Help. Totale uitval combi-instrument/auto start niet meer

TheCpt

Nieuw lid
Massapunten nagelopen. Allen ok. Zegt de combinatie van de volgende symptomen iemand iets:

-brandstofpomp krijgt geen spanning. Relais en zekeringen goed.
-achterruitverwarming doet het niet. R en Z ok
-na 20 sec contact aan gaan de koelvinnen max draaien.
-geen signaal op de obd2 aansluiting.

Ik ben beetje aan einde van mijn opties. Heb al aan kabelbomen geschud en zo.
 

Cordoba

Forumguru
Waar staat je auto geparkeerd? (welk deel van het land, en staat ie buiten of binnen)
Ik begin te denken aan marter-huisvesting onder de kap.

Verder denk ik dat je moet proberen te checken of de ECU wel spanning krijgt, en ook goed aan massa ligt.

Andere optie is een relais, en het vervelende met haperende relais, is dat je er geen peil op kunt trekken wanneer en hoe lang ze uitvallen.
 

EdK

Forumguru
connector boordcomputer al eens gecontroleerd op corrosie ?
Of andere stekkers ?

Of draadbomen in schutbord op beschadigingen

En tsja een storing heb je in 2 minuten maar je kunt ook dagen bezig zijn
 

TheCpt

Nieuw lid
@Cordoba Hij staat buiten en idd ooit heb ik zo'n makker op bezoek gehad, maar dat was in Breda en niet bij mij thuis.
Heb toen wel weer even moeten solderen om doorgeknaagde kabels te repareren.

relais heb ik met uitgebouwd gecontroleerd met 12v voeding en ohm meter, die zijn (helaas zou ik bijna zeggen) goed.
Gelukkig is de ECU goed bereikbaar, kost dus veel tijd, maar er zit niks anders op vrees ik.


@EdK Rest mij momenteel niets anders dan alle connectoren een voor een los en weer vast ben ik bang. Foutzoeken is niet mijn hobby. Overigens als ik mag kiezen ga ik voor de twee minutenoptie. Dit kost mij alweer twee weekenden.
 
Laatst bewerkt:

leo442

Forumguru
Heb je wel 5V op de actuatoren? Plaats van de Relais ook doorverbonden? Is er aansturing v/d relais? Electrisch gedeelte contactslot goed ? etc. etc.
 

TheCpt

Nieuw lid
Laatste update:
Touwtje met schakelaar gemaakt om zonder relais contacten te kunnen doorverbinden.

Brandstofpomp niet kapot (gelukkig).
Relais in motorruimte getest. Ook goed. Na 20 sec contact aan gaan beide koelvinnen max draaien. Relais schakelt dit uit na uitzetten contact.

Ik ga die actuatoren maar even meten.

Overigens schakelspanning op relais 4b is 9 en een beetje volt.
 

leo442

Forumguru
9 volt met een volle accu? Dan moet je toch ergens een overgangsweerstand hebben. Om eea te kunnen meten moet je toch eigenlijk een elektrisch schema hebben waarin je kan zien waar de voeding vandaan komt. De stekker van het stuurapparaat als eens goed bekeken en gereinigd? Goede massa en goede 12 volt op het stuurapparaat? Lijkt wel of ventilatoren in noodloop gaan door onjuist signaal koelwater temp. sensor.
 

TheCpt

Nieuw lid
Tja, ik vond het ook wat weinig. Heb helaas geen uitgebreid schema. Maakt het foutzoeken wel lastig. Overigens begon alles met onjuiste meldingen over koelwaterniveau. Zou zomaar de sensor kunnen zijn. Dat verklaart dan m.i. Alleen het draaien van de ventilatoren, maar ik ben ook geen deskundige.
 

leo442

Forumguru
Ik denk dat je stuurapparaat toch wel wat informatie mist. Alleerst : heb je 5v op de actuatoren en goede plus en min op je stuurapparaat. Dit is toch het eerste wat er moet zijn!! Zo ja, dan pas kan je verder met het logisch storingzoeken, maar wel met een schema!
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het schema wel, maar welk deel zoek je precies?
Dat stukje wat je omschrijft beslaat al 8 pagina's........
 

TheCpt

Nieuw lid
Dat stukje waar ik kan zien hoe het relais van de brandstofpomp spanning krijgt van de accu. Schakelspanning is maar 9 volt. Moet dus ergens spanning verliezen.


Heb nu echt alle opties die ik kon bedenken wel gehad. Zekeringen, relais, massa

Zelfs ecu krijgt spanning.


Overigens heb ik nog de volgende symptomen:

9 volt schakelspanning relais 4b1, daardoor krijgt brandstofpomp geen prik.
Gloeibougielampje brandt niet bij contact aan.
Achterruitverwarminglampje gaat niet aan.
Starten nog steeds niet.
Na 20 sec slaan de ventilatoren aan.


Wat is de gemeenschappelijke factor? Daar ben ik naar op zoek.
 

Cordoba

Forumguru
Achterruitverwarming kan duiden op uitschakeling door te lage accuspanning (volgens ECU). Ik krijg steeds meer het idee dat of bij de aansluiting of inwendig in de ECU je een corrosieprobleem hebt.
 

TheCpt

Nieuw lid
Hoopte eigenlijk dat het iets anders zou kunnen zijn, ECU is nogal lastig te bereiken. Maar goed, ding er maar uit meubelen dan.
 

TheCpt

Nieuw lid
Nee, er staats maar 3,8volt over deze zekering.

Overigens krijg ik naast alle symptomen ook de melding "airbag fout"

Jullie begrijpen dat deze DHZ er zo langzamerhand een beetje moedeloos van begint te worden.
 

Ronnie

Forumguru
Begin toch zo langzamerhand de E-box onder de motorkap te verdenken; via zekering 1 (150A) in de box wordt de zek. kast in de auto gevoed, van daaruit worden de verbruikers gevoed. Dus ergens in de E-box gaat het volgens mij mis......
 

TheCpt

Nieuw lid
Op alle uitgangen van de e-box staat 12v. Zekeringen zijn allemaal heel. Relais is ook goed.

Toch de ECU?
 

LdN

Forumguru
Nee, er staats maar 3,8volt over deze zekering.
Neem aan dat je bedoeld tussen de + aan de zekering en de massa(-) anders is de zekering de oorzaak van het
spanningsverlies (12V-3.8 = 8,2V).
Om te ontdekken of het een massa verbinding of verlies in de plus is kan je simpel de (-) van je meter direct
op de accuklem aansluiten en dan op de zekering meten is er dan 12V zit de oorzaak in een massaverbinding.
Is er dan nog steeds een te lage spanning is het verlies in de (+).
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt me geen ECU, als er in de zekeringkast maar 3,8 volt aankomt zal de storing ergens onderweg in de 6 kwadraad's rode aanvoerdraad moeten liggen. Zo'n dikkerd breekt ook niet zomaar ineens, er zal dus ergens een slechte verbinding moeten liggen.
 
Bovenaan Onderaan