Gebok tijdens op laten komen koppeling

Tallguy

Forumguru
Mede O2 rijders,

Een aantal van jullie kan zich waarschijnlijk nog wel het verhaal van mij herinneren dat ik last had van gebok (alsof de voorwielen doorslippen) tijdens het wegrijden op mijn winterbanden.

Na het wisselen naar de zomerbanden had ik dat gebok niet meer, maar afgelopen week is het toch nu ook met mijn zomerbanden begonnen.

Ik heb het volgende naar de dealer gemailed. Misschien dat iemand van jullie iets kan verklaren op technisch vlak?

========================

De laatste tijd (en dan praat ik over ong. 2 weken) merk ik dat, als de auto ’s ochtends en ’s middags gestart wordt en ik wil wegrijden, deze de eerste paar meter vaak (niet altijd, maar wel vaak) aanvoelt alsof de voorwielen doorslippen. Je voelt het gebok dus. Dit is tijdens(!) het laten opkomen van het koppeling pedaal en de auto begint te bewegen.


Ik zal het wat meer toelichten zodat het (hopelijk) duidelijker wordt:

Toen ik vorig jaar november winterbanden onder mijn auto kreeg merkte ik op dat bij een koude auto (niet qua buitentemperatuur, maar qua bedrijfstemperatuur) bij het op laten komen van de koppeling (auto staat in z’n 1) het aanvoelt alsof de aangedreven wielen doorslippen, want een karakteristiek gebok veroorzaakt dat jij en ik wel kennen van bewust heel veel gas geven en de koppeling opeens laten opkomen.

Ik weet dat gedrag aan de winterbanden omdat ik het daarvoor nl niet had. De banden bleken echter in orde te zijn. Met het terugwisselen naar de zomerbanden verdween het gebok en ik dacht dat het misschien dan toch wel te maken had met de winterbanden en het vermogen van de 2 liter TDI.
Niemand kende nl het probleem zoals ik het beschreef.

Nu merk ik de afgelopen 2 weken op (vooral de afgelopen week) dat het gebok nu ook begint op te treden, en dat met mijn zomerbanden!

Het is vaak de eerste meters zoals ik al zei. Dus wegrijden van een parkeerplek naar een stoplicht 100mtr verder. Dan even wachten tot het licht op groen gaat, koppeling langzaam op laten komen en viola…het gebok treed op.


Als leek denk ik…wat gebeurd er tijdens het op laten komen van de koppeling? De koppelingsplaten gaan in elkaar/op elkaar ingrijpen en daarmee wordt de aandrijving van de motor op de wielen overgebracht.
Zou dit gebok kunnen komen van een kromme/beschadigde koppelingsplaat? En treedt het niet meer op als de boel warm is omdat een eventuele kromme plaat iets van vorm veranderd?

Kan jij hier aub eens je licht over opsteken, eventueel via PON, en kijken wat een oorzaak zou kunnen zijn?
======================

Mocht een van jullie dit verhaal bekend voorkomen, dan hoor ik het graag.


 

___JC___

Forumguru
Ik heb dit ook.

Een trilling in de aandrijflijn bij ontkoppelen als ie koud is. Gebeurd alleen in zn eerste versnelling. Ik ben een keer terug geweest naar de dealer en die gaf toen aan niks te merken. Nu (een aantal weken verder) wordt het weer erger. Dus binnenkort maar weereens terug. Ik heb info ingewonnen bij een SEAT dealer die ik ken en die geeft aan dat het de veren zouden zijn in het tweede massavliegwiel van de versnellingsbak ????

Ik dacht dat die van mij het deed door het koppel (390NM) maar het klinkt wel aardig gelijk aan jouw probleem.
 

VEEJAY

Forumguru
Dat wat jullie omschrijven ken ik niet. Wel bij hard optrekken, maar bij jullie is het ook bij rustig rijden. Very strange.

ik zou het in ieder geval niet fijn vinden om met een mogelijk slechte koppeling of wat het ook is te rijden.

Laat ons weten wat de oorzaak is en welke dealer jullie probleem wel serieus neemt.
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb dit ook.

Een trilling in de aandrijflijn bij ontkoppelen als ie koud is. Gebeurd alleen in zn eerste versnelling. Ik ben een keer terug geweest naar de dealer en die gaf toen aan niks te merken. Nu (een aantal weken verder) wordt het weer erger. Dus binnenkort maar weereens terug. Ik heb info ingewonnen bij een SEAT dealer die ik ken en die geeft aan dat het de veren zouden zijn in het tweede massavliegwiel van de versnellingsbak ????

Ik dacht dat die van mij het deed door het koppel (390NM) maar het klinkt wel aardig gelijk aan jouw probleem.

