Geen koude luchtstroom airco?

Skoda-MAN

Forumguru
@Havana De pomp draait toch alleen als de elektromagnetische koppeling Is gesloten? De poelie draait altijd mee maar als de pomp ook draait dan Is dat niet best voor het brandstofverbruik denk ik.
Verbeter me als ik het fout heb.
 

Cordoba

Forumguru
Juist zoals Peter al zegt, zoek eens naar de bijdragen van Theo Stek, en volgens mij heeft ie ook een complete uitleg in de Kennisbank van het forum geplaatst.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

TheoStek

Forumguru
Sorry dat ik het moet zeggen maar altijd aan laten staan, is weer door de 1 of andere de wereld ingeroepen
Ik stook ook niet in de winter met de ramen open...of in de zomer.
Vergeet echter niet dat de compressor vermogen vraagt van de motor, vergt meer energie, verbruikt meer brandstof.

Gebruik de airco waarvoor deze bestemd is.
Beneden de 5 graden celsius werkt geen enkele airco, en is er ook geen sprake meer van koeling, ook niet bij systemen waarvan de compressor altijd meedraait zodra de motor wordt gestart... zomer/winter, maar toch draait de ac compressor.
Een slecht werkende airco verbruikt meer energie en brandstof dan een goed werkend afgevuld systeem.

Gemak dient de mens maar de mens bedient niet het gemak..zoals het behoort.
Auto wil enkel zeggen dat de temperatuur electronisch geregeld wordt..aan de hand van de ingestelde temperatuur..niets meer of minder.

Het beste is...zoals motorisch onderhoud gegeven wordt dit ook voor de airco te doen, 3-4 jaar geen airco onderhoud is vragen om problemen, net zoals motorisch onderhoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

TheoStek

Forumguru
Dat klopt idd Cordoba, maar zoek functie wordt niet gebruikt...
Ik zou denken dat het airco gebeuren voor iedereen samen in een apart technisch draadje gezet zou kunnen worden, en niet per type Skoda...dan wordt het wellicht wel gelezen.

De halve tijd moet ik teveel herhalen.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Vanmiddag bij de dealer geweest.

Aan de (airco)testkast en daaruit volgde de conclusie: te weinig koudemiddel in het systeem.

Dus opnieuw gevuld en nu ook met contrast vloeistof, zodat eventuele lekkage getraceerd kan worden.

Aangezien er nog nooit onderhoud aan het airco systeem was geweest is de verwachting dat het hier bij blijft, maar wel in de gaten houden.

Valt dus uiteindelijk mee en weer koude lucht uit de roosters.:cool::cool:
 

Monteurtje

Forumguru
@TheoStek , probeer je in te houden. Want dit is dus precies waar jij je nu kwaad om maakt.
Want er had meteen gekeken moeten worden of er lekkage is door het systeem af te persen/ op druk zetten met stikstof.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@TheoStek Volhouden Theo, je bent een roepende in de woestijn. Maar ooit zullen ze je weten te waarderen.:thumbsup:
Dat aparte draadje lijkt me een goed idee.

@Monteurtje Blij dat je Theo steun geeft.:troost:

Het grote probleem is: hoe weet je als leek dat je bij de goede airco service bent, al die borden op de gevel zeggen niet zoveel. En ook prutsers en Vag dealers hebben die borden.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Helaas had de dealer niet meer tijd. Dus vandaag was bedoeld op diagnose te maken en aan de hand hiervan verder te kijken.

De auto moet binnenkort voor de 120dkm beurt en dan zal het systeem nogmaals bekeken worden. Vandaar ook de contrast vloeistof.

Misschien had ik bovenstaande gelijk even moeten melden :bloos::pardon:
 

TheoStek

Forumguru
dankjewel @Skoda-MAN , als leek weet je dat niet...maar je mag als leek wel vragen naar het diploma en moet aangetoond worden. Als de persoon in het bezit is van het STEK auto-airco diploma voor 2009, heeft deze ook het diploma F-gassen verordening. En zal moeten werken volgens de regels der wet, indien dat niet wordt gedaan...?

