Het Einde van de diesels: Volvo als eerste...

Japanese Power

Donateur
2022 staat voor mij te boek als het jaar van mijn eerste serieuze electrische personenauto.
Electrisch rijden neemt een verdere vlucht in ontwikkeling maar met 5 jaar is het een realistisch alternatief voor veel fossiele motoren. Dat de diesels eraan gaan verbaasd me op zich niet, kijk eens naar het aandeel diesel in de afgelopen 5 maanden nieuw afgeleverde personenauto's. Volledig aan het teruglopen. En iemand (Volvo) moet de eerste zijn.
 

Frank

Forumguru
Volvo's zijn heel populair in België (we hebben een fabriek die groter is dan hun eigen fabriek in Goteborg), vooral als lease wagen. Bijna alle leasewagens zijn Diesel...

Verder denk ik de laatste tijd meer en meer dat het sneller dan 2020 zal zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een non-bericht: wanneer heeft Volvo nu écht een dieselblok voor hun personenauto's ontwikkeld (en niet een dieselblok van een conculega gepakt, en dat verder verbeterd)?

Ik vraag me af hoe het zit met hun vrachtauto's en dieselmotoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Niels83

Forumguru
dan zal elektrisch rijden goedkoper moeten want vandaag de dag is dat nog steeds niet.

goedkoper dan wat?

volgens mij gaat dat langzaam aan beter.. er zijn steeds meer merken die er mee gaan komen. Tesla heeft er nu 1 voor 35000 euro. ik geef toe dat ook ik het niet dagelijks uitgeef. maar wat koste een flinke benzine auto tegenwoordig?

als er straks geen diesel meer te krijgen is wordt elektrisch een meer gekozen alternatief wat de prijs ten goede komt.

mijn issue is meer dat iets trekken niet kan. en de actie radius... met mijn greenline rijdt ik op 1 tank naar midden frankrijk. met een tesla sta ik in belgie een flinke tijd stil. en een tesla rijden om vervolgens te vliegen naar zuid frankrijk is niet heel milieuvriendelijk, ik ben immers de koning niet.
 

innocenti

Forumguru
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een non-bericht: wanneer heeft Volvo nu écht een dieselblok voor hun personenauto's ontwikkeld (en niet een dieselblok van een conculega gepakt, en dat verder verbeterd)?

Ik vraag me af hoe het zit met hun vrachtauto's en dieselmotoren.
Volvo heeft 5cilinder dieselmotor in eigen beheer ontwikkeld en in 2001 geïntroduceerd. De bekende D5 is een juweel van een motor.

En nee. Dat is niet de doorontwikkeling van de 5cil audimotor uit de V70 classic.
 

eriktv

Forumguru
Wat ik mij direct afvroeg... Stoppen met ontwikkelen betekent toch niet per se dat je geen diesels meer aanbiedt? Shoppen bij een ander merk wordt genoeg gedaan, Volvo had al eerder de TDI.

Over de bredere discussie: ik vrees ook voor de toekomst van diesel voor personenauto's. Focus gaat steeds meer van CO2-uitstoot (die wel lager is dan van benzine) op enge, vieze stofjes. Als er geen echt doorbraak komt om substantieel meer uit te filteren (waarbij filters wél op betaalbare wijze kunnen worden vervangen) wordt het erg moeilijk.

En om nog wat af te dwalen: waarom word je in NL als veelrijder fiscaal gestimuleerd om diesel te rijden, als het zo slecht is? In Duitsland is het verschil in kosten veel kleiner en in Tsjechie zijn MRB en literprijs gelijk. Dan heb je ook echt iets te kiezen als veel km rijdt.
 

Japanese Power

Donateur
En om nog wat af te dwalen: waarom word je in NL als veelrijder fiscaal gestimuleerd om diesel te rijden, als het zo slecht is? In Duitsland is het verschil in kosten veel kleiner en in Tsjechie zijn MRB en literprijs gelijk. Dan heb je ook echt iets te kiezen als veel km rijdt.
Niet geheel mee eens. De bijtelling voor alle 'niet' zo schone auto's staat voor alles gelijk op 22% in de lease. Neem daarbij mee dat een diesel in de bijtelling duurder is dan de vergelijkbare benzineuitvoering van desbetreffend model. Dus een diesel aantrekkelijk: nee, althans niet voor de zakelijke rijder. En dat zijn er nogal wat.
 

eriktv

Forumguru
Ah, dat wist ik niet, ik ben slechts een simpele particulier :) Dat bepaalt natuurlijk wel de verkoop van nieuwe auto's - de particulier verkochte rugzakformaat autootjes daargelaten.

Als ik voor mijzelf op de achterkant van een sigarenkistje reken:
40000km/jaar
S2C 2.0TDI 170pk DSG: 40000/15,4*e1,12=e2900
S2C 1.8 TSI 160 pk DSG: 40000/12*e1,49=e5000
Verschil MRB is voor mij een kleine e900.

Makkelijke rekensom ;)
 

philippe bakker

Forumguru
hier kijkt men gewoon naar de pompprijs. daarin is diesel het goedkoopst dus rijdt 90% vd belgen diesel. (ikzelf niet ik heb 3 naftjes). waarin de overheid echt mis is geweest is dat men zijn eigen wagenpark eerst had elektrisch moeten maken. alle politiewagens alle bussen alle hulpdiensten enz. dat zou een voorbeeld gegeven hebben en dan zouden de fabrikanten er al veel meer verkocht hebben en kon de prijs ervan zakken.
 

