Gezeik met update admunsen

dj.verhulst

Forumguru
het is mijn auto, ik heb auto en navi betaald dus ik hebben alle recht om mijn eigen kaartjes te gebruiken.

dat ze dit kunstmatig saboteren is eigenlijk niet zo netjes .....

Rallye

Forumguru
het is mijn auto, ik heb auto en navi betaald dus ik hebben alle recht om mijn eigen kaartjes te gebruiken.

Tja. Het is jouw auto en het is jou navi, maar het zijn hun kaartupdates.....

Bij mijn auto moesten Smartlink en zelfs de voice commands worden geactiveerd. Hardware allemaal aanwezig, activeren alleen tegen extra kosten. Misschien dat je eraan moet wennen dat je geen eigenaar bent van een auto, maar dat je deel uitmaakt van een verdienmodel......

gdisselkoen

Forumguru

Nee, je hebt het recht gekocht om de navigatie software te mogen gebruiken. Software wordt niet je eigendom.

Rallye

Forumguru
En wat zegt dat over het eigendom van dat kaartmateriaal?

Niets. Dat heeft Skoda dus goed geregeld. Wat ik zei. Businessmodel. ;)

dj.verhulst

Forumguru
Nee, je hebt het recht gekocht om de navigatie software te mogen gebruiken. Software wordt niet je eigendom.

het is een vervelend eigenschap van veel bedrijven om te rommelen met gebruiksrecht en eigendom, het feit dat ze het doen en kunnen betekend nog niet dat het normaal is.

als ik voor ongeveer het zelfde geld bij de dealer een groter kaartje kan kopen dan als ik een A merk zoals Sandisk/kingston of Corsair hoor je me niet ,, al vind ik het wel stom in 2013 waren 16 Gb kaartjes eigenlijk niet zoveel duurder dan 8 Gb , doe het dan gelijk in 1 x goed en niet dat geklungel .....

ik koop een broodmes daar kan ik brood mee snijden, maar bepaalde groente gaat ook erg goed, is het dan normaal dat een bedrijf gaat saboteren dat ik er wat anders mee snijd ? of een vaatwasser , doe er meer in dan alleen afwas huishoudelijk, een glazen koplamp lens en reflector van een motor zo schoon krijg je het anders nooit,, maar hey ,, daar is een vaatwasser niet voor,, ze verkopen me liever een nieuwe koplamp lens en reflector , kost dat 10,- dan denk ik och ,, maar als ie 350,- kost dan probeer ik wel wat

dj.verhulst

Forumguru
bij HP zijn de nodige rechtszaken geweest , dat een inktpatroon maken voor een printer inbreuk zou zijn op een patent en ontwerp, hebben ze dik verloren, omdat autofabrikanten ook niet kunnen verbieden dat ik bv waterpompen ga maken voor specifieke auto's , en die chip in inktpatronen is wel iets aan te doen. maar lullig is het wel veel kleine consumenten kopen nu wat anders, ik heb wel HP omdat ik een zakelijk model multi funtion heb en geen consumenten model.

bij het woord merk beleving , gaat het bij mij overal jeuken , het is gewoon een excuus om de marges te vergroten en te spelen op stijl gevoelige types ,, met een VW of BMW ben ik wat,, als je dat nodig heb ,, kan je een audi kopen of wat dan ook maar dan word je nooit iets wat men denkt te bereiken, je bent het of niet, dat kan je niet simpel maken door spullen te kopen.

heb dat gezien in de motor scene, je heb dat betekende amerikaanse motor merk ,, de hard core liefhebbers kopen zo'n ding en passen die helemaal aan naar hun smaak , en dan als je van die stijl houd kan het vreselijk mooi en gaaf zijn, en dan komt zo'n yup met zo'n vaag baantje die wel erg goed betaal krijgt , lachend leggen ze 30 K op tafel en minstens de helft erbij om allerlei spulletjes uit de catalogus aan te kruisen die dan door een dealer erop geschroefd worden , wie is nu de echte hard core bikers ? die het zelf doet, er voor gewerkt & gespaard heeft en in mijn ogen authentiek zijn dan die wanneebee types....

kom ze tegen op meetings,,, vertellen dat hun screaming eagle luchtfilter en uitlaat hun motor zoveel sneller maakt....
en dan ook een andere chip en aangepaste software en dure vering,:maakmegek: kom ik aan zetten met een bijna 20 jaar oude BMW boxer en rij ze de vouwen uit de motorbroek...

• Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
Niet om de discussie nog langer te maken maar als jij een broodmes koopt, kun je dan gratis brood verwachten? Immers: kaarten kosten Skoda geld, dus dat ze daar weer geld voor vragen is niet gek. Het is dus niet “rommelen met gebruiksrecht en eigendom”: je krijgt iets dat geld waard is. De navi (jouw eigendom) is iets anders dan de nieuwe kaarten (die je drie jaar gratis krijgt - danwel vooruitbetaald hebt bij aanschaf van je auto), waar je verder gewoon voor moet betalen, zie https://webshop.pondealer.nl/index.php?route=product/product&filter_name=Sd&page=2&product_id=678.

Aan de andere kant, wel gek inderdaad dat het gratis aanbod van Skoda (hoe onduidelijk ze daar ook over doen) zou worden beperkt door iets lulligs als een te klein SD-kaartje....

dj.verhulst

Forumguru
naar mijn weten heb ik afgesproken gratis brood, maar nu is er een andere machine die iets andere broden bakt en nou werkt mijn mes niet meer,, wat bezopen is....

Rallye

Forumguru
Natuurlijk ben ik zelf begonnen over het business model waar we allen deel van uitmaken, maar het punt is dat het hier in principe niet gaat om het USB-kaartje, maar om de informatie die daar op staat. Die is geld waard en daar mag Skoda dus een vergoeding voor vragen. Wil je geen nieuwe kaarten, dan hoef je ook niet te betalen.

Het enige is nog dat Skoda lijkt te hebben beloofd (al is dat moeilijk te vinden) dat je vanaf enig moment (ingebruikname Amundsen of ingebruikname auto) drie jaar gratis kaarten krijgt. Als je nog niet aan die drie jaar zit en het installeren van die kaarten is toch niet mogelijk, dan zou je een punt kunnen hebben.....

dj.verhulst

Forumguru
grappig mijn O3 is van midden 2013 en we zitten nu ruim 4,5 jaar verder en ik kon de laatste update gewoon naar binnen trekken,, nu hoop ik dat ze wel door gaan, zou het niet tof vinden als ik een 200,- moet betalen
voor dat geld koop je ook een gewone tomtom met live time kaarten.

Rallye

Forumguru
Naar verluid zijn er wel mensen met een O3 die aangelopen zijn tegen de driejaarstermijn. Ik heb er hier echter zelf niet veel mensen op het forum over zien schrijven. Zeker omdat de kaarten via de site van Here gewoon gratis te downloaden zijn, lijkt me dat ook vreemd. Ik kan op de site van Skoda inmiddels ook niets meer vinden over die driejaarstermijn.

EdK

Forumguru
Het stond je destijds ook vrij om de auto zonder navigatieapparaat te kopen,
Moet je helaas teleurstellen, kan wel merken dat je een Renault hebt.
Bij bestelling van me Fab3 kon ik de Amunsun er niet uit laten en derhalve later voor een Zenec kiezen.
Zit er gewoon standaard in bij het model waar ik voor gekozen heb.
Had ik een standard genomen dan had ik aan een Swing met losse TT aan linker A stijl vastgezeten daar de Zenecs niet in de nieuwe Fabs passen......snik snik

dj.verhulst

Forumguru
Naar verluid zijn er wel mensen met een O3 die aangelopen zijn tegen de driejaarstermijn. Ik heb er hier echter zelf niet veel mensen op het forum over zien schrijven. Zeker omdat de kaarten via de site van Here gewoon gratis te downloaden zijn, lijkt me dat ook vreemd. Ik kan op de site van Skoda inmiddels ook niets meer vinden over die driejaarstermijn.

denk dat de kosten ook amper hoger zijn als iedereen met een O3 gewoon kan blijven upgraden,,,, de kaarten zijn er al, de site ook, het kost ze alleen meer bandbreedte maar als je een goede deal hosting heb is dat wel te doen.

gdisselkoen

Forumguru
Ik snap de frustratie van sommige mensen, maar software kun je niet vergelijken met een printer en inktcardriges of een keukenmes.
In de licentievoorwaarden (gebruiksrecht) staat beschreven wat je wel en niet mag met de software. Door de software te gebruiken ga je accoord met die voorwaarden.

Rallye

Forumguru
Dat is het huridische verhaal, ja. Ik heb echter de indruk dat het voor sommige mensen toch anders voelt.....

Bovenaan Onderaan