Geen koude luchtstroom airco?

Yargo

Actief lid
Vandaag bij de garage langs geweest. Niks van kleurstof te zien op het eerste gezicht dus waarschijnlijk geen lek. Ook zij hij dat het toestel die de airco onderhoud ook een alarm zou geven moest hij ergens een lek detecteren. Het is natuurlijk te zien hoe fijn dit afgesteld is bij dit toestel... Natuurlijk was het gesis deze ochtend niet te horen uit mijn ventilatieroosters dus heb ik het hem niet kunnen laten horen. Deze middag was het er echter gewoon opnieuw. Bizar....
 

TheoStek

Forumguru
In de ochtend is de temperatuur lager dan in de middag...dan heeft het koudemiddel ook een andere dampdruk.
Die garage is goed bezig...
Waarom olie bijvullen!! als niet gebleken is dat er een lek in zit..en dan ook nog ééns contrast vloeistof.
Hoeveel olie bijgevuld? en contrast vloeistof.

Iedere toevoeging is er 1 teveel...stel dat de olie hoeveelheid 20 ml is dan moest er 5 ml vanaf getrokken worden dus 15 ml olie en 5 ml contrastvloeistof...dan nog mag er geen olie toegevoegd worden aan het systeem als het lekdicht is..dit brengt de druk omhoog en moet de compressor gaan wringen.

Als jij dat sissen s'morgens niet hoort en wel bij hogere temperatuur...kan dit duiden op een te lage vulgraad, anderzijds is het expansieventiel defect..opent niet volledig..
Maw...er wordt niet voldoende vloeibaar koudemiddel naar de verdamper ingespoten...
Dit moest gecontroleerd zijn geworden door de nakoeling en oververhitting te berekenen...die uitkomst in kelvin, omgezet naar graden celsius bepaalt of het systeem juist functioneerd.

Indien de nakoeling/oververhitting te laag of te hoog is met de juiste vulgraad...kan daaruit een conclusie worden getrokken..
Het expansieventiel kan nooit helemaal sluiten bij dit soort compressors..vanwege de smering die continu moet blijven plaatsvinden.
In veel gevallen is het expansieventiel defect en later de compressor...

Wat wordt nu gedaan...olie bijvullen, contrastvloeistof en afvullen tot de juiste vulgraad...voor de rest niks meer..terwijl ze niet de cappaciteit hebben of de kennis om verder te kijken dan de neus lang is...het machineke daar vertrouwen ze op. Zodra het systeem leeg is MOET afgeperst worden..durf te zeggen dat je binnen 30 min kon vertrekken..
 

Yargo

Actief lid
Hey TheoStek! Bedankt voor de uitleg! Ze zullen er zeker niet zoveel van kennen dan jij, daarvan ben ik overtuigd. Ze hebben hetzelfde gedaan alsof je een airco een onderhoud geeft lijkt me. Dus alles eruit getrokken en dan weer bijgevuld met olie en koelmiddel en kleurstof. En misschien nog dingen dat ik niet weet.

Daar had ik ook aan zitten denken. Het was nog redelijk koud, dus de airco moest eigenlijk niet in gang treden ook al stond hij aan. De volledige cyclus zal toch ongeveer 50 minuutjes in beslag genomen hebben.

Een expantieventiel vervangen, is dat een grote kost/veel werk?
 

TheoStek

Forumguru
Om het expansieventiel te vervangen moet het systeem gerecoverd worden...en ligt het aan de toegangkelijkheid ... met betrekking tot de/montage van onderdelen die in de weg zitten, om tot het expansieventiel te geraken.

Wat je eventueel kunt doen is om s'morgens de auto te starten en de airco aan te zetten...koudste stand en de kachelblower voluit...dat doe je s'middags bij hogere temperaturen ook weer....
Wat ik niet heb kunnen opmaken uit je bericht of het sissen continu is als je dat opmerkt?

Kijk...het is voor mij moeilijk te beoordelen als ik niet weet welke drukken het systeem had na aircoservice...daarvoor is het certificaat...print van de machine is niet voldoende.
Dan nog even dit...er was 375 gram gerecoverd...hoeveel is de vulgraad voorgeschreven van het systeem?
Stel 525 gram-375= 150 gram te weinig...dat betekent dat er ook lucht in het systeem aanwezig is..en waar lucht zit bevind zich geen koudemiddel.

