Halogeen achterlichten vervangen door LED achterlichten mogelijk?

HarrieSkoda

Forumguru
De titel verklapt al veel van de uiteindelijke vraag.

Ik vind de lijntjes van de LED achterlichten in het donker bijzonder mooi. In ieder geval mooier dan de halogeen versie die ik er momenteel in heb zitten. Gezien de avatar van @Stitch15 gok ik dat hij dat ook vindt :D.

Daarom kwam ik met het briljante idee om de achterlichten te vervangen door LED achterlichten. Kind kan de was doen.... toch? Of is het toch niet zo gemakkelijk als ik denk dat het is?

De brandende vraag; kan ik mijn halogeen achterlichten zomaar vervangen voor LED achterlichten? Eventueel werkend krijgen met een VCDS aanpassing is geen probleem, zolang er maar geen 'hardware' aanpassingen gedaan hoeven te worden in de vorm van een extra kabel trekken oid.

Ik wilde in eerste instantie ook de halogeen koplampen vervangen voor xenon exemplaren, maar dan komt er weer teveel bij kijken in de vorm van koplampsproeiers, (automatische) hoogteregeling ivm. APK, andere BCM, etc. Dus dat idee is van de baan en wellicht een optie bij de volgende O3 :bloos:.

Ik hoor graag van jullie, voordat de modules wellicht voor m'n neus weggekaapt worden :tongue:.

HarrieSkoda

Forumguru
100% Zekerheid Trang? Heb je dit toevallig zelf ondervonden?

Niet dat ik dadelijk met een setje LED achterlichten zit waar ik niets mee kan :shutup:.

TurboT

Forumguru
Ik heb zelf geen Octavia, maar in VCDS moet het kunnen. Voor de Rapid is dit ook mogelijk.

Je moet vaak in VCDS de lasttyp op Led zetten.

D

Deleted member 24009

De titel verklapt al veel van de uiteindelijke vraag.

Ik vind de lijntjes van de LED achterlichten in het donker bijzonder mooi. In ieder geval mooier dan de halogeen versie die ik er momenteel in heb zitten. Gezien de avatar van @Stitch15 gok ik dat hij dat ook vindt :D.
.

Geen idee eerlijk gezegd of het LED is...kwam zo uit de fabriek. Maar inderdaad: ik vind dit wel 1 van de mooiste dingen aan de O3 in het donker :D

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb zelf geen Octavia, maar in VCDS moet het kunnen. Voor de Rapid is dit ook mogelijk.

Je moet vaak in VCDS de lasttyp op Led zetten.

Met de kentekenverlichting heb ik dat inderdaad ook zo gedaan.
Halogeen vervangen voor LED, foutmelding, en deze middels VCDS uit laten coderen.

Als dit ook zo kan bij de achterlichten zou ik helemaal blij zijn.

Mooi dat het bij de Rapid kan, alleen is dit dus nog een gok voor de O3?

Ervaringsdeskundigen? Meldt u! :dankje:

TurboT

Forumguru
Haha als het op een Rapid kan dan kan het op een 03 al helemaal.
De huidige O3 hebben toch ook led achterin?

HarrieSkoda

Forumguru
Haha als het op een Rapid kan dan kan het op een 03 al helemaal.
De huidige O3 hebben toch ook led achterin?

Klopt helemaal!

Maar als het contact van de lamp, en de stekker van de auto compleet anders zijn, zou het zomaar kunnen dat je bijv. een (extra) draad moet trekken. En dat zie ik niet zo zitten.

AndreM

Forumguru
Voor de leken onder ons en voor de duidelijkheid!!! :lezen:

Halogeen lampen zitten NOOIT in de achterlichten van een auto. :nono:
Deze zitten alleen aan de voorzijde zoals, dimlicht, grootlicht, mistlicht of verstralers.

Heb je geen led achterlichten, dan zijn het gewone lampen. :jaja:

• Leuk
Waarderingen: CDK

Yeti2015

Forumguru
Halogeen? In de ACHTERlichten? :sterretjes:

Dat zou uniek zijn... De rest van de nog niet naar led omgebouwde Skoda's heeft daar gewoon gloeilampjes, toch?
Dat idee had ik ook altijd. Maar als je de video bekijkt lijkt het erop dat er toch een halogeen lamp inzit.

AndreM

Forumguru
Halogeen? In de ACHTERlichten? :sterretjes:

Dat zou uniek zijn... De rest van de nog niet naar led omgebouwde Skoda's heeft daar gewoon gloeilampjes, toch?

Nou, zou zomaar kunnen zijn dat je een Skoda tegen komt met gesmolten achterlichten, want Hallo-geen-licht wordt best wel warm. :tegek:
En dan moet het zeker de Skoda van Harrie zijn. :maakmegek:

AndreM

Forumguru
Dat idee had ik ook altijd. Maar als je de video bekijkt lijkt het erop dat er toch een halogeen lamp inzit.

Als je het filmpje goed bekijkt, pakt deze beste man het lampje met zijn vingers uit de oude unit. :jaja:
Halogeen lampjes MAG je niet met je vingers aanraken!!!
Door het zuur van je huid gaan deze heel snel kapot. ;)

andrehj

Forumguru
Even voor de technische duidelijkheid: In de achterlichten zitten standaard uiteraard gewone gloeilampjes, geen halogeenlampen. Halogeenlampen werken intern met een hogere druk (en temperatuur) en speciaal gas. Daarom is het glas ook dikker en de lamp kleiner, anders zou hij uit elkaar spatten. Door die hogere gloeidraadtemperatuur is het licht iets witter, en het rendement hoger dan bij een gewone gloeilamp.
Maar halogeenlampen vind je bij auto's alleen in de koplampen en mistlampen etc, niet in de achterlichten.

Rallye

Forumguru
@fireben Even lezen: “Rückleuchten Facelift Tutorial | Skoda Octavia”. ;)

Gaat om de ombouw van achterlichten van een Octavia PFL naar FL.

AndreM

Forumguru
Even voor de technische duidelijkheid: In de achterlichten zitten standaard uiteraard gewone gloeilampjes, geen halogeenlampen. Halogeenlampen werken intern met een hogere druk (en temperatuur) en speciaal gas. Daarom is het glas ook dikker en de lamp kleiner, anders zou hij uit elkaar spatten. Door die hogere gloeidraadtemperatuur is het licht iets witter, en het rendement hoger dan bij een gewone gloeilamp.
Maar halogeenlampen vind je bij auto's alleen in de koplampen en mistlampen etc, niet in de achterlichten.

Lijkt wel of ik het zelf geschreven heb? ;) :deuk:

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan