Heeft het oliepeil een invloed op je verbruik?

wij gebruiken aan boord Bp vanellus multiefleet C6, om de zoveel jaar word ie weer verbetert.
in de auto branche zal het nog sneller verbeteren .
nog een paar jaar en we hebben helemaal geen olie meer nodig, let's go plug in:deuk:
 

BSdV

Actief lid
Heb op het duitse forum begrepen dat er verschillende mensen zijn die zelf hun olie meenemen al is de dealer hier niet altijd even blij mee. Maar als de olie voldoet aan de vw normen, in mijn geval 504.00/507.00 dan zie ik niet in hoe ze de garantie kunnen laten vervallen.

En ik denk ook wel dat ze ons hier een poot mee uitdraaien, maar toen we indertijd nog een audi a3 hadden rekende de vw/audi dealer ook gewoon 23 euro de liter voor LL2 olie. Heb eigenlijk nog geen dealer meegemaakt waar ik de keuze had welke olie ik erin wilde hebben. Gebruikte in onze vorige honda Royal Purple HPS olie die ik speciaal meenam uit Amerika. Erg goede olie, maar niet geschikt voor deze motoren vanwege het roetfilter en is ook niet vrijgegeven voor de VW motoren. In dit geval zou de garantie uiteraard wel komen te vervallen.
 

Desperado

Forumguru
De dealer.....tja, zegt genoeg.
Dat ze moeilijk gaan doen over de garantie snap ik wel. Zij kunnen nooit weten waar de spullen wegkomen die je zelf meeneemt en wat ermee is gebeurt enzovoort. Voor hetzelfde geld stop jij gewoon wat goedkope meuk in een dure verpakking bij wijze van spreken.
 

Desperado

Forumguru
Dat moet de dealer maar aannemen dat het klopt. Dat kunnen ze niet nagaan.
Ik zou ook niet aansprakelijk gesteld willen worden voor schade die mogelijk ontstaat door spullen die ik niet ken.
 

BSdV

Actief lid
Als alle vw goedkeuringen erop staan zie ik niet in wat het probleem is. Daarbij komt ook dat zij de garantie niet op de auto geven maar Skoda.
 

Desperado

Forumguru
Dat kan allemaal wel fake zijn. Zo simpel is het.
Ik vind het ook maar raar ook, als je naar een koffiehuis gaat neem je toch ook je eigen koffie niet mee.
 

BSdV

Actief lid
Als ze me geen poot uittrekken betaal ik graag voor hun olie. Daarbij komt ook nog dat ikzelf graag bepaal welke olie erin komt. Het is in mijn interesse dat de motor ver voorbij de garantie periode probleemloos loopt, niet zozeer in hun interesse.

Ben er nog niet uit wat ik nu precies ga doen, als ze me de olie kunnen leveren die ik er graag in wil hebben en voor een acceptabele prijs dan laat ik het graag aan hun over.

Bij een koffiehuis heb ik trouwens doorgaans wel de keuze over wat voor bakkie koffie ik wil hebben.
De dealer hier gebruikt Vapsoil. Zal vast wel ok zijn, maar ik ken deze olie niet en heb er bijster weinig over kunnen vinden.

Ik zit eraan te denken om de olie iedere 15000 km te vervangen puur uit behoud voor de motor, en dan begint het toch aan te tikken.
 

Niels83

Forumguru
Ik kan mij voorstellen dat onvoldoende smering zal schelen.. Want het loopt minder soepel, maar voldoende is voldoende.
Meer smeren zal het niet vetter maken, want waar al vet zit kan geen ander vet.

Het enige minimale verschil zou kunnen zijn dat auto met meer olie zwaarder is en dus meer verbruikt.

Maar goed ik ben zeker niet deskundig.
 

Niels83

Forumguru
Ik zit eraan te denken om de olie iedere 15000 km te vervangen puur uit behoud voor de motor, en dan begint het toch aan te tikken.

Kan het nu niet vinden, maar olie verversen is echt onzin! De oud directeur van Gasol heeft laatst in een artikel toegegeven dat je motorolie alleen dient te verversen om de olie industrie goed te laten draaien. De directeur gaf aan zelf nog nooit olie te hebben vervangen, en niet onbelangrijk hij reedt zelf zijn auto's tot 4 ton.

Wat je wel moet doen is iedere 30.000km? een nieuwe olie filter. Dus vaker je olie verversen zal niet helpen. Het is alleen slecht voor het milieu. Misschien kan de olie filter vaker verversen wel bijdragen
 

Niels83

Forumguru
@Niels83, je bent de tekst "don't try this @ home" vergeten te vermelden in bovenstaande post....... #hetmoetnietgekkerworden....
Dat moet iedereen maar zelf weten als de olie schoon gehouden wordt hoeft het echt niet steeds vervangen te worden.. En vaker dan noodzakeijk is helemaal onzin. Overigens ververs ik mijn olie wel, maar echt niet om de15000 km.
 

