komende periode goed op letten. Met name door redevoering van @Canon-Eye
 

Fean

Forumguru
Ik erger mij aan het frontassist tekentje in maxidot. Wanneer ik de CC afstellen op snelheid... dan kan ik niet zien wat voor snelheid ik instel omdat dat tekentje ervoor zit. Ik heb dit nu al verschillende keren gehad. Niet echt doordacht.

Sowieso als je FA afstand aanhoudt.. dan is die ruimte zo groot dat er telkens een andere automobilist inschuift waarop dat tekentje weer aanspringt. Tot op heden vind ik het een onding waar ze nog een hoop aan kunnen verbeteren.
 
Ik snap er eerlijk gezegd ook niets van, waarschuwingen terwijl er niets gevaarlijks aan de hand is.... Een keertje met een wat bruuske manouvre mijnerzijds, waarbij ik nog snel van baan verwisselde bij sterk remmende auto voor mij, toen kreeg ik die rode pijlen in beeld en volgens mij ook een geluidsignaal. Maar hij remde niet, greep niet in. Was maar goed ook want dan was mijn achterligger op de baan waar ik naar toe wilde , op mijn bumper geknald. Ik heb de boel uitgezet....
 

Klaasje

Forumguru
Zie ik het nu goed, maar in nieuwe prijslijst van november zie ik geen frontassist standaard op businessline meer.
 
Bovenaan Onderaan