Columbus GPS defect of iets anders?

Pazo

Lid
Goedemorgen allen!

Heb een Octavia II Combi van nov 2010 met een Columbus systeem.

Sinds gisteren functioneert de navigatie niet meer. Althans, de positie van de auto staat verkeerd. Routes worden keurig berekend en de nav zelf werkt gewoon, maar de positie staat totaal verkeerd. Ik woon in Barneveld en de auto zegt dat ik omgeving Wijchen ben (op de kaart).

Betreft het een kapotte GPS antenne, of kan het ook iets softwarematig zijn? Dat is bijvoorbeeld een reset kan doen of naar de fabrieksinstellingen?

Zat net dit topic te lezen, dus mocht ie kapot zijn weet ik de oplossing :-)
http://www.skodaforum.nl/forum/i/gps-antenne-octavia-combi-2010.25516/

Hoor graag.

Pazo

Lid
De positie staat dus alleen verkeerd. Als je gaat rijden dan verandert de positie ook en als je een route hebt ingesteld wordt de route continu aangepast. Dus het is puur de positiebepaling.

Maar waarschijnlijk alleen de antenne dus, dus dat geval op het dak?

19079-DSCN0718.jpg

Dan ga ik eens kijken of ik die ergens op de kop kan tikken. Ik heb in dat andere topic gelezen dat je voor 15-20 euro een andere externe antenne kunt kopen, en die heb ik idd ook al gevonden, maar dat vind ik toch wat mindere oplossing.

EDIT:
Bovenstaande gevonden op een Tsjechische onderdelen site:
http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/parts/oem-6r0035501d-vw-skoda-roof-shark/
Kost €65, waarbij staat: Radio FM/AM, GSM, GPS, DAB (digital) radio

Dan heb je een duurdere versie van €110,-:
http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/skoda/oem-1k0035501j-original-skoda-roof-shark/
Daarbij staat: Radio FM/AM, DAB digital radio, GSM, GPS, Webasto.

Enige verschil is dus Webasto. Maar wat is dat? Als ik google komt ik alleen op het merk uit. Als dat het alleen is, is de keuze simpel natuurlijk :-)

Zou dat kunnen / passen? Iemand ervaring met het vervangen van een dakantenne? Hoe zit zoiets vast?

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Webasto is een fabrikant van (o.a.) standverwarmingen. Als je een O2 hebt met af-fabriek standverwarming (in NL nooit nieuw geleverd) dan zit in die shark-antenne ook de antenne voor de afstandsbediening van deze standverwarming.

Pazo

Lid
Aha, oke bedankt andrehj. Dan wordt het de goedkopere versie. Inclusief verzenden zou het dan voor €77 hier moeten zijn. Toch beter dan €295 wat ik in het andere topic las.

Maar goed het is dus vrijwel zeker de antenne? Omdat de (verkeerde) positie wel wordt weergegevens en gewoon meebeweegt met het rijden van de auto.

(Trouwens wel een goede site volgens mij, dat cars-equipment.com, staan echt bergen OEM-onderdelen op)

eriktv

Forumguru
Ik begreep van de vorige eigenaar van mijn SII dat de GPS-antenne ook vervangen is door een exemplaar ergens achter het dashboard. Geen idee waar hij zit, maar heb nooit problemen met ontvangst gehad. Scheelt een hoop werk :thumbsup:

Pazo

Lid
Bedankt voor de reacties allemaal. Dan ga ik denk ik toch maar voor een antenne onder het dashboard voor 2 tientjes. Misschien toch beter dan klooien met de dakantenne en er dan later achter komen dat ie daar water lekt...

EDIT: net besteld bij Bol.com voor €19,95. Toen ik ging betalen stond er ineens een kortingscode in van €10,- (weet van niets?), dus net €9,95 afgerekend. Morgen in huis :-)

Laatst bewerkt:

Pazo

Lid
Nou, vanmiddag dus de GPS antenne besteld, doet de navigatie het weer... tot twee keer toe al. Iets met kiespijn en de tandarts. Maar goed, een tientje maakt ook niet zo veel uit dus dan heb ik hem vast mocht ie toch weer problemen gaan geven.

EdK

Forumguru
Nou, vanmiddag dus de GPS antenne besteld, doet de navigatie het weer... tot twee keer toe al
Tsja vochtig weer en dan weer droog weer......
Buitje regen en misschien is het probleem weer terug....

En komt t niet meer terug.... ach kun je hem altijd weer hier verkopen voor €20,00 ....:pieker::pardon:

Pazo

Lid
Vrijdag deed de GPS het weer niet. Dus ik heb gisteren de externe antenne maar eens aangesloten. Inderdaad een peulenschilletje; frontje eraf, 4 torx schroefjes losdraaien en je haalt zo de hele unit eruit (makkelijk jatten...). Heb de ontvanger gewoon achter de unit in de bak gelaten. Daarna rondje gaan rijden. Eerst zat ie er nog ca 200 meter naast, maar al snel had ie de exacte locatie te pakken. Gisteravond naar een verjaardag in de binnenstad in Utrecht geweest, en de navigatie deed het perfect, geen verschil te merken. En dat voor €9,95 :D

andrehj

Forumguru
Wat ik me nou afvraag: Die dakantenne bevat behalve de GPS ook de telefoonantenne (voor de rsap functionaliteit). Blijft die, bij defect GPS-deel, wel werken?

Pazo

Lid
Bij mij werkt de telefoonfunctie gewoon. Toen ik de unit eruit haalde zat er naast de GPS stekker (blauw) ook een witte stekker. Ik denk dat die stekker en snoer ook naar het dak gaan en voor de radio en telefoon zijn.

eriktv

Forumguru
Ik begreep van de vorige eigenaar van mijn SII dat de GPS-antenne ook vervangen is door een exemplaar ergens achter het dashboard. Geen idee waar hij zit, maar heb nooit problemen met ontvangst gehad. Scheelt een hoop werk :thumbsup:
Ik was dit eerlijk gezegd al vergeten, zo lang heb ik de auto dus al.. Gelukkig heb ik het forum ter ondersteuning van mijn geheugen :D De antenne van 2015 was intussen ook al kapot namelijk, dus ik heb dit weekend numero drie geïnstalleerd. Bovenop de afscheiding met de ventilatie-unit, weet ik nu.

IMG_0518.jpeg IMG_0519.jpeg IMG_0520.jpeg IMG_0521.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Tees

eriktv

Forumguru
Helaas te vroeg gejuicht… op ons ritje naar CZ vorige week paar keer urenlang geen ontvangst. Van wat ik zo kan vinden plaatst iedereen de antenne ergens net boven de RNS, met succes. De oude deed het daar ook negen jaar lang prima. De verkoper (via bol.com) suggereert dat ik andere plekken moet testen. Maar om nu elke keer de boel uit te bouwen en lukraak dat ding te verplaatsen lijkt me ook wat omslachtig.

Iemand suggesties voor de beste plek, bij voorkeur uit het zicht?

Tees

Donateur
Op metaal met de goede kant naar boven is idd bevorderlijk voor t signaal. Ik heb achter de radio naar de bijrijderskant gehaald en m daar op een metalen steun geplakt.

Bovenaan Onderaan