Halogeen achterlichten vervangen door LED achterlichten mogelijk?

HarrieSkoda

Forumguru
Halogeen achterlichten, gloeilamp achterlichten, normale achterlichten, whatever.. we weten in ieder geval allemaal wat er bedoelt wordt :tongue:.

Credits voor @TurboT voor het laatste filmpje! Zolang de stekker hetzelfde is durf ik het wel aan met VCDS omcoderen :thumbsup:.

Van 'normaal' achterlicht naar LED achterlicht is een gigantische upgrade (vind ik). Maar eens op een akkoordje gooien met de aanbieder!

Nog niet eerder iemand met een O3 deze plannen gehad? Of heeft iedereen een dik uitgeruste O3 waar dit al standaard op zit :D?

HarrieSkoda

Forumguru
Zo.. nog even een aantal filmpjes bekeken en daaruit wat dingen op kunnen maken.
Ook handig als leesvoer voor degene die deze ombouw wellicht ook wil gaan realiseren.

Hetgeen ik tot dusver heb kunnen vinden en eruit kan begrijpen is;

Afhankelijk van de huidige stekker van je achterlicht (autozijde) is een LED achterlicht wél of níet 'plug&play'.

Stekker naast elkaar en boven elkaar.JPG

Heb je de linker stekker, zoals op bovenstaande afbeelding, aan je auto kabelboom, is het 'plug&play'.

Heb je de rechter stekker, zoals op bovenstaande afbeelding, aan je auto kabelboom, zul je wat moeten gaan puzzelen. Je moet dan namelijk zelf een verloop kabelboompje maken van 'blokje' naar 'langwerpige' stekker, zie hieronder.

De langwerpige stekker zal dan in het LED achterlicht gestoken worden, en deze verloopt dan naar het blokje, zodat deze past op de stekker van de kabelboom van je auto.

Verloopstekker boven elkaar naar naast elkaar.JPG

Als je dit gedaan hebt, ziet het er uiteindelijk zoals hieronder uit en kun je het gaan monteren.

Stekker naast elkaar en boven elkaar-1.JPG

Daarna uiteraard wel de nodige VCDS aanpassingen verrichten, anders blijven er foutcodes in je display staan.

Foutcode LED achterlicht.JPG

How-to aanpassen VCDS.

innocenti

Forumguru
Ik zeg doen. Ombouw naar LED achterlichten is absoluut een mooie upgrade en eigenlijk een must have met de RS voorbumper.

En ik heb n jaar geleden ook op t forum een ombouw gezien hief op t forum. Kan m alleen niet meer vinden.

HarrieSkoda

Forumguru
Ik zeg doen. Ombouw naar LED achterlichten is absoluut een mooie upgrade en eigenlijk een must have met de RS voorbumper.

En ik heb n jaar geleden ook op t forum een ombouw gezien hief op t forum. Kan m alleen niet meer vinden.

Helemaal mee eens, de koplampen eigenlijk ook, maar dat is echt geen doen.

Stiekem ben ik wel heel benieuwd wie dat is geweest dan!

Antera

Donateur
Misschien een beetje laat maar dit kan gedaan worden. Heb dit namelijk bij een dealer ook al een paar keer gedaan. let wel is geen plug and play er moet het nodige voor omgecodeerd worden anders werken ze niet zoals het hoort. De werking en aansturings codering is namelijk anders

de stekkers zijn plug and play hoef je niks voor aan te passen. Dit geld voor de PFL

HarrieSkoda

Forumguru
Top!

Wat je zegt wordt in het filmpje ook benoemd.

Als je de LED achterlichten monteert krijg je een foutmelding. Codeer je deze niet om, brandt automatisch continu je rem- en mistlicht. En dit wil je natuurlijk ook niet.

In het filmpje wat @TurboT als eerste heeft geplaatst staat precies hoe je hem om moet coderen! Alleen is dit wel van een FL model achterlicht, maakt dit verschil?