Desperado

Forumguru
@BSdV van mij mag je, ik heb er geen problemen mee. Maar als je verwacht dat de dealer/Skoda/Pon er ook geen problemen mee heeft mogen zij ook van jou verwachten dat ze de voorwaarden aanpassen.
Ik denk dat wanneer je de argumenten aandraagt die je hier ook aangeeft er wss helemaal geen probleem zal zijn. Mogelijk wel de discussie van hun kant dat wat zij hebben ook heel goed is :D

@Niels83 Ik zou graag zien dat jij dat dan voor ons gaat uitproberen. :D Ik heb voldoende olie gezien na 15000, 30000 km en die zou ik niet graag nog langer erin hebben gehad. :wavecry:
Voor met milieu maakt het weinig uit aangezien vrijwel alle afgewerkte olie wordt hergebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: BSdV

BSdV

Actief lid
Tja, over het geval van de oliewissel intervallen lees ik nogal uitlopende berichten waar zogenaamde specialisten elkaar ook vaak tegenspreken.
Wie nu werkelijk gelijk heeft weet ik niet, wat ik wel weet is dat de kortere intervallen de motor geen kwaad doen. Oliefilter vervangen is ook zoiets, als je deze niet vervangt gaat ie eigenlijk steeds beter filteren doordat ie steeds dichter slibt. Dit is erg goed te zien door de differentiaaldruk te meten. Tegen het einde van de levensduur van oliefilters neemt de differentiaaldruk gigantisch snel toe terwijl bij nieuwe filters die veel meer rotzooi doorlaten dit veel minder het geval is. Gevaar kan zijn door een filter te lang te laten zitten dat het drukverschil over het filter dermate groot wordt dat deze scheurt en alle rotzooi weer in de olie dumpt.

Vindt het zelf altijd een prettig gevoel te weten dat er weer nieuwe olie en filtertjes in zitten, baadt het niet dan schaadt het niet. Maar gevoelsmatig loopt na iedere olie en filterwissel het motortje weer net iets fraaier, misschien dat dit tussen de oren zit maar zo voelt het in ieder geval wel.
 

Joske

Forumguru
@BSdV : euhm, excuseer? een filter gaat beter filteren doordat ie dicht slibt? Omdat de olie gedwongen wordt langer in het filter te blijven met andere woorden? Lijkt me niet zo gezond voor de rondpomping in de motor.

Ik zou toch verwachten dat een nieuwe filter ontworpen is om tegen te houden wat ie moet tegenhouden en toch een optimaal debiet door te laten om de motor optimaal te smeren.

Filters bij ons op het werk waarvan de verschildruk in die mate oploopt dat ze alarm genereren worden direct vervangen, doen we dat niet.. halen we ons een hoop ellende op de hals. Transportlijnen die vast komen te zitten, schade aan equipment, capaciteitsverlies, kwaliteitsverlies, ... en zo kan ik nog wel even doorgaan ;)
 
Om even weer op de scheepvaart te komen. De stork motor bij me vorige werkgever had dubbele filters, die kon je gewoon met draaiende motor vervangen . Dat zal toch zeker niet voor niks zijn.:D
 

Joske

Forumguru
@internetboarder : dan bedoel je waarschijnlijk een tweede filter die parallel ingeblokt stond. Zodat je die in dienst kan nemen en de andere uit dienst zodoende die filter te kunnen vervangen zonder dat de motor gestopt moet worden.
 

Desperado

Forumguru
Die geweldige mooie Stork motoren maken denk ik ook wel wat minder toeren waardoor de olie veel minder vaak ververst hoeft te worden gok ik. Ik neem tenminste aan dat bij hogere toeren de werking van olie sneller tenie gedaan wordt. Daarnaast zal het ook nog wel speciale olie zijn natuurlijk en in een hoeveelheid die niet in ons 4 wielertje past :D
 

Joske

Forumguru
ohja, voor ik het nog vergeet, nog iets over mijn eigen auto ook :D

ben daarnet langs geweest bij de dealer, conclusie:

Bij deze motor moet de olie warm gemeten worden,
gevolg was, dat er alsnog een halve liter olie bij moest. Nu staat ie op de peilstok op 70%, ik vermoed dat ie daarvan toch terug een stukje zal verbruiken. Leek me op het eerste zicht toch iets te veel.. En de koelvloeistof had ook nog een flinke slok nodig.

Niets verontrustends, maar ik hou het toch goed in het oog ;)
 
Bovenaan Onderaan