Heftig bonkend geluid bij doorslippen wielen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

piair1982

Forumguru
Het is in ieder geval het slippen en klappen van de grip die je verliest en weer terugkrijgt. Klinkt erger dan het is.

Ik probeer het in ieder geval wel zoveel mogelijk te voorkomen.

@piar,

is duidelijk, en zoals eerder gezegd een VAG probleem.
mij in ieder geval niet bekent.(eerste VAG auto):)

coqrouge

Nieuw lid
Het is niet een specifiek VAG probleem hoor. Mijn vorige auto, een Volvo V40, had hetzelfde "probleem".

Ericw

Forumguru
Volvo maakt waarschijnlijk ook gebruik van het zelfde type systeem van voorwielophanging......
Een Focus heeft hier b.v. geen last van, en ik herken het ook niet van onze A3 (1.8Turbo) :)

Roco

Lid
Ik heb wel asr, maar het doorslippen gebeurde mij ook in Tsjechié, Beetje schuin omhoog lopende weg, optrekken vanuit stilstand met volle auto, tja, dan heb je geen druk op de voorwielen. Dat het gebeurt vind ik niet erg, maar jammer dat er dat bonkende geluid bij sommigen bijkwam. Dat heb ik nog niet gehoord.

hemi24

Forumguru
Het is niet een specifiek VAG probleem hoor. Mijn vorige auto, een Volvo V40, had hetzelfde "probleem".

Mijn vorige O2 van voor de facelift bonkte veel erger dan mijn huidige O2 van na de facelift, blijkbaar is het systeem weer verder 'fijngeslepen'

Captain Hook

Forumguru
Ik vraag me oprecht af hoe jullie dat 'woeste' gedrag voor elkaar krijgen. Heb vier keer de wereld rond gereden in een O2 2.0 TDI, over bergen, door dalen. Van smalle steile schotse weggetjes tot bergpassen in de Alpen en haarspeldbochten met 18% stijging. En zo'n TDI heeft aardig wat koppel op de voorwielen liggen, maar alleen één keertje op blank ijs, bonkte de boel door. That's all, voor de rest greep ASR en/of ESP wel eens in als je in een steile bocht (met rollsplit) accelereerde, maar dat ging altijd heel beschaafd.
Misschien een kwestie van je voeten ook wat 'ASR-gedrag' bijbrengen?:confused:

piair1982

Forumguru
Geen asr. Veel regen na lange tijd droogte. Fel optrekken bij een stoplicht.

Dat zijn de ingredienten om dit te veroorzaken. ;)

hemi24

Forumguru
Zonder ASR, zou de boel ook niet mogen 'bonken' lijkt mij!?! Maar inderdaad, hangt van de situatie af, maar misschien nog wel meer van het type band wat gemonteerd is.

piair1982

Forumguru
Het lijkt op stuiterend wegtrekken.. Kan het niet anders omschrijven.

De stuiterklappen is het gebonk.

hemi24

Forumguru
en het wordt versterkt door de ASR die tijdelijk het motorvermogen 'smoort' en net dat gaat bij mijn Octavia uit 2009 een stuk soepeler dan bij m'n voorganger uit 2007.
Vooral 's winters met extreem gladde omstandigheden is het genieten: gas vol geven en jezelf verbazen hoe soepel je op snelheid komt, met verbazingwekkend weinig wielslip!
Doe je hetzelfde met ASR uitgeschakeld, sta je domweg stil met spinnende wielen...

MarcoO2

Forumguru
Geen asr. Veel regen na lange tijd droogte. Fel optrekken bij een stoplicht. Dat zijn de ingredienten om dit te veroorzaken. ;)
Exact, en dat was de reden dat ik een aantal postings terug al zei dat het waarschijnlijk simpelweg te voorkomen is door gewoon met beleid te rijden, omdat zelfs met veel sterkere motoren dat probleem simpel te voorkomen is. Maar blijkbaar is dat als "patserig" ervaren...

MarcoO2

Forumguru
Haha dat wij op 1 lijn zitten had ik wel begrepen! ;) Jij was ook niet degene die met het commentaar "patserig" kwam.

dat woord patserig kwam van mij, en ging erom dat de 160 Nm koppel van de auto geen slecht gegeven voor een 85 pk auto.
maar als je dat overtreft met meer dan 340 Nm zonder problemen weg te kunnen rijden, dan komt het over alsof ik "patserig" over mijn auto praat.
wat ik trouwens minder vind is ,dat als je een vraag over bonkend geluid stelt, je er een compleet "hoe trek ik op zonder slippende wielen" cursus bij krijgt.
jammer dat discusies vaak de kant op gaan, waar geen mens om gevraagd heeft.
maar even goeie vrienden......

piair1982

Forumguru
Ook dat is wel waar, je vraag ging inderdaad of het bonkend geluid kwaad kan en wat het is.

Maar om daar ook op terug te komen; Ik neem aan dat het verhaal duidelijk is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan