greenline trillingen interieur bepaalde snelheden/toeren

oghkru

Lid
Hi,
Heb een greenline van zo'n 3 weken oud en het valt me op dat rond de 2000 toeren er wat trillingen doordringen in het interieur en dat ik dan (als bestuurder) vanaf de achterbank ook wat geluid hoor (kan het niet echt thuisbrengen. beetje knisperend geluid). Heb zo'n 780 kilometer op de teller en dacht eerst dat het voorkwam als de motor koud is maar had het vandaag ook na zo'n 15 minuten rijden. Als ik heel laag in toeren zit dan hoor ik weer niets. Heb niks in de kofferbak liggen (behalve paraplu/dekens) dus pieker even wat ik nu het beste kan doen (m'n dealer zit op 50 minuten rijden).

Tallguy

Forumguru
Dit is niet specifiek een Greenline issue hoor. Er zijn meerdere type auto's waarbij trillingen in het interieur kunnen ontstaan.

Je zou het beste met 4 personen in de auto kunnen geen rijden om te kunnen pinpointen waar het geluid nu vandaan komt. let ook even op het dashboard of daar niks in ligt wat kan resoneren of iets in de deuren.

Hetzer

Forumguru
ik herken dit probleem niet, mijn Fabia is nog steeds trilling vrij, en er daar staat nu bijna 30k op de teller

namleop

Actief lid
Trillingen herken ik ook, ik heb het idee dat dit uit de rechtervoorstoel vandaan komt, daar waar de hoofdsteunen erin zitten.
Ik ben het van de week (bij de eerste beurt) vergeten te zeggen. Heeft iemand dit ook en hier een oplossing voor gevonden?

Hier nog een.
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij 1700 toeren terug gebracht naar de dealer enhet bleek de aansluiting van het luchtfilter te zijn.
Na 4 maanden hetzelfde probleem, de aansluiting van de buis naar het luchtfilter links naast de accu trilt los.
Heb nu de 22e een afspraak om hem vast te zetten met een beugeltje

gr robin

Robin ik heb denk ik hetzelfde probleem, alleen als ik rijd. Staat de auto stil en in zijn vrij dan treed er geen ratel/triling op rond de 1700 toeren. Bij jouw ook?

Gr Jeroen

trilling heb ik ook gehad bij lange rit op vakantie bij dashbord links en rechts, bleek achteraf toch wat losse spulletjes her en der te zijn.

Waar ik wel last van heb is het geluid van de rijwind, steeds het idee dat raam net niet goed dicht zit. Ik heb dit naast knopje open en dicht ook visueel gecontroleerd, verder in deurrubber op hoekjes welke naar binnen lopen dit iets opgevuld met strookje papier. Hielp niet en toen gekeken of dit soms aan spiegel ligt zoals bij Yeti het geval is. Visueel zitten er wat kieren in spiegel, juist voor regen/windsfvoer lijkt het. Door dichtklappen van spiegel lijkt het windgeruis op snelweg snelheid wel iets minder te zijn, maar niet genoeg. Door afplakken kieren heb ik het ok nog niet kunnen vinden/oplossen. Wel bovenin bij voorruit gezien dat naden niet helemaal dicht zitten, dit is aan beide kanten. Denk dat dit zo bedoeld is, vind dit onderaan voorruit ook het geval, liggen 2 rubber strookjes beetje over elkaar heen.
Denk toch dat dit komt door model auto (cw waarde??) en het verder een erg rustige auto is zonder veel motor eluid op snelweg ivm 2500rpm. Was ook bekend dat de Seat iets stiller is (wellicht minder windgeruis) door iets schuinere voorruit. Ik heb trouwens geen dakrail, kan het dus niet aan liggen, zijn er meerdere personen met deze ervaring??
Windscherm schijnt dit probleem bij Yeti niet op te lossen zoals ik las, zorgt alleen maar voor meer windgeruis.

