HDD op MDI aansluiten?

WouterO2C

Actief lid
Bedankt voor alle tips!

Het moet per sé FAT32 zijn. Maar je bent in de war met de limiet van een enkele file. Die ligt inderdaad op 4 GB. De limiet van de totale partitie is 2 TB, dus voorlopig voor wat muziek in de auto nog ruim voldoende :grin:. Hooguit moet je een ander tooltje gebruiken dan degene die standaard in Windows zit.
Ik vraag me overigens wel af wat je met films en games wilt op een HD die aan de MDI hangt, want die herkent alleen maar muziek.

Het is een portable HD disk dus ik wil hem aan mijn media pc hangen voor de films voor een avondje op de bank en in de auto plug ik hem eraan voor muziek. Op de schijf (die nu nog NTFS is) staan heel veel BR films, die kan er dus niet meer op kwijt als ik er FAT32 van maak. Dat is een beetje suf dus.

Maar misschien ligt de oplossing in het formatteren van de schijf in twee partities. Een van 10gig ofzo voor muziek (FAT32) en de rest voor de films (NTFS). Ik ga dat wel eens proberen. Er hang nu tijdelijk een kleine USB stick van 1gig aan.

NB: waarom kan de columbus niet gewoon NTFS aan...

Darkside

Forumguru
Volgens mij herkend de Columbus alleen de eerste Partitie op een Medium (HD).
Als je de eerste partitie FAT32 maakt (persoonlijk denk ik groter dan 10gig ik heb er al 32Gb aan muziek op staan). En de rest NTFS voor je BR films. Moet dat kunnen.

Bakkertje

Forumguru
Waarom zo moeilijk doen met een HDD heen en weer prikken? Je kunt ook gewoon een SD kaart kopen van 32 GB, daar je muziek opzetten en die lekker in de auto laten zitten.
Of..... Je gebruikt gewoon de HDD in de Columbus :crazy: (als je een Columbus hebt natuurlijk)

Ik vraag me ook altijd af waarom mensen een MDI interface zo belangrijk vinden? De extra functionaliteit ten opzichte van wat het toestel zelf al kan is echt minimaal en zeker geen 150 euro waard (ex kabel, die je ook nog eens een 2 a 3 tientjes kost). Of je moet perse meer dan 32 GB (bij de Columbus zelfs 52 GB) aan MP3's in je auto willen hebben (32 GB wat zo'n 7000 a 8000 nummers zijn, een nummer duurt +/- 3,5 minuten, dus standaard kun je al 38 uur aan muziek meenemen..).

Een swing radio = geen SD dus is een HDD welkom voor de andere systemen is een SD handiger je kan er verschillende meenemen als je met 6000 stuks niet genoeg hebt;)

TL@

Forumguru
Die MDI is vooral handig voor een iPOD. Ik heb ook een MDI maar gebruik hem eigenlijk niet. Ik heb een deel van mijn muziek op de interne harde schijf van de Columbus gezet (die is maar 20GB trouwens, geen 52) Dit is vooral onhandig om je collectie gesynchroniseerd te houden. Ik heb een SD-kaartje overwogen (32GB is nu juist te klein voor mijn volledige collectie) maar ik denk dat ik toch maar een iPod ga aanschaffen (een classic met 160GB opslagruimte) en die aan de MDI ga hangen (kabeltje is niet zo heel duur) omdat die makkelijker te synchroniseren is en ook deftig omgaat met playlists wat de Columbus dus niet doet.

RefleCs

Forumguru
Hier ook een Swing en die heeft idd geen SD slot. Daarom is een HDD erg handig. Momenteel heb ik er geen hdd inliggen maar een 16Gb USB stick en die blijft idd ook gewoon liggen.

Bakkertje

Forumguru
(die is maar 20GB trouwens, geen 52)

20 GB HDD van de Columbus + 32 GB SD = 52 ..
Overigens is de HDD van de columbus 30 GB, maar je kunt er maar 20 van gebruiken voor muziek ;)

En ik doelde uiteraard op de mensen met een Amundsen / Columbus. Voor een Swing is het inderdaad een ander verhaal.
Bij het bestellen van m'n Superb werd de MDI bijna standaard op de offerte bijgeschreven, want het is handig en achteraf veel duurder. Die ging er bij dus ook weer net zo snel vanaf.. (er zit immers een Amundsen in..)

WouterO2C

Actief lid
Waarom zo moeilijk doen met een HDD heen en weer prikken? Je kunt ook gewoon een SD kaart kopen van 32 GB, daar je muziek opzetten en die lekker in de auto laten zitten.
Of..... Je gebruikt gewoon de HDD in de Columbus :crazy: (als je een Columbus hebt natuurlijk)

Ik vraag me ook altijd af waarom mensen een MDI interface zo belangrijk vinden? De extra functionaliteit ten opzichte van wat het toestel zelf al kan is echt minimaal en zeker geen 150 euro waard (ex kabel, die je ook nog eens een 2 a 3 tientjes kost). Of je moet perse meer dan 32 GB (bij de Columbus zelfs 52 GB) aan MP3's in je auto willen hebben (32 GB wat zo'n 7000 a 8000 nummers zijn, een nummer duurt +/- 3,5 minuten, dus standaard kun je al 38 uur aan muziek meenemen..).

