HELP; Problemen met “slimme” laadpaal van Zonneplan

JJ te G

Donateur
Als ik niet thuis ben dan zie ik in het “vertrekmenu” als ik de auto verlaat de regel “direct laden tot 80%”
Ben ik thuis dan is deze regel niet zichtbaar. Volgens mij signaleert de Eneco/Jedlix app mijn locatie en neemt deze de regie over het laadproces.
Wat ik mij kan voorstellen is dat je bij privacy-instellingen hebt ingesteld je locatiegegevens niet te delen. Alleen door te delen weet de app waar je bent.
 
1 ding is mij nog niet duidelijk: welk apparaat voert de regie?
- de laadpaal
- de auto
Of:
- een app die de auto dan wel de laadpaal (vanaf een server) aanstuurt?
De regie wordt in geval van "slim laden" altijd gevoerd door een server ergens. Het is die server die jouw voorkeursinstellingen ontvangt vanaf de bijbehorende app, en het is die server die bv. ook de EPEX/balans prijzen ontvangt. Die server maakt vervolgens het laadplan, en stuurt andere componenten aan om dat plan uit te voeren. Je wilt niet dat de app zelf de regie heeft, want de app is niet 24/7 actief en bereikbaar.

Die andere componenten kunnen zijn:
- De auto, via de VW/Skoda servers waar de auto mee in contact staat.
- De laadpaal, mogelijk ook weer via een laadpaal-gebonden server

De eerste vraag die je je moet stellen: Welke server krijgt de regie? Dat kan een server zijn van jouw energieleverancier (bv. Frank Energie, Tibber) of een server van jouw laadpaalleverancier (bv. Wallbox), of een combinatie (bv. Zonneplan). Of van een onafhankelijke club zoals Stekker.com of ANWB Slim Laden. En dat dicteert ook welke app je zal moeten installeren om jouw voorkeursinstellingen in die server te krijgen.

Tweede vraag: Hoe krijgt de regie-server controle over het laadproces? Dat kan via de auto (en dan zal die regie-server dus toegang moeten krijgen tot jouw VW/Skoda account op de VW/Skoda servers) of via de wallbox (en dan zal die regie-server dus direct of indirect toegang moeten krijgen tot jouw laadpaal.)

In mijn geval werkt het als volgt:
Frank Energie app (op mijn telefoon) -> Frank Energie server die de regie heeft -> VW/Skoda server -> Enyaq
maar er zijn tientallen, zo niet honderden mogelijke combinaties mogelijk.

Drie pijltjes in het bovenstaande betekent ook drie keer authenticatie inrichten:
Pijltje 1: Ik heb ooit een account aangemaakt bij Frank Energie om bij hun het energiecontract af te sluiten. Die login-gegevens heb ik daarna ingevoerd in de Frank Energie app.
Pijltje 3: Toen ik de auto kreeg heb ik een Skoda account aangemaakt en daarna de auto gekoppeld met dit account via S-PIN, QR code op het beeldscherm enzovoort. Ik heb ook nog de Mijn Skoda app geïnstalleerd en daarmee ingelogd op het Mijn Skoda account zodat ik via de app de auto kan controleren. (De dealer heeft me hierbij geholpen als onderdeel van de aflevering.)
Pijltje 2: Op enig moment heeft de website van Frank Energie mij doorgeleid naar de login pagina van VW/Skoda. Nadat ik daar heb ingelogd hebben de VW/Skoda servers een "token" gegenereerd en dit weer doorgegeven (via mijn browser) aan de Frank Energie servers. Dat token is nu opgeslagen bij Frank Energie en die kunnen met dit token de VW/Skoda servers aansturen. En daarmee dus de auto. (*)

Voor een gemiddelde gebruiker is het bovenstaande knap ingewikkeld, maar het is wel handig te begrijpen wat er aan de hand is. In het andere draadje hadden we namelijk een gebruiker die dacht dat de regie in de app zelf zat. En als de app verwijderd zou worden, de regie dus weg was. Op die manier had hij een stuk of drie verschillende Slim Laden apps uitgeprobeerd, ieder met subtiel andere instellingen. Gevolg: Drie regie-servers die allemaal dachten dat ze het beter wisten, en op de achtergrond steeds bezig waren het laadproces te sturen. En een gebruiker die totaal niet meer wist wat er nou aan de hand was.

De oplossing voor dat probleem? Verander je wachtwoord op de VW/Skoda servers. Dat zorgt er namelijk ook meteen voor dat alle "tokens" die uitgegeven zijn in het verleden, ongeldig worden. Al die regie-servers kunnen dan geen commando's meer sturen naar de auto. Je begint dus weer met een schone lei.

(*) Waarom dat ingewikkelde gedoe met zo'n "token"? Het alternatief zou zijn dat ik mijn VW/Skoda wachtwoord zou moeten verklappen aan Frank Energie. Dat wordt anno 2024 niet meer als veilig beschouwd. Bovendien is het in theorie ook mogelijk aan zo'n token een aparte set (beperkte) rechten toe te kennen: Als ikzelf inlog op de VW/Skoda servers, of de Mijn Skoda app gebruik, wil ik alle rechten hebben, om - noem eens wat - op afstand de auto te kunnen ontgrendelen. Maar als ik dat token genereer voor Frank Energie, dan wil ik misschien dat recht helemaal niet aan Frank delegeren. Dus ik laat dan een token genereren waarmee Frank alleen de parkeerpositie kan uitlezen (**), de SoC kan uitlezen, en het laadproces kan starten/stoppen. Helaas is VW/Skoda nog niet zover dat ze dit ook op deze manier geïmplementeerd hebben.

(**) De parkeerpositie, en dus ook de "Skoda Connect Services" zijn nodig om te weten of je thuis bent als er een stekker ingeplugd wordt, en niet toevallig elders bij een openbare laadpaal. Zodat Slim Laden alleen gestart wordt als je thuis aan het laden bent. Ik ben trouwens heel benieuwd wat de marge is die ze hierbij aanhouden: Bij ons wordt binnenkort de straat opnieuw bestraat (vanwege nieuwe riolering enzo), is mijn oprit tijdelijk onbereikbaar en zal ik moeten laden bij een openbare laadpaal die zo'n 100 meter verderop staat. Ik hoop niet dat Frank Energie dat ook als "thuis" ziet.
 
Laatst bewerkt:
Als ik niet thuis ben dan zie ik in het “vertrekmenu” als ik de auto verlaat de regel “direct laden tot 80%”
Ben ik thuis dan is deze regel niet zichtbaar. Volgens mij signaleert de Eneco/Jedlix app mijn locatie en neemt deze de regie over het laadproces.

Ik denk niet dat Eneco/Jedlix in staat zijn de menu-structuur van jouw auto aan te passen. Ik denk eerder dat dit de overblijfselen zijn van een laadschema/locatie dat in de auto is ingesteld. Heb je toevallig wel een laadlocatie, maar geen laadschema? Ik heb iig. beiden niet ingesteld, en heb nooit een verschil gezien in het vertrekscherm thuis of elders. (Niet dat ik daar veel naar kijk, maar toch...)
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
In de auto of Skoda app heb ik geen laadlocatie of laadschema ingesteld. In de Eneco SlimLaden app maakte dit deel uit van de installatie van de app. Ben ik thuis dan zie ik in het menu met laadinstellingen een thuislocatie. Ben ik aan het eind van de straat, sta stil en kijk in het menu dan is er geen thuislocatie zichtbaar. Ook verandert de laadlimiet van 80% in 100%.
De API die voor het SlimLaden gebruikt wordt kan volgens mij de enige reden zijn waarom dit zo gebeurt.

Belangrijkste voor mij is dat het goed werkt.
 

Naxel1605

Nieuw lid
1 ding is mij nog niet duidelijk: welk apparaat voert de regie?
- de laadpaal
- de auto
Of:
- een app die de auto dan wel de laadpaal (vanaf een server) aanstuurt?
In mijn optiek de server van Zonneplan, maar ik begin ondertussen door de bomen het bos niet meer te zien. Ik snap er niets meer van en wordt er helemaal gek van..
 

Naxel1605

Nieuw lid
De regie wordt in geval van "slim laden" altijd gevoerd door een server ergens. Het is die server die jouw voorkeursinstellingen ontvangt vanaf de bijbehorende app, en het is die server die bv. ook de EPEX/balans prijzen ontvangt. Die server maakt vervolgens het laadplan, en stuurt andere componenten aan om dat plan uit te voeren. Je wilt niet dat de app zelf de regie heeft, want de app is niet 24/7 actief en bereikbaar.
............
Beste Backpacker,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. In mijn optiek heb ik hetzelfde gedaan als dat je beschrijft. Allereerst heb ik mijn auto (tweedehands) gekocht. Daarvoor heb ik een nieuwe skoda account geïnstalleerd. Enige tijd later heb ik mijn contract overgesloten naar zonneplan om ook bij hen een laadpaal te kopen. Dit met het idee dat laden voor mij goedkoper zou gaan worden. Dit doordat ik het opladen zou kunnen plannen in het voordelige tarief of nog beter zelfs AI voor mij de beste momenten te laten bepalen.. Van al deze opties heb ik tot op heden nog geen gebruik kunnen maken.... Wat zorgt voor veel frustraties en een auto met een lege accu.. Knap vervelend als je moet werken...

