Tallguy
Forumguru
Mede O2 rijders,
Een aantal van jullie kan zich waarschijnlijk nog wel het verhaal van mij herinneren dat ik last had van gebok (alsof de voorwielen doorslippen) tijdens het wegrijden op mijn winterbanden.
Na het wisselen naar de zomerbanden had ik dat gebok niet meer, maar afgelopen week is het toch nu ook met mijn zomerbanden begonnen.
Ik heb het volgende naar de dealer gemailed. Misschien dat iemand van jullie iets kan verklaren op technisch vlak?
========================
De laatste tijd (en dan praat ik over ong. 2 weken) merk ik dat, als de auto ’s ochtends en ’s middags gestart wordt en ik wil wegrijden, deze de eerste paar meter vaak (niet altijd, maar wel vaak) aanvoelt alsof de voorwielen doorslippen. Je voelt het gebok dus. Dit is tijdens(!) het laten opkomen van het koppeling pedaal en de auto begint te bewegen.
Ik zal het wat meer toelichten zodat het (hopelijk) duidelijker wordt:
Toen ik vorig jaar november winterbanden onder mijn auto kreeg merkte ik op dat bij een koude auto (niet qua buitentemperatuur, maar qua bedrijfstemperatuur) bij het op laten komen van de koppeling (auto staat in z’n 1) het aanvoelt alsof de aangedreven wielen doorslippen, want een karakteristiek gebok veroorzaakt dat jij en ik wel kennen van bewust heel veel gas geven en de koppeling opeens laten opkomen.
Ik weet dat gedrag aan de winterbanden omdat ik het daarvoor nl niet had. De banden bleken echter in orde te zijn. Met het terugwisselen naar de zomerbanden verdween het gebok en ik dacht dat het misschien dan toch wel te maken had met de winterbanden en het vermogen van de 2 liter TDI.
Niemand kende nl het probleem zoals ik het beschreef.
Nu merk ik de afgelopen 2 weken op (vooral de afgelopen week) dat het gebok nu ook begint op te treden, en dat met mijn zomerbanden!
Het is vaak de eerste meters zoals ik al zei. Dus wegrijden van een parkeerplek naar een stoplicht 100mtr verder. Dan even wachten tot het licht op groen gaat, koppeling langzaam op laten komen en viola…het gebok treed op.
Als leek denk ik…wat gebeurd er tijdens het op laten komen van de koppeling? De koppelingsplaten gaan in elkaar/op elkaar ingrijpen en daarmee wordt de aandrijving van de motor op de wielen overgebracht.
Zou dit gebok kunnen komen van een kromme/beschadigde koppelingsplaat? En treedt het niet meer op als de boel warm is omdat een eventuele kromme plaat iets van vorm veranderd?
Kan jij hier aub eens je licht over opsteken, eventueel via PON, en kijken wat een oorzaak zou kunnen zijn?
======================
Mocht een van jullie dit verhaal bekend voorkomen, dan hoor ik het graag.
Een aantal van jullie kan zich waarschijnlijk nog wel het verhaal van mij herinneren dat ik last had van gebok (alsof de voorwielen doorslippen) tijdens het wegrijden op mijn winterbanden.
Na het wisselen naar de zomerbanden had ik dat gebok niet meer, maar afgelopen week is het toch nu ook met mijn zomerbanden begonnen.
Ik heb het volgende naar de dealer gemailed. Misschien dat iemand van jullie iets kan verklaren op technisch vlak?
========================
De laatste tijd (en dan praat ik over ong. 2 weken) merk ik dat, als de auto ’s ochtends en ’s middags gestart wordt en ik wil wegrijden, deze de eerste paar meter vaak (niet altijd, maar wel vaak) aanvoelt alsof de voorwielen doorslippen. Je voelt het gebok dus. Dit is tijdens(!) het laten opkomen van het koppeling pedaal en de auto begint te bewegen.
Ik zal het wat meer toelichten zodat het (hopelijk) duidelijker wordt:
Toen ik vorig jaar november winterbanden onder mijn auto kreeg merkte ik op dat bij een koude auto (niet qua buitentemperatuur, maar qua bedrijfstemperatuur) bij het op laten komen van de koppeling (auto staat in z’n 1) het aanvoelt alsof de aangedreven wielen doorslippen, want een karakteristiek gebok veroorzaakt dat jij en ik wel kennen van bewust heel veel gas geven en de koppeling opeens laten opkomen.
Ik weet dat gedrag aan de winterbanden omdat ik het daarvoor nl niet had. De banden bleken echter in orde te zijn. Met het terugwisselen naar de zomerbanden verdween het gebok en ik dacht dat het misschien dan toch wel te maken had met de winterbanden en het vermogen van de 2 liter TDI.
Niemand kende nl het probleem zoals ik het beschreef.
Nu merk ik de afgelopen 2 weken op (vooral de afgelopen week) dat het gebok nu ook begint op te treden, en dat met mijn zomerbanden!
Het is vaak de eerste meters zoals ik al zei. Dus wegrijden van een parkeerplek naar een stoplicht 100mtr verder. Dan even wachten tot het licht op groen gaat, koppeling langzaam op laten komen en viola…het gebok treed op.
Als leek denk ik…wat gebeurd er tijdens het op laten komen van de koppeling? De koppelingsplaten gaan in elkaar/op elkaar ingrijpen en daarmee wordt de aandrijving van de motor op de wielen overgebracht.
Zou dit gebok kunnen komen van een kromme/beschadigde koppelingsplaat? En treedt het niet meer op als de boel warm is omdat een eventuele kromme plaat iets van vorm veranderd?
Kan jij hier aub eens je licht over opsteken, eventueel via PON, en kijken wat een oorzaak zou kunnen zijn?
======================
Mocht een van jullie dit verhaal bekend voorkomen, dan hoor ik het graag.