Garantie vervallen bij niet doen van 15.000 km teller kleine beurt?

Antera

Donateur
let wel op dat consuwijzer een indicatie is en dat niet alles letterlijk zo is als daar staat. :-) ook een bedrijf heeft rechten en daar kan je dan alsnog wel eens aan het korte eind trekken want de voorwaarde van b.v. een bedrijf gaan dan weer deels boven consumenten regels

2x ervaren

Beste Tom,

Wat denk ik wel handig is om te weten, heb je de beurt nu bij 18.000 laten uitvoeren? Of ben je van plan nog een jaar en 15.000km te wachten?
Ik kan me voorstellen dat wanneer je het niet wil laten uitvoeren en hem dus overslaat dat dit problemen kan geven met evt garantie.

MarcoO2

Forumguru
Aan de consuwijzer kun je inderdaad geen rechten ontlenen. Ik heb er echter nog nooit iets zien staan wat niet klopt. Over het algemeen zijn de rechten van consumenten vele malen sterker geborgd dan die van de zakelijke partij. Als een bedrijf Algemene Voorwaarden heeft (en die ter kennis van de consument heeft gebracht!), zij die uiteraard van toepassing op de overeenkomst. Maar als er in die voorwaarden iets staat wat afwijkt van het consumentenrecht, dan zijn die voorwaarden op dat punt nietig. Algemene Voorwaarden gaan nooit boven dwingend recht uit de wet, maar wel boven regelend recht. Alleen is vrijwel al het consumentenrecht dwingend recht, waarvan niet kan worden afgeweken.

Ik ben dus heel benieuwd naar jouw casussen, Antera.

TomR

Lid
@ Dwaazz en anderen: Ik heb op 15.000 en ook nog steeds niet de kleine beurt laten uitvoeren, omdat ik in de veronderstelling was dat dit gewoon niet nodig was (ook omdat ik financieel niet sterk sta). M'n plan was om in April 2012, wanneer de auto een jaar oud is, een grote beurt te doen, of ik nou wel of niet de 30.000 heb gehaald, dan zou ik er gelijk vanaf zijn.

Nu stelde ik dit dus ook voor bij de dealer, en vonden ze dat ook niet goed, omdat ik dan dus het schema verstoor, en dus ook dan mijn garantie verlies (en mobiliteits garantie).

Fabia

† In Memoriam
Aanspraak op garantie is tevens uitgesloten indien de oorzaak van het defecthet gevolg is van:• Onderhouds- en reparatie-werkzaamheden die niet bij een offcieleŠkodavestiging zijn uitgevoerd.• Verwaarlozing en/of gebrekkig onderhoud.• H et niet volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden van de auto(zie hiervoor uw voertuigdocumentatie)• Oneigenlijk gebruik of overbelasting• H et deelnemen aan autosportevenementen, bijv. rally’s en races• H et gebruik van niet originele Škoda onderdelen• Veranderingen aan de auto die zonder toestemming van de fabrikant zijnuitgevoerd.• Invloeden van buitenaf• N ormale slijtage.​
Onderhoud-, afstel- en controlewerkzaamheden

Å(>edit<)koda Garantie » 2 jaar - Bekijk onze voorwaarden - Å(>edit<)koda Nederland

Denk dat er toch nog altijd een oorzakelijk verband moet kunnen aangetoond worden. Kan me niet inbeelden als m'n koppeling het na 17000km begeeft en m'n wagen z'n klein onderhoud niet heeft gehad dat men dat kan claimen als oorzaak voor het defect. En allicht worden er ook ruime marges ingebouwd voor de beurten. Iemand die 15000km autosnelweg rijdt, die zijn motorolie zal allicht veel minder vervuild zijn dan iemand die 15000km stadsverkeer rijdt.

peperskoda

Forumguru
Wat ik lees is dat Tom niet de intentie had om onderhoud uit te voeren omstreeks het moment dat de fabriek voorschrijft. Dat heeft hij met de dealer besproken en die hebben hem verteld dat wanneer hij daarin volhard daarmee zijn aanspraken op garantie komen te vervallen. Dat is wat ik lees in zijn relaas en de later door hem gegeven reacties. Belangrijk is hier de intentie van Tom en zijn argumentatie om deze ten uitvoer te brengen. In dat licht bezien vind ik de reactie van de dealer helemaal zo vreemd niet, ze waarschuwen hem immers voor het feit dat de garantie vervalt op het moment dat hij niet het door de fabriek voorgeschreven onderhoud laat uitvoeren(daarbij komt het echt niet aan op een paar kilometer, maar op het al of niet overslaan van een onderhoudsmoment) In mijn beleving handelt de dealer correct door Tom alsnog de kans te geven het onderhoud te laten uitvoeren.

