Help. Totale uitval combi-instrument/auto start niet meer

TheCpt

Nieuw lid
@LdN dank voor deze opmerkingen. Leed aan zoekblindheid. Spanning "nu op de corecte manier" gemeten. Staat toch 12v over de zekering.
Massa van de meter op het dichtsbijzijnde schroefje van blank metaal gehouden.
 

TheCpt

Nieuw lid
Zat net nog eens alles de revue te laten passeren.

In het gehele verhaal ook vergeten dat er behalve de "gloeispiraal" lamp ook nog een
Lampje met een motorsymbool even hoort te branden bij contact aan. En die doet het ook niet.
 

TheCpt

Nieuw lid
The continuing story van een auto die niet meer wil starten:

-ecu eruit gehad. Zo op eerste gezicht niets mis mee.
-bij contact aan geen EPC, GLOEISPIRAAL en UITLAATSYSTEEM lampjes.
-geen brandstofpomp
-na 20-30 seconden starten beide koelvinnen met draaien

Alles doet het verder in de auto, ook startmotor draait.

Ik weet het niet meer. Iemand nog een idee?

UPDATE:

Als je het niet meer weet, start dan maar weer bij het begin.

ZEKERING 15 nu wel kapot. Dan idd bovenstaande symptomen.
Motor start in 1 keer en loopt weer als een zonnetje.

ALLEEN waar kwam nu de initiele storing vandaan? Zolang ik dat niet weet is de auto voor mij onbetrouwbaar.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:

guitar_billy

Senior Member
Mischien toch een zwak contact naar je ECU, die heb je eruit gehad. Het verwijderen en aanbrengen van de connectoren zal oxidatie op de contacten schoonvegen.
Ook kunnen haarscheuren bij wisselende temperatuur (krimpen/uitzetten) wel eens intermittend reageren. Het is nu weer een goed pak kouder.

Was alles mooi droog?
 

TheCpt

Nieuw lid
Alles was perfect droog, totaalgeen oxidatie op de contacten.
Heb nu nog de melding "airbag failure" maar daar was op dit forum al een draadje over, dus ga ik dat maar even opzoeken.
 

TheCpt

Nieuw lid
@Joske. Thanks. Tijdens uitlezen thuis had ik ook geen storingen oid. Gezien het oranje lampje maar even langs dealer om te resetten.
 

MoZe

Lid
Ik heb een overzicht van zekeringen en relais bijgevoegd; waarschijnlijk relais B1 of B9 defect.
Komen beide regelmatig voor.......
Even een schop van een antiek topic, in de hoop er iemand mee te kunnen helpen:

Gisteren viel mijn O2 spontaan uit op de snelweg. Gestopt op de vluchtstrook, even gewacht en daarna deed hij het weer.
200m gereden, viel weer uit...

Wegenwacht laten komen en die wist te melden dat deze relais als ze ouder worden wat inbranden en dan soms onder invloed van warmte spontaan blijven afvallen danwel blijven plakken. Dit is dus ook heel moeilijk te controleren, want tegen de tijd dat jij met je multimeter bij het relais bent is het alweer afgekoeld...
Noodoplossing was om B1 en B9 om te wisselen, daarmee ben ik veilig thuisgekomen. Uiteraard ga ik ze nog wel laten vervangen.
Wegenwacht gaf ook als tip om het grote grijze relais onder de motorkap (kan die van de brandstofpomp zijn?) te vervangen omdat die dezelfde problemen kan geven volgens zijn handboek.
 

Joske

Forumguru
@MoZe

zeer nuttige tip alvast! :thumbsup:

een bouwjaar en motorcode van je eigen bolide kan absoluut een meerwaarde zijn voor andere forummers met gelijkaardige troubles! ;)

'grote grijze relais onder de motorkap' => kan je dit uitleggen? (foto zou natuurlijk nog beter zijn)
 

MoZe

Lid
Hmm, ik dacht dat ik dat ergens aan mijn profiel had hangen...
Anyway, het gaat om een O2 1.9TDI uit 2007, motorcode zou ik moeten opzoeken.

Die foto heb ik "zu hause" :)
Als je de relaisbox onder de motorkap opentrekt weet je meteen welk relais ik bedoel, er zit maar 1 groot grijs relais, de rest is een slag kleiner.
 

MoZe

Lid
Hierbij de foto's.
B1 en B9 zijn de gemarkeerde zwarte relais met opschrift 460 (de 2e foto is van de nummers op de zijkant).
Het grijze relais met opschrift 370 zit in de relais/zekeringbox onder de motorkap (naast de accu).

IMG_6965_klein.jpg IMG_6972_klein.jpg IMG_6966.JPG
 

MoZe

Lid
Nog een laatste schopje: De relais zijn ondertussen vervangen door nieuwe en alles loopt weer als een zonnetje.

Nadat de auto de eerste keer was uitgevallen, wilde het lampje van de bandenspanning niet meer uit; ook na een druk op de knop ging het direct weer aan.
Het logboek liet niets zien, maar na het opnieuw inleren van de module was het probleem uit de wereld.
 
Bovenaan Onderaan