Garmin of Navigon

Garfield62

Actief lid
De Citigo Sprint van mijn vrouw Wilma is voorbereid voor de opbouw navigatie, maar heeft het niet. Dus wil ik op MP gaan zoeken. Maar nu zie ik dat er twee versies zijn, Garmin en Navigon. Wat zijn de verschillen tussen die twee of maakt het niet uit?
Groeten,
Frans

turboturbo

Forumguru
Vzv ik weet is Navigon sinds een tijdje opgekocht door Garmin.

Waarin de systemen daadwerkelijk verschillen kan ik je echter niet vertellen.

Ik gebruik al een aantal jaren Navigon op m'n telefoon en die bevalt goed gezien de prijs (aanschaf + eenmalige betaling voor 'levenslang' verkeersinfo en nieuwe kaarten) en hoe het zich laat bedienen.

Ik vind alleen de aanwijzingen soms onduidelijk ('neem een flauwe bocht naar links' als de doorgaande weg waarop je rijd gewoon een flauwe bocht maakt; m.a.w. je hoeft helemaal niet af te slaan) en de route keuze is soms ook niet optimaal.

Altos

Banned
De verschillen zijn buiten cosmetisch ook technisch met oa betere carkit functie en software upgrade's.
Ik zelf verkoop morgen mijn Garmin vanwege nieuwe auto, verder een perfect apparaatje voor het geld vind ik.

Garfield62

Actief lid
Oke, dat is dan duidelijk. Bedankt! Ik ga op zoek naar een Garmin. Er van uitgaande dat die van Altos al een nieuwe eigenaar krijgt :pieker:

Altos

Banned
Idd is de mijne ovb verkocht, mocht daar verandering in komen kan ik je wel wat laten weten zaterdagavond.

rhaak1991

Forumguru
Koop em niet te oud, dan ben je namelijk dik aan het betalen voor kaartupdates.
Firmware kan je overigens via Fresh van Navigon (PC programma) wel gratis updaten. Kaarten en/of Live Services kosten geld.

Garfield62

Actief lid
Goede tip, bedankt, mag ik veronderstellen dat een Garmin recenter is, gelet op de berichten hierboven dat Navigon overgenomen is door Garmin? En werkt een Garmin ook met Navigon Fresh?

rhaak1991

Forumguru
Garmin werkt ook met Navigon Fresh. Navigo is nou eenmaal de naam van het programma (te downloaden via de Garmin site). Apparaat aansluiten via USB wordt het type automatisch door het programma herkent. Garmin zou in principe recenter moeten zijn, gelet op dat ze tegenwoordig van "Garmin" gemaakt worden en eerder van "Navigo" (Tussen haakjes omdat het al jaren hetzelfde merk is). Het kan echter zijn dat een Navigon apparaat later in gebruik genomen is i.v.m. voorraad e.d. (bij in gebruik name & registratie binnen 4 weken krijg je eenmalig een gratis update, alleen bij nieuw) Maar zou ook gezien de beter functie van de carkit (Bij Garmin zit de microfoon Links, Navigon Rechts) hoe dan ook voor een Garmin gaan. Ik zal overigens straks het apparaat eens aansluiten en voor je kijken wat een kaart update echt kost. Kan je hier eventueel rekening mee houden mocht er een aanmerkelijk prijsverschil in zitten.

Garfield62

Actief lid
Super. Alvast mijn dank. Is de kaartversie op het apparaat te achterhalen, of moet het via de pc? Met andere woorden, als ik bij iemand langsga, kan ik dan zien hoe oud het apparaat is?

rhaak1991

Forumguru
Ga naar na navigatie -> opties -> weergave van de kaart. Op pagina 3 staat welke landen je hebt en van wanneer je kaart is

AndreM

Forumguru
Koop em niet te oud, dan ben je namelijk dik aan het betalen voor kaartupdates.
Firmware kan je overigens via Fresh van Navigon (PC programma) wel gratis updaten. Kaarten en/of Live Services kosten geld.

Valt best mee de kosten voor 1 jaar updaten van de Navigon is, met 25% korting, €75,-
Ik krijg regelmatig een e-mail van Navigon met de aanbieding voor de Citigo van mijn vrouw.
En aangezien de wegen niet ieder jaar verplaatst worden, hoef je ook niet ieder jaar te updaten.
En als je een nieuwe update heb, zoals bij mijn O3, dan zijn nog niet alle wegen bijgewerkt. ;)

Garfield62

Actief lid
En ik heb een Garmin gevonden, maar wel van de VW Up. En dus met het vw logo, en blauwe verlichting. Dat logo is niet zo erg, maar de blauwe verlichting boven de eigen groene verlichting is niet zo mooi. Dat logo kan kennelijk aangepast worden, maar is dan tevens de verlichting groen? Ik denk van niet, maar vraag maar even...

rhaak1991

Forumguru
Zoveel ervaring heb ik helaas niet. Het is een computer dus in theorie ja misschien. Maar in hoever dat makkelijk wordt. Ben bang van niet want het is tegenwoordig aardig beveiligd helaas

Altos

Banned
@Garfield62 je moet het programma Garmin Fresh downloaden en installeren, je apparaatje eraan hangen (computer) en dan herstellen (zit ergens rechtsonderin als je links op apparaat geklikt hebt) de laatste software erop zetten (update, misschien niet nodig afhankelijk van de versie) en dan geeft het programma aan dat het device ontkoppeld is. Dan je schermpie in de auto doen, dan vraagt deze of de getoonde gegevens kloppen (jou auto gegevens) en dan wordt deze per mperk ingesteld.
Succes met je nieuwe gadget en mooie groene verlichting/knopjes.

Altos

Banned
Seat, Skoda en VW hebben EXACT hetzelfde scherm, alleen een andere doos. Toen ik de mijne kocht kwam er bij de eerste opstart de keuze van merk, Skoda gekozen en dan is alles mooi groen met Skoda logo en dergelijke.

Bovenaan Onderaan