Gezocht: Greenline-drivers modeljaar 2015

octaafje IV

Actief lid
wat bedoel je met aansturing van de oliekoeler?

Er vanuit gaande dat deze motor over een oliekoeler beschikt (weet ik als leek niet eens zeker, maar de techneuten op dit forum natuurlijk wel...) dan zal het gebruik hiervan wel worden aangestuurd middels een door een sensor geregelde klep o.i.d. ?
 

Joske

Forumguru
de regeling zit veel complexer in mekaar ;)

maar de oliekoeler zelf is gewoon een blokje metaal dat op het blok vastzit en waar de olie gekoeld wordt door koelwater.

"Om de motorolie te koelen, wordt de olie door de oliepomp naar de
motoroliekoeler geleid. De motoroliekoeler zit rechtstreeks tegen
het cilinderblok onder het inlaatspruitstuk."


De oliepomp is een complexe regeling:

"De oliepomp is een pomp met uitwendige vertanding. Een
bijzonder kenmerk van deze pomp is dat één pomptandwiel axiaal
verschuifbaar is (aangedreven pomptandwiel). Door het
pomptandwiel te verschuiven kunnen de opvoerhoeveelheid en de
opvoerdruk in het oliecircuit gericht worden beïnvloed.
De olietoevoer voor de bediening van de regelzuiger wordt
geregeld door klep voor oliedrukregeling N428."


"Klep voor oliedrukregeling N428 zorgt ervoor dat er oliedruk naar
de regelzuiger van de geregelde oliepomp wordt geleid. De klep zit
aan de achterzijde van het cilinderblok (‘hete’ motorzijde) en wordt
door het motorregelapparaat aangestuurd.
Bij lage toerentallen wordt de spanningvoerende (contact 15) klep
voor oliedrukregeling N428 door het motorregelapparaat met
massa verbonden. De oliepomp schakelt hierdoor om naar de lage
drukstand.


Bij de omschakeling naar de lage drukstand wordt rekening
gehouden met de motorbelasting, het motortoerental, de
olietemperatuur en diverse andere bedrijfsparameters. In de lage
drukstand is er minder vermogen nodig om de oliepomp aan te
drijven, waardoor de wagen minder brandstof verbruikt.
Bij hoge toerentallen of bij hoge belasting (vollastacceleratie)
verbreekt motorregelapparaat J623 de verbinding tussen klep voor
oliedrukregeling N428 en massa. De oliepomp schakelt hierdoor
om naar de hoge drukstand.
In beide drukstanden wordt door het verschuiven van de verschuifeenheid
de oliedruk aangepast aan de oliebehoefte van de motor."

 

Joske

Forumguru
@Peter-036

Een terechte opmerking die ik naar mijn garage ook al overgemaakt had. Zij stelden voor om mbhv OBD de gegeven waarde te vergelijken met werkelijke waarde. Dus toch maar eens tijd voor een afspraak maken dan.. Want idd uit ervaring liep mijn olietemp altijd beetje achter op koelwatertemp. (O2 2.0 TDI ) maar nadien zakte die olietemp nooit. Ook het feit dat de temp op en neer gaat vond ik al vreemd.. Deze sensor zit in mijn carter, op den duur zou je al gaan denken dat er momenten zijn dat de sensor geen olie ziet.. Maar ik heb nogmaals gepeild en dat was zeker ok qua olieniveau. (Tss midden en max)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan begin ik toch te vermoeden dat de weergegeven olietemperatuur niet de werkelijke temperatuur is. Omdat het opnemen en afstaan van warmte ook tijd vergt, is het (zeker bij gelijkblijvende watertemperatuur) niet erg aannemelijk dat de olietemperatuur in korte tijd zo sterk kan variëren.
Redelijk snel opwarmen kan ik me nog voorstellen - maar dat snelle afkoelen wil er bij mij nog even niet in want de warmtebron (=je motor) blijft immers gewoon doorgaan met warmte produceren?

<edit> sluit aan bij de opmerkingen van @Peter-036 - maar die post had ik nog niet gelezen toen ik deze aan het schrijven was.
 
