Gedrag Climatronic

B.Stuurder

Forumguru
Ik snap het hele verhaal niet. Je kunt toch ook de instelling kiezen dat het systeem op "soft" staat? Als je altijd een zacht briesje wilt, dan zal dat waarschijnlijk niet lukken met airconditioning, omdat het dan steeds kouder wordt en met climatronic stopt het briesje als de temperatuur bereikt is.
Wat een constant briesje levert is je raam voor (deels) open en je achterraam een klein stukje open. Je hebt dan geen wind direct in je oor, maar wel luchtcirculatie in de auto. Boven de 27 graden is dat misschien niet comfortabel meer.

Ik zet de temperatuur van de automatische airco niet altijd op dezelfde temp, sowieso heb ik al verschillende auto's gehad met dual zone airco en soms heb ik dezelfde temp aan beide kanten maar soms ook niet, maar wel laag in elk geval. Ook als het 32 graden is buiten, maar de laatste kilometers voordat ik uitstap doe ik de ramen (voor) en het dak open om te acclimatiseren. Rijd ik een korte afstand, dan doe ik zowieso het dak en/of de ramen open en zet ik de airco dichter bij de buitentemp.

ronald_j

Actief lid
Dan snap ik eigenlijk niet wat je probleem is als je eigenlijk toch graag aan de knoppen draait. Wss niet goed genoeg geinformeerd over wat de climatronic inhoudt en wat de mogelijkheden waren/zijn. Had je evengoed een wagen met climatic kunnen kopen.

Dat kon ook. Maar als je een gebruikte auto koopt dan heb je geen vrije keuze voor alle accesoires. Ik heb dus gewoon gekozen wat het beste paste bij mijn wensen. Climatronic was geen bewuste keuze. Ik wilde wel graag airco met temperatuurregeling. Ik had niet verwacht dat Climatronic zo een wezenlijk ander gedrag zou hebben dan een standaard temperatuur regeling.

Ik snap het hele verhaal niet. Je kunt toch ook de instelling kiezen dat het systeem op "soft" staat?
Niet dat ik weet. Voor wat ik nu gevonden heb kun je verrassend weinig instellen.
Je hebt eigenlijk alleen twee soorten "Auto". als je op de Auto knop drukt dan kun je daarna alleen nog de temperatuur instellen. De keuze voor welke uitblaasopeningen en blowervermogen vervallen dan.
Als je "auto" uitzet dan kun je zelf de uitblaasopeningen kiezen, maar in principe bepaalt het systeem het blower vermogen. Je kunt dit wel zelf bijstellen, maar na enige tijd gaat hij het toch weer naar zijn smaak veranderen.

Wat een constant briesje levert is je raam voor (deels) open en je achterraam een klein stukje open. Je hebt dan geen wind direct in je oor, maar wel luchtcirculatie in de auto. Boven de 27 graden is dat misschien niet comfortabel meer.

En ook qua geluid is dat niet zo comfortabel. De blower op 2 of 3 streepjes geeft voor mij een prettiger windje zonder windgeruis. Tenzij ik echt in de stad rijd. Dan is het fijn om een raam open te zetten. Helaas heb ik geen dakraam meer in deze auto. Mijn vorige fabia had dat wel. Maar er zijn niet zoveel gebruikte met dakraam, dus dat heb ik maar laten zitten.

0ri0n88

Forumguru
Je hebt eigenlijk alleen twee soorten "Auto". als je op de Auto knop drukt dan kun je daarna alleen nog de temperatuur instellen.

Vandaar ook dat je de 2e auto instelling moet gebruiken dan regelt die het zelf maar iets zuiniger als normaal. Dit is dus de " soft" instelling.
Verder is het echt weinig anders als bij andere airco's met tenperatuurregeling. Immers je verlangt een temperatuur dus je airco probeert deze ook te bereiken. Alleen een normale airco zou dat anders doen maar dan bepaal je het sws zelf.
In vergelijking met climatronic is dit echt behelpen hoor....

ronald_j

Actief lid
Vandaar ook dat je de 2e auto instelling moet gebruiken dan regelt die het zelf maar iets zuiniger als normaal. Dit is dus de " soft" instelling.

Ah, zo had ik het nog niet gezien. Dan zit die soft instelling er dus wel op.

Immers je verlangt een temperatuur dus je airco probeert deze ook te bereiken. Alleen een normale airco zou dat anders doen maar dan bepaal je het sws zelf.
In vergelijking met climatronic is dit echt behelpen hoor....

