Grotere banden, foutmeldingen :(

Aan de binnenzijde van mijn tankklepje staat trouwens helemaal niets......overigens is een tellerafwijking van 2% nagenoeg niets...2 tot 3 km tellerafwijking levert in iedergeval geen snelheidsboete op als dat het probleem zou zijn. APK meesters kijken niet naar de originele maat, is nog nooit naar gekeken trouwens. Wanneer dit wel zo zou zijn dan waren onze auto's elk jaar afgekeurt die standaard 15" hadden en waar wij 19" en 20"' onder hadden gemonteerd. Maar goed, 205-35-17 levert totaal geen problemen op als 185-60-14 "de" originele maat is en 205-40-17 ook niet. Enige probleem is dat bij een hogere wang de band misschien kan gaan aanlopen bij wat zwaardere belasting.
 

andrehj

Forumguru
@OP,

Je bent helemaal verkeerd bezig. En wel om meerdere redenen:

  1. Als je nu gelijk in het begin had gezegd dat je alleen op de achteras een andere (veel te grote) bandenmaat had gemonteerd, had je gelijk goede reacties gekregen.
  2. Vanwege de verschillende bandenmaten op de voor- en de achteras raakt je hele ABS-systeem in de war. Vandaar de foutmeldingen. Bovendien werkt nu je ABS (en evt. ESP) ook niet meer. En omdat dit systeem het snelheidssignaal voor de overige systemen genereert, valt er logischerwijs van alles uit.
  3. De door jouw gemonteerde bandenmaat wordt normaliter gebruikt op een Superb of Octavia. Die is veel te groot voor een Fabia. Op de achteras gaat het (misschien) nog net (maar wat gebeurt er bij maximaal inveren??), maar op vooras gaat het zeker niet, bij insturen zal er van alles aanlopen.
  4. Zoals al door anderen gemeld: Als je trekhaak de grond raakt, moet je of een andere trekhaak monteren (die niet zo laag komt), of hulpveren.
  5. Nog een vraag: Hoe kun jij de snelheidsmeterafwijking met een GPS checken als je snelheidsmeter is uitgevallen?

Conclusie:
Zo snel mogelijk weer een normale bandenmaat monteren.
 

darkprojectx

Forumguru
jezus wat een gegok hier weer zeg.
Laat de auto eerst eens uitlezen en kijken waardoor je dashboard lampjes gaan branden.
Mogelijk is bij het monteren van de velgen tegen de ABS sensor aan getikt en komt daar de foutmelding vanaf.
Zelfs al loopt je band tegen je veerpoot op te rijden dan zal je Fabia daar geen melding van maken.
Ook niet als het rubber door de spatbordranden eraf geraspt wordt.
De fabia 1 heeft daar helemaal geen sensor voor.
Auto aan de laptop hangen en uitlezen, dan pas kunnen we wat zeggen over de oorzaak.
 

andrehj

Forumguru
@Darkprojectx,
Dat van die ABS-sensor die is geraakt bij de montage van de wielen was een mogelijkheid die vanmiddag (na het posten van mijn vorige post) ook nog bij me op kwam, maar erg waarschijnlijk lijkt die niet.
Dat er geen sensor is voor het raken van de spatborden lijkt me duidelijk, maar wie beweert dat dan?
De meest waarschijnlijke oorzaak lijkt nog steeds de ongelijke bandenmaten op de voor- en achteras, waar het ABS-systeem van de Fabia helemaal niet voor bedoeld is.
 
Abs sensor kijk alleen naar of je remmen niet blokeert. Daar heeft geen enkel banden maat wat mee te maken.
 

andrehj

Forumguru
Verdiep je eens in de werking van een ABS/ESP/ASR systeem: zo simpel als jij het schetst werkt het dus niet. Denk je eens in: Hoe zou dat systeem het slippen detecteren? Juist, door de snelheid van het wiel te vergelijken met die van de overige wielen. En wat zou er dan gebeuren als de helft van die overige wielen een heel andere snelheid hebben (door die andere banden maat)?....
 
De tractiecontrole, of beter de anti-slipregeling, moet ervoor zorgen dat de aangedreven wielen niet doorslippen tijdens het acceleren. Het systeem is een uitbreiding van het reeds bestaande ABS.

We kunnen 3 types anti-slipregeling onderscheiden:

  • systemen die inwerken op remmen (door de doorslippende wielen af te remmen)
  • systemen die inwerken op motor (door het motorvermogen te verkleinen)
  • systemen die inwerken op zowel de motor als de remmen

Vroeger werden er voornamelijk systemen gebruikt die enkel op de remmen of enkel op de motor inwerken. Enkel de duurdere auto’s hadden systemen die op beiden inwerken. Tegenwoordig is het voornamlijk dit laatste type dat gebruikt wordt.

Systemen die enkel inwerken op de remmen worden bij hogere snelheden (40 à 60 km/u) uitgeschakeld om de remmen te sparen en de rijstabiliteit steeds te garanderen. Systemen die inwerken op de motor verkleinen de hoeveelheid ingespoten brandstof bij diesels. Bij benzinemotoren wordt in eerste instantie de gasklep meer gesloten. Indien dit niet voldoende snel de wielslip verhelpt, wordt ook de voorontsteking verlaat en eventueel de ingespoten hoeveelheid brandstof verkleind. Bij een gecombineerd systeem dat inwerkt op zowel de motor als de remmen, wordt afhankelijk van de rijomstandigheden voorrang gegeven aan de werking op de remmen of de motor. Bij lage snelheden wordt er eerst ingewerkt op de remmen omwille van de snellere reactietijd en pas in tweede instantie op de motor. Bij hogere snelheden wordt er meestal enkel ingewerkt op de motor.

Hoe werkt zo’n anti-slipregeling nu? Het maakt gebruikt van de wielsensoren van het ABS om te detecteren of een van de aangedreven wielenbegint door te slippen. De ABS-stuureenheid wordt uitgebreid met een regelaar voor de anti-slipregeling. De stuureenheid kan nu ook communiceren met de motorstuureenheid. De hydraulische regeleenheid is dezelfde als deze van het ABS, maar is ook aangevuld met een voedingspomp omdat er bij ASR ook remdruk geleverd moet worden wanneer de bestuurder het rempedaal niet indrukt (logisch tijdens het accelereren druk je op de gas
icon_smile.gif
). Wanneer de stuurneeheid wielslip detecteert, gaat het ofwel dit wiel afremmen ofwel de motor bevelen om gas terug te nemen.

Tegenwoordig is de antislipregeleing ook uitgebreid met een
motorslipkoppelregeling (MSR)
. Deze uitbreiding van de ASR, kan ook het afremkoppel van de motor regelen indien er op de motor afgeremd wordt, om te vermijden dat de aangedreven wielen zouden slippen bij plots afremmen op de motor op een gladde ondergrond.

De traciecontrole of anti-slipregeling is dus niet meer dan een uitbreiding van het bestaande ABS: dezelfde stuureenheid, dezelfde hydraulische regelblok. Enkel kan het systeem nu ook communiceren met de motorstuureenheid en is het in staat ook remdruk op te bouwen wanneer de bestuurder het rempedaal niet indrukt.

Stabiliteitscontrole

Daar waar ABS vermijdt dat de wielen tijdens het remmen blokkeren, en ASR vermijdt dat de aangedreven wielen doorslippen bij acceleratie, is het stabiliteitscontrolesysteem (beter bekend als ESP) een overkoepelend systeem dat niet alleen de stabiliteit bij het remmen en acceleren verbetert, maar ook de bochtenstabiliteit. ESP probeert de gevolgde weg zo goed mogelijk te laten overeenkomen met wat de bestuurder wenst en is m.a.w. in staat onderstuur en overstuur te corrigeren.

Indien ESP onderstuur of overstuur detecteert, gaat het de auto bijsturen door een wiel indiviueel af te remmen. En indien nodig zal ESP er ook voor zorgen dat er gas teruggenomen wordt. Welk wiel juist afgeremd wordt kun je zien in onderstaande figuur. Bij onderstuur wordt het achterste binnenwiel afgeremd. Daardoor krijgt de auto de neiging om meer in te sturen, en wordt het onderstuur onderdrukt. In geval van overstuur wordt het voorste buitenwiel afgeremd, waardoor de auto minder scherp zal insturen en het overstuur wordt tegengewerkt.



ESP is een uitbreiding van de reeds bestaande ABS/ASR-doos. Het maakt gebruik van dezelfde hydraulische unit, in dit geval moet het wel een 4-kanaalssysteem zijn, omdat elk wiel afzonderlijk afgeremd moet kunnen worden. En de elektronica zit in dezelfde stuureenheid ingebouwd. ESP heeft wel een aantal extra sensoren nodig, zoals een stuurhoeksensor om te weten waarheen de bestuurder wilt rijden. Daarnaast heeft ESP ook nood aan een giermomentsensor en een g-sensor die dwarse g-krachten meet, om te weten wat de auto aan het doen is. Door de gegevens van deze 3 sensoren met elkaar te vergelijken weet de stabiliteitscontrole of de auto van z’n koers aan het afwijken is met onderstuur of overstuur en kan het zo gepast ingrijpen.

Zoals ik reeds zij, is ESP een overkoepelend systeem, en dat mag je letterlijk nemen. Als we de elektronica even van naderbij bekijken dan zijn er 3 regelaars: ABS, ASR en ESP. ESP is de baas die alle gegevens verzamelt, en het zegt ABS en ASR wat ze moeten doen. De ABS- en ASR-regelaar voeren de taken uit (wielen afremmen of motorsturing bevelen gas terug te nemen). Zo krijg je een betrouwbaar systeem waarbij de verschillende regelaars elkaar niet kunnen tegenwerken.