Ontkoppelen? Het is eerder het koppelen, dus het verbinden van de aandrijflijn met de motor.

Mijn auto is trouwens niet getuned, gewoon de default 140PK 320NM 2.0TDI.

Ik geef de info wel door aan de dealer. Eens kijken wat hij ermee kan.

Thx!!
 

___JC___

Forumguru
Koppelen, ontkoppelen het is wanneer ik het pedaal naar boven laat komen.
:)

Enuh, bij hard optrekken heb ik het ook maar dan zijn het volgens mij de kruiskoppelingen in de aandrijfassen die beginnen te klapperen. HEEEEEL slecht voor je auto.
 

VEEJAY

Forumguru
op SO werd gezegd dat bonken (ook bij Leon) bij hard optrekken komt door sportonderstel/stugge vering tov standaard veren.
 

Tallguy

Forumguru
Tsja, maar in dit geval heeft het dus neits te maken met snelhed....eerder het gebrek aan :)

De dealer heeft mijn mail incl het berichtje van JC aan een van de montuers gegeven die het verder gaat uitzoeken. Auto moet toch naar de garage donderdag om de nieuwe turbo te laten plaatsen.
 

___JC___

Forumguru
Hou me wel even op de hoogte want ik moet dus nog een keer terug naar de dealer. Vanochtend bij het wegrijden deedt ie het weer niet, rare auto..
 

___JC___

Forumguru
op SO werd gezegd dat bonken (ook bij Leon) bij hard optrekken komt door sportonderstel/stugge vering tov standaard veren.

Dat lijkt me niet want wat moet er dan bonken bij hard wegrijden? Het is of doorslippende wielen of stuiterende wielen bij hard optrekken. Afhankelijk van hoeveel grip je wielen kunnen krijgen. Geen grip is slippen, te weinig grip is bonken. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Had hiervoor een RS1 die deedt het ook en zelfs mn eerste Opel Ascona. En die had echt geen straffe vering :)
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij stuiterende wielen, bij net niet genoeg grip.

Vanwaar nieuwe turbo Kensei? Wat zijn de symptomen?
 
2 massa vliegwiel is bij VW, zeker getunde 1.9tdi'kes, een groot probleem. Is het niet het slecht lopen van de motor of willen afslaan. Heb je al eens het verschil geprobeerd door weg te rijden met veel en weinig gas geven.

Eventueel olie lekkage op de koppeling?

2.0TDI turbo's zijn erg gevoelig ivm de gelagerde as. Ze draaien lang na.

Groet WS.
 

Tallguy

Forumguru
Volgens mij stuiterende wielen, bij net niet genoeg grip.

Vanwaar nieuwe turbo Kensei? Wat zijn de symptomen?

Roken bij wat gas bijgeven op punt dat turbo druk begint te leveren. Laat ik het zo zeggen....als het 1914-1916 was geweest had men meteen gasmaskers opgedaan omdat het wel eens een aanval met mosterdgas had kunnen zijn :bye:
Zie http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=4210 dit draadje.
 

MMM

Lid
www123 heeft het nog volgens mij nog niet zo verkeerd. Ik heb het vroeger ook eens gehad. Hadden ze teveel olie in het carter gegooid en was het door overdruk via via op de koppelingsplaten terecht gekomen. Eerst niets aan de hand, maar op een gegeven moment gaat het door de warmte indikken en begint het te plakken >>> en dus te stuiteren.

Even een paar keer flink met slippende koppeling weg rijden wil heel soms helpen, maar dan moeten ze niet te vet zijn geweest. Menig dealer "repareert" (ahumm) zo ook "tijdelijk" dit euvel, maar een paar weken later begint het ge-emmer weer.

Maar goed, dit ZOU een oorzaak kunnen zijn hè. Een te zwakke of versleten drukgroep doet ook wonderen. Dan kan die het vermogen niet goed opvangen en geeft dat soortgelijke problemen, maar niet als je langzaam weg rijdt en volgens mij is dat het probleem ... toch?
 

SkodaMan

Actief lid
Nooit eerder van dit probleem gehoord. Wat is een koppelingspedaal? Waar zit dat eigenlijk? Ik heb alleen een rem- en gaspedaal.
 

Tallguy

Forumguru
Omdat het euvel alleen maar verergert opnieuw een mail naar de dealer gestuurd vanochtend:

Goedemorgen xxxxxx,

Zoals je je wellicht nog kan herinneren ben ik een paar maanden geleden (juni) bij jullie geweest ivm het roken van de motor en het stotteren van het blok.
-De rook werd veroorzaakt door een defecte as in de turbo en dat is toen goed vervangen.
-Het stotteren heeft xxxxxxxx nagevraagd bij PON en die gaven aan dat het komt omdat het toerental inzakt bij het op laten komen van de koppeling en dat de motormanagement daarom inspringt en gas bij gaat geven. Dat schijnt te leiden tot een bokkend/stotterend blok. De tip was meer gas te geven bij het koppelen.

