HELP; Problemen met “slimme” laadpaal van Zonneplan

De laadpaal 'vraagt' aan de auto hoeveel stroom er heen mag in kW of A, en samen 'kijken' ze of de laadkabel dat vermogen aan kan.
De enige laders die communiceren over de SoC zijn DC snelladers.
In de protocollen voor AC laders is daarin (nog?) niet voorzien.
Als(!) het komt, dan waarschijnlijk pas bij bi-directionele laders.
Als dat inderdaad zo is, dan lijkt het me het praktisch onmogelijk om "Slim Laden" aan te laten sturen via de laadpaal.

Voor dat "slim laden" is namelijk de huidige en gewenste SoC, de nominale batterijcapaciteit, en indicatie van de laadsnelheid nodig, om een plan te kunnen maken icm. EPEX prijzen.

Als de auto niet rechtstreeks met de regieserver kan communiceren, en de auto ook niet aan de laadpaal de SoC kan doorgeven, hoe moet de regieserver dan weten wat de SoC is en hoe lang er geladen moet worden?

Is er iemand die wel Slim Laden, op welke manier dan ook, via zijn laadpaal heeft geregeld, en hoe werkt dit?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als dat 'slim laden' toewerkt naar een ingestelde SoC, moet de server communiceren met de (app van) de auto.
Maar wat de meeste (alle?) stroomleveranciers omschrijven als 'slim laden' is om te laden bij lage prijzen/stroomoverschot.
Niet zozeer slim voor de auto, als wel voor de financiën van de consument en de leverancier, en het zal werken als 'peak shaving' voor het stroomnet.
Er zijn tweakers die dat 'in-house' regelen met software als bijvoorbeeld Home Assistant, maar die geven ze dan 'toestemming' om de app van de auto te raadplegen.
 

JJ te G

Donateur
Als dat inderdaad zo is, dan lijkt het me het praktisch onmogelijk om "Slim Laden" aan te laten sturen via de laadpaal.

Voor dat "slim laden" is namelijk de huidige en gewenste SoC, de nominale batterijcapaciteit, en indicatie van de laadsnelheid nodig, om een plan te kunnen maken icm. EPEX prijzen.
Wat je schrijft dat herken ik: de SlimLaden app geeft de huidige SoC bij aansluiten aan en je stelt ook de gewenste SoC in. Tevens stel je type auto met bijbehorende accu in.
De eerste keren start de app direct met laden om te “kalibreren” wat het laadstation levert. (Dit gaat mis met load balancing)
Op de Home Wizard app kan ik zien wanneer er geladen wordt/werd en dat stemt overeen met de Day Ahead prijzen van het dynamische contract.
Zonneplan is op zijn site niet duidelijk over de sturing van het proces en spiegelt het heel mooi voor.
Overigens net zo mooi als dat ze voorspiegelen dat je met een thuisaccu veel geld kunt verdienen, tot grote ergernis van de netbeheerders die geconfronteerd worden met regeltoestand 2 als gevolg van de onbalans die de thuisaccu’s helpen veroorzaken
 

JJ te G

Donateur
Het lijkt er op dat de auto zijn informatie over het wel of niet aangesloten zijn, niet doorgeeft aan de server. Dat zou nog een fout/storing in de laadpaal kunnen zijn. De SoC wordt kennelijk wel doorgegeven.
 

JJ te G

Donateur
Als dat 'slim laden' toewerkt naar een ingestelde SoC, moet de server communiceren met de (app van) de auto.
Maar wat de meeste (alle?) stroomleveranciers omschrijven als 'slim laden' is om te laden bij lage prijzen/stroomoverschot.
Niet zozeer slim voor de auto, als wel voor de financiën van de consument en de leverancier, en het zal werken als 'peak shaving' voor het stroomnet.
Er zijn tweakers die dat 'in-house' regelen met software als bijvoorbeeld Home Assistant, maar die geven ze dan 'toestemming' om de app van de auto te raadplegen.
Niet alle. Hier laadt de accu echt op de laagste dynamische tarieven en volgens mij ben ik hier niet alleen.
Zag vanmiddag een filmpje van de BOVAG waarin de uitleg over SlimLaden niet correct was. Dit filmpje is nota bene bedoeld voor autobedrijven die het hun klanten willen uitleggen…
 
Bovenaan Onderaan