Nu gaan we recoveren...de machine haalt 375 gram eruit! maar ook de lucht wat in het systeem zit...dan moet afgeperst worden zal niet gebeurd zijn...vacumeren tot beneden een absolute druk van 2025 micron, als die is behaald gaat de standtijd van 30 min in. Terug afvullen met de machine...(denk aan de lucht)...de lucht wordt terug in het systeem gelaten wat ze voorheen eruit hebben gehaald...Waarom beaam ik dat...!
Koudemiddel is zwaarder dan lucht, de lucht bevind zich altijd bovenin in de recycle cilinder...wordt dus terug gepompt..totdat de machine de ingestelde vulgraad heeft bereikt..

Ze zeggen wel lucht weegt niks en dat is beslist niet waar...lucht weegt wel degelijk...anders zak je op een luchtbedje op het water of rubberbootje naar de bodem.

Wat weet je nu over het systeem niets? ik ook niet want er zijn geen drukken beschikbaar..het enige wat je weet is dat het systeem sist.
 

Yargo

Actief lid
Het sissen is niet continu. Het kan soms enkele seconden stoppen, of iets verstillen.

Dat het systeem afgeperst is, dat weet ik inderdaad niet. Is dat hetzelfde als vacuum zuigen?
 

turboturbo

Forumguru
Een volledige airco beurt incl vacumeren en op druk zetten etc - de hele rataplan, kost zo'n 90 minuten totaal dacht ik.

Exclusief eventuele reparaties.
 

TheoStek

Forumguru
Het sissen is niet continu. Het kan soms enkele seconden stoppen, of iets verstillen.

Dat het systeem afgeperst is, dat weet ik inderdaad niet. Is dat hetzelfde als vacuum zuigen?

Dat is duidelijk...maar s'morgens hoor je niets...bij hogere temp wel?...het hoeft niet continu te zijn, daar kan een interval tussen liggen! dat ligt dan aan de capaciteit die gevraagd wordt van de compressor, meer of minder presteren.

Nee, het afpersen is niet hetzelfde als vacumeren...afpersen geschied met droge stikstof tot max 10 bar.
Vacumeren is gewoonweg lucht, vocht, vreemde gassen...uit het systeem halen, tot beneden de absolute druk van 2025 micron...als die druk niet wordt behaald ...betekent dit dat er zich nog vreemde gassen in het systeem begeven ofwel een lek. Bij deze druk krijg jij geen adem meer.
Lager dan 2025 micron, betekent dit dat vreemde gassen uit het systeem verwijderd zijn.

Als dat vacuum niet wordt bereikt moet het vacumeren stop gezet worden en het systeem opnieuw breken met stikstof...en dan weer opnieuw vacumeren...als dan nog niet het vacuum wordt bereikt, is er een lek aanwezig.

Ik spreek over een absolute druk van 2025 micron, dat is de druk die het systeem op dat moment heeft bereikt, die lager ligt dan de atmosfeer...nog lager dan 2025 micron wordt het effectieve druk die is dan lager dan -1 bar.
Ik meet altijd de bar(e) effectieve druk...dat geeft de meter aan...maar de absolute druk bar (a) is altijd 1 bar meer.

Meet ik een lage druk van 2 bar op de meterset is dit de effectieve druk..maar absoluut is deze 3 bar...dit is van belang bij de berekening.

Ik zal morgen proberen om een filmpie te maken, bij het vacumeren van de meterset, met duidelijke uitleg...en hier plaatsen.
 

TheoStek

Forumguru
bijdees...vandaag 2 Ferrari's mogen servicen...een Testerossa..en een 612 Scaglietti.
Foto's van de 612 Scaglietti, kan ik niet uploaden bestand is te groot...(shit)
De eig van de Testerossa...daarvan mocht ik geen foto's maken en of filmen...maar wat wel......durfde het niet te vragen, maar toch gedaan...
Mag ik erin rijden? en dat mocht.. wel op rolator gangetje...oooh wat wilde ik gas geven...man man man 12 cilinder...
 

CDK

Forumguru
@TheoStek, ik zal een verzoek indienen voor een apart airco topic, mocht het er van komen hoop ik dat je daar zelf dan een topic in wil openen en nogmaals je verhaal wil doen, bij vragen kunnen wij jou dan helpen om naar dat topic te verwijzen.

Edit: verzoek ingediend bij @Pasqual.

Zojuist antwoord gekregen van @Pasqual, het idee is om onder "Techniek Algemeen" een sub categorie "Airco" te hangen, kortom; er wordt aan gewerkt!
 

bobbl

Forumguru
Ik had overigens een keer het 'geluk' dat het wel gemakkelijk zichtbaar was; de condensor was gewoon nat/vochtig in een hoek aan de onderkant. Je kon dat bij daglicht of een goed lamp goed zien. Later bleek met een UV lamp inderdaad de contrastvloeistof ook zichtbaar op die plek.
Meestal kun je de olie zien die ook via het lek kan ontsnappen.
 
Bovenaan Onderaan