Grotere banden, foutmeldingen :(

turboturbo

Forumguru
Oei, dat ziet er wel weird uit, ja... De voorkant staat omhoog :eek:oo: door die grotere bandjes vóór (vergeleken met de achter)
Ik vind de maatvoering achter netter ogen.
 

MacManiac78

Forumguru
Niet raar hoor dat je een foutmelding krijgt. Je voorwielen draaien in verhouding langzamer dan je achterwielen. Logisch dat je electronica dat niet begrijpt.
 

deusjevo

Forumguru
@ Utrecht: hoe kom je erbij dat een APK keurmeester niet naar tellerafwijking kijkt en niet weet wat er origineel onder je auto zit? Dat staat gewoon aan de binnenkant van elk tankklepje.

Onzin Noord26, daar wordt niet naar gekeken, onderstaand is alles wat er in de APK eisen staat betreffende banden, "tellerafwijking" komt niet eens voor bij APK eisen voor personenauto's
APK Keuringseisen
5.2 Personenauto’s Ophanging
Keuringseisen Wijze van keuren
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Aanvulling 13 corr versie 12-2007
35
§ 6. Ophanging
Artikel 5.2.27 banden
1. De wielen van personenauto's moeten zijn
voorzien van luchtbanden.
Visuele controle.
2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen
waarbij het karkas zichtbaar is.
3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
Leden 2 en 3. Visuele controle, terwijl de
personenauto zich boven een inspectieput of op een
hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt
rondgedraaid.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de
banden moet over de gehele omtrek van het
loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met
uitzondering van slijtage-indicatoren.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting
bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In
geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten
met de profieldieptemeter.
De minimale profieldiepte wordt gemeten in de
brede groeven waarin door de fabrikant de
maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven
waarin een slijtage-indicator aanwezig is.
5. De banden mogen niet zijn opgesneden. Van
opsnijden is sprake indien slijtage-indicatoren
zijn weggesneden, indien de profielvorm van de
groef afwijkt van de originele profielvorm, of
indien in de bodem van de groef het karkas van
de band zichtbaar is.
De wijze van keuren bij het tweede en derde lid is
van toepassing.
6. De banden op een as moeten dezelfde
karkasstructuur hebben, onverminderd het
bepaalde in artikel 5.18.32.
Toelichting:
Artikel 5.18.32 vermeldt het volgende:
Personenauto’s behoeven in geval van nood
(bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel of
noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde in artikel
5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de rijsnelheid en
het rijgedrag worden aangepast.
Visuele controle.
7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen
elementen bevatten die tijdens het rijden
daarbuiten kunnen uitsteken.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting
bevindt.
 

MacManiac78

Forumguru
Deze storing krijg je ook als je je auto op een dyno zet. Na de dyno even contact uit en weer aan en je storing is gereset. Blijf je doorrijden met deze OFF wielverhouding, dan blijft de stroring aanwezig. Pas na bandenwissel is het te resetten. Rijden met een off-wielverhouding kan ervoor zorgen dat ABS etc niet correct, of geheel NIET werkt.

Ik lees net op een ander forum dat je hiermee ook de balans in het remmen ook kwijt bent.
Wielomtrek x snelheid DELTA wielomtrek x snelheid. Als de DELTA groter is dan 5% (voor of achter) [dus delta + / - onafhankelijk] heb je kans dat je op de snelweg rijdende achter meer vertraging krijgt dan voor, wat kan resulteren in een kontzwiep. Met andere woorden.... je achterbumper haalt je voorbumper in.
EXTREEM gevaarlijk dus!
Omwille de verkeersveiligheid van jezelf en die van anderen, wilde ik je adviseren je puur cosmetische ingreep weer naar de standaard terug te zetten.
 

turboturbo

Forumguru
Niet dat ik twijfel aan je verhaal, hoor, maar voorremmen remmen toch altijd al harder dan achterremmen? (meestal trommels of kleinere schijven)
 

MacManiac78

Forumguru
Klopt inderdaad, maar in zijn setup, draaien zijn voorwielen langzamer dan zijn achterwielen, dus is ook de remming van de krachten anders. Het zou nu dus goed mogelijk zijn dat de wielen achter sneller in vaart afnemen (verhoudingsgewijs) waardoor de auto een zwiep maakt. (Vooralsnog puur theoretisch) Dat van de storing is zo klaar als een klontje. Mijn waarschuwing bedoel ik slechts zodat het straks niet in de praktijk bewezen wordt en we moeten lezen/horen dat 1 of meerdere mensen zijn omgekomen.
 

andrehj

Forumguru
Het is weg :)Het staat mooi. En, de trekhaak raakt geen uitrit meer :)win, win, win situatie!
Mooi. Ik neem aan dat jij nu vier gelijke banden hebt gemonteerd? Dan had ik met mijn hypothese dus gelijk.
Zou je nog een foto van je auto willen posten? Ik ben wel benieuwd hoe een Fabia op zulke grote wielen er nu uit ziet.
 
Bovenaan Onderaan