Hallo allemaal

Ben al een tijdje op dit forum,maar heb me nog niet voorgesteld,wel hier veel gelezen.
Mijn naam is Willy en woon in Groningen,en rij al een paar jaar met veel plezier een Skoda Octavia 1.9 diesel uit 2006,met 240.000 km op de teller.Heb sinds een poos een probleem met de koppeling,althans dat denk ik.
Schakelen gaat moeilijker naarmate het warmer wordt,als het buiten warmer wordt,en met stadsritten als de motor minder koeling krijgt.Eenmaal op de snelweg met hard rijden,schakelt het daarna weer iets beter.Koppeling laten ontluchten,maar dat heeft niet geholpen.In de winter en wanneer het buiten koel is,heb ik totaal geen problemen,en schakelt het heel soepel.
Vooral de achteruitversnelling geeft het meeste probleem.Verscheidene garage,s geweest,en het probleem voorgelegd,maar dan komen ze allemaal met een verhaal van koppeling vernieuwen,drukgroep,synchronmesringen,vliegwiel etc.etc.met een rekening van rond de 1500 euro,maar koppeling en vliegwiel,drukgroep zijn vernieuwd bij 120.000 km.Als ik dan vraag, als dit vervangen moet worden,waarom heb ik dan in de winter geen problemen?dan zou het schakelen altijd moeilijk gaan toch?dan halen ze meestal de schouders op,en komen met een lang en ingewikkeld verhaal.dus heb ik hier mijn twijfels over.
Ik hoop dat iemand mij hier op dit forum duidelijkheid kan geven,want als ik dit hier allemaal lees zijn er wel genoeg mensen die een hoop verstand van auto,s hebben.en mij misschien verder kunnen helpen.
Bij voorbaat dank.

Willy.
 

CDK

Forumguru
Welkom op het forum Willy!
er zijn veel leden met technische kennis, er is vast wel iemand die jou kan en wil helpen.

greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Willy. Dit is een heel specifieke vraag, die ik niet zomaar kan beantwoorden, maar heb wel een suggestie voor je: ben je al bij een specialist in versnellingsbakken/koppelingen geweest? (er zijn garages die weinig anders doen dan versnellingsbakken reviseren, en dan vaak ook de koppeling vernieuwen als ze toch bezig zijn)

Verder misschien laten checken hoe het met de versnellingsbak-olie is (zit er voldoende in, is deze nog goed, en zit er wel versnellingsbak-olie in, of heeft iemand er de verkeerde olie in gegooid? Ik neem aan dat je geen koppelingskabel meer hebt, dus dat zal niet het probleem zijn (verschijnsel lijkt een beetje op een ouderwetse slecht afgestelde koppelingskabel, die bij warmte net iets te lang wordt door warmte-uitzetting)
 
Dank je wel!! Vorig jaar is de versnellingsbakolie ververst bij de skodadealer,zonder resultaat,en vanmiddag de koppeling laten ontluchten (geen kabel),ook geen resultaat.De monteur heeft een proefrit gemaakt vanmiddag,vond het wel vreemd,maar was er vrijwel van overtuigd dat de koppeling ontlucht moest worden,luchtbel in de leiding,die groter wordt door de warmte,en vooral bij korte stadsritten (weinig koeling),maar jammer genoeg heeft dit niet geholpen.
 

Cordoba

Forumguru
Met de aanvullende info, begin ik voorzichtig te denken aan een lekje in het hydraulische deel van de koppeling: die lucht komt er blijkbaar toch ergens weer opnieuw in, na het ontluchten. Misschien kan de garage dat deel onder druk zetten, en checken of het onder druk blijft (net als bij een koelsysteem)? Het meest voor de hand liggend, als locatie voor het lek is de koppelingscilinder, die zou onder invloed van krachten en/of beweging wel eens een minimaal lekje kunnen vertonen.
 
Heeft even geduurd,maar ben er weer,aangezien mijn probleem zich alleen voordoet bij warm weer,en het nu wat koeler is,geen klachten.Heb de koppeling laten ontluchten, maar helaas geen resultaat, ben bij toeval wel ergens achtergekomen:als ik bij draaiende motor een paar keer de koppeling indruk,zover dat ik een beetje druk voel,dan heb ik opeens meer vrije ruimte met de koppeling,en schakelt het weer goed,maar wanneer ik dan de koppeling weer gebruik tijdens het rijden,wordt het weer minder.Zelf denk ik dan inderdaad dat er ergens een lek zit in de k.cilinder.Met het "pompen"druk ik de lucht er dan waarschijnlijk uit,en met gebruik van de koppeling tijdens het rijden trekt het weer lucht aan.Heeft iemand misschien een idee of dit klopt?
 
Even een ander probleem,Sinds kort werkt mijn voorruit sproeier niet meer,zekeringen gecontroleerd,zijn goed,hoor wel een klik, als ik de hendel gebruik, bij het zekeringkastje,misschien pomp stuk?,koplampsproeiers doen het wel,?iemand ervaring mee?
 

EdK

Forumguru
ja kan maar dat wil niet zeggen dat dan de contacten werkelijk bewegen van open naar gesloten.
Ook contacten kunnen vastbranden.
Vandaar dat ik zeg meten is weten, en niet klaarblijkelijk aannemen dat als ik een tik hoor het het relais wel zal zijn en dus komt er spanning bij de pomp / motor....
 
Misschien toch een bezoekje bij de dealer,maar heb daar niet zo,n vertrouwen in,die zeggen toch meteen dat de pomp defect is.
 
Bovenaan Onderaan