Heb ik nou een MiB3 Amundsen of niet?

Dag allemaal,

Ik ben een nieuwe Skoda-rijder, sinds april van dit jaar ofzo. En nu ben ik er nog steeds niet achter wat het type, versie, uitvoering, whatever, van mijn infotainmentsysteem is. De systeeminfo zegt het volgende:

onderdeelnr 3V0035820F
hardware H22
software 0302
navdatabase 20.7
radiodatabase 1.30.24

auto: Karoq Business 1.0 3cyl blauw(!) bouwjaar nov22.

Dus... Amundsen of toch Columbus? MiB3 of toch 2? En hoe up-to-date is dat spul? Ik heb geen idee.

Met vriendelijke groeten,

Hannes

ps:
Ik herinner me nu ineens dat ik dit al eerder gevraagd heb en toen had ik een vermoeden van Amundsen maar ik weet het nog steeds niet zeker.

Smeeuwis

Donateur
Je kan het waarschijnlijk wel afleiden uit het centrale scherm. Als dat fysieke knoppen heeft is het een Amundsen, als het allemaal touch knoppen zijn is het een Columbus. Het onderdeelnummer verwijst naar de regeleenheid in het dashboardkastje. Daar draait de software op.

EdK

Forumguru
Om zoals vaak spraakverwarringen etc tegen te gaan of je een a of een c hebt is het het beste om gewoon even een foto te maken van je unit in JOU wagen en hier te plaatsen.
Dan is er geen twijfel meer mogelijk om je te kunnen zeggen of het orgineel is en welk model !

hemi24

Forumguru
Dat is een Amundsen MIB3 systeem, met hele oude kaarten…

20.7 staat voor kaartmateriaal met een release van Juli 2020.
Heb vanochtend toevallig nog gekeken, actueel staat bij mijn auto 24.5 (automatische update OTA).

EdK

Forumguru
Als ik op onderdelen nummer apparaat google dan krijg ik een unit te zien die 2st SD card slots heeft.
En dan zou je de Amundsen dus hebben, in één slot zal een SD kaart zitten met kaartmateriaal !!??

De auto is van november 2022. Zo'n ding wordt toch niet afgeleverd met twee jaar oude kaarten, mag ik hopen?

Als ik op de updatepagina van skoda.nl mijn vin intyp zeggen ze dat er geen updates voor deze vin zijn.
Twee weken geleden heb ik dat ook gedaan en toen adviseerde het systeem een heel groot bestand (28 GB) te downloaden
(OI_P107_EU_202345_Offline_Update). Dat heb ik gedaan maar verder ben ik nog niet gekomen, bij gebrek aan een usb-c stick.
Dat zou dan de navigatie-update van 2023 zijn, begrijp ik?

EdK: waar zouden die sd-slots moeten zitten dan? Niet in het dashboardkastje waar die MiB zit. Ik heb wel twee usb-c slots in de middenconsole.

Hannes

hemi24

Forumguru
@EdK MIB3 heeft geen SD-slots meer, dit in tegenstelling tot de MIB2.5.

Gezien het feit dat er staat navigatie database 20.7 is dit een MIB3.

Okay. En die 20.7 zou ik dus kunnen updaten met OI_P107_EU_202345_Offline_Update?

Ik heb het trouwens nog even gechecked met niet eens meer hele nieuwe straten in mijn dorp en die van twee, drie jaar oud kent-ie niet.
Ik ben namelijk van de plaatselijke straatnamencommissie en ik wéét dat soort dingen :giggle:

Hannes

Nou, dat heeft niet gewerkt hoor. De hele nacht heeft die stick er in gezeten en er is niks geüpdatet.
Wat ik gedaan heb is:
-zip-bestand uitgepakt
-inhoud (niet de folder, alleen de inhoud) op een exfat-geformatteerd stickey gezet
-op systeeminformatie: software update gedrukt

En nu weet ik het niet meer.

Hannes

Smeeuwis

Donateur
Bij mijn eerdere O3's (allebei met Columbus, dat zou anders kunnen zijn) hervatte de update zodra ik ging rijden. Als je de auto parkeert gaat alles op enig moment in een soort slaapstand en stopt ook zo'n update.

Bakkertje

Forumguru
Als ik bij VW kijk, dan zijn de updates voor de amundsen en columbus hetzelfde.
Bij mij (MIB2, maar volgens mij werkt het hetzelfde) werkt het zo dat ik de update op een externe USB schijf zet (gewoon NTFS volgens mij).
Zodra ik de schijf aansluit herkend de auto dat er iets op de USB aangesloten is, media kan ie niet afspelen want die staat er niet op.
Vervolgens via het menu update kiezen en dan gaat ie.

Ik zit wel vaak te kl..ten om het nu juist wel of niet in de folders te laten staan. De structuur op de disk is dan folders met MIB1 en MIB2.

Maar nogmaals dit is bij mijn MIB2 systeem, geen idee of je er wat aan hebt..

Laatst bewerkt:
Neen, ik heb geen sd-kaart. Tenminste niet voor zover ik dat zien kan. Het is een MiB3.
@Smeeuwis: ik begrijp juist dat die update zich in volstrekte stilte en op de achtergrond voltrekt. Onafhankelijk van of je rijdt of niet.

Smeeuwis

Donateur
Het was een suggestie idd, ik had met een Columbus systeem deze ervaringen. Amundsen heeft geen SD slots inderdaad, dan moet het via een USB stick.

Smeeuwis

Donateur
Heb je die USB stick wel in de juiste poort gestoken bedenk ik me nu? Schijnbaar is het zo dat één van de poorten met het infotainment is verbonden en de ander alleen oplaadt. In mijn vorige O3 was dat iig zo.

Ga ik proberen. De poorten voor de achterpassagiers zijn iig wel anders dan de poorten voor de voorpassagiers. Maar dat heb ik ook alleen maar van horen zeggen.

Bovenaan Onderaan