@Ron_2 jouw compressor komt niet voor bij mijn leveranciers.
Jij bent verantwoordelijk voor alles, waarom zou de garantie in het gedrang komen? als de externe partij gekwalificeerd is voor airco service en ook reparatie's mag verrichten tevens een certificaat overhandigd, is dat geen probleem.
Stel dat een onderdeel defect gaat, dan moet je je melden bij de dealer melden voor de garantie claim.
Als je de auto verkoopt, zal de garantie overgaan naar de volgende eigenaar.
Nee je bent niet gebonden voor airco onderhoud bij de dealer...vandaag heb ik een Fiat bestelbus gedaan die net 2 jaar oud is. Klant klaagde dat vanaf het begin in 2013 de airco slecht koelde...er werd gezegd er is niets mis mee (meermaals terug geweest) Nou fijne dealer dan, bij recoveren haalde ik 200 gram uit het systeem van de voorgeschreven 550 gram.
Dan heb ik een lek vroeg de man, nou nee dan was ie al leeg geweest...Ik heb gezegd dit is afkomstig van de fabriek, koudemiddel is duur en worden de systemen niet volledig afgevuld..voor 1 bus toen ze twee bussen afvullen.
Meestal wordt dit door de fabriek aangegeven dat de airco niet volledig is afgevuld, de dealer moet het restant aanvullen en wordt dan een nominale vulling.
Ben het met je ééns dat er problemen kunnen ontstaan na de garantieperiode, als de dealer er niet om kijkt...
Vroeger was het een luxe product airco, nu is het een af fabriek produkt...Dealer moet daar nakijken en de airco service vermelden inclusief certificaat, ieder bedrijf moet dat.
Als jij niet expleciet vermeld airco service, wordt er niet naar gekeken, fout van de dealer want je hebt de auto gekocht met airco en niet achteraf.
Lease maatschappijen bijvoorbeeld kost dit handen vol geld...waar een ander faalt.
Er bestaat een fabrieks en verkopers garantie, gaat een produkt of onderdeel defect, dan hoef jij niet aan te tonen of te bewijzen dat het jouw schuld is, na de garantieperiode moet jij dat wel kunnen bewijzen.