Constant

Erelid
Ik kom al 3,5 jaar bij S-Point, word altijd correct behandeld en ik kom nooit in dit soort discussies terecht. Ik denk dat de topic starter ook even dringend bij zichzelf te raden mag gaan.

Verder is garantie bij een auto altijd gekoppeld aan het naleven van periodiek onderhoud, daarvoor hoeft men niet gestudeerd te hebben.

Sparkie

Forumguru
Als ik de latere post van Tom lees proef ik dat de feiten toch iets anders liggen. TS was van plan om de 15k beurt te passeren en te wachten op de 30k beurt. Dat is niet wat hij in zijn startpost zet.
Ik kan me helemaal aansluiten op wat peperskoda twee posts hiervoor erover zegt.

erik2907

Actief lid
Beste mensen van het SkodaForum,

Ik ben vandaag langs de Skoda dealer S-point gereden in Amsterdam Zuidoost, waar ik de auto in April 2011 nieuw heb gekocht (Skoda Fabia II 1.2 Fresh), met de teller momenteel op ongeveer 18.000 km.

Ze hebben mij verteld dat doordat ik op 15.000 km niet de eerste kleine beurt heb gedaan, dat daarmee mijn garantie vervalt, omdat ik dacht dat dit niet nodig moet zijn voor een nieuwe auto van deze tijden. Zeker van een Skoda. Daarnaast sta ik financieel niet heel sterk :winkie:.

Klopt dit? Dit lijkt me een heel vreemd verhaal. 2 jaar fabrieksgarantie lijkt me vanzelfsprekend bij een nieuwe auto.

Daarnaast hadden ze het over 'Short-Life Olie'? Oftewel de olie in mijn auto moet ververst worden, want het is 'short-life', wat is dat voor een rare/vreemde term?

Gr en alvast bedankt,

Tom

Nogmaals het oorsprokelijke bericht erbij genomen en ik kan niets anders concluderen dat hier sprake is van een eigen keuze om af te wijken van de voorwaarden die de fabrikant stelt aan hun product, onverlet wat Marco02 schrijft over productgarantie zoals de wet dat omschrijft. Het willens en wetens niet uitvoeren van een onderhoudsbeurt kan leiden tot gevolg schade en dat is dan de keuze van de klant zelf en dat de dealer dan terecht deze opmerking maakt dat de garantie vervalt.

TomR

Lid
@ Mensen die met goede intelligente reacties komen: Bedankt voor jullie reacties, misschien was ik dus niet duidelijk genoeg in mijn originele post, en peperskoda verwoordt het goed, ik wilde eigenlijk in April een grote beurt laten uit voeren, zodat ik er gelijk vanaf zou zijn, om eigen redenen die ik sterk genoeg vind. Door de reacties hier gegeven zie ik nu in dat dit een foute denkwijze is, ook gezien het vervallen van de garantie, en ga ik binnenkort maar is een afspraakje maken voor een kleine beurt. Dit lijkt me toch, hoe dan ook, het beste.

@ Mensen die dom reageren: Dan zijn er weer mensen die bevooroordeeld en nutteloos reageren, daar hebben we met z'n allen niks aan, ik heb mijn eigen redenen waarom ik voor deze keuzes ga en zoals ik eerder aangeef, vind ik ze sterk genoeg. Ik kom hier met de keiharde waarheid en ik heb niet de bedoeling gehad om informatie te weerhouden.

In ieder geval ben ik tevreden met de sterke en vele reacties :), dank!

P.S.: Nog niks gehoord van Pon.

wanderer

Senior Member
"Daarnaast sta ik financieel niet heel sterk........ "
wel een auto van dik 15000 en dan een beurt van ca 150€ uitstellen....?

erik2907

Actief lid
@ Mensen die dom reageren:

Hoe kun je eigenlijk stellen dat iemand dom is? Iemand die iets nooit aangeleerd c.q. uitgelegd is antwoord met zijn eigen referentiekader en naar zijn beste vermogen zoals hij de zaak ziet. Dat dit dan niet past in het referentiekader van de ander omdat deze het anders ziet of met het antwoord niet uit de voeten kan, zegt meer iets over hem/haar :worshippy:. Moraal: laat iedereen in zijn waarde en pluk datgene eruit dat voor jezelf relevant is.............. of kies ervoor om het bericht over te slaan (zoals je ook mijn bericht kan overslaan).

