Grote reparatiewerkzaamheden worden regelmatig juist midden op de oceaan uitgevoerd.
[...] dan wil het nog wel eens zo uitkomen dat er iets kapot gaat dat essentieel is voor de motor
Tsja, als het kapot gaat dan heb je natuurlijk weinig keus. Regulier onderhoud is doorgaans aardig te plannen, en echt grootschalig onderhoud zal men toch bij voorkeur tijdens de periodieke dokbeurten verrichten - al was het maar omdat daar vaak derden aan te pas moeten komen, en da's op zee toch lastig invliegen...
Mijn kennis van
die sector is overigens gebaseerd op de ervaringen van een behoorlijk aantal naaste familieleden uit heden en verleden, die werkzaam waren of zijn als scheepswerktuigkundige (recenter ook Marofs = wisselfunctie als werktuigkundige én als nautisch officier) op diverse scheepstypen (kustvaart, offshore, grote tankvaart, kleinere tot zeer grote containerschepen).
Zo'n 300+ meter lange containerbak met een 12 cilinder hoofdmotor van ruim 80.000 pk leggen ze midden op de oceaan echt niet graag stil, ook al hebben ze daarnaast - om de rest aan de gang te kunnen houden - nog eens twee hulpmotoren à 3.000 kW in de machinekamer die elk op zich ook als hoofdmotor zouden kunnen dienen in een vrachtschip van zo'n 100-120 meter lang.
Ik kan je garanderen dat zo'n machinekamer een behoorlijk imponerende aanblik biedt, met een carter waar je rechtop in kunt staan en cilinders van elk bijna een meter doorsnee.
Toch nog even terug on topic:
Ik heb het brandstofverbruik van zo'n ding wel eens uitgerekend: ca. 1 op 4. Dat wil zeggen: 1 ton (1000kg) brandstof op 4 km.
(Dienstsnelheid ruim 22 knopen over 24 uur = afgerond 1000 km - en in die 24u stoken ze 250 ton zware stookolie op.).
Heb echter helaas geen gegevens over de hoeveelheid smeerolie die verbruikt wordt.
Dan stelt zo'n 2 liter TDi'tje ineens niet zoveel meer voor...