Gedrag Climatronic

ronald_j

Actief lid
Daar lijkt het wel op: temperatuur(-beleving) is ook erg persoonlijk. Ik vind het juist een voordeel dat de temperatuur in ieder geval in de auto (redelijk) constant is, onafhankelijk van de temperatuur buiten. Dat ik dan af en toe een '"klap" krijg als ik uitstap, heb ik voor het hogere comfort in de auto over. Ook daarover verschillen trouwens de meningen, zie https://markvanprodrive.com/2014/05/18/bewust-aircogebruik/

Ja, inderdaad. Smaken verschillen. Ik ben het meer eens met Mark van Prodrive.

Gelukkige heb ik dan ook weer niet zulke dikke jassen. Ik kan zowel qua kou als qua warmte wel wat hebben, dus ik hoef niet bang te zijn dat een soort van matras om me heen de werking van de gordel verpest.

temperatuur gaat draaien zodat het systeem dit moet bijregelen. In geval van TS zou ik de temperatuur op 22GR zetten en niet meer aankomen. Dit werkt veel relaxter dan steeds je temperatuur veranderen.

Dat steeds eraan draaien vind ik inderdaad ook niet zo relaxed. Daar begon het allemaal om. Maar onnodig de klima veel werk te laten doen om precies die ene temperatuur te bereiken vind ik ook idioot. Met name als het om airco gaat. Dat kost bakken energie voor nop.

Terug naar de oorspronkelijke vraag. Is het mogelijk om de instelling van de blower voor permanent op handigmatig te zetten? Ik heb inmiddels gemerkt dat als je zelf aan de instelling draait dat hij dan enige tijd op handmatig blijft staan, maar zodra je ook maar iets verandert gaat hij weer terug naar automatisch.
Als dat niet mogelijk is, kun je dan de Climatronic vervangen door een klassiek paneel met draaiknoppen voor temperatuur, blowersterkte en uitblaasrichting? Of moet je dan de halve auto slopen om het complete systeem te vervangen?
 

0ri0n88

Forumguru
@ronald_j zou me nu nog niet te druk maken. Als het weer straks weer koeler is zal je airco ook rustiger blazen. Het is nu bloedheet dus die climtatronic wil snel zijn temp halen en blaast dus als een malle.
 

leon-cupra

Forumguru
Beetje rare gedachtegang. Climatronic is er net om een constante temperatuur in de wagen te hebben. Had vroeger een handmatige airco. Constant geklooi met de airco: standje harder, standje zachter, temp hoger, temp lager, ... Nooit een gelijkmatige temp in de wagen. Op lange ritten is dit absoluut niet comfortabel. Sinds paar wagens automtische airco. Wagen regelt alles en steeds contstante temp. Stukken aangenamer op lange ritten, je wordt er ook minder vermoeid van.
 

ronald_j

Actief lid
Ik denk dat er een wezenlijk verschil zit tussen een temperatuur die werkelijk alle kanten op beweegt, en een die binnen een *duidelijk gedefinieerd bereik* blijft. Ik had in mijn vorige auto ook een geregelde airco met temperatuurinstelling. Ik ben het meteen met je eens dat dat fijner is dan iets meer rood of een beetje meer blauw, en voor de rest maar zien wat er gebeurt.
Maar wat ik dus fijn vind is om altijd een lekker fris briesje in de auto te hebben. Niet te hard, want dat geeft een takkeherrie, en dat vind ik pas echt vermoeiend. En ook niet te zacht, want dan mis ik mijn frisse briesje. Bovendien rijd mijn zoontje ook mee en als de blower weer te zacht staat dan heeft hij niets aan de airco. Immers de frisse lucht is, bij hem aangekomen inmiddels alweer knap warm geworden. Elk klimaatsysteem meet alleen vlakbij de bestuurder en zal dus ook alleen daar dichtbij de ingestelde temperatuur zitten. Als de blower harder staat dan zal een groter gebied dichtbij de gewenste temperatuur zitten.
Daar gaat het dus allemaal om. Ik wil het kunnen instellen zoals ik het wil hebben. Climatronic houd geen rekening met de factoren die ik belangrijk vind. Als het systeem niet mijn gedachten kan lezen dan wil ik het het liefst gewoon kunnen instellen wat ik op dat moment nodig heb.

