Kijk beste jongens en meisjes (sprak opa ), wàt kunnen wij hier nu van leren?
Welnu, vooral dat we zelf geneigd zijn om de "veilige afstand" veel te krap in te schatten (en/of onze reactiesnelheid te overschatten) (*), zulks in tegenstelling tot het apparaat, dat blijkbaar beter rekening houdt met je snelheid dan je zelf doet.
Reken even met me mee: 80 km/u komt overeen met 22,22 meter per seconde.
Een veilige remafstand volgens de 2 seconden-regel is bij die snelheid dus zo'n 45 meter.
Als je nu bedenkt dat de witte paaltjes langs de weg meestal op een onderlinge afstand van 50 meter staan...
Die 30 meter (genoemd in post 9) als veilige remafstand komt overeen met een snelheid van 15 m/s oftewel 54 km/u. Stadsverkeer dus...
Hoezo "werkt niet geheel vlekkeloos"? De gereden snelheid werd niet genoemd, maar ik heb zo mijn vermoedens...!
Zelfs met ruim 2270 cm ruimte heeft wagen moeite met haaks op de weg parkeren
Yep, foutje, is al gecorrigeerdbij 22 meter zou je het ook wel zelf moeten kunnen...
Hij gaat echt remmen hoor!
2x gehad omdat er op een rondweg iemand afsloeg en de FA vond dat ik er toch te dicht op af kwam.
(ik kon natuurlijk inschatten dat het geen kwaad kon )
Dat is dus pakembeet 34,72 meter per seconde, waarmee een tussenafstand van 30 meter overbrugd wordt in 0,864 seconden.Eigen snelheid pakembeet 125 km/u op de linkerstrook, degene die voor mij reed dezelfde snelheid. Tussenafstand toch wel ca 30 mtr.
Dat is dus pakembeet 34,72 meter per seconde, waarmee een tussenafstand van 30 meter overbrugd wordt in 0,864 seconden.
Tsja, wat moet je dáár nou nog aan toevoegen?
"Werkt niet geheel vlekkeloos" geldt in dat geval m.i. niet voor het systeem maar - no offence! - voor de bestuurder... /Ach met ruim 35 jaar zo'n 50 à 60k kms achter de kiezen tot nu toe heel wat kopstaartbotsingen gezien en niet alleen in NL. Zelf nooit in een kopstaart botsing gezeten maar wel "bijna" ervaringen. Begin jaren 80 zelf in de buurt van München een nieuwe wagen tegen de vangrail geparkeerd (total-loss) als ultieme rempoging omdat voor mij alles plots geparkeerd stond op een 3baans autobahn en heb de gigantische kopstaart in '81 (?) bij Deil ook meegemaakt maar stond toen op tijd stil.
Helaas is 30 mtr afstand tot je voorganger in NL geen optie want dan kom je, zeker in de spits, niet van je eigen plek af vanwege de vele invoegers/inhalers. Betekent niet dat ik geen afstand houd tot mijn voorganger maar de tussenruimte is meestal voldoende om 1 auto tussen te laten. In mijn optiek zou de FA bij een tussenvoeger dan moeten reageren met minimaal een geluidstoon met wellicht opvallende visuele waarschuwing en evt. een remingreep.
Heb dus denk ik wel de nodige ervaring en heb mijn ervaring met de FA hier neergezet. Ik bedoel met mijn posting alleen maar aan te geven niet enkel en alleen op de apparatuur te vertrouwen en dat ik het idee heb dat de FA niet dat doet wat volgens het boekje zou moeten. Zal wel een kwestie van gewenning zijn.De berekeningen die je maakt geven nog maar weer eens aan hoe belangrijk afstand houden is maar ook dat je niet blindelings op de apparatuur moet vertrouwen. Ten alle tijden ben je als bestuurder verantwoordelijk. Het wordt tijd dat we in NL weer wat toleranter worden op de weg .........
Gevolg een tiental auto's op één baan met gelijke snelheid van zo'n 100 km/u en onderlinge tussenruimtes tussen de 1.5 en 3 meter maximaal.
Ik erger mij aan het frontassist tekentje in maxidot.