In de tijd erna heb ik toch nog eens goed hierover nagedacht en op gelet, en heb het volgende dat ik toch graag met jullie wil delen:
Het stotteren is volgens mij niet blok gerelateerd, maar écht koppeling gerelateerd. Gisterochtend stotterde en bokte de auto als een bezetene tijdens het willen wegrijden bij een stoplicht. De auto was nog wel “koud” ter info. Het bokken duurde echt bijna 30seconden! Het leek wel een tractor die moeite had weg te komen. Ik had genoeg toeren, dus het motormanagement hoefde echt niet in te grijpen ivm een laag toerental (ik zat op +1200 denk ik).

Het klinkt en voelt echt aan alsof de koppelingsplaten niet lekker op elkaar willen ingrijpen, net alsof er een bobbel heeft die, tijdens het laten koppelen, tegen de andere aankomt en het gebok veroorzaakt. Als het alleen het blok was geweest had het anders aangevoeld, nu schudde(!) echt de héle auto!

Wat mij ook niet helemaal lekker zit is dat, áls het te maken zou hebben met het motormanagement, het probleem altijd zou moeten blijven optreden, ongeacht of ik 500mtr heb gereden (koude auto) of 200km (warme auto). Het euvel doet zich nl alleen maar voor met een koude auto. Net alsof met een warme auto de boel beter op elkaar ingrijpt.

Al met al heb ik dus nog steeds last van een schuddende, trillende, bokkende auto, iets dat ie niet deed de eerste 7-8 maanden.
-Het gas erbij geven heeft eigenlijk geen effect.
-Het gebok/geschud komt elke dag voor!

Ik verzoek je dan toch opnieuw dit met PON te bespreken en desnoods laten we mijn auto daar een week achter en gaan jullie (of PON) er zelf elke ochtend mee rijden. Ik kan dit gedrag toch echt niet meer waarderen.

Laat je me weten wanneer je hier met PON over gesproken hebt?

Met vriendelijke groet,

Ben benieuwd. Het is nu over en uit voor mij. Ik wil dit opgelost hebben!
 

___JC___

Forumguru
Ik heb het ook nogsteeds en het wordt ook steeds erger. Ik gok dat het toch dat massavliegwiel is of in ieder geval iets met de koppeling.

Het gebeurd alleen met een koude auto dus de eerste paar keer 's ochtends.
Heb volgende week tijd, zal eens langsrijden bij de dealer, kijken wat ie zegt.
 
Bij mij is het ook, alleen bij koude motor. Het is gewoon duidelijk een 2.0 tdi kwaal. Eens kijken hoe lang het deze keer duurt voordat pon dit toegeeft. Overigens stoor ik me er niet heel erg aan, ook omdat ik s´morgens maar 1 verkeerslicht heb en daarna gelijk autoweg. Het komt dus bij mij in de praktijk maar 1 keer voor.
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb de dealer net nog even laten weten dat ik zeker niet de enige ben en jullie opmerkingen erbij gezet (zonder namen).

Het moet nu maar eens goed uitgezocht worden. Je maakt mij niet meer wijs dat het te maken heeft met het motormanagement.

Ik ben het wel met jullie eens dat het eigenlijk 99% van de gevallen alleen in de 1e versnelling gebeurd en als het hele zwikkie nog "koud" is.
 

Gieliovd

Forumguru
Dit probleem komt mij heel bekend voor. Alleen had ik die klachten ook als de motor warm was.

Ik heb in 2005 een Fiat Ducato 1.9 TD in bezit gehad omdat ik met vrienden op vakantie ging naar Frankrijk, voor een Roadtrip.

Deze auto had altijd met optrekken dat de hele auto ging bokken, en dan niet omdat je de auto liet stikken met te weinig toeren.

Als je gewoon op trok dan ging de hele wagen (2,5 ton) bokken en schudderen.

Wat ik moest doen was echt op het gas en de koppeling zo snel mogelijk naar boven om dit te voorkomen. Dus als ik wat slaperig werd dan gebeurde het nog wel eens. Heb eens op een helling gestaan in Lyon, en moest naar boven. Ik dacht dat de wereld verging :D

Maar dit gebeurde dus bij alle toerentallen (behalve echt hoog) en ook als de auto warm was.

Ik dacht de koppelingsplaten zijn gewoon krom of verheen. Er stond al 363.000 km op dat ding, maar als je dit dan leest...

Daar zit geen eens motor management op, zo oud :)

Ik hoop dat jullie eruit komen, want dit is echt vervelend.
 
Bovenaan Onderaan