greenline trillingen interieur bepaalde snelheden/toeren

Alberto Fabia

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, moet nog een beetje leren hoe dit werkt.
Mijn Fabia II Combi Greenline heeft nu bijna 3000 km gereden. Hij heeft ook een gierend geluid. Ik vind het lijken op een defecte wiellager, dat heeft net zo'n gier/zoem toon. Ik ben er al mee naar de garage geweest, daar zeggen ze dat het zo hoort.
Daarnaast trilt, dreunt de auto ook als hij optrekt, vooral in z'n 4e versnelling. Ook als ik bijvoorbeeld 80 in z'n 5 rijd is er een continue dreuntoon. Heeft iemand anders daar ook last van?

Met vriendelijke groet Albert
 

Wik

Lid
Dag Albert.
Welkom op dit forum en je gaat vast je weg wel vinden. :-)
Dar gierende geluid komt dat van rechtsonder de motorkap?
Dan is dat je brandstofpomp, zie deze discussie.
Wat betreft je andere opmerkingen/ervaringen, ja dat klopt allemaal wat je ervaart.
Ik kan je vertellen dat het met het inrijden wel wat minder gaat worden, dat gegrom en getril.
Maar het blijft een 3 cylinder dieseltje.
Als je rond de 90 km rijd, dan vind ik hem in ieder geval lekker rustig.
Maar soms vind ik het dieselgeluid (trekker geluid zeg ik meestal) best wel hinderlijk aanwezig.
Dit is mijn eerste diesel en heb altijd benzine gereden, wat ik echt soepeler vind rijden.
Maar daarnaast vind ik diesel weer heerlijk wat betreft optrekken en rustig rijden, slaat echt haast niet af als je alleen de koppeling langzaam laat opkomen als ie stationair draait, en dat is soms ook heel prettig.
Zo hou je de voor en tegens.

Succes en veel plezier in ieder geval met de Sko.

vr groet
Wik
 

Alberto Fabia

Nieuw lid
Nog bedankt voor je reactie Wik.
We zijn nu weer een aantal weken verder en ik kan maar niet wennen aan het heftige trillen met zware dreun tijdens het optrekken. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is. Eigenlijk zou ik eens in iemand zijn Fabia Greenline moeten rijden om te kijken of deze dezelfde trillingen heeft.
Ik woon in de buurt van Drachten, dus als iemand aan mijn wens kan voldoen dan kom ik graag een keer langs.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Eigenlijk zou ik eens in iemand zijn Fabia Greenline moeten rijden om te kijken of deze dezelfde trillingen heeft.
Ik woon in de buurt van Drachten, dus als iemand aan mijn wens kan voldoen dan kom ik graag een keer langs.
Wat zegt uw dealer??? Als u zich zo ergert aan een geluid, zou ik de volgende dag al bij mn dealer zitten.
Diens uitspraak kan ons leren wat er aan de hand is. Nu blijft het giswerk of verkeerde goedbedoelde conclusies.

Van den Brug in Drachten kan u vast verder helpen of anders Bergsma & van den Brug in Heerenveen.
 
Hoi Alberto,
Ik weet niet hoe het trilt en dreunt in jouw auto maar onze deed dit ook bij die km stand. De motor begint pas lekker te lopen bij 15 tot 20 dkm. Ook vind ik de motor niet lekker lopen als je rijd met de schakelindicator. Bij wat meer toeren en opschakelen heb je ook minder last vd trillingen. Het word dus allemaal wel beter maar helemaal verdwijnen doet het niet, ik ben er nu ook wel aan gewend naar 30dkm. Maar goed ik zou ook eerst een dealer opzoeken, suc6.
Groeten jeroen
 

erik2907

Actief lid
Nog bedankt voor je reactie Wik.
We zijn nu weer een aantal weken verder en ik kan maar niet wennen aan het heftige trillen met zware dreun tijdens het optrekken. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is. Eigenlijk zou ik eens in iemand zijn Fabia Greenline moeten rijden om te kijken of deze dezelfde trillingen heeft.
Ik woon in de buurt van Drachten, dus als iemand aan mijn wens kan voldoen dan kom ik graag een keer langs.

Zoals al eerder aangegeven, gewoon bij de dealer langs gaan en laten onderzoeken. Een tweede mogelijkheid is om je 'voor te doen' als nieuwe klant en een proefrit te maken in een demo Greenline.
 

Fabia

† In Memoriam
Je kan toch ook gewoon vragen of je ff een ritje mag maken in een andere GL ter vergelijking?
 

Alberto Fabia

Nieuw lid
Hallo GL-rijder. Ik ben al bij de dealer geweest, Bergsma & van den Brug in Heerenveen. Hier vond men ook dat de trillingen te heftig waren. Er is een nieuwe motorsteun in gekomen en de wielen zijn uitgebalanceerd. Het is toen wel beter geworden, maar ik vindt het nog steeds hinderlijk. Ik ben alleen nieuwsgierig of een andere GL net zo is.
Maar zoals Claudiajeroen aangeeft dat het bij 15 tot 20 dkm beter wordt, of dat je eraan wend, kan ik ook wel begrijpen. Want de GL rijdt verder prima.
Ik heb nu vakantie en zal een bezoekje aan de dealer gaan brengen voor een proefrit in een GL, zoals een aantal adviseren.
Dank voor de reacties.
 

erik2907

Actief lid
Je kan toch ook gewoon vragen of je ff een ritje mag maken in een andere GL ter vergelijking?

