Hallo allemaal

Joske

Forumguru
kan ook zijn dat je sproeiers verkalkt zitten, weet niet wat je gewoon bent van ruitensproeivloeistof?

Joske

Forumguru
Ik heb eens een methode gelezen van lauw water met azijn in je reservoir te gieten. Dit om het gehele systeem te ontkalken. Maar dan moet je zeker zijn dat je pomp werkt natuurlijk!

Zekeringen gecontroleerd?

Joske

Forumguru
alleszins, jouw auto heeft 2 pompjes, 1 voor de koplampen (nummer 9) én 1 voor de ruitensproeiers. Maar wel 1 reservoir, dus ligt het volgens mij aan de pomp van je ruitensproeiers OF zijn je koppen verstopt, maar dan zou je volgens mij toch iets moeten zien druppelen. Dus denk eerder de pomp. (nummer 4 op de tekening)

Werkt je achterruitsproeier???

N92-10095.png

EdK

Forumguru
Tsja men haalt de pompstekker er af en neemt twee draden met 12V gelijk en sluit die aan op pomp en kijkt of pomp gaat draaien ( wel plus min in gaten houden )
doet hij het dan is het het relais of toch een zekering ( twee misschien ) verkalken moet ter aller tijden gedruppel geven op sproeierkoppen

nummer 5 is aansluiting ruitensproeier VOOR, nummer 3 is ACHTER
alleszins, jouw auto heeft 2 pompjes, 1 voor de koplampen (nummer 9) én 1 voor de ruitensproeiers. Maar wel 1 reservoir, dus ligt het volgens mij aan de pomp van je ruitensproeiers OF zijn je koppen verstopt, maar dan zou je volgens mij toch iets moeten zien druppelen. Dus denk eerder de pomp. (nummer 4 op de tekening)

Werkt je achterruitsproeier???

Bekijk bijlage 28300
Heb geen achterruitsproeier op mijn skoda.Denk ook niet dat het een vestopping is.Zekering is goed.Zal er even naar laten kijken,bedankt voor het schema.

lugolux78

Donateur
Kan maar.... Als slang los is en dus niet overloopt tijdens stilstand, geen plas :)

Ik had ook geen plas alleen natte achterkant bij sproeien tijdens rijden

Kan maar.... Als slang los is en dus niet overloopt tijdens stilstand, geen plas :)

Ik had ook geen plas alleen natte achterkant bij sproeien tijdens rijden
Heb de ruitensproeier meerdere keren geprobeerd bij stilstand,en geen plas gezien,en hoor ook geen geluid van de pomp.

Cordoba

Forumguru
Plas onder de auto zie je alleen bij stilstand en extreem langduriger sproeien (vaak blijft het op allerlei plekken nog even hangen, bijvoorbeeld boven de afdekplaat onder de motor).

Feit dat je de sproeierpomp niet hoort, geeft aan dat het voorlopig een electrisch probleem is. EdK heeft al aangegeven hoe je kunt checken of de pompmotor nog 'leeft'. Over het algemeen is de massadraad bruin van kleur binnen de VAG-groep, dus dat kan helpen om te bepalen waar je de plus en waar je de massa op aan moet sluiten bij de pomp.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Plas onder de auto zie je alleen bij stilstand en extreem langduriger sproeien (vaak blijft het op allerlei plekken nog even hangen, bijvoorbeeld boven de afdekplaat onder de motor).

Feit dat je de sproeierpomp niet hoort, geeft aan dat het voorlopig een electrisch probleem is. EdK heeft al aangegeven hoe je kunt checken of de pompmotor nog 'leeft'. Over het algemeen is de massadraad bruin van kleur binnen de VAG-groep, dus dat kan helpen om te bepalen waar je de plus en waar je de massa op aan moet sluiten bij de pomp.
Oke,zal zien wat ik kan doen,ben niet zo erg handig met dit soort elec.probleem.

EdK

Forumguru
Of overleden relais @legolux78 want verkleefde kontakten blijft een mogelijkheid en dan hoor je evengoed een klik.
Vandaar dat ik de pomp rechtstreeks zou testen met 12V DC, kun je hem 100% uitsluiten en weet je meteen of dealer ook met redelijke prijs komt of maar klakkeloos een pomp uitwisselt en in rekening brengt

Bovenaan Onderaan