Gordijnairbags; wel of niet?

henm

Lid
Wij hebben vandaag een Skoda Fabia besteld, zie de handtekening... :24:
Over van alles en nog wat gesproken, maar niet over de optie Gordijnairbags (met spiegeltjes, handvaten en leeslampjes)
We kunnen evt wijzigingen nog doorgeven. Vandaar de vraag: hoe bevestigen ze die, wordt het dak ietwat verlaagd of ..?
Wat zijn de argumenten vóór of tegen?
In welke specifieke gevallen bieden ze extra bescherming?

EDIT: En nu we toch aan het vragen zijn: iemand zei ons dat er geen tweede autosleutel met afstandsbediening bij zou zitten, maar dat je die moet bijbestellen voor 100+ euro, is dat waar?
 

piair1982

Forumguru
Aan de hoogte veranderd niets, wel je veiligheid bij aanrijdingen van de zijkant. Je hoofd wordt beter beschermd. Als het kan zou ik het kiezen.
 
Wij hebben er ook voorgekozen en ik sluit mij aan bij Piair1982, je bent simpelweg beter beschermd en de rest is gewoon handig in gebruik.
 

FredV

Banned
EDIT: En nu we toch aan het vragen zijn: iemand zei ons dat er geen tweede autosleutel met afstandsbediening bij zou zitten, maar dat je die moet bijbestellen voor 100+ euro, is dat waar?
Nee hoor, er zitten twee identieke sleutels bij met afstandsbediening.
Althans, ik heb ze bij mijn Combi GL wel zo gekregen :)
Of dat zo met de hatchback is, denk het ook wel.
 

henm

Lid
OK, helder wat betreft de sleutels, dank voor jullie snelle reactie.

En dan nog even iemand over de gordijnaibags...?
 
Ik heb ze wel genomen.
Mijn vrouw rijdt er voornamelijk in met de kids en als het ook maar een klein beetje helpt in een aanrijding is het voor mij zijn geld waard.
 

NielsW

Lid
Wij hebben ze ook genomen. Puur vanwege de veiligheid.
Het laatste wat je wilt is een aanrijding in je flanken en dan moeten denken "had ik ze toch maar genomen".
 
Ik heb gezien hoe ze in het dak zitten.
Achter de dakschaal ( plafond ) zitten tussen de dakconstructie boven de portieren gasvullingen verder zit er over de hele lengte een soort stoffen langwerpige ballon ( volgens mij meerdere secties) deze zit opgevouwen tegen de dakstijl. Er is geen verschil te ziet qua hoogte op vorm van de dakschaal. Er zit wel een ( verplichte ) aanduiding op dat er airbags in het dak zitten. Zoals al een keer door de prof hier verteld is deze aanduiding verplicht zodat de hulpdiesten er rekening mee kunnen houden als dat nodig is.
 

peperskoda

Forumguru
Naast dat het in geval van nood erg fijn is dat er wel gordijnairbags aanwezig zijn kan het later als je de auto weer wilt inruilen voor weer een geweldige Skoda ook een positieve invloed hebben op je restwaarde.
 
Wij hebben uiteindelijk niet voor gordijnairbags gekozen. De reden was dat wij het mogelijke risico het geld niet waard vonden. Maar ik moet er bij zeggen dat wij geen kinderen vervoeren in de auto en als er uiteindelijk kinderen in vervoerd gaan worden duurt het nog jaren voordat ze groot genoeg zijn om te profiteren van gordijnairbags bij een ongeluk. De Skoda is in principe veilig genoeg zonder die dingen, althans daar ga ik wel vanuit...

Dit is een beslissing die ieder voor zichzelf moet maken, het is net als met een verzekering afsluiten eigenlijk... alleen krijg je er bij Skoda nog een beetje functionaliteit bij (spiegels in je zonneklep, zonnebrillenvakje)...
 

henm

Lid
Wij rijden ook zonder kinderen. Maar toch... we hebben ze vanmiddag maar wel bijbesteld. Geeft toch een veiliger gevoel.
(ook opbergvakje onder stoel meebesteld)
 

Noord26

Forumguru
Uit ervaring blijkt dat op de optie gordijnairbags niets tot vrijwel niets toevoegt aan de restwaarde van een auto, mits er standaard reeds airbags in zitten- maar niet rondom. Hiervoor is een uitgebreidere boordcomputer (maxi-dot) en climate control juist wel een gegarandeerde hogere restwaarde. Evenals metallic lak, lederen bekleding/stuurwiel/pook en PDC. Dit zijn zaken die je meteen ziet en kan proberen tijdens een proefrit.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Noord26

Forumguru
Mijn vader heeft een GL in bestelling staan. Hij draait tussen 65 en 70Dkm per jaar. Prive gebruik met kilometervergoeding a 0,19ct/km. Hij heeft zeer kritisch gekeken naar de opties en reeds aanwezige zaken. Hieruit heeft hij alleen metallic lak en climate control als extra genomen.

Met andere woorden zijn voor restwaarde deze van groot belang, omdat hij echt de auto snel afschrijft. De GL zit standaard erg ruim in de opties. Dit itt andere Fabia2 uitvoeringen. ESP vond hij wel zeer nuttig, want liever een ongeluk voorkomen als je airbags aanspreken. Maar dat zit er standaard op.
 

FredV

Banned
Inruilprijs is heel erg subjectief.
Wat ruil je in, wat ga je kopen, nieuw of gebruikt.
Hoe is de markt, het aanbod, wat is de trent etc.
Hoe staat de bui van de verkoper, heeft hij z'n targets al gehaald, etc etc en enz enz.
 

peperskoda

Forumguru
Het is een gegeven dat een optie als gordijnairbags wel degelijk een positieve invloed heeft op de restwaarde van een voertuig. Het maakt de auto makkelijker te verkopen, daardoor minder statijd dus minder rentekosten.
@Noord26: Wanneer je zoveel km's maakt als vader doet dan schrijf je de auto inderdaad vrij snel af. En in dat geval maakt het niet zoveel uit of gordijnairbags al of niet aan boord zijn.
 
Bovenaan Onderaan