Gebok tijdens op laten komen koppeling

___JC___

Forumguru
Ik ben erg benieuwd of het daarna weg is.

Ik had weer een afspraak gemaakt om m een nachtje neer te zetten en de week erna was het opeens weer een stuk minder !! Dus de afspraak nog maar even uitgesteld tot het kouder wordt en het zeker te merken is... ZUCHT
 

Tallguy

Forumguru
Ik ben erg benieuwd of het daarna weg is.

Ik had weer een afspraak gemaakt om m een nachtje neer te zetten en de week erna was het opeens weer een stuk minder !! Dus de afspraak nog maar even uitgesteld tot het kouder wordt en het zeker te merken is... ZUCHT

Bij mij is het ook niet elke dag raak hoor...gisteren bijv weer wel, vandaag weer niet. Maar ze weten van me dat ik een zeurpiet ben als er iets niet goed is en dat ik dan ook echt niet uit mijn nek sta te l_llen....vooral omdat ik het perfect kan beschrijven.

Enfin...ik laat weten of het met de nwe koppeling is opgelost.
 

purk

Senior Member
als ik het zo lees denk ik gelijk aan het tweemassavliegwiel van de vag groep.
zeker bij les wagens gaan ze niet langer mee dan 40.000 kilometer en beginnen dan te bokken bij het oplaten van de koppeling......maar ja elk voordeel heeft zijn nadeel.
 

Tallguy

Forumguru
We gaan het wel merken. Volgende week woensdag (met uitloop naar donderdag) staat ie bij de dealer voor dit verhaal en nog wat kleine dingetjes.

Zal blij zijn als het daarna weg is. De afgelopen dagen is het weer erger geworden...hogere luchtvochtigheid het probleem?
 

Ted

Forumguru
Mijn Opel (1e eigenaar) had het gebok (licht van aard) alleen als het koud en een vochtige nacht was geweest. Meestal één keer en dan was het over. De auto met koppeling heeft 350 dkm prima gereden. De frequentie was ongeveer 3x per maand. Voor mij aanvaardbaar plus het was niet echt heel sterk!

Succes!
 

higgy

Forumguru
Mijn O2 1.6 MPi krijgt dus inderdaad een helemaal nieuwe koppeling!
Of het garantie is weet ik niet, maar dat vecht Dutchlease maar lekker uit.
En dat vlak voor het einde van de leasetermijn...
 

Tallguy

Forumguru
Gisteren auto opgehaald, heeft 2 dagen bij de dealer gestaan. Nieuwe koppeling is erin gezet. Voelt ietsjes zwaarder aan, maar da's ff wennen.

Nu maar hopen dat het gebok tot het verleden gaat behoren. :aangenaam:
 
Ik gebruik m is dat erg?
Enuh een 1.6 heeft ongeveer 1/4e van het koppel van die van mij dus dat zal wel meevallen met die koppeling...
:smirk:

Nee, juist het tegenovergestelde. Je moet met een laag koppel blok juist met veel toeren = slip = slijtage wegrijden.

Vanochtend koud... LPG motor had niet zoveel zin en ja hoor..

Wat helpt is met een heeeel klein tikkie verhoogd stationair de koppeling heeeeel langzaam op laten komen en zo wegrollen, snel door naar 2.

't wordt bij mij ook steeds erger, maar ik weet het nu en doe mak an.

42K op de klok.

Probeer eens zonder gas te geven achteruit weg te rijden. Merk je het ook zo.
 
versnellingsbak: zelfde probleem!

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn koppeling: hij bokt bij het (vanuit stilstand) laten opkomen in de 1e- of in de achteruit-versnelling. Mijn dealer Kreijne Midland in Hoogland heeft op mijn aandringen al tijdens twee beurten (even) naar het probleem "gekeken" en met de auto gereden. Maar zij vinden niet echt iets en vinden de auto wel acceptabel rijden... Ze hebben het probleem duidelijk niet kunnen reproduceren dus... Het komt inderdaad ook lang niet altijd in ernstige mate voor... maar wel vrijwel altijd een lichte trilling in de koppeling merkbaar. Erg irritant!!!!

Bedankt voor deze discussie, hier heb ik zeker wat aan. Ik begrijp dat dat het te maken heeft met een veer aan het tweedemassavliegwiel?
Hebben jullie verder nog tips hierover? Het is trouwens een leaseauto dus dat scheelt gelukkig...

Groeten,
Reinier
 

___JC___

Forumguru
Ik heb inmiddels een nieuwe koppeling gekregen onder garantie en het is weg. Een beetje aandringen kan dus zeker geen kwaad.
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn koppeling: hij bokt bij het (vanuit stilstand) laten opkomen in de 1e- of in de achteruit-versnelling. Mijn dealer Kreijne Midland in Hoogland heeft op mijn aandringen al tijdens twee beurten (even) naar het probleem "gekeken" en met de auto gereden. Maar zij vinden niet echt iets en vinden de auto wel acceptabel rijden... Ze hebben het probleem duidelijk niet kunnen reproduceren dus... Het komt inderdaad ook lang niet altijd in ernstige mate voor... maar wel vrijwel altijd een lichte trilling in de koppeling merkbaar. Erg irritant!!!!

Bedankt voor deze discussie, hier heb ik zeker wat aan. Ik begrijp dat dat het te maken heeft met een veer aan het tweedemassavliegwiel?
Hebben jullie verder nog tips hierover? Het is trouwens een leaseauto dus dat scheelt gelukkig...

Groeten,
Reinier
Geef maar aan dat het probleem vaker voorkomt en dat het op te lossen is door de koppeling te vervangen. Het feit dat ie het ook doet bij achteruit rijden zegt al meeeeeeeer dan genoeg :)
Het is nl het 2e massavliegwiel dat het veroorzaakt. Ik was (geloof ik) de 1e met het probleem met de nieuwere O2's (er is nl een terugroepactie geweest van O2's voordat ik mijn O2 ophaalde, maar mijn O2 viel daar niet onder toen ik 'm kreeg)
Mijn dealer heeft met de TD van PON gebeld en aangegeven dat de koppeling vervangen moest worden (zie ook eerder in dit draadje). Na vervangen was het euvel dus meteen weg.
Ik vermoed dat __JC__ hetzelfde kan zeggen/beamen.
 
Mijn auto staat nu een paar dagen bij de dealer, vandaag komt er een nieuw onderdeel in, op een bepaald onderdeel gerelateerd aan het tweemassavliegwiel zat meer speling dan toegestaan. Hopelijk is alles dus na vandaag verholpen!
Ben in ieder geval blij dat ze gisteren de koppeling uit elkaar hebben gehaald om echt te onderzoeken! (dankzij dit forumbericht)

Groet,
Reinier
 
Bovenaan Onderaan