Geen echt leer?

micky

Forumguru
ik heb dit soort beschadigingen ook in het (ivoor) Leer van mijn V50, bij mij komt het 100% door de "spijkers" in de spijkerbroek, elke keer schuur je er langs en bij de "goedkopere" leersoorten beschadig je dan de toplaag, het leer in mijn Snoek heeft hier ondanks zijn leeftijd (40 jaar) geen last van.
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik draag geen werkbroeken dus daar stap ik niet mee in de auto. Maar ik draag wel jeans waarvan er één een (weliswaar afgeronde) spijker heeft aan de kant waar de beschadiging is te zien. Dus misschien toch daaraan te wijten, misschien niet, wie zal het zeggen? In elk geval vind ik het spijtig dat het leer niet van een ietwat betere kwaliteit is. Mijn leren broeksriem gaat al veel langer mee, heeft het al harder te verduren gehad en daar is nog geen enkel stukje van de toplaag afgebroken. Er bestaan dus verschillende kwaliteiten in leer. Jammer dat Skoda niet simply clever gekozen heeft voor de beste. Temeer omdat er in het halfleren bankstel van een af fabriek O3 naar mijn inschatting niet eens voor 100 euro 'leer' zit verwerkt, niettegenstaande de flinke meerprijs van 700 euro (waarvoor je, als je de meerprijs niet betaalde, ook al een stoffen bankstel had).
 

DimiTator

Actief lid
Ik zou er de dealer zeker over aanspreken. Deze slijtage op amper een jaar is abnormaal, eender welke uitleg ze er aan geven.
 

DimiTator

Actief lid
@DimiTator deze slijtage is niet abnormaal als je het zelf veroorzaakt en die mogelijkheid is er wel degelijk ;)
Neem gerust van mij aan dat het doorschuren van leer binnen een jaar niet normaal is. Dat is een slechte partij splitleder geweest. Men zal proberen het op de klant af te schuiven, maar geen enkel merk kan zich dit veroorloven.
Ik heb lang voor een meubelboer in Peer gewerkt. Een zitmeubel in splitleer moet minstens 5 à 7 jaar probleemloos meegaan.
 

Cordoba

Forumguru
Lastige zaak: zoals al door anderen aangegeven, op de foto lijkt duidelijk zichtbaar dat dit slijtage is door het langsschuren van harde/ruwe delen. Aan de andere kant is 15 k km wel extreem snel voor dergelijke slijtage, en zoals DimiTator aangeeft is de korte tijd waarna van gebruik dit zichtbaar is mogelijk te wijten aan ondermaatse kwaliteit van het leer.

Als je aan de ene kant de absurd korte tijd waarin dit zichtbaar wordt in aanmerking neemt, en aan de andere kant de zichtbare 'schaafwonden' van het leer, lijkt een verdeling van de reparatie (beschadigde leer deel vervangen/opnieuw bekleden met beter leer) een logische zaak. Wat de juiste verdeling van de kosten is, lijkt mij een vraag voor specialisten.
 

Joske

Forumguru
:laugh:



...


nu terug ff serieus, ben wel benieuwd hoe een dealer op zo iets reageert eigenlijk.. Is dit een slijtageonderdeel of niet, valt dit onder garantie?
 

Joske

Forumguru
OMG

ik wist dat dit topic ging ontsporen :maakmegek:

ik heb nog een serieuze poging gedaan om ontopic te blijven maar nu geef ik het op hoor :deuk:
 

DimiTator

Actief lid
We zijn op de zaken vooruit aan het lopen. Laat de TS eerst eens contact opnemen met de dealer.

Er staat nergens geschreven dat je geen spijkerbroek mag dragen. Alleen maakt die ruwe stof dat eender welk bekledingsmateriaal er op een of andere manier onder lijdt.

Aan degenen die denken dat de TS niks te zeggen gaat hebben: Er is een verschil tussen normale en abnormale slijtage. Wat als de lak afbladdert na een carwash? Wat als banden al na 3000km versleten zijn? Zou dat ook normaal zijn?
 

Gieliovd

Forumguru
Daarom dus ook gewoon op correct bezoek bij de dealer en het probleem voorleggen.

Helaas moet je wel een goede dealer hebben.

Bij mij is tijdens een garagebezoek het stuur aan de linkerzijde behoorlijk beschadigd. Ik heb hierover geklaagd en bij het volgende bezoek hebben ze het een soort van gepolijst en het zag er gelikt uit. Dus ik blij.

Een paar weken later echter begon het stuk te glimmen en werd het ook steeds kleiner.. tot de staat waarin het nu is. Ik heb al maanden een glimplek op het stuur. Het leder is gewoon kapotgemaakt.

Ik leg me er maar bij neer.
 

micky

Forumguru
het gaat uiteraard niet om de stof van de spijkerbroek, maar om de spijkers die erin zitten, deze hebben scherpe randjes, dit is in mijn auto ook te zien aan het stuur, ik heb het stuur heel laag staan en schuur er altijd met mijn been/heup langs, de onderkant van het stuur zit onder de schaven inmiddels, daarom wil en krijg ik een afgevlakt stuur :)
Maar goed een sleutelbos of iets dergelijks over de mooiste kwaliteit leer schuren of een metalen/koperen "spijker" geeft gewoon schade en als het daardoor is ontstaan (wat ik niet beweer) dan heeft dat niets met de kwaliteit van de stoel te maken, overigens heeft klagen wel zin, in mijn huidige V50 heb ik na een 20.000km nieuw leer op de bestuurdersstoel zetel gekregen, er zat iets in wat op een oude wond leek en het leer was daar veel dunner, maar makkelijk ging dat niet overigens
 
Bovenaan Onderaan