BSdV
Actief lid
Zo'n machinekamer biedt zeker een imponerende aanblik. En groot onderhoud wordt hier inderdaad ook veelal in dok uitgevoerd door derden. Moet ook wel doordat er op deze schepen amper genoeg bemanning is om onderhoud zelf uit te voeren. Ook hebben ze er geen tijd voor, deze schepen laden en lossen erg snel en hebben doorgaans maar weinig tijd in havens.
De Emma mearsk bijvoorbeeld, tot een paar jaren geleden nog behorend tot de grootste containerschepen ter wereld mag varen met een totale bemanning van 13 personen. Dat ze dit niet doen omdat ze enorme problemen hebben of hebben gehad met de hoofdmotoren terzijde.
Voor de berekening voor hoeveel smeerolie ze verbruiken moet je ongeveer denken aan 1g/kWh... Emma Mearsk heeft een hoofdmotor van 80.000 kW. Deze lust dus wel een slokje olie...
De hulpmotoren die ze hebben worden grotendeels aangesproken om alle reefer containers (containers met eigen koelinstallatie) van prik te voorzien.
Maar dit type schepen is niet te vergelijken met de chemicalientankers.
Wij voeren doorgaans zelf groot onderhoud aan de motoren en bijna alle andere systemen uit, en niet in drookdok. Daar is simpelweg geen tijd voor. Droogdok wordt eigenlijk grotendeels gebruikt om de scheepshuid te stralen en opnieuw te coaten en structureel herstelwerk zoals plaatwerk vervangen etc, onderhoud aan de gehele stuurinstallatie en dat soort zaken. Dit is wel een beetje kort door de bocht maar hier komt het in grote lijnen wel op neer. Chemicalientankers zijn doorgaans nogal wat bewerkelijker qua onderhoud aan dek en hebben een hoop systemen aan boord die een containerschip niet heeft, ook met het laden en lossen hebben we wat meer mensen nodig dan op een containerschip waardoor we varen met een totale bemanning van ongeveer 25-26 personen.
Zelf ben ik overigens ook opgeleid tot marof, maar bij de rederij waar ik voor vaar is er niet de mogelijkheid om zowel als stuurman als werktuigkundige te varen. Ik heb zelf voor de machinekamer gekozen waarbij ik als vierde wtk ben begonnen en uiteindelijk vorig jaar tot hwtk ben bevorderd. Nu heb ik dus vaker een pen in de hand dan een sleutel, en dat jeukt toch wel....
Even over het verbruik:
Op volle kracht verbruiken we ongeveer 62 ton brandstof per dag, maar sinds de brandstofprijzen de pan uit zijn gerezen varen we tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar economische snelheid. Dit resulteert in een verbruik van ongeveer 50 ton per dag. Gemiddeld varen we per dag dan ongeveer 360 mijl dat gelijk is aan ongeveer 670 km. Dus ruwweg gezegd verbruiken we dan 1 ton per 13,4 km.
Best zuinig hoor zo'n tankertje...
De Emma mearsk bijvoorbeeld, tot een paar jaren geleden nog behorend tot de grootste containerschepen ter wereld mag varen met een totale bemanning van 13 personen. Dat ze dit niet doen omdat ze enorme problemen hebben of hebben gehad met de hoofdmotoren terzijde.
Voor de berekening voor hoeveel smeerolie ze verbruiken moet je ongeveer denken aan 1g/kWh... Emma Mearsk heeft een hoofdmotor van 80.000 kW. Deze lust dus wel een slokje olie...
De hulpmotoren die ze hebben worden grotendeels aangesproken om alle reefer containers (containers met eigen koelinstallatie) van prik te voorzien.
Maar dit type schepen is niet te vergelijken met de chemicalientankers.
Wij voeren doorgaans zelf groot onderhoud aan de motoren en bijna alle andere systemen uit, en niet in drookdok. Daar is simpelweg geen tijd voor. Droogdok wordt eigenlijk grotendeels gebruikt om de scheepshuid te stralen en opnieuw te coaten en structureel herstelwerk zoals plaatwerk vervangen etc, onderhoud aan de gehele stuurinstallatie en dat soort zaken. Dit is wel een beetje kort door de bocht maar hier komt het in grote lijnen wel op neer. Chemicalientankers zijn doorgaans nogal wat bewerkelijker qua onderhoud aan dek en hebben een hoop systemen aan boord die een containerschip niet heeft, ook met het laden en lossen hebben we wat meer mensen nodig dan op een containerschip waardoor we varen met een totale bemanning van ongeveer 25-26 personen.
Zelf ben ik overigens ook opgeleid tot marof, maar bij de rederij waar ik voor vaar is er niet de mogelijkheid om zowel als stuurman als werktuigkundige te varen. Ik heb zelf voor de machinekamer gekozen waarbij ik als vierde wtk ben begonnen en uiteindelijk vorig jaar tot hwtk ben bevorderd. Nu heb ik dus vaker een pen in de hand dan een sleutel, en dat jeukt toch wel....
Even over het verbruik:
Op volle kracht verbruiken we ongeveer 62 ton brandstof per dag, maar sinds de brandstofprijzen de pan uit zijn gerezen varen we tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar economische snelheid. Dit resulteert in een verbruik van ongeveer 50 ton per dag. Gemiddeld varen we per dag dan ongeveer 360 mijl dat gelijk is aan ongeveer 670 km. Dus ruwweg gezegd verbruiken we dan 1 ton per 13,4 km.
Best zuinig hoor zo'n tankertje...
Laatst bewerkt: