Garantie vervallen bij niet doen van 15.000 km teller kleine beurt?

TomR

Lid
Beste mensen van het SkodaForum,

Ik ben vandaag langs de Skoda dealer S-point gereden in Amsterdam Zuidoost, waar ik de auto in April 2011 nieuw heb gekocht (Skoda Fabia II 1.2 Fresh), met de teller momenteel op ongeveer 18.000 km.

Ze hebben mij verteld dat doordat ik op 15.000 km niet de eerste kleine beurt heb gedaan, dat daarmee mijn garantie vervalt, omdat ik dacht dat dit niet nodig moet zijn voor een nieuwe auto van deze tijden. Zeker van een Skoda. Daarnaast sta ik financieel niet heel sterk :winkie:.

Klopt dit? Dit lijkt me een heel vreemd verhaal. 2 jaar fabrieksgarantie lijkt me vanzelfsprekend bij een nieuwe auto.

Daarnaast hadden ze het over 'Short-Life Olie'? Oftewel de olie in mijn auto moet ververst worden, want het is 'short-life', wat is dat voor een rare/vreemde term?

Gr en alvast bedankt,

Tom
 

EdK

Forumguru
wel een heel vreemd verhaal ?
Maw als je met 10K voor een beurt was gekomen dan had je garantie verlenging gehad ?
Want wat is 3000 km nu tov die 15.000 ?
Heb ook wel eens een afspraak gemaakt op moment dat de teller op 15K stond en moest ik vanwege de drukte 3 of 4 weken wachten
Stond er wel een kleine 2000 Km extra op, maar niet de opmerking gehad die jij nu hebt gekregen !
Dus ik vind het een vreemd verhaal en volgens mij slaat het echt nergens op !
 

Antera

Donateur
beetje erg onzin. Als je er echt ruim overheen zit of dus zelf het onderhoud doet vervalt wel de garantie. maar verder nee snap het niet helemaal
 

Hetzer

Forumguru
Lijkt me een beetje sterk dat jouw garantie nu vervallen is als je er een paar kilometer over heen zit.
Je kunt eens vragen of je jouw auto niet bij de VW-dealer (A-point) kan laten onderhouden, hebben ze wel de long-life optie, voor bij voorbeeld de Polo
 

Erik_NL

Forumguru
Ze hebben mij verteld dat doordat ik op 15.000 km niet de eerste kleine beurt heb gedaan, dat daarmee mijn garantie vervalt, omdat ik dacht dat dit niet nodig moet zijn voor een nieuwe auto van deze tijden.
waarom zouden intervallen voor de onderhoudsbeurten in de gebruikershandleiding staan? Dat staat ook in de voorwaarden van de mobiliteitsgarantie. Een nogal onnozele denkwijze die je met wat pech duur kan komen te staan.
 

Noord26

Forumguru
Ken genoeg mensen die 70-80Dkm per jaar maken en daarmee komt de drukte van de dealer wel eens met: "tijd over 3 weken", de auto geeft pas 1000km van tevoren aan wanneer onderhoud nodig is. Dan rijd je dus 1400 km in de week en zit je, als je meteen de dealer belt als de auto aangeeft service nodig te hebben, alsnog 3000km over een beurt heen. Dus dit verhaal is onzin.
 

EdK

Forumguru
dat je mobiliteits garantie na de 15K zou vervallen zou ik nog vrede mee kunnen hebben, maar die heb je na de beurt dan weer terug
Maar je 2 jarige garantie mag mijn inziens om deze reden nooit mogen vervallen !
Dit gaat in algemeen om gebreken die veroorzaakt zijn door productie fouten etc
 

erik2907

Actief lid
Zo'n typisch voorbeeld van een dealer die handig onder zijn verplichtingen wil uitkomen. Ja, garantie op productie fouten blijft altijd. Dat is in de wet geregeld. Het wordt anders als er een mankement aan de motor ontstaat. De dealer ZOU zich kunnen beroepen op het niet tijdig wisselen van de olie met als GEVOLG motor schade. Probeer dan maar eens als klant aan te tonen dat de motor schade niet door de verlate beurt komt maar door een fabricage fout. Dat wordt lastig. Zelf ben ik ook een veel rijder en weet ik uit ervaring wanneer ik aan mijn kilometers kom en maak ik tijdig een afspraak. Lukt mij dat niet dan stuur ik de dealer een e-mail om een afspraak te maken. Zodra ik een datum krijg geef ik aan wat dan de kilometerstand ongeveer is en krijg altijd als bevestiging: geen probleem. Dan sta je sterk(er).

Bij meerdere merken is het zo dat bij garantie claims de dealers zelf moeten opdraaien voor de arbeidsuren en alleen de onderdelen vergoed krijgen vanuit de importeur. Dit zou een mooie 'truc' kunnen zijn om geen aandacht meer te hoeven tonen bij een garantie claim tenzij de reparatie tegen betaling uitgevoerd wordt.

