Geen koude luchtstroom airco?

Peter_Octavia

Forumguru
Wou vanmiddag de airco even gebruiken om het interieur te koelen, nadat de auto in de zon had gestaan.

Maar helaas geen koude lucht.

Wel een vreemd geluid onder het dashboard vandaan die stopt zodra je de airco uitzet.
De ventilatorsnelheid uit, harder of zachter heeft geen invloed op het geluid.

Het geluid lijkt op een metalen schijf die rond draait en ergens tegen loopt/schuurt.

Morgen de dealer maar bellen, maar misschien heeft iemand hier een vermoeden wat het kan zijn?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Rij de auto sinds november 2014 en nu net 10.000km gereden.

Dus geen idee wanneer het koudemiddel voor het laatst is bijgevuld.
Moet dat ergens genoteerd staan trouwen?
 

turboturbo

Forumguru
@Peter_Octavia inderdaad is het gierend / schrapend / schurend geluid buiten de auto of onder de motorkap niet te horen, bij mij.

Iig zou het zo zijn dat vele Fabia I auto's last hebben van dit verschijnsel, waarover tot nog toe wordt gezegd dat dit te maken zou hebben met het regelventiel, en dat er niets aan te doen is. Nu is het wel zo, dat dit geluid er in het geval van mijn auto er altijd al geweest is. Uit jouw post lijk ik op te maken dat je dit voor het eerst hoort. En jij hebt een heel andere auto.

Kortom; er hoeft geen verband te zijn.

Ik zou je iig adviseren om eerst uit te sluiten dat je compressor niet op te weinig smering draait, en dus je airco te laten servicen bij een specialist. Dan kun je dat iig uitsluiten. Temeer ook, omdat je schrijft dat de airco niet meer koelt. Dat is natuurlijk sowieso al een teken aan de wand!

Rij de auto sinds november 2014 en nu net 10.000km gereden.

Dus geen idee wanneer het koudemiddel voor het laatst is bijgevuld.
Moet dat ergens genoteerd staan trouwen?
Had je de auto nieuw? Of rijd jij de auto sinds 2014 en heb jij er sindsdien 10.000 km mee gereden?

Soms zit er een sticker onder de motorkap, waarop de datum van de airco service beurt staat. Daar kun je even naar kijken. Maar, nogmaals. Geen koude lucht = airco specialist zoeken.
 

Peter_Octavia

Forumguru
De auto is in november 2014 door ons 2e hands aangeschaft. Bouwjaar januari 2011.

Als de condensor lek is. Kun je dat eenvoudig zelf zien? vloeistof lekkage etc?
 

Monteurtje

Forumguru
Dat wordt een ander verhaal. Had iets te snel gelezen. Als er een aircoservice ooit gedaan is, dan wordt er vaak een sticker ergens onder de motorkap geplakt. Na 4 jaar is dat wel aan te raden als die dat nog nooit gehad heeft. Maar dat even terzijde.
Het systeem verliest altijd wat koudemiddel in de loop der tijd. Dus kan zijn dat er nu zo weinig in zit dat die daarom niet meer koelt.
Aircopomp kan kapot zijn.
Condensor is een zwak punt omdat die direct achter de gril zit en kwetsbaar voor steenslag. Dit kun je niet zien, wel dat die wat beschadigd is maar niet of die lek is. Het systeem moet op druk gezet worden en met zeepsop kun je een eventueel lek opsporen.
Als er tracer vloeistof in zit, wat vaak bij een aircoservice gedaan wordt, zou je met een uv lamp dat kun zien.
Het kan dus van alles zijn. Alleen een garage kan de diagnose voor je stellen.
 

turboturbo

Forumguru
Dit kun je niet zien, .
Ik had overigens een keer het 'geluk' dat het wel gemakkelijk zichtbaar was; de condensor was gewoon nat/vochtig in een hoek aan de onderkant. Je kon dat bij daglicht of een goed lamp goed zien. Later bleek met een UV lamp inderdaad de contrastvloeistof ook zichtbaar op die plek.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Bedankt heren voor de input.

Ga morgen de dealer bellen voor een afspraak en dan zien we het wel.

Zodra er nieuws is laat ik het hier weten.
 

Havana

Forumguru
Houd er rekening mee dat het in de papieren zou kunnen lopen.

Mijn compressor en filter/droger waren beide kaduuk, grapje kostte me 1000 euro en dat was niet bij een dealer.
 