Laatst bewerkt:

octaafje IV

Actief lid
Ach, wat was het leven vroeger (Opa vertelt) toch heerlijk simpel zonder al die extra info op je dashboard.
Een Kever beschikte over een snelheidsmeter, kilometerteller, trekknopje voor de ruitenwisser aan/uit en trekknopje voor de verlichting. (had overigens wel een oliekoeler die gewoon z'n werk deed....) + tochtraampjes.
Zoals mijn vader altijd riep: "wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan" Men reed er dan ook volstrekt probleemloos mee naar Italië etc. v.v. Voor info over een olietemperatuur moest je eerst aankloppen bij de fa. VDO met, naar keuze, de temperatuursensor in de olie-pijlstok of de olie-aftapplug.....
Maar ja, nu kies ik ook voor een EBL uitvoering......
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Watertemperatuur blijft eens die op 90 graden is ook gewoon stabiel. Olietemp niet, die fluctueert enorm en heb ik nog nooit boven 100 graden gezien..

Welke motor ligt er bij jou in? @octaafje IV :)

Mijn olie temperatuur heb ik de laatste 1-2 weken in de gaten gehouden nav de meldingen hier, bij mij wordt de olie regelmatig 115 graden en zelfs wel 118 graden, als ik in Duitsland flink doorrij, meestal zit het op de snelweg echt boven de 100, zo tussen 104 en 110 graden.
 

Joske

Forumguru
idd, dat idee kan er bij mij ook niet echt in.. olie (denk maar aan frituurolie of olie dat in een elektrisch verwarmingsvuurtje zit) warmt relatief traag op (of je moet er toch alleszins eerst flink wat energie in steken) maar geeft die warmte ook heel geleidelijk terug af. Vandaar dat het zo onlogisch is dat de olietemperatuur zo snel terug onder 50°C kan zakken. Het lijkt wel alsof mijn carter compleet blootgesteld wordt aan de buitentemperatuur.

MAAR.. nu deed ik vanmorgen de motorkap open om te peilen en de peilstok zat er niet volledig in :bloos: waarschijnlijk heb ik deze dus 4-5 weken geleden er niet goed terug in geplaatst :lezen:

Deze gaat wel héél erg soepel er in en er uit, dus nu heb ik deze gedraaid zodat deze lichtjes tegen de olievuldop aan zit. (naar mijn idee wat vaster)

En ja hoor.. daarnet een kort ritje gemaakt (10-15km) bij een buitentemperatuur (heen: 17°C) en terug (14°C). Dat ritje terug was 3 uur later dus de olie was afgekoeld. En de temperatuur fluctueerde nog wel maar veel minder.. plus bij constante snelheid was de olietemperatuur wel aan de lage kant maar bleef vrij constant. Dus 70 - 68 - 70 graden Celcius ongeveer. Dit bij max snelheden van 80km/u.

Dus ik hou dit nu verder in de gaten en hou jullie op de hoogte als er nog iets verandert aan de situatie ;)

dus met wat geluk lag het aan de peilstok maar ben er niet helemaal 100% van zeker hoor, ik blijf er toch bij dat de sensor niet helemaal 100% goed functioneert.. :pieker:
 

peterrapid

Forumguru
Olietemperatuur zit gemiddeld bij een autosnelwegrit tussen de 100 en 110°C heb eigenlijk altijd de oliet° op de MFD staan maar koelt niet zo snel af als bij jou Joris, en duurt wel gerust bijna 20min tegen deze aan 90°C zit, ik rij wel heel rustig warm.
 

CDK

Forumguru
na zo'n 10km rijden moet je olie toch echt wel een graad of 80 zijn @Joske, misschien je temp sensor kaduuk?
 

CDK

Forumguru
@micky, jij hebt een 1.6, hoe groter het blok hoe langer het duurt, bij mij is het zo'n 20km, de 1,2 waar ik recent mee gereden heb was binnen de 10 km al rond de 80 graden.
 

peterrapid

Forumguru
@Peter-036 +1 ook al heb ik een TDI omdat het niet anders kan mocht ik mijn hartje laten spreken dan was het een TSI all the way. Maar zelfs met de RS TDI ga je toch lekker hard hoor.
 

Canon-Eye

Forumguru
@micky, jij hebt een 1.6, hoe groter het blok hoe langer het duurt, bij mij is het zo'n 20km, de 1,2 waar ik recent mee gereden heb was binnen de 10 km al rond de 80 graden.
Geldt dan weer neiet voor mijn Greenline. Is ook wel een km of 18 tot 20 onderweg voordat we over de 80 graden gaan. En dan moet het nog geen winter zijn ook...

Bij hard werken op de snelweg loopt het eigenlijk nooit verder op dan 104 en als we dan weer de provinciale weg opzoeken loopt het binnen een paar minuten terug naar 95 of 93 graden. Bem ik tevreden mee...
 
Bovenaan Onderaan