Tja, het is maar wat je behelpen noemt.
Ik verlang geen bepaalde temperatuur. Ik verlang een klimaat dat ik aangenaam vind. De temperatuur is een van de middelen waarmee je dit meetbaar kunt maken. Ik zie de temperatuurinstelling als een middel. Niet als een doel op zich.
Hierover gaan we het gewoon niet eens worden. Voor mij was het oude systeem aangenamer. Het voorzag me beter in mijn persoonlijke behoeften.
Wat ik ook fijn vond aan het oude systeem, is de manier waarop je instelt waar de lucht naartoe gaat. Je kon dan traploos kiezen tussen voeten en luchtroosters en alles ertussenin. Hier kun je een bepaalde uitblaasopening alleen aan of uitzetten. Dat vind ik dus behelpen. Ok, je kunt met Climatronic voeten en venster tegelijk doen. Dat kon met het oude systeem niet. Maar dat heb ik eigenlijk nooit gemist.

Weet je wat. Laten we stoppen met elkaar te proberen te overtuigen. Het lijkt me duidelijk dat dit een kwestie van smaak is. Let's agree to disagree.

Ik heb antwoord op de concrete technische vraag: "kun je het gedrag aanpassen?". Dat is dus: nee. Je kunt er wel een beetje omheen werken. Waarschijnlijk ga ik er wel aan wennen dat het niet meer zo (voor mij) aangenaam als vroeger gaat werken, en neem ik het met het goede.

Edit: ik kan het toch niet laten: Het heet dan ook CLIMAtronic. Niet TEMPERAtronic. ;)

B.Stuurder

Forumguru
Ah, zo had ik het nog niet gezien. Dan zit die soft instelling er dus wel op.

Edit: ik kan het toch niet laten: Het heet dan ook CLIMAtronic. Niet TEMPERAtronic. ;)

Over 10 jaar kun je misschien ook instellen of je een zeeklimaat wilt of een landklimaat, gewoon een beetje geduld. :laugh:

0ri0n88

Forumguru
Weet je wat. Laten we stoppen met elkaar te proberen te overtuigen. Het lijkt me duidelijk dat dit een kwestie van smaak is. Let's agree to disagree.
Exact kwestie van smaak en niet van je gelijk krijgen. Wellicht ben je gewoon nog niet gewend aan dit en wel aan het oude. Ik was hiervoor ook al mega blij met gewoon airco maar nu ik de climatronic heb wil ik zelf niet meer anders. Het is maar hoe je het ervaart. Bij mij staat die altijd op 19 graden in de auto stand zomer en winter. Kan me niet storen aan de overgang t.o.v. het comfort in de auto. En dat is voor een ieder persoonlijk.
Denk dat jij hem op de soft stand gericht op de ruiten moet zetten op een graad of 22 dat je dan het lekkerste klimaatje krijgt.

EdK

Forumguru
pfffff krijg het er warm van als ik dit allemaal zo lees.....
Ben toch wel blij met me ramen die open kunnen en de raamwindgeleiders ervoor ondanks dat dat misschien oubollig is.
Raam op kiertje is rustige luchtstroom en raam geheel open is haar door de war...

Tsja klimaat beheersen is al niet een makkelijk iets in een woning of kantoor en al helemaal niet in een supermarkt.

Leuke is dat bij bv kassa's ik 90 graden warm water via een blower op de dames kan laten blazen en dan hebben ze nog een koude gevoel.
Maar met dezelfde water temperatuur kan ik ze ook uit hun string laten zweten....
En dit doe je dan alleen maar met de blowersnelheid !!
Langzaam blazen en ze zweten uit hun string, en hard blazen en ze denken dat ze bevriezen de dames.

Dus tsja dit topic kan nog jaren meegaan en dan nog zal niemand het met elkaar eens zijn !!

B.Stuurder

Forumguru
pfffff krijg het er warm van als ik dit allemaal zo lees.....
Ben toch wel blij met me ramen die open kunnen en de raamwindgeleiders ervoor ondanks dat dat misschien oubollig is.
Raam op kiertje is rustige luchtstroom en raam geheel open is haar door de war...

Tsja klimaat beheersen is al niet een makkelijk iets in een woning of kantoor en al helemaal niet in een supermarkt.

Leuke is dat bij bv kassa's ik 90 graden warm water via een blower op de dames kan laten blazen en dan hebben ze nog een koude gevoel.
Maar met dezelfde water temperatuur kan ik ze ook uit hun string laten zweten....
En dit doe je dan alleen maar met de blowersnelheid !!
Langzaam blazen en ze zweten uit hun string, en hard blazen en ze denken dat ze bevriezen de dames.

Dus tsja dit topic kan nog jaren meegaan en dan nog zal niemand het met elkaar eens zijn !!

Ik heb ook wel eens zachtjes geblazen en toen ging de dame in kwestie ook uit haar string. Maar dat was dan niet achter de kassa :jaja::D

leon-cupra

Forumguru
@ronald_j , je kan je climatronic volledig gaan gebruiken zoals je climatic uit je vorige wagen. Een climatronic is gewoon een climatic met een automatische functie. Dus automatische functie uit en je hebt terug je climatic.