TomR

Lid
@erik2907: True, ik reageerde een beetje vlot, ik had het meer over de kortzichtigheid en de vooroordelen van sommige mensen. (En dan zeg ik dat ik vlot reageer, lekker hypocriet)

@wanderer: Tja, toch is het zo, het leven is onvoorspelbaar ;).

erik2907

Actief lid
@erik2907: True, ik reageerde een beetje vlot, ik had het meer over de kortzichtigheid en de vooroordelen van sommige mensen. (En dan zeg ik dat ik vlot reageer, lekker hypocriet)

Precies, kortzichtigheid en vooroordelen vloeien voort uit onwetendheid (referentiekader) en dan wordt het schieten uit de heup....... en toch kunnen deze antwoorden wel eens verhelderend zijn om ook eens naar de andere kant van het muntje te kijken :)

Constant

Erelid
Blijkbaar mag je alleen reageren op TomR als je het met hem eens bent.

Onderhoudsintervallen negeren en dan boos worden op de dealer en vervolgens een rancuneus cq onvolledig verhaal gaan posten op een forum, dat is nog eens dom gedrag!

erik2907

Actief lid
Blijkbaar mag je alleen reageren op TomR als je het met hem eens bent.

Onderhoudsintervallen negeren en dan boos worden op de dealer en vervolgens een rancuneus cq onvolledig verhaal gaan posten op een forum, dat is nog eens dom gedrag!

Ik ben van mening dat als je de allereerste post leest van TomR er nergens staat dat hij boos is, hij om redenen de beurt overslaat en een valide vraag stelt over de 2 jaar fabrieksgarantie (product garantie is iets anders dan garantie waar onderhoudsverplichtingen aan gekoppeld zijn).

In mijn beleving is TomR's eerste post zeer duidelijk en spreekt hij in termen als "LIJKT MIJ", zonder ergens een verwijt te leggen. Daarnaast legt hij uit dat het ZIJN keuze is....................

Constant

Erelid
1. Hij noemt de naam van de dealer, dient geen enkel doel, dit maakt het rancuneus.
2. In de openingspost lijkt het als de overschrijding met 3.000 km de garantie heeft doen vervallen, maar in werkelijkheid gaat het om volledig overslaan van de beurt. De tekst was zeker niet duidelijk.

erik2907

Actief lid
1. Hij noemt de naam van de dealer, dient geen enkel doel, dit maakt het rancuneus.
2. In de openingspost lijkt het als de overschrijding met 3.000 km de garantie heeft doen vervallen, maar in werkelijkheid gaat het om volledig overslaan van de beurt. De tekst was zeker niet duidelijk.

De naam van de dealer maakt het juist duidelijk dat deze dealer handelt zoals PON / SKODA de garantie voorschrijft, precies zoals het hoort. Niets rancuneus aan, maar een duidelijke weergave door TomR hoe de dealer hierin staat, niets mis mee.

De tekst van TomR is: ............... met de teller momenteel op ongeveer 18.000 km. Ze hebben mij verteld dat doordat ik op 15.000 km niet de eerste kleine beurt heb gedaan, dat daarmee mijn garantie vervalt, omdat ik dacht dat dit niet nodig moet zijn voor een nieuwe auto van deze tijden. Zeker van een Skoda. Daarnaast sta ik financieel niet heel sterk.

Lijkt mij toch dat er duidelijk staat dat hij de eerste beurt heeft overgeslagen (om redenen) waarop de dealer aangeeft dat daarmee de garantie is vervallen. Vervolgens vraagt TomR op het forum of dit een correcte zienswijze is van de dealer omdat hij de spelregels inzake garantie anders uitlegt, hetgeen natuurlijk zijn eigen keuze is.

Fabia

† In Memoriam
Ik zie er ook niks rancuneus in. We moeten wel opassen dat we niet van elke mug een olifant maken. TomR vraagt hoe het zit met de garantie bij het overslaan van de 15k beurt. En daar heb je juist het forum voor om op dit soort vragen een antwoord te krijgen.

Bovenaan Onderaan