Antera

Donateur
Top!

Wat je zegt wordt in het filmpje ook benoemd.

Als je de LED achterlichten monteert krijg je een foutmelding. Codeer je deze niet om, brandt automatisch continu je rem- en mistlicht. En dit wil je natuurlijk ook niet.

In het filmpje wat @TurboT als eerste heeft geplaatst staat precies hoe je hem om moet coderen! Alleen is dit wel van een FL model achterlicht, maakt dit verschil?

Ook klopt de dimming niet meer van de achterlichten aangezien de led achterlichten andere waardes hebben. Daarnaast zijn er nog meer kanalen die afwijken idd. FL achterlichten heb ik nog niet omgewisseld maar verwacht eenzelfde verhaal

Highway

Forumguru
Geen Octavia maar Superb. Ik heb mijn S2 voor facelift ook omgebouwd naar LED facelift achter lampen. Passen plug and play, maar functioneerden niet correct.

Heb ze toen aan laten passen in Duitsland met (ik dacht) vcp (vcds kan dit niet). Zoals @Antera hierboven aangeeft zijn problemen die ik had voor omcoderen:

- de intensiteit van de LED's klopte niet
- mistlampen functioneerde niet
- maar een deel van de lamp functioneerden
- lampcontrolle gaf defecten aan

Weet natuurlijk niet hoe dit zit bij een Octavia.

HarrieSkoda

Forumguru
Koplampen wordt 'm echt niet @innocenti . Niet alleen vanwege de automatische hoogte verstelling, maar ook de ruitensproeier installatie die hierbij hoort.

De koplamp die je stuurde heeft niet eens het welbekende LED-stripje, wat de koplampen zo gigantisch mooi maken!

@Highway goed dat je het aanhaalt, kan ik dit vragen aan degene met VCDS, bij wie ik terecht kan!

Hopelijk hier middels VCDS te regelen!

innocenti

Forumguru
Koplampen wordt 'm echt niet @innocenti . Niet alleen vanwege de automatische hoogte verstelling, maar ook de ruitensproeier installatie die hierbij hoort.

De koplamp die je stuurde heeft niet eens het welbekende LED-stripje, wat de koplampen zo gigantisch mooi maken!

@Highway goed dat je het aanhaalt, kan ik dit vragen aan degene met VCDS, bij wie ik terecht kan!

Hopelijk hier middels VCDS te regelen!
Lampen waren als voorbeeld bedoeld omdat ie zonder AFS makkelijker zijn in te bouwen. Maar ik ben t eens met je dat de led strip de lampen zo mooi maakt.

Mbt regelgeving.
Als ik t goed gelezen heb zijn de regels mbt inbouw xenon veranderd. Geen sproeiinstallatie nodig bij achteraf inbouw. En hoogteregeling op t dashboard van de lampen voorstaat om m onder last naar beneden bij te stellen.
Dus misschien is t uitvoerbaar om ze om te bouwen.

• Leuk
Waarderingen: CDK

HarrieSkoda

Forumguru
Hopelijk 2e week van januari de lampen ophalen.

Ik hou aardig van knutselen, maar de koplampen laat ik toch even achterwege, hoe graag ik deze ook wil. Wellicht op de volgende Skoda?

Xenon in de koplampen is voor mij geen optie, omdat ik een gruwelijke hekel heb aan dat strooilicht wat je ervan krijgt zonder projectorlampen.

LED is helemaal in opkomst, alleen heb ik hier geen ervaringen mee. Plus het feit; passen de koelribben van een LED lamp binnen de afdekkap van de koplamp?

AndreM

Forumguru
LED lampen zoals bijvoorbeeld bij dagrijverlichting moet je ook goed opletten dat ze niet te lang zijn.
Ik ken iemand die in zijn nieuwe Rapid de lampen van zijn oude auto wilde overzetten, maar die paste niet. :nono:

Bovenaan Onderaan