Denk dat je de manual eens deftig moet lezen en eens een paar uurtjes op al de knopjes dient te drukken en draaien (doe je blijkbaar toch graag:tongue:)

zie ook manual (vanaf pag90) : blower is ook handmatig aan te passen:
Controlling the blower
The Climatronic system controls the blower stages automatically in line with the interior temperature. However, the blower level can be manually adjusted to suit your particular needs. ›Turn control dial 10 » Fig. 97 on page 90 to the left or to the right to increase or decrease the blower speed.

leon-cupra

Forumguru
"juffrouw, kunnen we afrekenen"
"jaaAAAaaaaAAAAaaa, zeker jaaAAaaaAA "
:deuk::deuk:

zullen maar terug on topic gaan of ik heb een ban aan mijn broek (liever iets ander dan :D)

Trouwens met de climatronic, van zodra je zelf de blaassterkte gaat bepalen (aan de rechtse knop) draait, gaat hij auomatisch uit de automatische stand.

ronald_j

Actief lid
Trouwens met de climatronic, van zodra je zelf de blaassterkte gaat bepalen (aan de rechtse knop) draait, gaat hij auomatisch uit de automatische stand.

Ja, inderdaad. Voor eventjes. En na enige tijd gaat hij dan toch weer automatisch harder of zachter blazen.
Volgens mij is het als volgt:

Hij wil stand 5: ik zet hem naar 3. Daar blijft hij staat totdat hij denkt dat stand 2 genoeg is, en dan gaat hij vanzelf naar stand 2. Als hij later besluit dat het toch stand 4 moet zijn dan gaat hij ook daar gewoon weer naartoe.

Ik hoopte eigenlijk dat als ik (ik noem maar wat) knopje a en b voor 10 seconden indruk, dat er dan een geheim menu komt, waarin je dit naar permanent handmatig kunt zetten. Maar dat lijkt eerder niet het geval te zijn.

Denk dat je de manual eens deftig moet lezen en eens een paar uurtjes op al de knopjes dient te drukken en draaien (doe je blijkbaar toch graag:tongue:)

Over welke knopjes hebben we het nu? Met al dat gepraat over strings weet ik het even niet meer zeker ;)

leon-cupra

Forumguru
Ja, inderdaad. Voor eventjes. En na enige tijd gaat hij dan toch weer automatisch harder of zachter blazen.
Volgens mij is het als volgt:

Hij wil stand 5: ik zet hem naar 3. Daar blijft hij staat totdat hij denkt dat stand 2 genoeg is, en dan gaat hij vanzelf naar stand 2. Als hij later besluit dat het toch stand 4 moet zijn dan gaat hij ook daar gewoon weer naartoe.

Ik hoopte eigenlijk dat als ik (ik noem maar wat) knopje a en b voor 10 seconden indruk, dat er dan een geheim menu komt, waarin je dit naar permanent handmatig kunt zetten. Maar dat lijkt eerder niet het geval te zijn.
lijkt mij heel raar. Zou vorige eigenaar dit misschien via de VDC laten aanpassen hebben?? Denk dat er hier op het forum wel een paar zijn die hierop zouden kunnen antwoorden.
Rij al jaren met climatronic, soms zit ik hem ook handmatig, maar blijft steeds in dezelfde blaasstand.

Over welke knopjes hebben we het nu? Met al dat gepraat over strings weet ik het even niet meer zeker ;)
Probeer dat kleine knopje eens dat beetje verstopt zit en zie of de temperatuur stijgt(blijkbaar regelt dat ook de vochtigheid binnenin) :deuk::deuk::deuk:

B.Stuurder

Forumguru
lijkt mij heel raar. Zou vorige eigenaar dit misschien via de VDC laten aanpassen hebben?? Denk dat er hier op het forum wel een paar zijn die hierop zouden kunnen antwoorden.
Rij al jaren met climatronic, soms zit ik hem ook handmatig, maar blijft steeds in dezelfde blaasstand.

Probeer dat kleine knopje eens dat beetje verstopt zit en zie of de temperatuur stijgt(blijkbaar regelt dat ook de vochtigheid binnenin) :deuk::deuk::deuk:

Komt mij ook niet bekend voor, als je handmatig een stand kiest, dat dan de climatronic zelf uit gaat maken welke stand beter is. Toch eens kijken of er zo'n klein knopje zit, dan heb je een vrouwelijke climatronic en dat verklaart dan dat eigenwijze gedrag. Dan zul je meer complimentjes aan je climatronic moeten geven en niet meer mokken ertegen, misschien gaat het dan beter..... :deuk:

leon-cupra

Forumguru
Ach als ik de verdere opmerkingen en fantasiën lees van de heren, dan is een filmpje in deze echt niet nodig !! :pieker::jaja:

Maar een chronotherm in de wagen van de TS zou al zijn problemen oplossen !
Fantasiën? wie zei er iets over fantasiën? :D

zou voor TS geen oplossing zijn om via VDC aanpassing de airco niet meer automatisch naar auto stand te laten gaan?

Bovenaan Onderaan