Geen radio signaal

EdK

Forumguru
Waarom zou deze eenvoudige auto met een dakspriet 2 antennes nodig hebben? Er is geen sprake van telefoon of navigatie, slechts een eenvoudig FM signaal. En wat is een fakra aansluiting?
Tsja ik kocht mijn Yeti ook met een simpele Swing radio, en kwam er tijdens de demontage ook opeens achter dat in het zijraam van een Yeti een raamantenne is verwerkt.....
Blijkbaar is de dakantenne niet voldoende om een goed FM signaal te garanderen en zodoende lost men dit dan op deze wijze op.
En vandaar de opmerking en de vraag of je zeker weet of er geen fakra stekker zit ipv de iso....
Is zo lullig namelijk als je tijdens de ombouw er achter komt en niet verder kunt...

Wim765

Nieuw lid
Mannen. Allereerst bedankt voor jullie feedback. Heb gisteren de Skoda gebeld. Volgens hun heeft de eerste lichting van de Fabia niks van doen met een versterker of printplaat in de antenne. Dus geen phantoom voedingsadaptor, geen fakra en ook geen antenne in de voorruit. Op de sloop een andere antenne met voet gehaald, gemonteerd en opgelost.
Helaas kunnen de antenneverterker en phantoomvoeding retour afzender.

Bakkertje

Forumguru
Ik moet de eerste Skoda / VW dealer nog tegenkomen die hier een kloppend antwoord op heeft :deuk:

Bij mijn Octavia is ooit de navigatie vervangen en voordat ik de dealer überhaupt uitgelegd kreeg dat de auto voorzien was van twee antenne's en dat ze een phantoomvoedingsadapter moesten gebruiken ....

De blik op het gezicht van de monteur sprak boekdelen, alsof ik het met mijn zoontje van 6 over een positieve edge triggered dataflipflop als tweedeler had..

Wim765

Nieuw lid
Je kan ( achteraf gezien ) ook je gezond verstand gebruiken. Als een antenne geen elektrische componenten bevat heeft deze ook geen stroom nodig. Verder moet je je niet laten afschepen. Ik kreeg in eerste instantie een dame aan de lijn die geen verstand van zaken had. Althans niet wat dit betreft. Hahaha. Na aandringen werd ik geholpen door een deskundige man die wel wist hoe en wat en......hij had gelijk. Geen phantoom voedingsadaptor, geen fakra en ook geen antenne in de voorruit.

Bakkertje

Forumguru
Sloop je ouder voet maar eens open. Ik vermoed dat er wel degelijk een stukje elektronica inzit..
Alleen gaan mensen daar niet vanuit omdat er enkel een aytennekabel naar de voet gaat. De grap is dat in deze kabel 12v meegestuurd wordt.
Dat was overigens al in de Golf 2 zo, toen heette het nog 16v antenne omdat dit voor het eerste op de GTI-16v geïntroduceerd is.

Ik ga ervan uit dat dit voor een fabia die ongeveer 10 jaar later op de markt kwam niet anders was.

turboturbo

Forumguru
Hele interessante info hier! Ik snapte al niet waarom dit 16V antennes worden genoemd; immers heeft een auto 12 volt....

Ik heb ook vast zo'n adapter besteld voor de ombouw naar een aftermarket radio tzt. Dan heb ik die maar vast klaar liggen.

Wim765

Nieuw lid
Zeker fijn. Hoe meer we van elkaar leren des te beter. Heb alleen nog geen antwoord op het wel of niet passen van de phantoom voeding zonder fakra?

Bakkertje

Forumguru
Dat is inderdaad een goede vraag, ik weet niet vanaf wanneer men de fakra aansluiting is gaan gebruiken.
Even je radio eruit halen en kijken is het makkelijkst en het meest trefzeker..

Wim765

Nieuw lid
Dat is duidelijke taal voor een leek. Mijn radio heeft geen fakra aansluiting en de geleverde wel. Deze wordt dus omgeruild. Zodra ik hem binnen heb en aangesloten laat ik weten of het geholpen heeft. Bedankt

turboturbo

Forumguru
Ik heb inmiddels ook m'n adapter binnen van Ali.

In m'n Octavia ontvang ik met m'n nieuwe niet-oem radio ongeveer 4 radio zenders en niet heel goed van kwaliteit. Niet te geloven dat ik dit in mijn vorige Fabia ook jaren lang heb rondgereden met matige ontvangst. Dat had dus alles te maken met het missen van zo'n fantoom voeding.

EDIT: ik heb de verkeerde zie ik nu, ik heb er een met Fakra besteld maar heb er een met DIN nodig. Ik zet de mijnes op MP en bestel een andere :facepalm:

Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Wauw, ik rijd al jaren met een matig signaal rond en een signaalversterker erop deed ook niet veel. En nu weet ik dus ein-de-lijk waarom. Dank!! Gauw zo'n ding bestellen!

myskoda2011

Nieuw lid
Beste forum leden, ik een Fabia 1.4 Greenline 2011 en heb de standaard radio vervangen door een navigatie, radio, carkit, enz. Het ontvangst Radio is zeer slecht en bellen met de carkit is ook een probleem. Met handsfree bellen kan de ander je bijna niet verstaan. Nu lees ik dat dit een bekend probleem is. Waar kan ik zo'n FAKRA het beste bestellen en lost dit dan ook het probleem met de carkit op?

EdK

Forumguru
Zit toevallig de bestaande antenne nog op je wagen ? Maw heb je die wel of niet vervangen ?
Daar ik in me yeti een standaard Swing had zat er ook een normaal glad antennetje op t dak.
Maar nu bij de Fabia zit er wel een iets andere antenne met voet op....

Bovenaan Onderaan