Ik vind eigenlijk de vraag "waarom wil je dat?" een beetje off-topic. Ik zou liever antwoord op de vraag willen.
 

leon-cupra

Forumguru
Heb je in je wagen geen blowers in de middentunel? Op die manier heeft je zoontje toch wel de frisse lucht.

Tja, dan gewoon handmatig instellen en continue klooien aan de knoppen.

Maar dan zeggen dat een climatronic op niets te trekt :pieker:
 

ronald_j

Actief lid
Maar dus liever niet continu klooien. Dat is alleen omdat hij elke keer de door mij gewenste instelling verandert.
Gewoon iets vaker dan jullie het zouden doen. Misschien 2,3 keer op een dag in plaats van de 50 keer die ik nu moet...
Liever 0 keer. Maar daarvoor zou je zowel een ondergrens als een bovengrens moeten kunnen instellen voor zowel temperatuur als de blower.

Voor zover ik weet heb ik alleen de standaard blowers onder de stoelen.
 

ronald_j

Actief lid
Dat zal ik morgen eens uitgebreid gaan testen gedurende de 9 uur naar huis vanuit Tsjechië. Ik heb er al eens eerder mee gespeeld, maar het leek erop dat hij nu al in "handmatig" staat. In "auto" lijk je niet eens de temperatuur te kunnen instellen.
Is er trouwens ergens een handleiding te downloaden van de Climatronic die in deze auto zit? Ik heb gek genoeg keurig alle onderhoudsgegevens, de handleiding van de auto en die van de radio gekregen, maar van de Climatronic zat er niets bij. Ik heb al eens gezocht naar een online handleiding, maar het blijkt dat er vele vele verschillende versies zijn. Het is dus lastig om precies die versie te vinden die ik erin heb.
Wie weet zitten er nog verstopte opties in.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij "auto" laat je dus de wagen ervoor zorgen dat hij de gewenste temperatuur behoudt. Dus gaat automatisch meer, minder, warmer, kouder blazen, net om een constante temperatuur te bekomen. Zet je de "auto" uit, heb je gewoon een handbediende airco. Dus zit je gewoon te klooien met de knoppen.

Min/max temperatuur is toch niet haalbaar voor dergerlijk systeem. Systeem kan toch nooit weten wat je wilt: wil je de ondergrens of de bovengrens of graadje boven de ondergrens, ... Dat is net hetzelfde als je vrouw die vraagt of je een pintje wilt en jij zegt: "misschien" :D
 

ronald_j

Actief lid
Dat is net hetzelfde als je vrouw die vraagt of je een pintje wilt en jij zegt: "misschien" :D

komkom zeg! Laten we nou niet te hypothetisch gaan doen. Dat is natuurlijk een situatie die nooit voorkomt. Daarop is het antwoord gewoon altijd ja. Daarbij komt dat bij mij thuis niet voor. Mijn vrouw stuurt me gewoon zelf op pad. Dat is nou weer iets dat ik wel graag volautomatisch zou zien :-)

Maar serieus. Ja tussen de bovengrens en de ondergrens weet het systeem niet wat te doen. Je zou ook kunnen kiezen voor een systeem dat er niet zo zwaar aan tilt dat het er een graadje naast zit. Dus als je 22 graden instelt en het is 23 graden, niet meteen de airco op standje ijskast en de blower op standje orkaan.
Maar juist die voorkeuren voor een bepaald gedrag zijn het gevaar van automatisch systeem. Automatisch is alleen fijn als het precies zo werkt als je het graag wilt hebben. Het zou dus fijn zijn als je ook wat voorkeuren zou kunnen instellen. Bijvoorbeeld of de airco altijd aan is, of alleen als het voor de temperatuur nodig is. Of de fan snelheden. Prima dat je dat verstopt voor de doorsnee gebruikers, maar het is wel fijn als het mogelijk is.
 

leon-cupra

Forumguru
Snap je punt wel, maar is niet realiseerbaar. Hoe kan een computer weten of iets goed is voor jou? Niet. Bij jouw wensen zijn er teveel variabelen die te breed interpreteerbaar zijn. Een briesje: hoe hard is dat voor jou? Zacht, zachter, heel zacht, ...? Al dan niet werken van de airco? Wanneer ? Is het voor jou goed dat temperatuur daalt naar gewenste temp op 1 min of op 30min. In het laatste geval is airco niet nodig, in het eerste geval wel. En ga zo maar verder.