Stabiliteitscontrole werd in 1995 voor het eerst geïntroduceerd, maar werd door de jaren heen meer en meer verfijnd door het compacter te maken en sneller te laten reageren. Maar ook nieuwe functies werden ingevoerd. Zo is er het
ESP Plus
dat tot 3 wielen tegelijk afremt om een slip te voorkomen. Voor auto’s met voorwielaandrijving werd ESP uitgebreid met onderstuurcontrole of
UCL (Understeer Control Logic)
. Onderstuur bij voorwielaandrijvers is vaak het gevolg van het accelereren in een bocht of te snel of bruusk induiken van een bocht. UCL gaat vandaar eerst het motorvermogen toeknijpen en de voorwielen afremmen. Indien deze maatregelen het onderstuur niet snel genoeg onderdrukken, wordt ook het binnenste achterwiel afgeremd en wordt de remdruk op het voorste buitenste wiel verkleind. Een andere nieuwigheid de laatste jaren is
TSA (Trailer Stability Assist)
. Deze uitbreiding van ESP zorgt ervoor dat slingerbewegingen van de aanhangwagen onderdukt worden.
CBC (Corner Brake Control)
moet dan weer de stabiliteit tijdens het remmen in bochten garanderen.

De allerlaatste nieuwigheid is echter de uitbreiding van stabiliteitscontrole met actief sturen. Bij auto’s met actieve besturing (waarbij de auto de wieluitslag kan variëren) wordt ESP met de actieve besturing gekoppeld, zodat het ESP ook kleine stuurcorrecties kan opleggen. Als ik het goed begrepen heb is dit voor het eerst in productie gegaan met de BMW E60 met optionele active steering. Een volgende stap is het ESP koppelen aan de elektronisch geregelde ophanging om uiteindelijk te komen tot het summum: één stuureenheid die alle elektronische onderstelcomponenten als een geheel stuurt. Zo worden eerst alle onderstelcomponenten optimaal benut om de wagen op koers te houden voordat er ingegrepen moeten worden op de remmen.

Kort om je banden maat heeft hier nog steets niks mee te maken, anders kun je ook niet rijden met een thuiskomer.

Is deze verdieping diep genoeg.
 

andrehj

Forumguru
Kort om je banden maat heeft hier nog steeds niks mee te maken, anders kun je ook niet rijden met een thuiskomer.


Mooi verhaal, maar er staat niets in wat mijn verhaal onderuit haalt. Namelijk dat het ABS-systeem de toerentallen van de verschillende wielen vergelijkt en aan de hand daarvan bepaalt of een wiel slipt of niet. En dat zo'n systeem dus niet om kan gaan met een ineens sterk afwijkende bandenmaat.
En die thuiskomer doet er al helemaal niet toe, want die hebben over het algemeen wel dezelfde diameter als een origineel wiel, maar zijn alleen veel smaller.

Maar we zullen het binnenkort wel horen als de OP weer gewoon met vier gelijke banden rondrijdt en zijn auto weer normaal (of niet) functioneert.
 

darkprojectx

Forumguru
Nou heb ik me er niet zo in verdiept maar naar mijn mening geldt voor ABS dat het alleen voor de voorste 2 wielen en niet voor alle 4 de wielen geldt. Tenzij je linksvoor en rechtsvoor verschillende diameters erop legt maar laten we daar maar niet vanuit gaan.

Op de fabia is alleen ASR aanwezig, de overige hierboven genoemde systemen niet.

Maar nogmaals, ik laat me graag verrassen door de uitkomst van het uitlezen.
 

EdZ

Donateur
Namelijk dat het ABS-systeem de toerentallen van de verschillende wielen vergelijkt en aan de hand daarvan bepaalt of een wiel slipt of niet.
Ik zie de logica daar wel van in. Zeker omdat het pas op de snelweg optreedt. Bij lage snelheden is het verschil in omwentelingen in een bepaald tijdsbestek blijkbaar te laag om op te reageren, op de snelweg niet.
 

lawewing

Forumguru
Ik heb altijd begrepen dat bij VAG-auto's het systeem via de ABS-sensoren registreert wat voor een bandenformaat er onder de auto zit. Bij een bepaalde afwijking krijgt de bestuurder een melding op het display. Zo moet ik na de zomer-winter-wissel (en vice versa) altijd even het systeem 'resetten' (door middel van een knop op het dashboard), zodat het systeem registreert dat er nu banden met een ander formaat onder zitten (winter 205/55/16 en zomer 225/40/18). Ik weet echter niet hoe dit bij een F1 werkt.

@coendostres: ik ben wel benieuwd hoe die nieuwe banden er onder jouw Fabia uitzien. Foto?
 

Noord26

Forumguru
Wat voor maat is het nu? Zitten wij nu allemaal te speculeren over velgen/banden, welke vermoedelijk storing geven- alsmede de oorzaak en oplossing vinden, die een andere maat hebben als wat de TS op geeft? :(
 
Jah :(
Ik ben er niet helemaal (helemaal niet) bij...
Gebroken (baby) nachten :koffie:

Sorry mensen :worshippy:

205 55 16
en
205 45 16
 

lawewing

Forumguru
De auto lijkt ook wat achterover te hellen. Dat zal (mede) worden veroorzaakt door de afwijkende (kleinere) bandenomtrek/-hoogte aan de achterzijde of niet?
 
Bovenaan Onderaan