Omdat ik die HDD van 500gig nu eenmaal heb... waarom dan iets kopen? Dacht dat het gewoon zou werken. En dat doet het dus ook, maar alleen met FAT32.
Maar idd misschien vraag ik wel een 32 gig SD kaartje van de kerstman :)

andrehj

Forumguru
Die MDI is vooral handig voor een iPOD. Ik heb ook een MDI maar gebruik hem eigenlijk niet. Ik heb een deel van mijn muziek op de interne harde schijf van de Columbus gezet (die is maar 20GB trouwens, geen 52) Dit is vooral onhandig om je collectie gesynchroniseerd te houden
En dat is nu precies de reden waarom ik een 64 GB usb-stick aan de MDI heb hangen. Hierop kan onze gehele MP3 collectie, en bovendien is synchroniseren heel makkelijk, want je neemt het stickje zo mee naar binnen.

andrehj

Forumguru
Ja. Die staan er (op de Amundsen+) netjes tussen. Precies de reden dat ik ze nu in het synchronisatietooltje wegfilter, omdat ie anders eerste de playlist en daarna alle MP3's uit een dir afspeelt, zodat ik elke CD steeds twee keer hoor. Maar door het filteren ben ik dus van dat probleem af.

Geprobeerd om HD aan te sluiten op MDI maar niet gelukt.
De schijf geformateerd in FAT 32 een 80gb en de rest van de schijf ook in FAT 32. Op de 80 gb muziek geplaatst ongeveer een 12 mp3 liedjes. HD aangesloten op de MDI maar deze vind hem niet eens dan een ander tussenstekkertje gebruikt ( het eerste zat wat los in de schijf) terug aangesloten en ja het werkt. Ok dan op de HD twee mapjes geplaatst met muziek en het werkt niet meer. Ok terug de mapjes er af en de liedjes terug zonder mapjes maar nee hoor nu werkt het niet meer. Terug eens geformatteerd in fat32 de 12 liedjes er op en nog eens maar neen de harde schijf start op ongeveer 25 sec later zegt de swing radio mdi niet geactiveerd hij sluit de harde schijf af een 10 tal sec later start deze terug op en zo blijft dit maar verder gaan zonder resultaat.
Dus eenmaal gewerkt en nu niet meer aan de praat te krijgen???

RefleCs

Forumguru
Hmm appart. Dit zou gewoon moeten werken. Enige wat ik zou kunnen verzinnen is dat de hdd teveel stroom nodig heeft om op te spinnen en dat ie 1x genoeg stroom gehad heeft. (zal dus op het randje zijn). Zitten er aan de USB kabel die tussen de MDI en de HDD zitten ontstoringsfilters? (van die ronde busjes in de kabels) Zo ja probeer dan even een USB kabel te vinden zonder ontstoringsfilters. Indien die er niet inzitten probeer dan eens of je een kortere USB kabel kan vinden en test daar eens mee.

Vroeger was dit met laptops regelmatig een probleem en dan waren dit mogelijke oplossingen.

De kabel is de originele MDI kabel dus deze is maar een goede 12 cm lang en daar steekt een verloopstuk op van mini USB naar micro USB dat op zijn beurt in de schijf steekt.
En de schijf hoort men opstarten en nadien zegt de swing radio dat hij de MDI niet ondersteund en dan wordt de schijf uitgeschakeld en terug opgestart en weer dezelfde melding en dat gaat zo maar verder.
Ben op dit moment de schijf nogmaals eens aan het formatteren maar deze keer op de langzame manier de vorige keren was op snel formatteren, alhoewel het heeft daar één maal op gewerkt.
Ga morgen ook een verloopstuk kopen om de USB stick eens te testen.

Klaasje

Forumguru
de schijf moet wel USB2.0 zijn niet usb3.0/ 2.0 compatible
Dat werkt niet

Had ik ook. Daarna een USB2.0 only (zelfde Merk, grootte) toen deed ie het

getest met andere HD's USB3 (werkt niet)
USB3/usb2 compatible (werkt niet)

USB2.0 --> werkt

RefleCs

Forumguru
Ah ja dat kan ook nog. Ben niet in de luxe positie geweest om al een USB3 diskje te mogen kopen. Ik doe het met een 120Gb USB2 diskje wat ook nog eens een PATA disk is :tongue:

Ja lap laat de mijne nu een USB3/usb2 compatible zijn :(:407:
Zal eentje worden voor backups te nemen van de pc (nog een)

Bedankt Klaasje :worshippy:

Bovenaan Onderaan