We zijn alweer 2 maanden verder, ik heb hier veel te weinig tijd voor, maar er zijn weer wat mooie ontwikkelingen.
Ik had een quadlock 52 pin verlengkabel gekocht en doorgeknipt. Nu heb ik alle draden verwijderd die door de head unit toch niet worden gebruikt:
De groene stekker kan er in zijn geheel uit. De blauwe stekker heeft twee gebruikte pins voor (denk ik) achteruit-rij-camera. Die ga ik nu toch niet installeren, dus hopsakee, eruit. Wel bewaren. De grijze stekker bevat canbus. De overige draden heb ik er uit getrokken. Met beleid. De 6 grote draden zijn ook niet aangesloten, en die heb ik er aan de voorkant uitgetrokken. Met minder beleid. Nu is alles ineens een stuk overzichterlijker:
We hebben geel (+12v continu) en zwart (massa). Geel (canbus low) en bruin (canbus high). En de 8 draden voor de speakers. Die heb ik later nog nodig, dus mogen blijven zitten. (Ik had het columbo systeem met canton, glasvezel over MOST bus)
Zoals eerder beschreven: de head unit luistert naar canbus om op te starten en af te sluiten. Heel onhandig als je zeker wilt weten of de radio uberhaupt wel functioneert, en je niet weet of je canbus kapot is. Foefje: ik maak een bruggetje tussen 12v naar de canbus (geel), en 12v uit naar de head unit (rood). Hierdoor start de radio gewoon op als je er stroom op zet. zo ziet daarmee mijn canbus decoder connector er uit:
(Op de foto niet zichtbaar, maar die is een brug van geel naar rood)
Als ik nu mijn quadlock connector aansluit op de afgeknipte draden, beginnen we ergens te komen. Eerst voeding. De zekering voor de radio is bij het stelen doorgebrand, en dat komt handig uit, want dan kan ik er even een schakelaartje tussen zetten, zodat ik niet steeds de acuu hoef af te koppelen
Bruin is massa, en mag naar zwart. Oranje-rood is 12v continu, en mag naar geel. De blauwe draad zit er tussen waar een schakelaartje aan zit.
dit is canbus. Oranje-paars is canbus high en mag naar bruin. oranje-bruin is canbus-low en mag naar geel. Delighfully confusing. Oja, de kroonsteentjes zijn tijdelijk. Als alles werkt, dan soldeer en krimp ik de hele boel netjes vast.
De draden wurm ik vanuit het handschoenekastje naar de middenconsole, en ik sluit voor nu "de grote stekker" aan, usb en audio uit. Canbus decoder aankoppelen, schakelaartje aan. Contact van de auto aan, 5 seconden zweten, en...
Hulde! De unit communiceert met de auto. Ik kan ein-de-lijk mijn TPMS melding van de banden resetten en de klok gelijk zetten. Ik heb eigenlijk alleen maar interesse in Android Auto, voor muziek, gps, etcetera, dus voor nu sluit ik nog geen antennes aan. Komt later wel.
De auto is ineens een volkswagen golf geworden, maar ik kan tenminste wel weer zien met welke bumper ik tegen een paaltje aan ga rijden
En ook direct maar een hufter-proof beveiligingssysteem ingebouwd. Niemand die deze radio meer zal stelen. Oja, ook de auto meteen maar even goed verzekeren vanavond
Zijn we klaar? Nee, zeker niet. Geen audio. Ik heb een speakertje aangesloten op de aux uitgang, maar die werkt nog niet. Geen idee waarom, volgende keer naar kijken. Daarnaast alle antennes nog niet aangesloten.
Nu voorbereiden op de speakers. Na eindeloos zoeken een passende connector gevonden voor mijn Canton radio.
Die ga ik bestellen, en dan koppel ik die op de versterker. Dan heb ik, als het goed is, 8 uitgangen naar de speakers, die ik op de radio kan aansluiten. Zonder iets door te knippen of te beschadigen. Dat is de volgende stap, en die zal ik hier weer delen.
(Het lijkt hier nu alsof dit heel soepel ging, maar dat is natuurlijk niet waar. Ik heb alles eerst wel eens verkeerd aangesloten, en onhandig gedaan)
Tot de volgende keer!