HDD op MDI aansluiten?

___JC___

Forumguru
Teveel is ook niet goed lijkt me. Een vriend van me heeft zn iPos (60gb?) aangesloten op zn radio en hij is meer tijd kwijt aan het zoeken van nummertjes dan het luisteren. 20gb lijk me meer dan zat.

*vraagt zich opeens af waarom ie MDI besteld heeft op zn nieuwe Superb...*

:smirk:

nomad

Senior Member
Teveel is ook niet goed lijkt me. Een vriend van me heeft zn iPos (60gb?) aangesloten op zn radio en hij is meer tijd kwijt aan het zoeken van nummertjes dan het luisteren. 20gb lijk me meer dan zat.

*vraagt zich opeens af waarom ie MDI besteld heeft op zn nieuwe Superb...*

:smirk:
Omdat als je je iPod aan je MDI je net zoveel tijd kwijt bent met het selecteren van een nummer van je ipod, als van je HDD of SDcard. Oftewel. Het is gewoon erg snel.

___JC___

Forumguru
Omdat als je je iPod aan je MDI je net zoveel tijd kwijt bent met het selecteren van een nummer van je ipod, als van je HDD of SDcard. Oftewel. Het is gewoon erg snel.

Help me ff deze snap ik niet? Bedoel je dat je met MDI je Ipod kan bedienen via het scherm en dus makkelijker dan op de Ipod zelf? Dat lijkt me wel een groot voordeel inderdaad.

nomad

Senior Member
Help me ff deze snap ik niet? Bedoel je dat je met MDI je Ipod kan bedienen via het scherm en dus makkelijker dan op de Ipod zelf? Dat lijkt me wel een groot voordeel inderdaad.

Ja inderdaad. De selectie van albums/artiesten/podcasts enz gaat net zo snel als met een SD kaartje.

WouterO2C

Actief lid
Hoi,

Weet hier iemand of het mogelijk is om een harddisk via USB aan te sluiten op MDI van een octavia? Ik zou graag al mijn muziek op een 50Gb 2,5" externe usb hdd zetten en deze dan via MDI beluisteren.

Enig idee of dat tot de mogelijkheden behoort?
Even een oud topic gepakt, die kennelijk een beetje off topic is verdwaald naar hoeveel MP3 iedereen heeft :uitlachen:

Ik heb ook een MDI kabel bijbesteld met de USB uitgang. Echter mijn harddisk 2'5inch van 500gig wordt niet herkend door de Columbus. Daar had ik nu juist die kabel voor gekocht. Iemand die weet hoe ik dit aan de gang krijg?

Rallye

Forumguru
Wellicht een domme opmerking: is de schijf FAT32 geformatteerd of niet? Dat lijkt namelijk voorgeschreven.

WouterO2C

Actief lid
Nee is NTFS, anders kan ik er geen films en games meer op zetten. De maximum bestandsgrootte van FAT32 is namelijk 4 gig.

Is dat het probleem, denk je? Dat is dan balen.

andrehj

Forumguru
Het moet per sé FAT32 zijn. Maar je bent in de war met de limiet van een enkele file. Die ligt inderdaad op 4 GB. De limiet van de totale partitie is 2 TB, dus voorlopig voor wat muziek in de auto nog ruim voldoende :grin:. Hooguit moet je een ander tooltje gebruiken dan degene die standaard in Windows zit.
Ik vraag me overigens wel af wat je met films en games wilt op een HD die aan de MDI hangt, want die herkent alleen maar muziek.

Giant

Forumguru
Misschien nog enkele waardevolle tips. Ik kocht een externe HDD met 2 USB stekkers die samen uitkwamen op 1 mini USB die dan vervolgens in de MDI kabel kan. Die tweede USB was nodig, om voldoende stroom te pakken. Koop er dus nooit één met een dubbele USB kabel want die werkt niet in je Skoda.
Een tweede: je moet inderdaad met een FAT32 geformatteerde device werken, anders herkent je systeem hem niet (zie gebruiksaanwijzing) Zoek op internet naar Swissknife freeware om een device FAT32 te kunnen formatteren. Ideaal.
Het enige dat jammer is van een harde schijf i.p.v. een MP3 speler is dat iTunes er niet mee 'praat'. Ik zoek dus op mijn PC de map met muziekbestanden op en kopieer die hele map met alles submappen erin naar de harde schijf. En inderdaad kan je dan met je in car systeem makkelijk door je mappen heen bladeren om je muziek te kiezen.

Bakkertje

Forumguru
@Giant: Of je die 2e voedingsaansluiting nodig hebt of niet ligt niet zozeer aan de harde schijf waar deze kabel bij geleverd is, het ligt eerder aan de hoeveelheid stroom die een USB poort af kan geven. De standaard is 500 mA en dat is vaak te weinig om een HDD aan te zwengelen. Daarom dan ook die additionele stekker, dan kun je de stroom van 2 USB poorten gebruiken.