TIP / ADVIES: e-mail met je verhaal sturen naar Klantenservice PON. Dan krijg je het juiste antwoord. Daarnaast, je bent niet afhankelijk van de dealer in A'dam. Je kunt bij elke dealer in NL terecht voor garantie.
 

Ridley

Forumguru
Goed verhaal Erik2907! Zo is het idd, gelijk over naar andere dealer zou ik zeggen. Mijn vertrouwen zou al verbruikt zijn. Denk je dat lease maatschappijen dit accepteren van dealers???
 

Bakkertje

Forumguru
Klantvriendelijkheid lijkt tegenwoordig ver te zoeken bij de verschillende dealers in Nederland.

Dit soort berichten (en helaas ook persoonlijk ervaringen) hoor je tegenwoordig bij alle Pon merken. Ik denk dat de dealers door de omvang van het bedrijf ook te ver van de klant afstaan. Het gaat er waarschijnlijk meer om hoe de showroom eruit ziet dan dat klanten echt geholpen worden. Maar goed, dit lost zich op den duur vanzelf op. Het is dat ik als leaserijder verplicht ben om bij een merk delaer het onderhoud te laten doen, anders zou mijn Skoda niet bij de lokale Skoda dealer komen. Privé zal onze New Beetle en de Audi van mijn schoonouders er geen meter meer op het terrein rijden. Sterker nog, bij een volgende auto aankoop zijn de 3 merken door de houding (en prijzen) van de dealers al aardig in interesse gedaald.

Kortom goed bezig Pon!
 

TomR

Lid
Bedankt allen voor de goede reacties! Ik vond het allemaal ook al een vreemd verhaal.

De reden waarom ik oorspronkelijk niet wilde of kon gaan voor de 15.000 km kleine beurt heb ik al uitgelegd en is sterk genoeg, maar als dit waarheid is, dan ben ik maar geforceerd om me hieraan te houden. Ik dacht, klant = koning?

Ik ga een mail sturen naar Pon en kijken wat zij hierover te zeggen hebben. Kom op, wie gelooft hier nou nog dat een nieuwe auto van deze tijden op 15.000 al mankementen moet hebben?
 

RobPG

Lid
Eh, het gaat in principe om preventief onderhoud hoor (zoals het vervangen van de olie). En als de fabrikant dat voorschrijft zal dat in zijn ogen wel nodig zijn. Suc6 met ageren er tegen. Overigens zou ik met een (ernstig) mankement niet wachten tot de eerstvolgende onderhoudsbeurt :laugh:
 

The bone collector

Senior Member
Kom op, wie gelooft hier nou nog dat een nieuwe auto van deze tijden op 15.000 al mankementen moet hebben?

Niemand, maar daar gaat het eigenlijk niet over. De constructeur stelt 15k preventief voorop. Als ze dat niet doen, kan je even goed 70k doorrijden en beweren dat een motor na 70k ook geen mankementen mag hebben.

In de realiteit lijkt het mij sterk dat een dealer beweert dat je geen garantie meer hebt na zo een kleine afwijking. Maar juridisch gezien, zeker als je 1000km op voorhand wordt verwittigd, heb je denk ik geen been om op te staan. Maar goed, in de praktijk zou ik mij niet direct zorgen maken.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar juridisch gezien, zeker als je 1000km op voorhand wordt verwittigd, heb je denk ik geen been om op te staan.
Juridisch gezien heeft juist de dealer geen been om op te staan. De fabrieksgarantie (daar gaat het hier om, en dat is iets heel anders dan mobiliteitsgarantie) is twee jaar zonder dat daar voorwaarden aan verbonden zijn.

En zelfs als we het wel hebben over de mobiliteitsgarantie heeft de dealer een moeizaam verhaal. De 15.00 km-beurt is binnen zekere grenzen indicatief, die grens hanteren als keiharde deadline is niet redelijk. Ook ik ben regelmatig duizenden kilometers over de voorgeschreven kilometerstand heen gegaan, simpelweg door het verstrijken van de tijd tussen de melding en de eerst mogelijke afspraak.
 

The bone collector

Senior Member
Er is inderdaad een verschil tussen de wettelijke garantie en de mobiliteitsgarantie. Maar ook aan de wettelijke garantie zullen voorwaarden verbonden zijn. Anders kan ik mij morgen een nieuwe wagen kopen, 100.000km per jaar rijden, en nooit laten onderhouden. Als er iets kapot is, beroep ik mij op de garantie.