Dat is dus waarom ik tussen ' ' heb gezet 'voordoen als klant' en een demo auto vragen! Het zou toch niet zo moeten zijn dat de dealer mijn auto die voor onderhoud is meegeeft als 'een andere Greenline'.
 

duopenotti

Senior Member
Afgelopen maandag de auto weg gebracht voor o.m. de rammel rechts voor. Donderdag de auto opgehaald. Het hele dashboard is uiteindelijk verwijderd maar ze hebben hem gevonden. Het was de ventilator van de kachel waar speling op de lager zat. Vanzelfsprekend een leenauto voor die periode mee gekregen. Shapeau voor Kokkelink te Baarn. Hij rijdt nu weer rammel vrij:laugh:
 

duopenotti

Senior Member
Vandaag even in een nieuwe demo GL gereden (200 km op de teller). Ik was met name geinteresseerd in de trillingen/brommen van de motor rond de 1800 a 1900 toeren. De nieuwe fabia deed dat helemaal niet en trok vanaf 1700 als de turbo er goed in komt lekker trilling- en bromvij door. Mijn auto met ongeveer 13500 km op de teller doet dat wel en dat is met name in de vierde versnelling hoorbaar als hij wat zwaarder en langer moet trekken. Zeker als dan ook nog het hele gezin in de auto zit. Wat ik begrijp is dat er best wel verschil is in geluids/trillingsbeleving tussen de GL's. De vraag is of de gevoelde trillingen, danwel het hoorbaar brommen al dan niet binnen de marge zit van wat acceptabel is. Ik denk dat ik dit nog bewaar tot de eerstvolgende servicebeurt en dan maar weer aankaart aangezien ik de laatste tijd iets te veel vaste klant van de garage ben geweest.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb een Fabia Combi 1.2 TDI van mei 2011, met ongeveer 3500km. Ik heb tot nu toe geen trillingen opgemerkt doorheen het hele toerenbereik. Hij trekt ook vloeiend op zonder dat de turbo er plots in 'vliegt' en je vooruit schiet. Heb ik dan ook het nieuwe model? Wat ik wel opmerk is dat de motor wat aanweziger wordt in het interieur naarmate hij losser komt. Toen hij hagelnieuw was, hoorde je hem niet tot zo'n 2200 tpm. Nu wel, niet dat het storend is want hij is nog steeds erg stil. Het is wel bekend dat een dieselmotor luidruchtiger wordt naarmate er meer kilometers bijkomen. Of dat bij de moderne turbodiesels met CR ook is kan ik zo niet zeggen.

Of het komt doordat de vorige auto waarin ik reed veel lawaai maakte (1.4 TDI) en de overstap naar de nieuwe driecilinder zo'n een verademing was dat ik hem niet opmerkte. Maar alles went natuurlijk.
 
@ Duopenotti.

Rond dat toerental klimt je turbo druk flink omhoog als het onder hoge belasting is. En dan kan ook die van mij brommen. Ik stoor me er niet aan omdat ik weer waardoor het komt. Misschien is wat jij hoordt hetzelfde.
 

duopenotti

Senior Member
@Quest85

Dat zou goed kunnen. Ik merk wel dat als ik rond de 1900 toeren cruise het ook, zei het zeer licht, is waar te nemen. De nieuwe GL had dit helemaal niet en ik ben eigenlijk vergeten of mijn GL dit ook al vanaf het begin kent of dat juist omdat alles enigszins "los" is gereden het later is komen opzetten. Weet jij je dat misschien te herinneren? In het forum wordt meer gesproken over trillingen die juist door het inrijden verdwijnen dus mijn ervaring lijkt hier haaks op te staan.
 
Die van mij had het vooral in het begin. De eerste 7000km. Hmm Ik geloof dat het nu minder is. Of ik ben er aan gewend geraakt. Ik zal eens een filmpje luisteren van februari toen ik hem net had. En vergelijken met nu. Ik laat het hier weten.

Oh dingen die wel veranderd zijn in die periode zijn: Loszittende delen vast gezet. Er zou zomaar wat kunnen mee trillen. Bij mij ontbraken verscheidene schroeven rechts onder de bumper etc. Maar dat zou denk ik niet zo gevoelig moeten zijn voor motor trillingen. Ik zoek verder.

Nah. Hij doet het nog net zo hard maar ik ben het gewend geraakt!
 

marcpalmen

Nieuw lid
hallo

Ik heb hetzelfde geluid als damnsharp, volgens dealer kan er niets aan worden gedaan, vervangen brandstofpomp heeft geen zin en geluid valt binnen de norm.
Heeft iemand anders hier nog ervaringen mee of nog beter een oplossing voor.

MVG

Marc
 

MacManiac78

Forumguru
zo shit, dat geluid is niet fijn!
Ik heb het ook, maar dan heel wat subtieler.
Ik dacht eerder ook al aan de brandstofpomp. Het geluid komt volgens mij van rechtsachter, onder de bank vandaan, klopt dat?
Ik hoor het ook bij stationair toerental.
Alsof er een föhn aanstaat, zacht, maar toch aanwezig.
 

marcpalmen

Nieuw lid
Klopt, dacht eerst dat het een lekke pakking was want geluid begint een paar seconden nadat de motor is gestart.
Is bij mij ook eerder een hoge irritant soort stofzuigergeluid, komt ook voor bij de polo en vervangen van de brandstofpomp schijnt niet te helpen.
Ben niet tevreden met antwoord van dealer
 
Bovenaan Onderaan