Tevens kan men informatie hierover vinden op rijksoverheid.nl, wettenoverheid.nl, Stek, staatscourant enz, enz.
Maar de klant vertrouwd erop dat het werk naar behoren en volgens de regels wordt uitgevoerd, dat is dus niet het geval en dat zijn idd prutsers ook dealers doen dat.

@Peter_Octavia, dan had de dealer maar tijd moeten maken, indien het systeem niet lekdicht is...mag niet terug worden afgevuld...Wat wordt gedaan afvullen en contrastvloeistof toegediend (mag ook niet)..Ze hebben wel tijd maar wordt niet de tijd genomen wat er aan de hand is...via de contrastvloeistof gaan ze straks kijken waar het lek zit. Het lek kan gevonden worden door af tepersen, met vacumeren, en elektronische lekdetectie.
Als je een lek in het systeem hebt kan ik je nu al zeggen dat dit al na 5 minuten zichtbaar is. Nu moet je nog ééns terug gaan en wat als het onderdeel niet op voorraad is ...nog een derde keer terug...
Met dien verstande dat mocht er een lek aanwezig zijn...de olie vocht opneemt want die is hychroscopisch, smering gaat achteruit en komt niet ten goede van de compressor.
sorry maar ik moet daar echt hard om lachen, na 5 minuten is het lek al zichtbaar en wat is dat aan tijd..!
Controleer morgen maar ééns zelf op leidingen, condensor, compressor of je groen/gele aanslag ergens ziet...dat is zelfs met het blote oog te zien...
 

Blackokkie2

Forumguru
Dat had ik dus ook met mijn vorige auto (volvo V50), airco maakte een soort zuigend geluid en koelde nauwelijks meer. Bij de dealer hebben ze gekeken en er was een onderdeel wat stuk was(welk weet ik niet meer) maar konden ze niet direct repareren want onderdeel niet op voorraad, ze hebben toen het systeem afgesloten en ik mocht niet aan de airco knop komen, nieuwe afspraak gemaakt en is toen pas gerepareerd.
 

Ron_2

Senior Member
@TheoStek, inmiddels is onze Skoda vervangen door een Hyundai (i30 met 1,6 GDI benzinemotor uit 2013) en nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig of deze ook zo'n continu-variabele compressor heeft?
Op het hyundai forum zit helaas geen airco-specialist aan wie ik dat kan vragen :(

Een meer algemene vraag, die eigenlijk voor alle merken kan gelden: hoe zit het met fabrieksgarantie als een externe partij de airco controle en/of onderhoud doet?
Onze Hyundai heeft nog 3 jaar garantie, maar ik wil airco onderhoud toch liever bij een gecertificeerde airco specialist laten doen, alleen moet je dan weer bij de dealer aankloppen als bij dat onderhoud een defect wordt geconstateerd wat onder de fabrieksgarantie valt. Zo zit je een beetje in een spagaat.

Ben je voor airco-onderhoud gebonden aan de dealer die bij servicebeurten daar standaard vaak niet eens naar kijkt en ook minder kennis in huis heeft? Wettelijk volgens mij niet, maar hoe is de praktijk?
Wat zijn jouw ervaringen?

Natuurlijk kun je het in de garantieperiode aan de dealer overlaten, maar als die er niets aan doet zolang "hij koelt" komt er toch een moment dat je zelf na de garantieperiode mogelijk opgezadeld wordt met problemen door dat gebrek aan onderhoud.
 

TheoStek

Forumguru
@Ron_2 jouw compressor komt niet voor bij mijn leveranciers.
Jij bent verantwoordelijk voor alles, waarom zou de garantie in het gedrang komen? als de externe partij gekwalificeerd is voor airco service en ook reparatie's mag verrichten tevens een certificaat overhandigd, is dat geen probleem.
Stel dat een onderdeel defect gaat, dan moet je je melden bij de dealer melden voor de garantie claim.

Als je de auto verkoopt, zal de garantie overgaan naar de volgende eigenaar.