Een vrij uitgebreid overzicht van wat er allemaal wel en niet werkt vind je op de onderstaande link:
http://www.my-gti.com/2491/volkswagen-media-device-interface-mdi-firmware-upgrade-0111-kw22-2010

TL@

Forumguru
De grootste tekortkoming van de MDI icm een harde schijf is het feit dat hij geen playlist ondersteunt. Op de interne harde schijf wel en op een SD-kaartje ook (niet zonder fouten echter want als je een playlist selecteerd en dan de wagen 's nachts parkeert, begint hij de dag nadien met je laatste liedje maar met de playlist en blijft dus gewoon alle liedjes in de map van het laatste liedje afspelen)

RefleCs

Forumguru
@Giant: Of je die 2e voedingsaansluiting nodig hebt of niet ligt niet zozeer aan de harde schijf waar deze kabel bij geleverd is, het ligt eerder aan de hoeveelheid stroom die een USB poort af kan geven. De standaard is 500 mA en dat is vaak te weinig om een HDD aan te zwengelen. Daarom dan ook die additionele stekker, dan kun je de stroom van 2 USB poorten gebruiken.

Een vrij uitgebreid overzicht van wat er allemaal wel en niet werkt vind je op de onderstaande link:
http://www.my-gti.com/2491/volkswagen-media-device-interface-mdi-firmware-upgrade-0111-kw22-2010

Wat je ook vaak ziet is dat de bijgeleverde USB kabel ontstoringfilters in de kabel heeft zitten (van die puisten in je kabel). Tip pak eens een kabel zonder ontstoringsfilters. Dat heeft mij in het verleden al vaak geholpen. Daarnaast kan ook de lengte van de kabel net even dat kleine beetje helpen. Tot nu toe heb ik elke hdd 2,5" werkend gekregen via MDI. Of het nou een oude IDE disk was of een hypermoderne sata disk van tig gieg groot.

Je kan je disk via partdisk of via bijvoorbeelt het tooltje Fat32 Format volledig FAT32 formateren. (http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?guiformat.htm).

Nee is NTFS, anders kan ik er geen films en games meer op zetten. De maximum bestandsgrootte van FAT32 is namelijk 4 gig.

Is dat het probleem, denk je? Dat is dan balen.

Mocht je wat met films op je disk willen dan moet je in de gaten houden dat het FAT32 filesystem files tot 4Gb (-1 byte) aankan. Wil je dan dus wat met films doen (ik ken het skoda columbus systeem e.d. niet) dan zou je kunnen overwegen om ze om te zetten naar DivX of de DVD te comprimeren met behulp van DVDShrink (http://www.dvdshrink.org/). Dit laatste tooltje in het verleden zeer veel gebruikt om van DVD9 formaat naar DVD5 om te zetten. Je kan met die tool onnodige audio sporen verwijderen maar ook de voorfilmpjes en aftiteling van de film afknippen e.d.

Denk dat ik het op de volgende manier ga proberen.
Heb hier een nieuwe HD van 500 giga die geformatteerd is in NTFS deze ga ik onderverdelen in twee partities vb:Y 80giga en Z 420giga. Dan de Y schijf van 80 giga in FAT32 formatteren. Zo kan je de Z schijf nog gebruiken voor groter bestanden film en games die je dan op PC kunt verwerken. Heb wel maar een swing radio weet niet of je op de columbus films kan bekijken via MDI indien wel zal RefleCs methode zeker helpen.
Had ergens gelezen dat de MDI 1000 mA zou geven indien ja moet dit toch voldoende zijn om de HDD te doen werken?

RefleCs

Forumguru
Dat kan ook altijd nog. Zorg dan inderdaad wel dat je het eerste deel van de schijf Fat32 formateert en het 2e deel NTFS. Sommige systemen snappen het anders nog niet.

Voor wat betreft de afgegeven stroom van de MDI die is idd 1A. Indien deze lager zou zijn zou hij mijn telefoon niet op kunnen laden en dat kan ie wel.

Ikzelf heb ook de Swing dus films e.d. testen kan ik niet. Ben wel benieuwd of op de afmundsen/columbus films af te spelen zijn via de MDI.

Als je op de schijf verschillende mappen plaatst vb: Rock,Disco muziek papa,mama enz zie je deze onderverdeling dan op de radio? Heb hier en kleine 3000 mp3 en als je hier een liedje in moet zoeken denk ik wel dat je een tijdje bezig bent.

RefleCs

Forumguru
Yep die kan je inderdaad zien. Ik heb zelf een mapje voor mijn vrouw en mij en voor ons samen en een appart mapje voor de kids. Die geeft de Swing keurig weer. Het was prettiger geweest als je via het maxidot door de folderstructuur zou kunnen browsen maar ja je kan niet alles hebben.

Bovenaan Onderaan