B.Stuurder

Forumguru
De actieradius zal misschien niet verder worden dan 600 km, maar ik sta na 400 tot 450 km ook weer aan de pomp. (Benzine). De laadtijd is de sleutel, daarin is wel veel ontwikkeling. Kijk bijvoorbeeld naar de mobiele telefoon, de iphone 4 moest de hele nacht op stroom om te vullen, de iPhone 6 kan ik op de lader leggen, ik ga douchen en een kop koffie drinken en hij is vol. Als het laden straks net zo lang duurt als tanken en misschien zelfs minder lang, dan is er weinig dat het elektrisch rijden tegenhoud. De volgende stap is inductieladen, middels kabels in de wegen. Schone, stille en snelle auto's met autonome besturing, die je in 1 keer brengen waar je heen moet, niet over 5 jaar maar wel in de nabije toekomst. En dan een lidmaatschap op een circuit, om de benzinedampen af en toe op te kunnen snuiven en het geluid van de verbrandingsmotor te ervaren.
 

Cordoba

Forumguru
@eriktv Allereerst is je rekensom te eenvoudig: dieselauto's zijn vaak duurder in aanschaf (en dus ook duurder casco-deel van de verzekering), maar ook de restwaarde bij inruil ligt anders dan bij benzineauto's, en ook onderhoudskosten kunnen anders liggen.

Daarnaast is er een goede reden waarom NL van oudsher de prijs van een liter diesel aan de pomp laag houdt: Nederland is al 50-70 jaar een transportland met veel vrachtwagens. Kijk maar eens op de Europese wegen, in veel landen zie je onevenredig veel vrachtauto's met Nederlandse kentekens rondrijden (of vrachtauto's met bekende Nederlandse firmanamen en Oost-Europese kentekens). Daarnaast is gasolie voor verwarming van huizen in Nederland nooit groot geweest: eerst was het steenkool, en na de vondst van het aardgas in Slochteren, is Nederland vrij snel overgestapt op aardgasverwarming.
 

eriktv

Forumguru
@Cordoba dat klopt, maar die factoren zijn moeilijker uit te rekenen. Het verschil is echter wel zo groot dat het sommetje dan ook nog in het voordeel van de diesel uit moet vallen.

Historisch gezien snap ik door jouw uitleg de stimulatie van diesel als brandstof, maar eigenlijk zou je dan nu de prijzen wat naar elkaar toe kunnen trekken. Wat mij betreft ruil ik de diesel overigens graag in voor een leuke elektrowagen. Ondertussen met een aantal gereden (van one-off elektrische Golf in 2009, Prius tot Tesla Model-X en BMW i8) en (alles behalve de Prius) was dik feest wat mij betreft :thumbsup:. Op de korte termijn hebben we dan nog wel een range extender nodig, omdat onze familie op 220, 800 en 1.300km enkele reis woont...
 

fanSkoda-VW

Forumguru
we hadden een paar koude dagen dit jaar. Wat blijft er dan van de actie radius over van een stekkerauto?
En de inruilwaarde met een deels 'versleten' accu? Hoe meet je dat?

Er zal nog wel wat meer ontwikkeling moeten komen, zoals b.v. sneller opladen. Waar men idd mee bezig is.
Ik hoop dat ook de ontwikkeling van brandstofcelauto's snelle gaat. Daar praat men al decennia over.
 

Pollewop

Forumguru
Volvo is de eerste die luid en duidelijk de Dieselmotor de wacht aan zegt voor gebruik in personenauto's.
Ik verwacht zeker dat fabrikanten zoals Daimler, BMW, VAG en PSA in de nabij toekomst tot dezelfde conclusie zullen komen, mochten ze dat binnenskamers al niet gedaan hebben.
Vanwege scherpere milieueisen is een Diesel niet meer "toekomstbestendig" en heeft z'n langste tijd gehad.
Wel jammer overigens. Ik heb 2,5 jaar geleden een V70 D4 met automaat aangeschaft, met een Dieselmotor van de laatste generatie, en die rijdt werkelijk perfect !!!, maar dat terzijde.
Ivm het milieu is het wel te hopen dat al die toekomstige ex-Dieselrijders een EV gaan rijden, want de CO2 uitstoot van benzineauto's is ca. 20% hoger als van Diesels. Het is anders een beetje "lood om oud ijzer" Helaas...
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het laden straks net zo lang duurt als tanken en misschien zelfs minder lang, dan is er weinig dat het elektrisch rijden tegenhoud.
Zodra dat het geval is, in combinatie met [1] een bereik van minimaal 500 km en [2] een trekvermogen van 1200 kilo (zonder dat de actieradius daarmee wordt gehalveerd of erger) dan ben ik om. Mits ook nog een beetje betaalbaar in de aanschaf natuurlijk...
 

innocenti

Forumguru
Volvo is de eerste die luid en duidelijk de Dieselmotor de wacht aan zegt voor gebruik in personenauto's.
Als ik me goed herinner heeft Toyota vorig jaar ook aangekondigd geen diesels meer te ontwikkelen voor personenauto's. En als de Autovisie gelijk heeft twijfelen er meer Japanse autobouwers. Laatst een overzicht gezien van de wereldmarkt. Alleen Europa heeft een dieselaandeel. Ik geloof dat de rest van de wereld onder de 5% zat bij personenauto's.
 

philippe bakker

Forumguru
Zodra dat het geval is, in combinatie met [1] een bereik van minimaal 500 km en [2] een trekvermogen van 1200 kilo (zonder dat de actieradius daarmee wordt gehalveerd of erger) dan ben ik om. Mits ook nog een beetje betaalbaar in de aanschaf natuurlijk...
Misschien dat je dan zoveel uitspaart dat je geen caravan moet sleuren en een mooi huisje kunt huren
 
Bovenaan Onderaan