Nee je bent niet gebonden voor airco onderhoud bij de dealer...vandaag heb ik een Fiat bestelbus gedaan die net 2 jaar oud is. Klant klaagde dat vanaf het begin in 2013 de airco slecht koelde...er werd gezegd er is niets mis mee (meermaals terug geweest) Nou fijne dealer dan, bij recoveren haalde ik 200 gram uit het systeem van de voorgeschreven 550 gram.
Dan heb ik een lek vroeg de man, nou nee dan was ie al leeg geweest...Ik heb gezegd dit is afkomstig van de fabriek, koudemiddel is duur en worden de systemen niet volledig afgevuld..voor 1 bus toen ze twee bussen afvullen.
Meestal wordt dit door de fabriek aangegeven dat de airco niet volledig is afgevuld, de dealer moet het restant aanvullen en wordt dan een nominale vulling.

Ben het met je ééns dat er problemen kunnen ontstaan na de garantieperiode, als de dealer er niet om kijkt...
Vroeger was het een luxe product airco, nu is het een af fabriek produkt...Dealer moet daar nakijken en de airco service vermelden inclusief certificaat, ieder bedrijf moet dat.
Als jij niet expleciet vermeld airco service, wordt er niet naar gekeken, fout van de dealer want je hebt de auto gekocht met airco en niet achteraf.
Lease maatschappijen bijvoorbeeld kost dit handen vol geld...waar een ander faalt.
Er bestaat een fabrieks en verkopers garantie, gaat een produkt of onderdeel defect, dan hoef jij niet aan te tonen of te bewijzen dat het jouw schuld is, na de garantieperiode moet jij dat wel kunnen bewijzen.
 

Ron_2

Senior Member
Dank je Theo.

Over dealers en airco is al veel vaker gesproken,.
Ik vind het onbegrijpelijk dat ze staan te springen om je van alles te berekenen voor zaken zoals ruitensproeiervloeistof (ook al heb je hem zelf net gevuld), klein materiaal, injection cleaner, je factuur puilt uit van die postjes waar ze goud geld aan verdienen maar een airco (standaard) niet controleren en zelfs het interieurfilter negeren. Die winst laten ze liggen en na de garantie zit jij met de gebakken peren, zeker bij de merken die slechts 2 jaar garantie geven.

Door die houding zoek ik het liever bij de specialist, de afspraak staat inmiddels voor volgende week.
 

CharlesTucker

Forumguru
Naar aanleiding van deze hele (goede) discussie, weet iemand een goede betrouwbare specialist in de buurt van Rotterdam (zuid), Barendrecht, Rhoon, die kant op. Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met "Aircoservicebeurt.nl" in Barendrecht. Ze hebben een nette website, met duidelijke info, maar dat zegt natuurlijk niet alles over de kwaliteit van het werk :).

Ik heb vorig voorjaar ook problemen gehad met de airco (koelde helemaal niet meer), de dealer heeft geconstateerd dat er onvoldoende vloeistof aanwezig was, het systeem gevacumeerd en opnieuw afgevuld. Geen certificaat of zo gekregen, maar het het systeem koelde uitstekend daarna, voor m'n gevoel zelfs beter dan toen de auto nieuw was. Maar nu een jaar verder, na de eerste paar dagen met redelijk weer, heb ik toch weer m'n twijfels, misschien ten onrechte, maar het lijkt me toch goed om er eens door een echte specialist naar te laten kijken.
 

Yargo

Actief lid
Gisteren naar garage geweest. Er zat nog 375 koelmiddel in de Airco. Dus gesis kwam al bijna zeker niet van dat. Toch olie laten bijvullen en airco aangevuld en kleurstof erbij. Morgen maar eens terug gaan. Op het eerste moment geen gesis meer te horen, maar vandaag is het weer gewoon terug. Ik vrees dus het ergste ( lekke condensator) . Na vervangen koppelingsplaten, waterpomp op enkele maanden tijd kan dit er ook nog wel bij.:mad::mad::mad: Morgen terug gaan voor kleurstof op te zoeken, maar kzal wel prijs hebben :(
 
Bovenaan Onderaan