Vergelijk het met een verkeersbord. 1cm nadat je een bord van 50km voorbij rijdt, kunnen ze je flitsen als je 51 rijdt. Dan kan je zeggen: ja ik moest nog afremmen, maar de wet zegt het anders. Je moest anticiperen op voorhand. Ook al mag je 1cm voor het verkeersbord in theorie nog 90 rijden. Bij de 15.000 km grens is het hetzelfde, je wordt op voorhand verwittigd, en je moet anticiperen, zodat het onderhoud gepleegd is op 15.000 km. Nu in de praktijk kan ik me voorstellen dat er een ‘bufferzone’ voorzien is van, ik zeg maar, 10%. Kom je voor 16.500 km langs, dan is er geen probleem. Gelijk hoe, ergens zal er een kwantitatieve lijn getrokken worden, anders krijgen ze rechtszaken tegen zich. Ook voor de wettelijke garantie kan de constructeur er zich op dat moment op beroepen dat je niet het voorgeschreven onderhoud hebt gepleegd.

Dat is ook zo bij elektrische toestellen. Garantie, zeker. Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn GSM elke avond tegen de muur mag gooien om hem uit te zetten. Op dat moment heb ik hem niet onderhouden zoals voorgeschreven.

Het hangt er natuurlijk ook van af wie de bewijslast moet leveren. Moet de constructeur bewijzen dat een gebrek voortkomt uit het niet tijdig onderhouden of omgekeerd. En soms wordt in wetteksten verwezen naar een 'redelijke' termijn, daar kan over gediscusieerd worden. Ik ben geen jurist, ik ken de wetten hieromtrent niet.

Nu ik stel het extreem. Ik hoop voor de TS, dat er in de praktijk wel rekening gehouden wordt met de situatie. Iedereen voelt wel aan wat correct gedrag is in dit verhaal. In de praktijk zal zowel de wettelijke als de mobiliteitsgarantie waarschijnlijk niet vervallen, een beetje klantvriendelijke dealer zal dat ook niet beweren.
 

MarcoO2

Forumguru
Er is inderdaad een verschil tussen de wettelijke garantie en de mobiliteitsgarantie. Maar ook aan de wettelijke garantie zullen voorwaarden verbonden zijn. Anders kan ik mij morgen een nieuwe wagen kopen, 100.000km per jaar rijden, en nooit laten onderhouden. Als er iets kapot is, beroep ik mij op de garantie.
Het mooie van wettelijke garantie is nou juist dat het niet beperkt kan worden. De wet geeft de kaders en that's it. Jouw voorbeeld (evenals dat van een tegen de muur gooien van een telefoon) overstijgt duidelijk de wettelijke kaders. ;)

O ja, voor wat betreft de bewijslast bij wettelijke garantie: bij een consumentenkoop gaat die na zes maanden over van de verkoper naar de koper. Bij fabrieks- of verkopersgarantie gaat de bewijslast over nadat de garantietermijn is verstreken.

Nu ik stel het extreem. Ik hoop voor de TS, dat er in de praktijk wel rekening gehouden wordt met de situatie. Iedereen voelt wel aan wat correct gedrag is in dit verhaal. In de praktijk zal zowel de wettelijke als de mobiliteitsgarantie waarschijnlijk niet vervallen, een beetje klantvriendelijke dealer zal dat ook niet beweren.
Dat onderschrijf ik van harte. Een dealder die deze discussie met mij zou voeren, zou mij als klant ook per direct kwijt zijn.
 

The bone collector

Senior Member
Even zelf de wet bekeken:
Inderdaad, zoals MarcoO2 zegt, de wettelijke garantie (garantie voor gebreken aan het product) mag niet beperkt worden. Tenzij het, zoals in mijn telefoon voorbeeld, ‘onjuist’ gebruikt wordt. Of het niet tijdig onderhouden volgens fabrieksopgave een onjuist gebruik is, weet ik niet. En dit is natuurlijk ook afhankelijk van het defect. Bewijslast ligt na 6 maand wel bij de koper hierin.
Nu garanties in het genre van: mobiliteitsgarantie, of 7 jaar garantie zoals bij Kia (weet niet of dat bij Skoda ook bestaat), of x jaar op doorroesten. Daar ben je wel aangewezen op de fabrieksvoorschriften van de constructeur. Door te laat te onderhouden, zou je dus je recht op dergelijke garantie kunnen verliezen. Afhankelijk van de marge die de constructeur toepast in de voorwaarden.
Hangt er dus vanaf welke garantie de dealer eigenlijk bedoelt. En, zoals eerder gezegd, in de praktijk kan ik mij niet voorstellen dat het gebeurt.
 

MarcoO2

Forumguru
We zijn het weer eens! ;) Voor degenen die in Jip-en-Janneke-taal willen weten hoe het zit met verschillende soorten garantie en welke rechten je dan als consument hebt: kijk eens hier.
 
Bovenaan Onderaan