GPS de weg kwijt?

Cyrus

Actief lid
Enig idee wat dit speciale plaatje is? Is dit zelf te maken of ergens te bestellen??

Volgens mij is het simpelweg een metalen plaatje van pakweg 10x10cm, aan de ene kant een laag tweezijdig kleefband en aan de andere kant heeft het een magnetisch oppervlak, met het uiterlijk van schoolbordverf. Het zit doorgaans bij elke GPS-muis geleverd.

Ik heb zelf alles ingekocht bij navishop.nl - wellicht even contact opnemen en vragen of zij dit wellicht los kunnen leveren? Men heeft in het assortiment trouwens een GPS-muis, specifiek voor de diverse originele VAG-systemen, zoals Columbus.

Wat voor navigatie heb jij?

Ik heb een Kenwood DNX-5210BT. Fraai systeem met Garmin-navi. Werkt heel erg goed.

BarryXX

Actief lid
Ik zal wel eens gaan kijken naar zo'n metalen plaatje. Misschien dat dat ook scheelt?

Mooi systeem. Ik ben zelf wel een klein beetje Garmin fan (motor, outdoor) en voorheen de Nuvi en (tegenwoordig ook Garmin) Navigon op de smartphone. Ik zou dan ook eerder voor een dergelijke apparaat gaan dan een Columbus.

Ronnie

Forumguru
Metalen plaatje hoort standaard bij een GPS muis/antenne, dit dient ter reflectie en dus versterking van het signaal.

BarryXX

Actief lid
Geen idee hoe je dat de Amundsen kan zien wat de signaalsterkte is; ik vermoed dat je daarvoor een servicemenu zou moeten raadplegen.

Even ter info; als je op de drukt op de Amundsen tijdens de kaartweergave en je scrollt naar beneden, dan zie je hoeveel satellieten er zijn. Tijdens het rijden zag ik deze tussen de 6-9 schommelen. Eens kijken wat er bij het starten weergegeven wordt.

Ik heb trouwens een mail gestuurd naar navishop voor het metalenplaatje. Anders bestel ik wel een nieuwe antenne. Kost de wereld ook niet :)

BarryXX

Actief lid
Ik heb reactie van de navishop die aangeeft dat het metalen plaatje welke onder sommige ontvangers zit, geen verschil uit zou moeten maken. Ik kan beter experimenteren met de plaatsing van de ontvanger.

redfoxert

Senior Member
Sorry dat ik dit topic reanimeer :)

Sinds afgelopen zaterdag denkt mij Columbus dat ik ergens in Duitsland woon. Elke dag word de afstand tot mijn huis groter. Gisteren was het grofweg 250km. Zaterdag heb ik echter wel nog gebruik gemaakt van de navi. Na mijn tussenstop is hij de weg kwijt. Zaterdag was het ook een mooie dag zonder regen dus best vreemd.

Aangezien het een leasebak is van net een jaar oud ga ik maar eens een afspraak met de dealer maken. Sowieso moet hij voor een beurt al geeft ie dat niet zelf aan. Was de interval niet elke 30000km of elk jaar voor een 1.4 TSI?

EdK

Forumguru
30.000 Km of twee jaar !
Enne is kwestie van een nieuwe GPS antenne en rijden weer.
Zijn jullie beide de weg niet meer kwijt.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Geertt

Nieuw lid
Ik mag dit topic terug naar boven halen. :-/

Enkele maanden geleden vond de GPS 0/... satellieten.
Na een week deed ie het weer.

Sinds zondag heb ik hetzelfde probleem. Zo kwam ik dus bij dit topic terecht.
Heb vanmiddag gekeken of de antenne nog goed in radio zat, dat was geen probleem.
Gesteld dat ik er korte metten mee maak en een antenne inbouw onder m'n dashbord, heb ik volgende vraag/stelling:

- m'n antenne is waarschijnlijk stuk gegaan door vocht, net als de rest hier
- ik negeer het probleem daar en steek dus een nieuwe op een andere plaats

Hoe zit het dan met dat 'vocht'? Kan zoiets ook via de bestaande antenne de wagen binnendringen op termijn, of hoe moet ik dat zien? Of kan'k het met een gerust hart zo uitvoeren? Heb namelijk geen idee over opbouw antenne en bestiging op dak.

Nu het nodige in het werk stellen om dat voor vrijdadgavond nog gefixed te krijgen, heb dat baggere ding dan natuurlijk nodig. Hebben jullie tips voor snelle online levering?

Thanks!

