De laadpaal 'vraagt' aan de auto hoeveel stroom er heen mag in kW of A, en samen 'kijken' ze of de laadkabel dat vermogen aan kan.
De enige laders die communiceren over de SoC zijn DC snelladers.
In de protocollen voor AC laders is daarin (nog?) niet voorzien.
Als(!) het komt, dan waarschijnlijk pas bij bi-directionele laders.
Als dat inderdaad zo is, dan lijkt het me het praktisch onmogelijk om "Slim Laden" aan te laten sturen via de laadpaal.
Voor dat "slim laden" is namelijk de huidige en gewenste SoC, de nominale batterijcapaciteit, en indicatie van de laadsnelheid nodig, om een plan te kunnen maken icm. EPEX prijzen.
Als de auto niet rechtstreeks met de regieserver kan communiceren, en de auto ook niet aan de laadpaal de SoC kan doorgeven, hoe moet de regieserver dan weten wat de SoC is en hoe lang er geladen moet worden?
Is er iemand die wel Slim Laden, op welke manier dan ook, via zijn laadpaal heeft geregeld, en hoe werkt dit?