idd, dat idee kan er bij mij ook niet echt in.. olie (denk maar aan frituurolie of olie dat in een elektrisch verwarmingsvuurtje zit) warmt relatief traag op (of je moet er toch alleszins eerst flink wat energie in steken) maar geeft die warmte ook heel geleidelijk terug af. Vandaar dat het zo onlogisch is dat de olietemperatuur zo snel terug onder 50°C kan zakken. Het lijkt wel alsof mijn carter compleet blootgesteld wordt aan de buitentemperatuur.
MAAR.. nu deed ik vanmorgen de motorkap open om te peilen en de peilstok zat er niet volledig in
waarschijnlijk heb ik deze dus 4-5 weken geleden er niet goed terug in geplaatst
Deze gaat wel héél erg soepel er in en er uit, dus nu heb ik deze gedraaid zodat deze lichtjes tegen de olievuldop aan zit. (naar mijn idee wat vaster)
En ja hoor.. daarnet een kort ritje gemaakt (10-15km) bij een buitentemperatuur (heen: 17°C) en terug (14°C). Dat ritje terug was 3 uur later dus de olie was afgekoeld. En de temperatuur fluctueerde nog wel maar veel minder.. plus bij constante snelheid was de olietemperatuur wel aan de lage kant maar bleef vrij constant. Dus 70 - 68 - 70 graden Celcius ongeveer. Dit bij max snelheden van 80km/u.
Dus ik hou dit nu verder in de gaten en hou jullie op de hoogte als er nog iets verandert aan de situatie
dus met wat geluk lag het aan de peilstok maar ben er niet helemaal 100% van zeker hoor, ik blijf er toch bij dat de sensor niet helemaal 100% goed functioneert..