Geertt

Nieuw lid
Nog even meegeven dat m'n eerste gedacht was om de antennevoet te vervangen. Nu blijkt zo'n ding 125 EURO te kosten bij de stealer.Wat is jullie idee? Ergens beterkoop te vinden? Garantie op blijvend herstel?

maxkuijsgrave

Nieuw lid
HALLO SKODA YETI RIJDERS;

wij hebben onze Skoda yeti net 3 weken en hebben nu al een probleem met navigatie.
zie geen enkele satelliet, dus no fix, overal staat 0.
ook wij hebben last van vocht in de antenne, ik las ergens op deze forum je moet het voetje van de antenne een beetje naar Lings en naar rechts duwen dan zie je het vocht zo weglopen en inderdaad het was zo ...
toen begon ik deze forum helemaal uit te pluizen en te lezen en ook het Engelse forums en Duitse forums.
en waardrempel overal het zelfde gezeik van vocht in en op de print van de antenne.
om deze antenne te vervangen moet zo bijna een halve auto gesloopt worden het hele binnendak moet omlaag gebracht worden en de zijkanten los maken en dat allemaal met 2 man???. anders krijg je breuken.
ik ben naar de garage gereden ( van Waal ) en gaan dit helemaal netjes op lossen, maar omdat ik nu zoveel te weet ben gekomen van dit euvel vroeg ik de mensen daar, zet er een nieuwe antenne in die onder het tegen het raam wordt geplakt! deze kosten hooguit 15€ en klaar in 10 min en de oude antenne eruit trekken en de nieuwe erin prikken en klaar is kees.
nee zeggen ze u krijgt precies de zelfde originelen erop die aangepast is ?wat bedoelen ze daar weer mee.
over een paar dagen komt er een nieuwe erop omdat die antenne niet op voorraad was.
wij hopen nu dat we er heel lang mee kunnen navigeren, omdat ik dit echt niet kan missen.
vr gr max

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom op het forum Max. :bloemen: Een vriendelijk verzoek: wil je jezelf nog even voorstellen in het daarvoor bestemde forumdeel?

Wat de dealer met de aangepaste antenne waarschijnlijk bedoelt: als bepaalde storingen/problemen regelmatig voorkomen, dan worden er soms modificaties aan onderdelen gedaan om de kans herhaling van die storing zo klein mogelijk te maken. In het geval van je antenne kan bijv. de afdichtconstructie iets aangepast zijn.

EdK

Forumguru
Neem aan dat je over een spiksplinter nieuwe Yeti praat en dus de eerste eigenaar bent.
En ja dan is het garantie en zal de dealer gewoon een nieuwe fabrieks antenne monteren.

En mocht het ( hoop het niet ) hierna toch weer voorkomen en je uit de garantie periode zijn en maw de kosten voor jou zijn, dan zou ik gewoon eisen dat ze dan een GPS muis onder het dashboard plaatsen.
Want dan doet hij het net zo goed, en de radio zal het nu gewoon doen als voor de GPS antenne er nu mee stopte

maxkuijsgrave

Nieuw lid
zo mannen de yeti is naar de dealer geweest in Zaltbommel en hebben het gemaakt.
de navigatie antenne was inderdaad vochtig of beter gezegd erg nat.
Ik weet niet of deze antenne is aangepast of een verbeterde artikel, het moest gehaald worden bij pon.
er kwam een originelen erop terug omdat dit niet mag voorkomen.
ze hadden dit nog niet mee gemaakt ( ik geloof er niets van ) maar dat neem je maar op de koop toe.
ik vertelden dat de Skoda forum voldoende bewijs levert en het maar eens moesten lezen.
ook gingen ze niet akkoord met een vervangende losse antenne, het moest origineel zijn.
heb nu versie V6 en dacht dat dit vrij nieuw was maar dit terzijde.
ik heb me ook voorgesteld in het forum en ik hoop dat ik nu op de weg mag komen!!.
regards
max

• Leuk
Waarderingen: CDK

CharlesTucker

Forumguru
Zaltbommel, is dat de Waal? zo ja dan zou heb best nog wel eens kunnen kloppen dat ze het nog niet eerder meegemaakt hebben, die zijn volgens mij nog niet zo heel erg lang Skoda Service Center (ik werk ernaast, die Skoda vlaggen en het bord zijn vrij nieuw). Misschien dat de Volkswagens waar ze veel meer ervaring mee hebben dit probleem niet kennen?

Ik ben een keer bij hen binnengeweest, lampje laten verwisselen (ik was bang dat ik iets kapot zou maken). Gevraagd of ik even mee mocht kijken in de garage, zodat ik het de volgende keer wel zelf kon, was allemaal geen probleem, olie werd nog even gechecked voordat ik weg "mocht", maakte een prima indruk allemaal.

maxkuijsgrave

Nieuw lid
hallo Charles
inderdaad het is de waal Zaltbommel en ze waren heel aardig tegen ons.
wij geloven ook dat het goede monteurs zijn met jaren ervaring.
wij hopen nu dat het ook dat de antenne vocht dicht blijft, zodat wij nog jaren plezier mogen hebben.
wij zijn erg blij met de goudbruine aap.
regards
max

Bovenaan Onderaan