Zet je airco morgen op de gewenste temperatuur en in "auto" stand, rij naar je vakantiebestemming en je zal merken hoe schitterend een climatronic is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik open op warme dagen met de sleutel vast even alle ramen.
Doe ik ook als hij lekker in de zon heeft staan opwarmen - en dan hou ik ze tijdens het rijden de eerste paar minuten ook open. Dat scheelt een boel onnodig werk voor de airco.

Mocht hij om de een of andere reden toch te hard blazen naar mijn zin, dan draai ik hem handmatig wel een streepje lager. "AUTO" blijft dan gewoon aan en hij blijft ook wel gekoelde lucht blazen, alleen de hoeveelheid ervan is dan wat minder.

Overigens wil ik het in de auto echt geen 20 graden hebben als het buiten 32 is - die overgang is me bij het uitstappen dan véél te groot. Standaard staat hij bij mij op 20,5 graden, maar als de buitentemperatuur de 24 of 25 graden overschrijdt dan draai ik de linkerknop ook wat omhoog - bij voorkeur een graad of 3 à 4 beneden de buitentemperatuur. Dat is voldoende om het prettig te hebben, aangezien de rest van het comfortgevoel wordt bewerkstelligd doordat de ingeblazen lucht ook een stuk droger is dan de buitenlucht. Pas bij extreem hoge temperaturen (zoals vanmiddag, 32 graden in de Flevopolder) maak ik de "afstand" tussen binnen- en buitentemperatuur iets groter: airco op 25,5 gr. Prima te doen, geen last van stress of zo...
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het systeem niet mijn gedachten kan lezen dan wil ik het het liefst gewoon kunnen instellen wat ik op dat moment nodig heb
Dát kan. Gewoon aan de rechterknop draaien tot je de gewenste windsterkte hebt; die stand houdt hij wel vast, net als de temperatuurinstelling. Het is dan wel denkbaar dat die ingestelde temperatuur niet gehaald wordt als de fan te laag staat. De F2 heeft nu eenmaal geen uitblaasopeningen achterin, zoals mijn voorgaande O2C die wel had - en dat scheelt voor de achterpassagiers nogal wat. In de Fabia zitten de mensen achterin nu eenmaal achter de barrière die gevormd wordt door de voorstoelen; dat los je alleen op door een ander type auto te kiezen.
 

EdK

Forumguru
Ben met dit soort dagen toch echt wel blij dat ik met ramen open en airco uit heerlijk op den wegen kan vertoeven .....
Lekker ouderwets ................ heerlijk..
 

ronald_j

Actief lid
Snap je punt wel, maar is niet realiseerbaar. Hoe kan een computer weten of iets goed is voor jou? Niet. Bij jouw wensen zijn er teveel variabelen die te breed interpreteerbaar zijn. .

Je houd teveel vast aan het idee dat alles automatisch zou moeten gaan. Ik heb er geen probleem mee om soms even wat handmatig bij te stellen. Dan hoeft het systeem niet te raden wat ik precies bedoel. Ik draai gewoon aan de knop totdat ik mijn definitie van "een fris briesje" ingesteld heb. Het systeem hoeft helemaal niet te weten hoeveel streepjes dat zijn.


Voor ondergrens/bovengrens. Dat is eigenlijk ook simpel:

Onder de ondergrens: lucht verwarmen
Boven de bovengrens: airco aan
Er tussenin: 1 op 1 de buitenlucht doorgeven.

Beiden de ondergrens en bovengrens instelbaar door de gebruiker. Dus niets hoeven raden.

Ik moet toegeven dat ik op het laatste moment toch heb gekozen voor een Fabia ipv octavia, omdat de houderschapskosten van een Fabia lager zijn. Dat doet soms pijn (geen luchtroosters achterin), maar ik hoop dat ik dat later nog ga waarderen ivm lagere kosten. En als je weet hoe kun je er aardig omheen werken door de airco anders in te stellen.

Overigens is de Fabia 2 alweer een goede stap vooruit in comfort tov Fabia. Met name rijgeluid is binnen minder. En de TSI 1.2 Trekt als een beest. Zelfs al is het maar de 63kW
 

leon-cupra

Forumguru
Dan snap ik eigenlijk niet wat je probleem is als je eigenlijk toch graag aan de knoppen draait. Wss niet goed genoeg geinformeerd over wat de climatronic inhoudt en wat de mogelijkheden waren/zijn. Had je evengoed een wagen met climatic kunnen kopen.
 
Bovenaan Onderaan