MarcoO2
Forumguru
Zo simpel is het niet. Uiteraard kan je altijd iedereen in gebreke stellen, maar dan moet je dat wel kunnen concretiseren. Er zou sprake moeten zijn van wanprestatie en/of een onrechtmatige daad. Die zie ik hier niet.Gevalletje rijdende rechter, maar nu serieus: wellicht is het mogelijk de importeur in gebreke te stellen, hij heeft immers geen bericht gedaan aan de eigenaar. Op basis van dit verwijt kan een rechter zomaar met zijn vinger naar Pon en/of dealer wijzen. Er zijn echter wel een paar voorwaarden, is er bijv. op het koopcontract of ander document bij aanschaf de mogelijkheid tot verlenging omschreven? Een 'ingebrekestelling' dient altijd schriftelijk te worden gedaan met een goede onderbouwing en de verwachtingen van de koper. Wijs ook op de kosten die een eventuele rechtszaak met zich meebrengen, en leg deze ten laste van de wederpartij. Als je een rechtshulpverzekering hebt, dan kunnen deze je zeker ondersteunen bij een geschil.
Dit dus. Extra garantie is veel minder zinvol dan velen denken. Zie ook mij post (incl linkjes) hier.Eerlijk gezegd voorkomt Pon/dealer dat de klant nodeloos geld uitgeeft: in de meeste gevallen waar de verlengde garantie van toepassing is, zou dit volgens Europees consumentenrecht al onder de standaard verkoopvoorwaarden vallen, en is het schermen met extra garantie alleen maar een methode om de consument extra geld uit de zak te kloppen.
Dat dealers/Pon zich niet zoveel aan het consumentenrecht laten liggen is een ander verhaal, maar wat let de consument om zijn recht te gebruiken om elders te shoppen?