Hoi Jeroen

Ook bij stilstaan had ik last van trillingen rond de 1700 toeren
gelukkig maar daarom was het probleen onder de motorkap makkelijk te traceren

gr robin

piair1982

Forumguru
Ik heb ook trilling in de auto rechtsonder het dashboard. Bleek de brandstofleiding te resoneren bij stationair toerental.
Dit wordt later opgelost, omdat de hele brandstofleiding vanaf de tank tot de motor ingetaped moet worden...

duopenotti

Senior Member
@piair 1982; ik merk ook een trilling rechtsvoor. Waar het precies vandaan komt weet ik niet. Ik merk het vooral bij lage snelheden over een klinkerweg en bij een toerental van rond de 1300. Is dat herkenbaar voor jouw? danwel voor anderen? Ik heb ook het idee dat de auto wat rauwer loopt dan in het begin. Met name bij 120 merk ik een lichte trilling die er, volgens mij, voorheen niet was.

piair1982

Forumguru
Nee, bij mij is het bij stationair toerental resonerend lawaai. Alhoewel tussen de 2500 en 4000 toeren vandaag ook een resonantie hoorbaar was. Maar na wat slecht wegdek, lees onneembare drempels, was het weer verdwenen...

Maandag gaat ie naar de dealer.

duopenotti

Senior Member
Gisteren bij het plaatsen van de trekhaak de trilling aangekaart. Even mee gereden en hij was goed hoorbaar. Hij komt duidelijk van rechts voor vandaan. Deze trilling was hen nog niet bekend. 27 juni gaat de auto terug om uit te zoeken waar de trilling precies vandaan komt.

damnsharp

Nieuw lid
Zoem rechtsvoor waar vandaan?

Goedemiddag,
Onze Greenline heeft regelmatig een zoem rechtsvoor. Ik kom er alleen niet achter waar het mee te maken kan hebben. Ik ben niet auto-technisch. Heb al wat met ventilator/airco "gerommeld" maar niet duidelijk of het daar mee te maken heeft.
Ik heb al het forum doorzocht en ik kom wel reacties op "een brom" tegen maar bij ons is het echt een zoemend geluid.
Iemand een idee? Alvast bedankt!

Bakkertje

Forumguru
Ik gok dat je de recirculatie klep hoort op het moment dat je de auto in z'n achteruit zet. Dat doet ie automatisch om te voorkomen dat je uitlaatgassen in de auto krijgt.

damnsharp

Nieuw lid
Dank je Bakkertje voor snelle reactie. Alleen het is niet in zijn achteruit ;) Bijvoorbeeld straks boodschap gedaan en de hele weg de zoemtoon gehoord. Meestal geen zoemtoon dus... vreemde zaak.

Wik

Lid
Hoi.
Ik heb precies hetzelfde
Ik ervaar het als een soms irritante aanwezige zoemende fluit toon.
Wat ik begrepen heb is dat de brandstofpomp de boosdoener is.
Inderdaad rechtsvoor (als je IN de auto zit)
En het varieert in toerental/toonhoogte
Als je bijv. het gas loslaat dat gaat hij sneller, hoger gieren.
Als je dan weer gas geeft gaat het weer wat minder worden.

Ik weet nog niet of het een garantiegevalletje kan worden, of dat iedere Fab rijder dit heeft maar niet iedereen hoort of ervaart dit zo.
Als de radio hard aan staat dan hoor je het al niet meer bijvoorbeeld. :-)

Groet
Wik

Falcon

Donateur
Elke mobiele telefoon heeft tegenwoordig wel een voicerecorder. Zouden jullie dit geluid eens willen opnemen en hier op het forum willen plaatsen?

damnsharp

Nieuw lid
@Wik, kijk: de brandstofpomp. Ik ga bij de garage bij de volgende beurt navraag erover doen. Ik zal ook kijken of het inderdaad varieert bij toerental (gas).
@Falcon: als ik het hoor dan neem ik het op en post ik linkje! Goed plan.

ramsedie

Nieuw lid
Ik heb de zoem ook en zal ook kijken of ik wat geluid kan afvangen. Heb het geluid trouwens al een paar weken niet gehoord.

Bovenaan Onderaan