1 ding is mij nog niet duidelijk: welk apparaat voert de regie?
- de laadpaal
- de auto
Of:
- een app die de auto dan wel de laadpaal (vanaf een server) aanstuurt?
De regie wordt in geval van "slim laden" altijd gevoerd door een server ergens. Het is die server die jouw voorkeursinstellingen ontvangt vanaf de bijbehorende app, en het is die server die bv. ook de EPEX/balans prijzen ontvangt. Die server maakt vervolgens het laadplan, en stuurt andere componenten aan om dat plan uit te voeren. Je wilt niet dat de app zelf de regie heeft, want de app is niet 24/7 actief en bereikbaar.
Die andere componenten kunnen zijn:
- De auto, via de VW/Skoda servers waar de auto mee in contact staat.
- De laadpaal, mogelijk ook weer via een laadpaal-gebonden server
De eerste vraag die je je moet stellen: Welke server krijgt de regie? Dat kan een server zijn van jouw energieleverancier (bv. Frank Energie, Tibber) of een server van jouw laadpaalleverancier (bv. Wallbox), of een combinatie (bv. Zonneplan). Of van een onafhankelijke club zoals Stekker.com of ANWB Slim Laden. En dat dicteert ook welke app je zal moeten installeren om jouw voorkeursinstellingen in die server te krijgen.
Tweede vraag: Hoe krijgt de regie-server controle over het laadproces? Dat kan via de auto (en dan zal die regie-server dus toegang moeten krijgen tot jouw VW/Skoda account op de VW/Skoda servers) of via de wallbox (en dan zal die regie-server dus direct of indirect toegang moeten krijgen tot jouw laadpaal.)
In mijn geval werkt het als volgt:
Frank Energie app (op mijn telefoon) -> Frank Energie server die de regie heeft -> VW/Skoda server -> Enyaq
maar er zijn tientallen, zo niet honderden mogelijke combinaties mogelijk.
Drie pijltjes in het bovenstaande betekent ook drie keer authenticatie inrichten:
Pijltje 1: Ik heb ooit een account aangemaakt bij Frank Energie om bij hun het energiecontract af te sluiten. Die login-gegevens heb ik daarna ingevoerd in de Frank Energie app.
Pijltje 3: Toen ik de auto kreeg heb ik een Skoda account aangemaakt en daarna de auto gekoppeld met dit account via S-PIN, QR code op het beeldscherm enzovoort. Ik heb ook nog de Mijn Skoda app geïnstalleerd en daarmee ingelogd op het Mijn Skoda account zodat ik via de app de auto kan controleren. (De dealer heeft me hierbij geholpen als onderdeel van de aflevering.)
Pijltje 2: Op enig moment heeft de website van Frank Energie mij doorgeleid naar de login pagina van VW/Skoda. Nadat ik daar heb ingelogd hebben de VW/Skoda servers een "token" gegenereerd en dit weer doorgegeven (via mijn browser) aan de Frank Energie servers. Dat token is nu opgeslagen bij Frank Energie en die kunnen met dit token de VW/Skoda servers aansturen. En daarmee dus de auto. (*)
Voor een gemiddelde gebruiker is het bovenstaande knap ingewikkeld, maar het is wel handig te begrijpen wat er aan de hand is. In het andere draadje hadden we namelijk een gebruiker die dacht dat de regie in de app zelf zat. En als de app verwijderd zou worden, de regie dus weg was. Op die manier had hij een stuk of drie verschillende Slim Laden apps uitgeprobeerd, ieder met subtiel andere instellingen. Gevolg: Drie regie-servers die allemaal dachten dat ze het beter wisten, en op de achtergrond steeds bezig waren het laadproces te sturen. En een gebruiker die totaal niet meer wist wat er nou aan de hand was.
De oplossing voor dat probleem? Verander je wachtwoord op de VW/Skoda servers. Dat zorgt er namelijk ook meteen voor dat alle "tokens" die uitgegeven zijn in het verleden, ongeldig worden. Al die regie-servers kunnen dan geen commando's meer sturen naar de auto. Je begint dus weer met een schone lei.
(*) Waarom dat ingewikkelde gedoe met zo'n "token"? Het alternatief zou zijn dat ik mijn VW/Skoda wachtwoord zou moeten verklappen aan Frank Energie. Dat wordt anno 2024 niet meer als veilig beschouwd. Bovendien is het in theorie ook mogelijk aan zo'n token een aparte set (beperkte) rechten toe te kennen: Als ikzelf inlog op de VW/Skoda servers, of de Mijn Skoda app gebruik, wil ik alle rechten hebben, om - noem eens wat - op afstand de auto te kunnen ontgrendelen. Maar als ik dat token genereer voor Frank Energie, dan wil ik misschien dat recht helemaal niet aan Frank delegeren. Dus ik laat dan een token genereren waarmee Frank alleen de parkeerpositie kan uitlezen (**), de SoC kan uitlezen, en het laadproces kan starten/stoppen. Helaas is VW/Skoda nog niet zover dat ze dit ook op deze manier geïmplementeerd hebben.
(**) De parkeerpositie, en dus ook de "Skoda Connect Services" zijn nodig om te weten of je thuis bent als er een stekker ingeplugd wordt, en niet toevallig elders bij een openbare laadpaal. Zodat Slim Laden alleen gestart wordt als je thuis aan het laden bent. Ik ben trouwens heel benieuwd wat de marge is die ze hierbij aanhouden: Bij ons wordt binnenkort de straat opnieuw bestraat (vanwege nieuwe riolering enzo), is mijn oprit tijdelijk onbereikbaar en zal ik moeten laden bij een openbare laadpaal die zo'n 100 meter verderop staat. Ik hoop niet dat Frank Energie dat ook als "thuis" ziet.