Dus:
1) auto gekocht --> Skoda account aangemaakt en toegang tot het voertuig via de app
2) Zonneplan account aangemaakt toen zij mijn aanbieder werden
3) Laadpaal laten installeren --> Zonneplan app geïnstalleerd en deze gekoppeld aan mijn auto

Hopelijk geeft dit je inzicht voor ander advies. Ik kan mijn auto dus wel laden, maar alleen als ik hem "boost" oftewel zeg dat hij direct moet gaan laden en ik de auto open doe. Als de auto afgesloten is slikt hij de opdracht dus niet. Wat zorgt dat als hij op een later moment, lees midden in de nacht niet gaat laden..

Nogmaals. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wordt door Skoda & Zonneplan niet geholpen. Dus hoop hier de oplossing te vinden. Het is knap lastig vaker een lege auto aan te treffen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Naxel1605

Nieuw lid
In de auto heb ik alles uit gezet, zoals ook eerder aangegeven. Zie foto's
 

Bijlagen

  • Laadinstellingen - setup.jpeg
    Laadinstellingen - setup.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 8
  • Laadinstellingen.jpeg
    Laadinstellingen.jpeg
    1.013,9 KB · Weergaven: 9
  • Laadinstellingen - locatie.jpeg
    Laadinstellingen - locatie.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 9

Naxel1605

Nieuw lid
Heb je de tips in het draadje over Slimladen van SanderW al gelezen? Met name de mogelijkheid dat eerder gebruikte apps een conflict kunnen veroorzaken?
Begin met een schone lei en beperk het aantal apps/servers dat communiceert met de auto. Wijzig ook het wachtwoord.
Heb je toevallig een link voor mij? Ik heb gezocht, maar kan hem niet vinden. Ik ben reuze benieuwd.

Sjoerd
 

Naxel1605

Nieuw lid
Dit zijn mijn instellingen in de skoda app

Skoda app.jpg

Oftewel zoals eerder aangegeven laadlocatie verwijderd en alles uit.

Sjoerd
 

Bijlagen

  • Skoda app 2.jpg
    Skoda app 2.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 27

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Heb je toevallig een link voor mij? Ik heb gezocht, maar kan hem niet vinden. Ik ben reuze benieuwd.

Sjoerd
Hier dus:
 

Naxel1605

Nieuw lid
Ik heb net nogmaals de auto verwijderd uit de Zonneplan app en opnieuw proberen toe te voegen. Alleen vraagt hij helemaal niet om in te loggen op de Skoda site. Als ik het goed begrijp zou zonneplan de auto dan ook niet kunnen aansturen, zou dit een van de problemen kunnen zijn ? Toevallig andere gebruikers van de Zonneplan app hier die er ervaringen mee hebben ?
 

Naxel1605

Nieuw lid
Hier dus:
Ik heb onderstaande stappen uitgevoerd. In tegenstelling van de Jetlix laden app hoef ik bij mijn Zonneplan app niet in te loggen bij mijn skoda site. Dat is wel bijzonder lijkt me zo. Ik heb het wachtwoord veranderd en er veranderd niets bij het gebruik van mijn zonneplan app.

Sjoerd
 

EdK

Forumguru
nogmaals de auto verwijderd uit de Zonneplan app en opnieuw proberen toe te voegen. Alleen vraagt hij helemaal niet om in te loggen op de Skoda site.
Ik zie nergens staan dat je de Skoda app ( account ) eens hebt verwijderd.
Ik begrijp uit je verhaal dat je in eerste instantie met Zonneplan wil laden , dus waarom dan nog de Skoda app ( account )op de phone laten staan ??
Gooi eens alles eraf en begin eens alleen met Zonneplan , want krijg steeds meer het gevoel dat die 2 apps mekaar dwars zitten op één of andere manier en waar jij de dupe van bent.
Dus geheel schoon beginnen dus alles in auto en phone schoon beide opnieuw opstarten en hierna met zonneplan beginnen en ALLEEN daar eens kijken of het dan wel werkt.
Dus niets van Skoda de eerste dagen er op zetten dus ......

Zeg er wel bij ik heb geen EV en baseer me tekst vanuit wat ik aan problemen in je laatste berichten las...
 

Naxel1605

Nieuw lid
Haa Edk,

Ik gebruik mijn Skoda app niet om te laden, maar om de status van mijn auto te bekijken. BV hoe voel mijn auto zit, of de deuren open staat etc.. Er zit geen optie bij om vanuit mijn skoda app mijn lader aan te sturen. Dit moet ik dus doen via de app van Zonneplan (Aanbieder van mijn electra en installateur van mijn laadpaal).

De app van zonneplan werkt wel als de auto open staat. Het lijkt me een rechten kwestie dat Zonneplan de auto niet mag aansturen als deze niet open staat.

Sjoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Skoda app 2.jpg Als ik hierop kijk heb je hiermee toch degelijk wel invloed op het laden, oke grafisch staat het allemaal uit !
Maar wie zegt mij dat het werkelijk zo is ??
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dan is het nog mogelijk dat je auto zo ver 'uit' staat (deep sleep) dat de laadpaal wel stroom aanbiedt, maar de auto niet op dat 'aanbieden' reageert. Wanneer de auto 'open staat' is die 'wakker' (wakker genoeg om te reageren?).
Overigens wil je de auto ook niet permanent wakker houden, dat zal waarschijnlijk (op termijn? snel?) je 12V accu slopen.
Dit kun je wellicht testen door de status van je auto op te vragen, kort voordat 'ie zou moeten gaan laden (net voor je gaat slapen?).
 

JJ te G

Donateur
Beste Sjoerd,

Mijn idee is dat je dit stap-voor-stap probeert op te lossen.
1. schoon de mogelijke verbindingen op door uit te loggen bij de verschillende apps anders dan de Skoda-app
2. controleer in de Skoda-app of deze ingesteld staat op "direct laden"
3. controleer of het laadstation direct laadt wanneer je de laadkabel verbindt met het laadstation en het laadstation via de app van Zonneplan of met een RFID-kaart vrijgeeft.
4. stel als laadmodus in de Skoda-app een "laadtijd van uw voorkeur" in en kies de optie "laden op voorkeurstijden"
5. controleer of de auto gaat laden binnen het tijdvak van de "laadtijd van uw voorkeur"
Als dit goed werkt dan kan je handmatig controle houden over het laadproces.

Maak de stap naar "Slim laden" pas wanneer je zeker weet dat dit goed werkt. Thuis en op openbare laadlocaties.
6. maak een keuze voor een app die slim laden mogelijk zou moeten maken. Misschien is het beter niet meer te kiezen voor de Zonneplan app en te kiezen voor 1 van de apps die Backpacker voorstelt of Jedlix (ik begrijp dat niet iedereen hier blij mee is maar bij mij werkt de Eneco/Jedlix app wel goed)
7. volg de stappen die voorgeschreven worden voor de app en geef het de tijd om in te regelen.
8. controleer eerst of de boost (direct laden) functie goed werkt en probeer daarna het slim laden uit.
Succes!
 
Ik weet het ook niet meer exact, maar ik heb nog 1 tip: Check of je Skoda Connect Services aan staan. Dit is een "betaalde" (eerste paar jaar gratis) dienst die je in de Skoda app de parkeerpositie van je auto laat zien.

Dat gebeurt doordat de auto de GPS positie doorgeeft aan de Skoda/VW servers. Op zijn beurt heeft jouw slimme laadoplossing die parkeerpositie weer nodig om te weten of je thuis bent. Zonder dat wordt er vanuit gegaan dat je elders staat, bij een openbare laadpaal, en wordt er altijd "boost" geladen.

Dit was bij mij het probleem om Frank Energie correct te laten werken.

Alleen vraagt hij helemaal niet om in te loggen op de Skoda site.

Als je het laadproces laat sturen via de laadpaal dan hoeft Zonneplan ook helemaal geen toegang tot de auto. De auto en de laadpaal communiceren namelijk via de laadpaal met elkaar, en de auto geeft aan de laadpaal o.a. de huidige SoC door. De laadpaal kan dat weer doorgeven aan de Zonneplan servers en van daaruit weer naar de Zonneplan app.

Maar als je het bovenstaande echt helemaal niet voor elkaar krijgt is dat wel mijn suggestie voor een oplossingsrichting: Laat de Zonneplan app/server NIET het proces via de laadpaal sturen door de laadpaal helemaal dom te maken. En laat daarna Zonneplan de auto aansturen. Ik weet alleen niet of Zonneplan dit kan...
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De laadpaal 'vraagt' aan de auto hoeveel stroom er heen mag in kW of A, en samen 'kijken' ze of de laadkabel dat vermogen aan kan.
De enige laders die communiceren over de SoC zijn DC snelladers.
In de protocollen voor AC laders is daarin (nog?) niet voorzien.
Als(!) het komt, dan waarschijnlijk pas bij bi-directionele laders.
 
Bovenaan Onderaan