Wat het bellen met de carkit betreft: als dit origineel in de auto zit, zit de microfoon weggestopt in de binnenverlichting bij de binnenspiegel. Ik heb destijds bij mijn Fabia I de microfoon van mijn later gekochte aftermarket radio met BT ook ingebouwd op de originele plaats (draad langs de voorruit boven de hemelbekleding, en achter de kap van de A-stijl zo naar de radio). Geluid was zeer goed, alleen wat hard voor degene aan de andere kant van de lijn. Mijn vermoeden is dat je nieuwe radio óf de microfoon ingebouwd heeft in de radio zelf (geeft vaak veel ruis, door slechte inbouwplek) óf je gebruikt onbewust de microfoon van de telefoon zelf (die ergens in de auto 'rondslingert'). Ik denk dat je even uit moet zoeken wat je nieuwe radio doet (ingebouwde microfoon of iets anders) en als dat mogelijk is alsnog een microfoon inpluggen en op een goede plaats in de auto inbouwen. Ik heb destijds vóór definitieve inbouw op verschillende plekken een test gedaan:
- op de A-stijl werkt goed, maar als er bijvoorbeeld vanaf de passagiersstoel iemand mee wil praten is die slecht hoorbaar (en iets meer windgeruis hoorbaar dan bij de binnenspiegel)
- op de zonneklep werkt iets beter, maar gevoelig voor de stand van de zonneklep
- net onder de binnenverlichting, werkt goed maar snel overgemoduleerd geluid omdat de afstand naar je mond vrij klein is
- in de binnenverlichting geen overmodulering meer, niet zichtbaar en werkt gewoon goed.