Peter_Octavia

Forumguru
De auto is bij de Skoda dealer aangeschaft met 1 jaar volledige Skoda garantie. Mag hier toch wel iets van verwachten toch.:arghh::arghh:

De aanschaf van een ZEKERŠKODA-occasion biedt je 7 zekerheden:
  1. 1 jaar volledige ŠKODA-garantie
  2. Historie van de gebruikte ŠKODA is bekend
  3. Auto is gecontroleerd en geprepareerd op 130 punten
  4. Auto is onderhouden met originele ŠKODA-onderdelen
  5. Levenslange Mobiliteitsgarantie, 24 uur per dag
  6. 14 dagen omruilgarantie na aflevering van de auto
  7. Gratis lidmaatschap van VerrassendŠKODA
Reden genoeg dus om in een ŠKODA-occasion te rijden.
 

Yargo

Actief lid
Ik heb nu een beetje hetzelfde voor,maar toch enkele zaken zijn anders:

- van zodra ik AC aan zet hoor ik een zachte brom vanuit de motorruimte komen. Uit de ventilatiegaten hoor ik dan een geluid dat erg veel weg heeft van het inlezen van een cd. AC uit, dus gewoon ventilatie dan stopt de brom en het gesis precies.

- toen ik de wagen (bj 09/2010) kocht (tweedehands) was dat geluid er ook. Ze hebben toen de koelvloeistof van de airco bijgevuld en het geluid was weg. Echter belde ik vandaag naar mijn dealer om deze bij te vullen, maar die zegt dat dat geluid ( inlezen cd) niet van een lege aircovloeistof kan komen, dan zou hij gewoon niet meer koelen zeggen ze. Maar vorige keer was het wel opgelost op die manier, al vraag ik me af of die lichte brom er toen ook was.

- heb reeds naar de interieurfilter gekeken. Die is enkele maanden geleden nogmaar vervangen. Geen bladeren te bespeuren.

Maandag maar eens langs de garage gaan. Een kapotte/lekke pomp kan ik er nu echt niet meer bij hebben na versleten koppeling en kapotte waterpomp op de tijd dat ik hem heb ( 5 maand).
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
Als de airco sist heeft dat wel degelijk te maken met een te lage vulgraad van het koudemiddel. Maar dat kan ik niet beoordelen via het forum...alleen maar uit mijn ervaring mededelen.

Het sissen gebeurt in de verdamper, in vaktaal ligt dan de oververhitting te hoog. Hoe hoger de oververhitting des slechter wordt de koeling, de compressor krijgt niet voldoende aangeleverd waardoor ook de nakoeling te laag komt te liggen.

Olie wordt niet meer getransporteer/ververst in het carter, compressor wordt te heet, olie verbrand en de rest is het afwachten op een burn-out.

Ik vraag me af of mijn bijdrage wel gelezen wordt, er is al zoveel over uitgelegd en toch wordt geredeneerd zolang die koelt is er niets aan de hand...maar kan ook de laatste keer zijn.

Nogmaar ééns een keer: Dit soort compressors zijn gevoelig voor een te lage vulgraad en worden niet uitgeschakeld.

Rij de auto sinds november 2014 en nu net 10.000km gereden.

Dus geen idee wanneer het koudemiddel voor het laatst is bijgevuld.
Moet dat ergens genoteerd staan trouwen?

Ja, er moet een kentekensticker geplakt worden van het airco onderhoud inclusief certificaat.
Als een klant naar mij toekomt met een probleem en zegt heb hem pas laten afvullen gisteren,vorige week, vorige maand...en heeft geen bewijs ervan krijgt ie van mij nieuw koudemiddel.
Tenzij ik kan vaststellen dat het koudemiddel niet vervuild is, maar geef de klant toch geen mindering in de kostprijs.
en in veel gevallen is het vervuilt, ze gebruiken gerecycleerde rotzooi van anderen, en controleren de dampdruk niet.

Als ik een certificaat afgeef of ik geen sticker te plaatsen, het certificaat is het bewijs wat meer zegt dan de sticker en moet gewoon in het voertuig blijven of thuis op de schouw.
 

Yargo

Actief lid
Bedankt voor de uitgebreide uitleg TheoStek! Ik hoop echt dat het enkel het koudemiddel is die te laag staat. Weet je soms ook wat die lichte brom zou kunnen betekenen? Het kan zijn dat die er altijd is hoor, maar door de radio hoorde ik die misschien niet. Of is dit de compressor die meer moeite moet doen? De lichte brom is er enkel als de AC knop ingedrukt is. Tx!
 

oco1979

Forumguru
controle om de 2 jaar van de airco is geen overbodige luxe. Die van de VW-skoda-audi-seat groep zijn niet van de beste kwaliteit. Zeer gevoelig zoals hier al aangegeven.
Als je totaal geen koelte meer krijg is het meestal al te laat.... compressor defect.
AC ook in de wintermaanden eens aanzetten, eventueel op auto. laten staan.
 
Bovenaan Onderaan