GEZOCHT: O3 Combi ZONDER Eibach en mét Eibach (dringend)

Joske

Forumguru
Allen,

omwille van de keuring heb ik vrij exacte afmetingen nodig van VOOR de verlaging en van NA de verlaging.. We waren dit beetje uit het oog verloren laatst bij @Antera.. Ik zou dit graag zo nauwkeurig mogelijk willen weten.

Dus gemeten van aan de wielkast tot aan het hart van de naafkap. Dit op een O3 Combi, bij voorkeur een 1.4TSI.. Vooral de afmetingen zonder Eibach zijn het belangrijkst voor mij ;)

En aangezien ik morgenmiddag naar de Belgische keuring moet, is dit vrij "dringend" want dit moet op het montageattest ingevuld worden..

Let wel op: GEEN Greenlines van MY2014. Volgens mij komt een GL 2015 wel in aanmerking aangezien die niet meer verlaagd zijn? :pieker:

anyway: ik zal jullie dankbaar zijn! :D

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Dag Joske,
Ik wil direct wel eens gaan meten op mijn Wagen (zie handtekening; hij is geleverd in mei 2014, dus iets ouder dan die van u).
Maar waar precies aan de wielkast wilt ge vertrekken, leg dat ens piekfijn uit.
De wielnaaf zal ik wel vinden :)

Zeg, à propos en een beetje off deze topic, maar wel aansluitend bij een andere topic van jou. Bij het verifiëren van het koelwaterniveau, even dedop er af gevezen. Ook zo'n sissend geluid alsof er lucht werd binenngezogen, maar voor de rest heb ik niets gmerkt. Niveau's en dergelijke bleef allemaal normaal.

En, nog iets, nu ik je toch heb: ik heb nu 10.000km en ben eens gaan kijken naar het oliepeil. Wil dit morgen nog eens heel erg goed nakijken, maar volgens mij staat het op ht minimum-streepje. Is dat normaal? Ik vind dat nogal verdacht en zelfs een beetje onrustwekkend. Jij ervaring daarmee?

Joske

Forumguru
Alvast bedankt voor de moeite :thumbsup:

Ik meet van onderkant spatbord tot aan het "hart" van de velg, dus midden van het naafkapje. En dat loodrecht er op. Dus midden en onderkant spatbord tot aan het midden van het naafkapje.

Betreft olieverbruik: ik heb nu 9000 km en de olie staat halfweg de peilstok. Hoe heb je deze gemeten? Warm gereden, 10min laten staan en dan gemeten? Of gewoon koud gemeten? (ik heb koud gemeten ter info)

Betreft koelvloeistof: die blijft nu mooi staan, beetje boven minimum. (maar wel hoger dan bij aflevering, dus lijkt me ok)

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
OK, ben even gaan meten, standaard vering en 17" TERON (doet niet terzake, denk ik, maar soit): 380mm

Betreft oliepeil: motor was niet echt heel warm, enkele km gereden, maar bij dit weer was de olie nog niet echt op 90°. Morgen kijk ik wel eens goed na. Best toch wat bijvullen voor we (zaterdag) naar Oostenrijk vertrekken, denk ik zo.

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Zeg, Joske, als ik je nog iets mag vragen, want gij weet nogal veel:
Ik zit in de handleiding te pluizen, maar blijkbaar zijn er 2 geschikte types olie VW 504 00 of VW 502 00, afhankelijk of men een vast of een variabel service-interval heeft. Maar daar klemt het weer: heb ik een vast of een variabel? Hoe kan ik dit weten, ben nog niet op onderhoud geweest, zie je.
Alleszins dank.

AndreM

Forumguru
Let wel op: GEEN Greenlines van MY2014. Volgens mij komt een GL 2015 wel in aanmerking aangezien die niet meer verlaagd zijn? :pieker:

@Joske,

Geen van de O3 GL BL die in 2014 geleverd zijn in Nederland is standaard nog verlaagd.
Vanaf november 2013 is dit niet meer standaard omdat het geen effect had voor de uitstoot en de 14 % bijtelling.
Dit heeft men namelijk voor mij uitgezocht omdat met het proefrijden ik de auto van de dealer nogal stuiterig vond. De verkoper heeft het voor mij uitgezocht en kwam met bovenstaand antwoord. :thumbsup:

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
heb ik een vast of een variabel?
wat zie je in je boordcomputer staan? (bij maxidot)
wageninstellingen dacht ik, daar zie je aantal km tot volgende beurt staan. Ik zou eigenlijk niet anders verwachten dat je net als mij variabel interval hebt.. Dus er zou iets moeten staan bij jou genre: nog 19999km tot onderhoud.

ReDeMaTy

Senior Member
@Joske bij mijn ABL met 1.6 TDI DSG is voor en achter gelijk en kom ik op +/- 395 mm vanaf midden wiel recht omhoog tegen spatbord rand. Verlaging heb ik niet en sta nu op wintervelgen maar dat deed er volgens mij niet toe :D

Hopelijk kun je er wat mee. Is die van jou nu al verlaagd? Kun je toch ook jouw hoogte meten en dan + 30 mm doen of heb je een andere set?

Joske

Forumguru
Klopt.. Althans ongeveer maar ;)

Voor kan ie tot 400 mm zakken, dat heeft Mark me juist verteld. Achter 300 mm. Ik wou graag een referentie ;)

AndreM

Forumguru
Een ding snap ik niet @Joske,
Jou auto is zo goed als nieuw, waarom moet die dan gekeurd worden?

En als de hoogte zo belangrijk is.
Dan zullen in België ongetwijfeld ook - Polen rondlopen die gratis je benzinetank leeg halen, dat zal ook nog eens 0,4 mm kunnen schelen. :pieker:

Joske

Forumguru
Een verlaging moet gekeurd worden in België, velen doen het niet.. Ik neem dat risico niet :)

skodaboy

Forumguru
nieuwe wagens moeten in principe de eerste 4 jaar niet gekeurd worden.
maar het ligt eraan waar voor je hem gebruikt of wil gebruiken en of je dingen aan hem veranderd.
zelfs als je bv op een nieuwe 03 een trekhaak monteert moet deze gekeurd.

als je de wagen verlaagd moet deze een geometrie en technische keuring ondergaan.
in het voorbeeld van de trekhaak heb je 2 mogelijkheden.

gebruik je de trekhaak voor een 'kleine' aanhangwagen (m.t.m 750kg) of fietsendrager is de keuring 4 jaar geldig.
gebruik je de trekhaak voor 'zware' aanhangwagens of een caravan dan is de keuring maar 1 jaar geldig ongeacht de leeftijd van de wagen.

Gizzmo

Forumguru
dus elk jaar moet je de trekhaak laten keuren, en wat controleren ze dan? Ze kunnen testen of de bouten vastzitten en de verlichting, dat is 5 min. En dan? Ben ook wel benieuwd wat dat dan kost.

En het nut er van, dan kunnen ze je nog beter een cursusje/examen laten doen van hoe je bijv. een aanhanger aankoppelt, tenslotte gaat dat een factor 100 vaker fout dan een trekhaak die van je auto afvalt. ;)

AndreM

Forumguru
Ja @Gizzmo,

Dus mocht je door België rijden met je schoonmoeder achterin, heb je kans dat je door de keuring moet want dan is tie extra verlaagd. :yeah:

Bovenaan Onderaan