GPS de weg kwijt?

Klaasje

Forumguru
FF bij dealer een andere GPS antenne geprobeerd en toen werkte het weer. Toen kwam PON ook met de melding dat het bekend probleem was en dat ze al een aantal antennes naar Skoda hadden gesturd voor onderzoek.
Het gaat ook hoe de antenne is gemonteerd. (moet tot bepaald moment worden aangeschroeft, blijkbaar)

Nieuwe antenne besteld.
Toch erg dat men het op Firmware probeert te gooien om kosten te vermijden.
Maar ja hoe PON werkt weten we inmiddels wel.

nomad

Senior Member
Ik ben morgen aan de beurt. Inmiddels rij ik al een weekje rond in de Noordzee nu. Ook wel gezellig en lang niet zo druk, maar het begint wel te vervelen. Moet nu ook steeds met de telefoon navigeren.

nomad

Senior Member
Yep, maar het is gefixt. Ze hebben er vanmorgen even een nieuwe antenne op gezet. Hij doet weer wat ie moet doen.

Klaasje

Forumguru
Ik rijdt ook niet meer rond in de Noordzee. gisteren een nieuwe antenne ontvangen en nu doet ie weer wat ie moet doen.

Ik zal me ook maar even melden, ben morgen aan de beurt voor een derde antenne, in anderhalf jaar tijd.
Eerste 2 keren was het idd vocht, ik ga er vanuit dat het nu ook het geval is.

Ik liet aan de telefoon duidelijk merken dat ik er intussen wel geirriteerd door raak, voelde hij zich gelijk persoonlijk aangevallen.
Hij gaf uiteindelijk wel schoorvoetend toe dat het niet normaal was en ging het maar eens met PON opnemen. Ben benieuwd, misschien dat deze dealer me toch een keer serieus gaat nemen.

BarryXX

Actief lid
Mijn GPS (Amundsen) in mijn 2005 O2 heeft wel eens opstartproblemen. Dan duurt het een paar minuten voor er een fix is. In de 2011 O2 heb ik dat nooit en heb ik altijd direct een fix bij contact aan. Ik heb een GPS-muis die onder het dashboard ligt boven op de middelste ventilatiekanalen.

Iemand een suggestie?

Cyrus

Actief lid
Lijkt mij toch een issue van de Amundsen. In zowel mijn vorige OII als de huidige ligt de GPS-muis op (bijna) dezelfde plek en heb vrijwel direct een zeer goede GPS-fix, zowel met mijn ex-Pioneer systeem als de huidige Kenwood.

Ik heb de GPS-muis gemonteerd op het stalen dwarsframe, dat je kunt zien als je het bakje met de middelste ventilatieroosters uit het dashboard wipt. Wel eerst het vierkante metalen plaatje (dat bij de GPS-antenne zit) op dat frame geplakt.

BarryXX

Actief lid
- Is een Amundsen te resetten oid? Of een andere suggestie die ik zou kunnen doen?

- Waar is de originele af-fabriek antenne gemonteerd?

Het gebeurd ook wel eens dat er wel een fix lijkt te zijn (hij reageert op verandering van richting), maar weet nog niet goed waar we op de kaart ons bevinden. Maar, nog voordat er 3 minuten voorbij zijn werkt alles uitstekend. Ik had er waarschijnlijk ook geen aandacht aan geschonken, als ik niet de andere O2 zou hebben waarbij alles binnen 3 seconde werkt...

hemi24

Forumguru
Resetten van een RNS315; ik zou het niet weten? Radiostekker even losgooien, of in het ergste geval de accupool... (wel eerst even de radio netjes afsluiten i.v.m. code)

Originele antenne zit in de voet van de antenne achterop het dak van de auto.

andrehj

Forumguru
Resetten van een RNS315; ik zou het niet weten? Radiostekker even losgooien, of in het ergste geval de accupool... (wel eerst even de radio netjes afsluiten i.v.m. code)
Code? Ik heb van mijn S2 (met Amundsen+) bij het monteren van een trekhaak diverse malen de accu losgekoppeld, maar nooit wat aan de radio gedaan. Het enige wat ik met het losgooien van de polen kwijtraakte was het ritgeheugen in de Maxidot. Verder bleef alles bewaard, en aan de radio hoefde ik helemaal niets te doen.

BarryXX

Actief lid
Kan het aan een verouderde CAN module liggen? Ik heb van de vorige eigenaar begrepen dat hij de oude bestaande CAN heeft kunnen gebruiken, zonder dat de accu leeggetrokken werd. Ik heb namelijk een klein beetje het idee dat bij het starten van de auto, de Amundsen een fractie van een tel uitvalt. Ik kan me niet herinneren dat dit ook in mijn FL uitvoering gebeurde. Ook krijg ik in de PFL auto niet de melding "navigatie wordt opgestart" die ik wel in de FL kreeg?

Paar vraagjes over die CAN: Hoe ziet zo'n ding eruit? Waar is deze geplaatst in de auto? En waar zijn ze (behalve bij dealers) te koop??

Het gebeurd ook wel eens dat er wel een fix lijkt te zijn (hij reageert op verandering van richting), maar weet nog niet goed waar we op de kaart ons bevinden. Maar, nog voordat er 3 minuten voorbij zijn werkt alles uitstekend. Ik had er waarschijnlijk ook geen aandacht aan geschonken, als ik niet de andere O2 zou hebben waarbij alles binnen 3 seconde werkt...

Cyrus

Actief lid
Waar lag die GPS-muis eerst dan? De mijne ligt net onder het dash, op het stalen dwarsframe - weliswaar op het speciale plaatje dat er bij geleverd werd. Kun je bij als je het opbergbakje uit het dashboard wipt (gebruik een houten of kunststof wigje, anders beschadigt het dashboard).

Ik heb gemiddeld 9 satellieten met 100% signaal.

BarryXX

Actief lid
Precies op die plaats die jij nu omschrijft volgens mij. De gps muis zit met plakfoam op die stalenbalk geplakt. Geen speciaal plaatjes oid. De onderkant van het ding is van metaal en is magnetisch.

Hoe kun je bij de Amundsen zien hoeveel signaal je hebt?

Cyrus

Actief lid
Geen idee hoe je dat de Amundsen kan zien wat de signaalsterkte is; ik vermoed dat je daarvoor een servicemenu zou moeten raadplegen.

Het bevestigen van de GPS-muis met plakfoam lijkt mij niet de bedoeling. Ik heb trouwens het idee dat het stalen dwarsframe niet magnetisch (genoeg) is, wellicht door verzinken: de GPS-muis wilde er niet goed op blijven liggen. De muis zit daarentegen met zijn magneten vast als een huis op het metalen plaatje, dat ik met de reeds aangebrachte kleeflaag op dat stalen frame heb geplakt.

BarryXX

Actief lid
Enig idee wat dit speciale plaatje is? Is dit zelf te maken of ergens te bestellen??

Wat voor navigatie heb jij?

Iemand die weet hoe het signaal bij een Amundsen te raadplegen is?

Bovenaan Onderaan